Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Arne S skrev:
Det gör vi nog alla då och då.

Som den obotlige optimist jag är följer jag tråden i hopp om att någon ska kläcka en bra ide´ till en fungerande struktur på bildkritikpoolerna eller vad det nu ska vara. Men ni får skynda er, mina hjärnceller jobbar på högvarv med uppgiften. Alla tre...;)

Jag tror också på en positiv lösning för FS. Men det kräver också en aktiv redaktion i dessa trådar, vilket jag efterlyste (och gör fortfarande) för några sidor sedan.

Inte helt förvånande drivs jag av att kommenterandet fungerar tillfredsställande. Konkret förslag för detta är att nyanlända medlemmar får minimigränsen 30 tecken under de tre första månaderna. Efter detta höjs den till 130 vilket är en och en halv rad i kommentarsrutan - inte särskilt mycket alltså.

/Johan
 
lottawe skrev:
Vad tycker Du i övrigt då Monica? Om förslag och sånt som uppkommit? Personligen tycker jag det är synd att låta såna försvinna bland sidorna gång på gång för upprepningar och sånt..

Tyvärr är det så att ev förslag som finns i denna tråd har försvunnit i röran. Och jag ids inte läsa igenom tråden igen.

Det jag tyckar är att det verkar ha hakats upp på orden "fin bild". Ni som har koll, hur ofta förekommer den typen av kommentar egentligen?

Även om jag gillar foto så anser jag att jag inte är konstnärligt lagd. Min flummiga hjärnhalva (=högra) funkar inte så bra (däremot funkar matte-halvan alldeles utmärkt) och jag kan därför inte skriva den typ av kommentarer som tycks eftersträvas. Typ "spännade dynamik mellan de 4 bildelementen". Har faktiskt ingen aning om vad jag just skrev. :)
 
evalisen skrev:
Grattis till 2-års dagen Monica! ;o)

Såg detta inlägget igår, och tänkte nu att jag skulle fråga dej om du fått några mail?
Tyckte det var en bra grej, tänkte på det för egen del också jag som kommenterar en del bilder. :eek:)

Tackar! :)

Nepp, inga mail än. :)
Kan ju kanske bero på att det bara är en liten del av medlemmarna som hänger i forumet och därför inte har läst mitt inlägg. Eller nåt...
Eller också beror det på att mina kommentarer kanske duger? :)
 
alf109 skrev:

Det ni eventuellt kan åstadkomma med ert tjat här är att ännu färre än nu överhuvud taget vågar kommentera.
Måste bara fråga, för för mycket grubblande är inte nyttigt har jag hört.. Är det de konstruktiva förslagen och ideérna för att främja konstruktivt kommenterande du kallar tjat? Eller vad annars?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

hansen2 skrev:


Inte helt förvånande drivs jag av att kommenterandet fungerar tillfredsställande. Konkret förslag för detta är att nyanlända medlemmar får minimigränsen 30 tecken under de tre första månaderna. Efter detta höjs den till 130 vilket är en och en halv rad i kommentarsrutan - inte särskilt mycket alltså.

/Johan

Ja så byter sidan namn till "Kommentarssidan"?
Det är fotografi vi sysslar med och inget annat.Mitt dygn har bara 24h hur många har ditt?Tror du Johan på fullt allvar att medlemmarna inte har annat att göra än att skriva långa utförliga kommentarer till de bilder som finns härinne, vi kanske vill titta på flera bilder också? Nä bort med minimilängden på kommentarerna. Ett riktigt irritationsmoment och en bromskloss som dessutom verkligen hämmar antalet avgivna kommentarer! Snacka om dagisregler för vuxna fotografer! JANNE
 
lottawe skrev:
Jag tycker det är bra och dessutom rättvis struktur med poolerna. Hoppas det kommer fungera som tänkt.

Innan var jag obotlig optimist, nu blir jag liiite pessimist (15 av 10 schizofrena har den egenskapen)

Den senaste tiden har jag då och då slumpmässigt gått in i de olka avdelningarna för att studera hur det ser ut. Min uppfattning är att det ännu inte fungerar, men visst, det är nytt.

Det finns en del kvalitativa kommentarer i "mycket erfarna", men väldigt, väldigt många håller samma stil som tidigare återfanns i "gamla"bildkritik. Enda skillnaden är att man hittar de kvalitativa lättare idag, de fanns säkert tidigare också, tror jag.
En känsla jag har är också att antalet "Bli först att kommentera" har ökat i både nybörjare- och medelpoolen. Av detta drar jag slutsatsen att det egentligen inte har skett så mycket, man har bara spridit ut kommentarerna på fler pooler. Vilka har vunnit på detta? Och vilka har förlorat? OM nu mina ovetenskapliga undersökningar stämmer.

/Arne
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

cw-op skrev:
Ja så byter sidan namn till "Kommentarssidan"?
Det är fotografi vi sysslar med och inget annat.Mitt dygn har bara 24h hur många har ditt?Tror du Johan på fullt allvar att medlemmarna inte har annat att göra än att skriva långa utförliga kommentarer till de bilder som finns härinne, vi kanske vill titta på flera bilder också? Nä bort med minimilängden på kommentarerna. Ett riktigt irritationsmoment och en bromskloss som dessutom verkligen hämmar antalet avgivna kommentarer! Snacka om dagisregler för vuxna fotografer! JANNE

Kan det vara så att du missat "Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan." som står högst upp här??

Och inlägget du just skrev består av över 500 tangenttryckningar, det tog väl inte halva dagen?

/Johan
 
mohei skrev:
Tackar! :)

Nepp, inga mail än. :)
Kan ju kanske bero på att det bara är en liten del av medlemmarna som hänger i forumet och därför inte har läst mitt inlägg. Eller nåt...
Eller också beror det på att mina kommentarer kanske duger? :)

Jag har alltid tyckt att dina kommentarer duger. :eek:)
 
Hörrni, nu går jag i idé för natten, återkommer under morgondagen.

Lef väl och glöm inte att fem myror är fler än fyra elefanter...

/Arne
 
Arne S skrev:

För egen del har jag inga problem med att ta tuff kritik kring en bild, bara den är konstruktiv. Men jag skulle dra mig för att ladda upp i "mycket erfarna" eftersom jag inte anser att jag som fotograf passar in på beskrivningen för den poolen. Vilket innebär att jag därmed i rimlighetens namn är "skonad" från den typen av kritik. Annars bryter ju kommentaren mot reglerna. :)

Alltså bör jag själv få ange vilken kritiknivå jag vill ha, men jag ska väl inte behöva kalla mig erfaren fotograf för det? Och omvänt tror jag att det finns ett antal "proffs" som inte kan ta hård kritik. Jag tror att det har mer med personligheten än fotokunskapen att göra.

/Arne

Som jag förstår den tanke som redax har med dom nya poolerna är att ge den som kommenterar mer information om på viken nivå man ska lägga sina kommentarer.
Om jag ser en suddig bild under erfarna fotografer så kan jag gissa att den är suddig av en anledning och att det kan finnas en tanke bakom bilden.
Om en lika suddig bild ligger i vanliag kritikpoolen så kommer jag tänka samma sak, men även ge mig till att se om den kanske inte skulle varit suddig.
En lika suddig bild i nybörjarpoolen kommer jag först att tänka på suddigheten som oönskad, men sedan se den som önskad.

för att bara ta ex exempel, det kan liga gärna vara sne horisont eller under/över-exponerad. Dvs det ger mig en liten vink om var i den tekniska utveckligen personen ligger.

Jag kan (antagligen) inte diskutera djupare tekniska problem med bilden med en person som lägger bilderna i nybörjarpoolen, utan kan börja med lättare tankar om bilden, medans en efraren fotograf kan både förstå och antagligen ta till dig eller ignorera mina tankar om komposition och nytjande av alternativa brännvidder och dess skillnad på hur jag skulle upfatta bilden. (exempel igen)

/ Ola N
 
Oki Arne. Jag medger att jag tror på din "ovetenskapliga" undersökning och att min egen observation ser ungefär lika ut, men mer har jag svårt att gå vidare utan att falla tillbaks på kommentarer igen. För jag tror sambandet är väldigt starkt..

Med bättre fungerande kommenterande kanske inte uppdelningen hade behövts? Fram till att det fungerar bättre så kanske detta är bästa försöket iaf och bara mer tid behövs? Kanske hade ett annorlunda kommentarsklimat kunnat påverka bildkvaliten till det bättre (i alla pooler) också så diskussioner om "Kassa bilder" inte heller uppstod så ofta, och så vi fick se mer bra bild bland de andra.. Kanske?
 
En alldeles egen pool till dem som blir förnärmade av enkla positiva kommentarer kanske?

Jag är ingen större anhängare av pooler överhuvudtaget. Men en pool jag gärna skulle vilja se är en specialpool till den lilla? grupp här som ser rött när när de får en kommentar av typen "Fin bild - gillas!".

Sätt gärna minimigränsen till +500 tecken eller så.

Inför ett krav på att minst två ord av typen - komposition, dynamik, balans, element, gyllene snittet, diffraktion osv måste finnas med.

Om en kommentar där orden fin & bild finns med med mindre än tre ords mellanrum, visa en ilsket röd stoppskylt och banna medlemmen från vidare försök att ge kommentarer till aktuell fotograf.

Jag lär aldrig kommentera där. För jag kan inte. Och OM jag kunde skulle jag antagligen inte ha tid med det.

Låt mig istället få släppa kortare positiva "gillande" om bilder jag helt spontant tycker om, då förståss i andra pooler med mindre kunskapskrav på kommentatorerna. OCH, ge tips på förbättringar där JAG kan.

Eller varför inte göra om de tre poolerna som här diskuteras till:

"Kommentera hur du vill"
"Kommentera gärna kort men konstruktivt"
"Endast längre konstruktiva och kreativa kommentarer"

Med detta vill jag inte säga att konstruktiva kommentarer inte behövs. Jag har själv fått sådana och de har hjälpt mig en hel del. Men jag tycker inte att det ena ska utesluta det andra....
 
Senast ändrad:
Odjuret skrev:
Som jag förstår den tanke som redax har med dom nya poolerna är att ge den som kommenterar mer information om på viken nivå man ska lägga sina kommentarer.
Om jag ser en suddig bild under erfarna fotografer så kan jag gissa att den är suddig av en anledning och att det kan finnas en tanke bakom bilden.
Om en lika suddig bild ligger i vanliag kritikpoolen så kommer jag tänka samma sak, men även ge mig till att se om den kanske inte skulle varit suddig.
En lika suddig bild i nybörjarpoolen kommer jag först att tänka på suddigheten som oönskad, men sedan se den som önskad.

för att bara ta ex exempel, det kan liga gärna vara sne horisont eller under/över-exponerad. Dvs det ger mig en liten vink om var i den tekniska utveckligen personen ligger.

Jag kan (antagligen) inte diskutera djupare tekniska problem med bilden med en person som lägger bilderna i nybörjarpoolen, utan kan börja med lättare tankar om bilden, medans en efraren fotograf kan både förstå och antagligen ta till dig eller ignorera mina tankar om komposition och nytjande av alternativa brännvidder och dess skillnad på hur jag skulle upfatta bilden. (exempel igen)

/ Ola N

Tur att jag inte han försvinna...

Jag köper ditt resonemang Ola. Däremot uppfattar jag inte att det är så det står i kriterierna för att lägga in bilder i den poolen. Men dina tankar låter vettiga.

"Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen. Detta innebär också att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Fotograferna här har mycket erfarenhet och skall klara mothugg. Som vanligt gäller reglerna för kritik.

Trappsteg 3 och poolen för dig som fotograferat mycket aktivt i ett antal år, och vet att du är mycket erfaren. Du har förmodligen fastnat för en viss genre, exponering och komposition sitter i ryggraden och försöker nu jobba på en högre nivå där du ställer höga krav på dig och på andra som lägger in bilder i poolen. Troligtvis så säljer du en del bilder, haft en del utställningar, gått kurser och försöker dagligen att utvecklas."

/Arne
 
Är det någon som vet varför avancerad kritik togs bort?

Jag har tidigare i denna tråd tagit upp förslag som jag ser som mycke bättre än denna indelning som är just idag.
Mitt förlag är:

Nybörjarpoolen (jag tycker den har fungerat bra)

Bildkritik (så som den var tidigare, innan senaste ändring, det funkade för dom allra flesta)

Avancerad Kritik (så som den en gång var, med två betygskalor från 1-7)

Vidare tycker jag att det behövs en naturpool, eftersom intresset är såpass stort här på fotosidan.
Jag tror också att det skulle bli mer överskådligt i de olika kritikpoolerna om många väljer naturpoolen.
 
Lotta, jag är för trött för att fortsätta nu.

Men jag blir glad av ditt inlägg, jag tror att jag förstår dina tankar.

/Arne
 
Mattsen skrev:



Eller varför inte göra om de tre poolerna som här diskuteras till:

"Kommentera hur du vill"
"Kommentera gärna kort men konstruktivt"
"Endast längre konstruktiva och kreativa kommentarer"


Detta är ju kanonbra! :eek:))
Och det skulle säkert funka klockrent.
 
Ett förslag till (innan jag kryper ner...)

Som ett alternativ till att lägga bilden i en speciell pool enl mitt förslag ovan så skulle man kunna tvinga fotografen som laddar upp bilden att göra ett AKTIVT VAL angående kommentarer han/hon vill ha. Något i stil med:

1 - Jag tar tacksamt emot alla typer av kommentarer.

2 - Jag vill bara ha konstruktiv kritik - kommentarer som bara innehåller typ "fin bild" är inte intressanta.

Kanske ytterligare en 3:e variant som då lär kräva en hel del kunskaper av den som ska kommentera bilden.

Vad som sedan ska hända när man är på väg att kommentera en bild (om fotografen har valt kritikstyp 2+) är att man uppmärksammans om detta och här kan man ju också ha en minimilängd på kommentaren.

Detta system borde väl tilltala de som är "anti-fin-bild" såväl oss som är tacksamma för alla typer av kommentarer.

(Är dock medveten om att detta förslag lär kräva en hel del php-knackande plus ändringar i databaser jämfört med mitt tidigare förslag)
 
lottawe skrev:
Måste bara fråga, för för mycket grubblande är inte nyttigt har jag hört.. Är det de konstruktiva förslagen och ideérna för att främja konstruktivt kommenterande du kallar tjat? Eller vad annars?

Om du menar att man skall tvinga på andra sin egen vilja så är svaret otvetydigt ja.

De flesta som håller till här, inbillar jag mig, är främst intresserade av att utveckla sitt fotande. Om man har som sitt huvudsakliga intresse att formulera kritik, så är det inget fel i det, men man måste kanske acceptera att andra inte delar ens passion.

Slutligen kanske du kan ha vänligheten att svara mej på en fråga:

Upprör du dej personligen av hur andra väljer att kommentera varandras bilder?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.