Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker vi som hållit låda skall vara tysta nu och släppa fram andra. Det kan vara så att några av oss kvävt andra så att de inte kommit fram.
 
Jag är full av förundran. Den kravlösa miljö som det så varmt propageras för är helt rätt på t.ex dagis men en form av idiotförklarande av de förhållandevis vuxna människor som finns här. Var hade ni tänkt prata bild när den blommat ut för fullt och ni drunknar i fin-bild-fraser?
I händelse av att detta skräckscenario blir verklighet kommer nog en och annan medlem vakna upp ur dvalan och konstatera att h*n skjutit sig själv i foten :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag är full av förundran. Den kravlösa miljö som det så varmt propageras för är helt rätt på t.ex dagis men en form av idiotförklarande av de förhållandevis vuxna människor som finns här. Var hade ni tänkt prata bild när den blommat ut för fullt och ni drunknar i fin-bild-fraser?
I händelse av att detta skräckscenario blir verklighet kommer nog en och annan medlem vakna upp ur dvalan och konstatera att h*n skjutit sig själv i foten :)

/Johan
Bra inlägg;)
 
hansen2 skrev:
Jag är full av förundran. Den kravlösa miljö som det så varmt propageras för är helt rätt på t.ex dagis men en form av idiotförklarande av de förhållandevis vuxna människor som finns här./Johan

Jag är en av dem som gärna tar emot "korta gillanden" för att jag får veta att det finns nån därute som gillar min bild. Dessutom, hör och häpna, är jag en av dom som oxå skriver sådana för att låta fotografen förstå att jag uppskattar hans/hennes bild.

Hittar jag inget att "anmärka" på, eller om jag inte anser att jag är kompetent nog att sätta ihop en konstruktiv kommentar enligt alla regler (som verkar bli fler och fler), eller om någon redan har uttryckt att bilden är bra men att den "lutar", ja då skriver jag kortffatat ändå att jag gillar fotografens verk.

Mattsen - idiotförklarad?
 
Mats,

Det är nog inte bara du som känner dig idiotförklarad... här är en till...
Har faktiskt kännt mig hämmad den senaste tiden när det gäller att skriva kommentarer, mycke pga. diskussionerna här i forumet... man blir ju skjuten i huvudet om man skriver fel...

/Micke
 
Olika metoder är nog värda att testa, utvärdera och kanske t o m ompröva så jag tänkte bara testa detta med kortkort jag med. Tycker dock inte det kändes ultimat (mina två sista inlägg) så jag fortsätter tro på mer motiverade kommentarer/inlägg. Ber om ursäkt för dem.

Jag tror ingen skjuter någon i huvudet för kommentarer heller, men jag tror att vi kan utvecklas av dem och utveckla vårt eget bildseénde genom att engagera oss i att försöka motivera både åsikter om bilder och åsikter i forumet. Hjälpande dokument/artiklar/mallar/och allt som kan bidra till utvecklande av dessa tycker jag är bra. Tror ingen "kräver" en bok skriven om sin bild heller och dessutom tror jag de allra flesta faktiskt kan skriva bättre än vad vissa här tror (mer än "fin bild" alltså.) Jag tror att kortkortkommenterande oftare beror på stress än på okunskap.. Och stress blir vanligare och vanligare i hela samhället, inte bara på fotosidan..
 
lottawe skrev:

Jag tror att kortkortkommenterande oftare beror på stress än på okunskap.. Och stress blir vanligare och vanligare i hela samhället, inte bara på fotosidan..

Detta är bra Lotta, det visar tydligt att du har förståelse för andra människor.
Visst kan de vara en orsak, att folk inte har mer tid.

Och vad ska vi göra åt stressen på fotosidan?
Att vi kanske bara får skriva si och så många inlägg i forumen och i bildkommentarerna?
Lägga till lite fler regler och bestämmelser?
Styra människan till någon som passar mallen på fotosidan?
 
evalisen skrev:
Detta är bra Lotta, det visar tydligt att du har förståelse för andra människor.
Social kompetens har stått på schemat en gång i tiden;) (inte för att jag tror man lär sig sånt, men testerna var intressanta.)

Och vad ska vi göra åt stressen på fotosidan?
Att vi kanske bara får skriva si och så många inlägg i forumen och i bildkommentarerna?
Lägga till lite fler regler och bestämmelser?
Styra människan till någon som passar mallen på fotosidan?
Effektivaste metoden borde väl vara att logga ut? Eller att bara "flyta runt" tills man finner tiden för att avlägga en kommentar/skriva ett inlägg. Bokmärka bilden/tråden och återvända senare. För ingen måste skriva mer än vad tid finns till här.

Låter det svårt? Dumt?
 
evalisen skrev:
Detta är bra Lotta, det visar tydligt att du har förståelse för andra människor.
Visst kan de vara en orsak, att folk inte har mer tid.

Och vad ska vi göra åt stressen på fotosidan?
Att vi kanske bara får skriva si och så många inlägg i forumen och i bildkommentarerna?
Lägga till lite fler regler och bestämmelser?
Styra människan till någon som passar mallen på fotosidan?

Om vi inte kan förvänta oss att folk ska kunna skriva så ska vi väl inte heller förvänta oss att de skall kunna räkna ihop och hålla reda på fler regler? :))

/Johan
 
hansen2 skrev:
Om vi inte kan förvänta oss att folk ska kunna skriva så ska vi väl inte heller förvänta oss att de skall kunna räkna ihop och hålla reda på fler regler? :))

/Johan

Folk skriver ju för fullt!
Det var du som sa tidigare att det fanns mycke läs och skrivsvårigheter här på fs.
Jag ser att medlemmar skriver väldigt ofta, gör inte du?
Dom skriver, men dom skriver inte som du!

Nä fler regler va ingen bra lösning.
 
lottawe skrev:

Effektivaste metoden borde väl vara att logga ut? Eller att bara "flyta runt" tills man finner tiden för att avlägga en kommentar/skriva ett inlägg. Bokmärka bilden/tråden och återvända senare. För ingen måste skriva mer än vad tid finns till här.

Låter det svårt? Dumt?

Jag tycker att vi kan överlåta åt var och en att göra som dom vill!
Ha lite överseende med andra människor och alla olikheter är mitt råd i alla lägen.
 
evalisen skrev:
Folk skriver ju för fullt!
Det var du som sa tidigare att det fanns mycke läs och skrivsvårigheter här på fs.

Jag skrev raka motsatsen men hade alldeles tydligt fel :)

Jag ser att medlemmar skriver väldigt ofta, gör inte du?
Dom skriver, men dom skriver inte som du!

Ja visst skrivs det. Men det vi diskuterar är väl huruvida det är rätt eller fel med fin-bild-stuket?

/Johan
 
urbano skrev:
Inspektor Clouseau gör aldrig samma misstag två gånger...han har ALLTID några nya i bakfickan.

Jag håller på att ramla av stolen när jag ser att bildkritik nu delats upp i nybörjare, mellam och mörkrost (förlåt) erfarna skulle det vara.

Att inte se skogen för bara träd. Fotosidan delar upp sig i små, små atomer och försvinner väl till slut. För ingen mänsklig hjärna kan hänga med i alla dessa vindlingar av kategorier och underkategorier samt underkategorier till underkategorierna osv.

Men ge er nu. Detta är ren galenskap.

Ja, om det nu är rätt disskussionsämne, Johan. (Klipper in ursprungsinlägget.)

Citat från FS forumregler, om vi nu skall följa regler...

"Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår."
 
Ett litet tips till er som inte tycker att kommentarerna ni får håller måttet: Vänd er direkt till den kommenterande med era klagomål och låt alla oss andra vara fred.

Det ni eventuellt kan åstadkomma med ert tjat här är att ännu färre än nu överhuvud taget vågar kommentera.

Sin egen kompetensnivå visar man bäst med de bilder man tar och inte genom hur man skriver kommentarer.

Slutligen, om man får stickor i fötterna är det bättre att skaffa sig ett par skor än att begära att hela världen skall asfalteras.
 
Re: Re: Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Arne S skrev:
Ja, om det nu är rätt disskussionsämne, Johan. (Klipper in ursprungsinlägget.)

Citat från FS forumregler, om vi nu skall följa regler...

"Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår."

Undertecknad medger delaktighet i att tråden avvikit från ämnet ;)

/Johan
 
Medger också delaktighet.
Men samtidigt så misstänker jag också ett samband mellan att ny pool där "hård kritik" uttalas kommit till och kommenterandet, kvaliten på bilderna som laddas upp. För varför ska en pool där hård kritik uppmuntras annars behövas tro?
 
Re: Re: Re: Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

hansen2 skrev:
Undertecknad medger delaktighet i att tråden avvikit från ämnet ;)

/Johan

Det gör vi nog alla då och då.

Som den obotlige optimist jag är följer jag tråden i hopp om att någon ska kläcka en bra ide´ till en fungerande struktur på bildkritikpoolerna eller vad det nu ska vara. Men ni får skynda er, mina hjärnceller jobbar på högvarv med uppgiften. Alla tre...;)
 
lottawe skrev:
. För varför ska en pool där hård kritik uppmuntras annars behövas tro?

I syfte att skapa spelplan för de rutinerade/proffsen/eliten? Det syftet tyckte jag framkom tidigare i tråden, minns jag rätt var det väl David som framförde det så (ursäkta om jag minns fel, orkar inte kolla).

Och jag stödjer tanken på en spelplan för den kategorin av fotografer. Men, återigen, jag är inte säker på att det är via bildkritiken som den "segregeringen" skall ske.

För egen del har jag inga problem med att ta tuff kritik kring en bild, bara den är konstruktiv. Men jag skulle dra mig för att ladda upp i "mycket erfarna" eftersom jag inte anser att jag som fotograf passar in på beskrivningen för den poolen. Vilket innebär att jag därmed i rimlighetens namn är "skonad" från den typen av kritik. Annars bryter ju kommentaren mot reglerna. :)

Alltså bör jag själv få ange vilken kritiknivå jag vill ha, men jag ska väl inte behöva kalla mig erfaren fotograf för det? Och omvänt tror jag att det finns ett antal "proffs" som inte kan ta hård kritik. Jag tror att det har mer med personligheten än fotokunskapen att göra.

/Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.