Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Tes skrev:
Tror inte att någon har några problem med korta trevliga kommentarer och en klapp på axeln egentligen även om många vill ha mer uttömmande svar.
Men om nån skriver enbart "dålig bild" så finner sig inte de flesta i det och vill ha en förklaring till varför. Därför är det väl svårt att godkänna det ena utan att ta konsekvenserna för det andra.

Några orsaker till att jag själv inte väljer att kommentera kan vara:
1. Bilden är redan kommenterad med det jag tänkt, och skriver jag samma sak igen så känns det bara plagierat.
2. Jag känner inget för bilden. Nada...och jag har inte tillräcklig kunskap ännu för att kommentera bilder jag själv inte kan anknyta till.

Ibland har jag sett även kommentarer om "tack för besöket, men varför inga kommentarer"?
Sånt är verkligen avskräckande. Ska man inte våga titta på andras bilder utan att få en sån fråga?
Själv brukar jag bli glad av att se att folk överhuvudtaget tagit sig tid att titta på mina bilder. Mycket gladare än när jag ser att 10-15 personer varit inne på min sida utan att besöka albumet.

En annan sak som får mig att fundera lite:
Varför vill ni se exempel på bra respektive dåliga kommentarer?? Då är vi inne på att kritisera kritiken och indirekt kritikern och inte bilden som sådan längre.
Sånt gör mig inte heller sugen på att lämna kommentarer. Tänk om jag upptäcker i ett diskussionsforum att mina ord var det tråkigaste den fotografen kunnat få i sitt kritikeralbum? Tror ni att jag någonsin mer kommer att skriva om den fotografens bilder även om jag tycker om dem?

Ett förslag, eller fundering snarare...
Varför skulle det inte kunna finnas ett förifyllt formulär med frågor som man frivilligt kan använda vid bildkritik? Det skulle kunna underlätta för "nya kritiker", allt det här vanliga om vad man tycker om kompositionen, ljus/skugga etc men som också ger idéer till hur man ser på bilden, varför man lockades av att titta på bilden, vad man ser i den, samt om man brukar gilla den här typen av bilder.

Jag kan svara på din fråga om varför jag ville se vilka kommentarer som var bra resp. dåliga.
Jag ville ha expemel, istället för att vi bara använder uttrycket "fin bild" som dålig kommentar (nu måste man ju dessutom skriva 30 tecken i varje kommentar).
Jag personligen tycker inte att några kommentarer är dåliga varken långa eller korta, bara om det är elaka personangrepp (men sånt tycker jag inte ens jag behöver ta upp)

Dessa diskussioner har hållt på alldeles för länge, och det jag menar är att det är bättre om man respekterar varandras olikheter, vi skriver alltså på olika sätt. Men vi har en sak gemensamt, och det är att ta bättre bilder.
 
Senast ändrad:
Tes skrev:

Ett förslag, eller fundering snarare...
Varför skulle det inte kunna finnas ett förifyllt formulär med frågor som man frivilligt kan använda vid bildkritik? Det skulle kunna underlätta för "nya kritiker", allt det här vanliga om vad man tycker om kompositionen, ljus/skugga etc men som också ger idéer till hur man ser på bilden, varför man lockades av att titta på bilden, vad man ser i den, samt om man brukar gilla den här typen av bilder.
Tycker att detta är ett bra förslag, och väldigt bra skulle det nog kunna bli med det kombinerat med framlyftande av råd (som i artikel samt bildregler, och så som någon föreslog tidigare i tråden) mm på en tydligare plats.

Sen framlyftande av utvalda bra kommentarer på index samt kanske andra metoder som motiverar till konstruktivt kommenterande också.
 
evalisen skrev:
Dessa diskussioner har hållt på alldeles för länge, och det jag menar är att det är bättre om man respekterar varandras olikheter, vi skriver alltså på olika sätt. Men vi har en sak gemensamt, och det är att ta bättre bilder.

Att vi är olika och skriver på olika sätt har jag inga problem med. Har däremot mycket svårt för det envisa försvaret av fin-bild-konceptet.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Att vi är olika och skriver på olika sätt har jag inga problem med. Har däremot mycket svårt för det envisa försvaret av fin-bild-konceptet.

/Johan
Jag förstår vad du menar...
Jag tror att så är det för alla, att vi har svårt för olika saker här på fotosidan, att alla skulle vara nöjda med allt är nog en omöjlighet.
Det är ju precis samma sak som med allting annat.
 
evalisen skrev:
Jag förstår vad du menar...
Jag tror att så är det för alla, att vi har svårt för olika saker här på fotosidan, att alla skulle vara nöjda med allt är nog en omöjlighet.
Det är ju precis samma sak som med allting annat.
Visst är det så, men med tanke på "Undvik kommentarer som.." etc i bildregler så har jag full förståelse för irritation mot det ena och inte ett jota förståelse för försvar av detsamma;)

Så vad tycker ni om alla förslag om metoder som kommit upp i tråden? Något att hoppas admin snapapr upp lite av kanske?
 
lottawe skrev:
Visst är det så, men med tanke på "Undvik kommentarer som.." etc i bildregler så har jag full förståelse för irritation mot det ena och inte ett jota förståelse för försvar av detsamma;)

Så vad tycker ni om alla förslag om metoder som kommit upp i tråden? Något att hoppas admin snapapr upp lite av kanske?

Ja vi har helt olika åsikter Lotta, men de respekterar jag.

För mej betyder inte "undvik" att det är förbjudet, utan att man helt enkelt ska försöka att låta bli.
Om det finns de personer som inte kan låta bli, så blir inte jag irriterad på dom för det.
Och jag har förklarat varför flera ggr tidigare här i tråden nu.
 
Tes skrev:
Tror inte att någon har några problem med korta trevliga kommentarer och en klapp på axeln egentligen även om många vill ha mer uttömmande svar.
Men om nån skriver enbart "dålig bild" så finner sig inte de flesta i det och vill ha en förklaring till varför. Därför är det väl svårt att godkänna det ena utan att ta konsekvenserna för det andra.

Några orsaker till att jag själv inte väljer att kommentera kan vara:
1. Bilden är redan kommenterad med det jag tänkt, och skriver jag samma sak igen så känns det bara plagierat.
2. Jag känner inget för bilden. Nada...och jag har inte tillräcklig kunskap ännu för att kommentera bilder jag själv inte kan anknyta till.

Ibland har jag sett även kommentarer om "tack för besöket, men varför inga kommentarer"?
Sånt är verkligen avskräckande. Ska man inte våga titta på andras bilder utan att få en sån fråga?
Själv brukar jag bli glad av att se att folk överhuvudtaget tagit sig tid att titta på mina bilder. Mycket gladare än när jag ser att 10-15 personer varit inne på min sida utan att besöka albumet.

En annan sak som får mig att fundera lite:
Varför vill ni se exempel på bra respektive dåliga kommentarer?? Då är vi inne på att kritisera kritiken och indirekt kritikern och inte bilden som sådan längre.
Sånt gör mig inte heller sugen på att lämna kommentarer. Tänk om jag upptäcker i ett diskussionsforum att mina ord var det tråkigaste den fotografen kunnat få i sitt kritikeralbum? Tror ni att jag någonsin mer kommer att skriva om den fotografens bilder även om jag tycker om dem?

Ett förslag, eller fundering snarare...
Varför skulle det inte kunna finnas ett förifyllt formulär med frågor som man frivilligt kan använda vid bildkritik? Det skulle kunna underlätta för "nya kritiker", allt det här vanliga om vad man tycker om kompositionen, ljus/skugga etc men som också ger idéer till hur man ser på bilden, varför man lockades av att titta på bilden, vad man ser i den, samt om man brukar gilla den här typen av bilder.

Jättekul att du kom in itråden.

Jag tänker att en kommentar typ "Dålig bild" måste motiveras, medans "Bra bild" kan funka utan.

Att bilder redan kommenterats tycker jag inte du skall bry dig om. Skriv vad du känner, det är bra träning för dig och givande för fotografen.

Att du inte kommenterar bilder du inte känner något inför kan jag förstå. Jag är likadan.

Att folk tittar på våra bilder känns kul :)
Det finns ingen anledning att kräva att folk skall kommentera våra bilder, lika lite som vi skall känna oss tvugna att ge en kommentar på andras.

Att folk kritiserar kritiken är jag den största motståndaren till. Jag peppar för all kritik och jag tycker att det är roligt om någon skrivit. Att några ställer krav på hur kritik utformas tycker jag är något av missklätt och fisförnämt.
Alla bör vi vara glada och positiva om någon tar sig tid att skriva under våra bilder.
 
Det finns förslag samt andra funderingar än ståndpunkt i tråden. Är det inte värt att bemöta? (För vart vi som hörts mest i tråden står bör inte behöva ältas mer väl?)
 
lottawe skrev:
Det finns förslag samt andra funderingar än ståndpunkt i tråden. Är det inte värt att bemöta? (För vart vi som hörts mest i tråden står bör inte behöva ältas mer väl?)

Att man hörs mest betyder som regel att man skriker högst, inte nödvändigtvis att man har rätt.
 
Arleklint skrev:
Jättekul att du kom in itråden.

Tack! =)


Att bilder redan kommenterats tycker jag inte du skall bry dig om. Skriv vad du känner, det är bra träning för dig och givande för fotografen.

Att du inte kommenterar bilder du inte känner något inför kan jag förstå. Jag är likadan.

Jag tror att det där har med ens självförtroende att göra, rädslan för att man kanske apar efter, precis som när man inte vill ta en bild som redan någon annan gjort bättre.
Och förstås om man tycker att det är nödvändigt med upprepningar eller ej.
Själva kommenterandet är en tröskel och den svåra biten att komma över den och oftast gör man det inte såvida man inte får lite hjälp på traven, eller genom att träna.
Eftersom jag känner att jag har min (fast jag tränar just nu med att kommentera för fullt! Stackars utsatta! ;) ) så misstänker jag att även fler måste ha den.

lottawe skrev:
Tycker att detta är ett bra förslag, och väldigt bra skulle det nog kunna bli med det kombinerat med framlyftande av råd (som i artikel samt bildregler, och så som någon föreslog tidigare i tråden) mm på en tydligare plats.

Sen framlyftande av utvalda bra kommentarer på index samt kanske andra metoder som motiverar till konstruktivt kommenterande också.

Ja visst var det? ;) Jag tyckte det själv iallafall, annars hade jag nog aldrig vågat hoppa in i den här tråden! ;)
Men som du säger, det är inte fel med kombinerat material.

Har vi förresten någon artikel skriven av just erfarna konstkritiker? Jag har inte letat så noga kan jag säga, men det skulle vara intressant att veta hur de resonerar, samt vad de har i bakfickan som referens när de bedömer tavlor, tekniken samt konstnären. Foto är ju också konst.

Eva Blixman (evalisen) skrev
Jag kan svara på din fråga om varför jag ville se vilka kommentarer som var bra resp. dåliga.
Jag ville ha expemel, istället för att vi bara använder uttrycket "fin bild" som dålig kommentar (nu måste man ju dessutom skriva 30 tecken i varje kommentar).
Jag personligen tycker inte att några kommentarer är dåliga varken långa eller korta, bara om det är elaka personangrepp (men sånt tycker jag inte ens jag behöver ta upp)

Dessa diskussioner har hållt på alldeles för länge, och det jag menar är att det är bättre om man respekterar varandras olikheter, vi skriver alltså på olika sätt. Men vi har en sak gemensamt, och det är att ta bättre bilder.

Tack för svaret Eva.
Du har rätt, såna här diskussioner finns det några av nu, och den här lär nog inte bli den sista.
Vi har alla våra olikheter, precis som du säger.

Jag brukar personligen inte alls blanda mig i just den här typen av diskussioner (och att jag gjorde det den här gången...tja, förr eller senare gör man det bara!) eftersom de gärna blir lite påhoppiga men förmodligen är de ett måste. Rensa luften lite helt enkelt!
I slutändan leder de förhoppningsvis och förmodligen till nya initativ av fotosidans ansvariga, och efter det troligtvis till lika mycket knorrande från de som inte gillar det.
 
Tes skrev:
Ett förslag, eller fundering snarare...
Varför skulle det inte kunna finnas ett förifyllt formulär med frågor som man frivilligt kan använda vid bildkritik? Det skulle kunna underlätta för "nya kritiker", allt det här vanliga om vad man tycker om kompositionen, ljus/skugga etc men som också ger idéer till hur man ser på bilden, varför man lockades av att titta på bilden, vad man ser i den, samt om man brukar gilla den här typen av bilder.

Ett väldigt bra förslag. Det kräver att några kunniga och erfarna fotografer sätter sig ner och skapar formuläret, jag vet inte vilka de skulle vara, men det borde vara möjligt.
 
Tes skrev:

Har vi förresten någon artikel skriven av just erfarna konstkritiker? Jag har inte letat så noga kan jag säga, men det skulle vara intressant att veta hur de resonerar, samt vad de har i bakfickan som referens när de bedömer tavlor, tekniken samt konstnären. Foto är ju också konst.
Jag vet ingen sån artikel direkt på nätet på rak arm, men en checklista från ett annat forum där konst kritiseras som jag tycker är väldigt väldigt bra kan jag länka: http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=341323
 
Det är bra med mallar från konstkritiker, för foto kan vara konst, men foto är väldigt mycket bredare.

Foto är inte bara konst, foto är även dokumentation i väldigt många upptänkliga former (porträtt, modell, sport, gatufoto,,, bla, bla, natur, osv), så mallen måste täcka in en väldig spännvidd.
 
Arleklint skrev:
Foto är inte bara konst, foto är även dokumentation i väldigt många upptänkliga former (porträtt, modell, sport, gatufoto,,, bla, bla, natur, osv), så mallen måste täcka in en väldig spännvidd.
Annan konst med:)
..finns i "väldigt många upptänkliga former" alltså.

Sen finns ju Marias artikel och bildreglerna som också är bra som sagt, och där återfinns ju tips för att kommentera just foto här också.
 
evalisen skrev:
En annan sak som jag tänker är ju att vi som finns här på fotosidan vill ju utvecklas som fotografer, ta bättre och bättre bilder. Det tror jag alla är överens om. :eek:)
Men sen är ju inte alla här för att utvecklas till duktiga skribenter.
Man kan ju vara en j-vla duktig fotograf och vara sämre på att uttrycka sej i ord.
Det handlar ju i första hand om bilder/fotografier på fotosidan.

Bra skrivet!
 
alf109 skrev:
Personligen tillhör jag den icke ringa skara här på fotosidan som både uppskattar och ofta ger korta kommentarer, jag tycker till och med att 30 teckens begränsningen är vansinnig. Problemet är ju att det kommenteras för lite och att det varit ständigt sjunkande på senare tid. Om man då dessutom skall ha "poliser" som kräver akademiska avhandlingar till kommentarer lär det knappast öka kommentarsfrekvensen.

Som Janne tidigare skrev så behövs inte alltid så långa utläggningar för att veta om bilden nått fram. Dessa långa kommentarer består dessutom ofta av den kommenterandes behov av att överföra sina egna idéer till andras bilder, och då kan de vara direkt hämmande för mottagarens egen utveckling, man parasiterar så att säga på andras bilder. Om man absolut vill ha diskussion om sina bilder finns sedan länge en pol för detta.

Om någon på stan tex tycker att ens nya jacka är snygg, är det då rimligt att man blir förbannad och avkräver en redogörelse över personens ståndpunkt?

När en stor del av bilderna som hålls så högt av "experter" har en originalitet och ett djup som knappt når upp till jackans nivå blir det inte lättare med långa utläggningar.

Vore det inte enklast att låta var och en kommentera efter eget huvud? Jag har svårt att förstå att det skulle vara något fel med en uppmuntrande klapp på axeln när man tycker att någon gjort något bra? Det används flitigt inom modärn pedagogik och kallas för "positiv förstärkning".

Också bra skrivet!
 
hansen2 skrev:
Mathias Bloms kommentar på denna bild vore ju något att endast drömma om att få. Menar inte att det är så långa kommentarer det måste vara men den sticker ut, eller hur?

Kom att tänka på Tomas Engström, vill minnas att han kommenterar vettigt.

Och visst måste man kolla hur vederbörande kommenterar i övrigt om man ska kunna svara på din fråga.

/Johan

Den typen av kommentar funkar kanske på modell/studiofoto. Plåtar man natur, blir det nog en annan typ av kommentarer.
 
Vad tycker Du i övrigt då Monica? Om förslag och sånt som uppkommit? Personligen tycker jag det är synd att låta såna försvinna bland sidorna gång på gång för upprepningar och sånt..
 
mohei skrev:
I morgon har jag varit medlem på FS i 2 år. Själv tycker jag att jag har utvecklats i mitt plåtande, dock inte pga kommentarerna på mina bilder utan pga inspiritation från olika medlemmar och test av nya sätt att plåta. Dessutom hänger jag i forumet. Jag har lärt mig mycket om foto tack vare medlemmarna på FS. :)
Bildkommentarer ser jag som en respons på att bilden funkar och att jag har lyckats med ett motiv eller en teknik.
Jag anser inte att det är FS:arnas skyldighet att utveckla mitt plåtande genom en viss typ av kommentarer på mina bilder. Det är mitt eget ansvar, t ex genom böcker, kurser odyl.
Den som inte gillar mitt sätt att kommentera kan ju maila mig så sätter jag upp namnet på en lista på fotografer som inte ska ha kommentarer. ;-)

Grattis till 2-års dagen Monica! ;o)

Såg detta inlägget igår, och tänkte nu att jag skulle fråga dej om du fått några mail?
Tyckte det var en bra grej, tänkte på det för egen del också jag som kommenterar en del bilder. :eek:)
 
Synd att intresset i ämnet pooler/kommentarer/utveckling verkar så svagt. Att det gnälls medan metoder och ideér på andra lösningar är få eller ej får gensvar.

Är det intressantaste verkligen att bara säga mot eller vara anti eller whatever (klappa varann på ryggen?) utan att komma med alternativa förslag eller att driva diskussionerna framåt?

Jag har slutat förvånas..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.