Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
alf109 skrev:

Upprör du dej personligen av hur andra väljer att kommentera varandras bilder?
Högst upp på sidan 21 har jag redan besvarat den frågan med "Stör är fel ord, men jag är för mer analyserande och konstruktiva kommentarer............"

Anledningen till att jag är för metoder (ej regler) som kan utveckla kommenterandet till att bli mer konstruktivt är inte av egoskäl utan snarare för att min tro är att det nog främjar utvecklingen av fotograferande och bild positivt. Det är vad jag tolkar att tanken med bildkritik är att främja också. Bilden är det intressanta även för mig.

Metoder som föreslagits (av flera olika) är bl.a att lyfta fram utvalda kommentarer till index, att lyfta fram artikeln om att kommentera bilder samt kanske även dokumentet bildregler och att även ha någon typ av mall/checklista. (Personligen är jag även för något motsvarande tumsystemet på PhotoSig för att bedöma kommentarer också, men det har jag nog lämnat utanför i just denna tråden.)



Det enda som däremot lyckas uppröra mig en pytteaning då och då är känslan som ökar för var dag om att inlägg besvaras utifrån förutfattade meningar och namn snarare än utifrån innehåll av några och att det gör diskussionen mer komplicerad än vad den borde vara. Detta gäller dock inte dig, men är en reflektion jag ändå delar med mig av nu.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Högst upp på sidan 21 har jag redan besvarat den frågan med "Stör är fel ord, men jag är för mer analyserande och konstruktiva kommentarer............"

Jag tog för givet att du här syftade på de kommentrer som var riktade till dej? Men du menar alltså även kommentarer där du själv så att säga varken är mottagare eller givare av kommentaren?
 
Mattsen skrev:
Ett förslag till (innan jag kryper ner...)

Som ett alternativ till att lägga bilden i en speciell pool enl mitt förslag ovan så skulle man kunna tvinga fotografen som laddar upp bilden att göra ett AKTIVT VAL angående kommentarer han/hon vill ha. Något i stil med:

1 - Jag tar tacksamt emot alla typer av kommentarer.

2 - Jag vill bara ha konstruktiv kritik - kommentarer som bara innehåller typ "fin bild" är inte intressanta.

Kanske ytterligare en 3:e variant som då lär kräva en hel del kunskaper av den som ska kommentera bilden.

Vad som sedan ska hända när man är på väg att kommentera en bild (om fotografen har valt kritikstyp 2+) är att man uppmärksammans om detta och här kan man ju också ha en minimilängd på kommentaren.

Detta system borde väl tilltala de som är "anti-fin-bild" såväl oss som är tacksamma för alla typer av kommentarer.

(Är dock medveten om att detta förslag lär kräva en hel del php-knackande plus ändringar i databaser jämfört med mitt tidigare förslag)

*Sträcker fram högernäven till Mats*

Om jag förstår dig rätt Mats så påminner ditt förslag om det jag framförde tidigare i tråden, och då kan jag ju inte annat än bejaka det. :)

Aktivt val där du själv väljer vilken nivå av kritik du kan tillgodogöra dig, lämpligen 3 nivåer. Detta kopplas till din profil och visas varje gång bilden visas/kommenteras. När du laddar upp bilden väljer du ett "fack" att lägga den i, indelat efter t.ex. intresseområde och där sker allt kommenterande. Okomplicerat.

På det sättet utgår man från BILDEN när man gör sitt urval, inte efter vem eller vilka fotografer som finns i en viss pool.

Förhoppningsvis har jag fel, men ibland funderar jag på om det är så att det finns ett så starkt behov av att tala om för andra hur erfaren man är att vi måste ha denna högst subjektiva "erfarenhetsuppdelning"?

*Under natten har mina 3 hjärnceller haft konferens och kommit på ytterligare ett förslag till funktion. Vill dock värdera det lite till.*
 
Senast ändrad:
Visningar viktigare än kommentarer?

alf109 skrev:
Ett litet tips till er som inte tycker att kommentarerna ni får håller måttet: Vänd er direkt till den kommenterande med era klagomål och låt alla oss andra vara fred.

Det ni eventuellt kan åstadkomma med ert tjat här är att ännu färre än nu överhuvud taget vågar kommentera.

Har läst en hel del i tråden och för mig känns det som om det är ungefär här skon klämmer mest. När jag började leka (mycket medvetet ordval) på fotosidan för ett par år sen tycker jag att det kommenterades mer kravlöst och spontant. Bildtittandet var också mindre uppstyrt och kategoriserat. Och i forumen vågade vem som helst inte bara fråga utan även ha åsikter om nästan vad som helst.

Då kände jag att fotosidan var ett roligt sätt att få visa sina bilder, få inspiration av andras bilder, diskutera allahanda fotorelaterade saker och rent allmänt utvecklas som fotograf. Notera att jag vid den tiden var extremt grön på foto, fram till dess hade jag i princip bara tagit max 10 rullar med en kass kompaktkamera från sent 80-tal. Tack vare mycket inspiration från fotosidan utvecklades jag dock snabbt (tycker jag själv, iaf).

Sen dök det upp en massa krav på mer konstruktivt kommenterande, klagomål på att det kom in för mycket bilder, gnäll över diskussionsämnen (Vad exakt är det som gör de teknikdiskussioner jag älskar så irriterande för vissa?) och även från redaktionshåll kom (säkert delvis pga ovan nämnda åsikter) en hel del styrning mot högre krav på såväl kommentarer som genomtänkta bildteman etc.

Någonstans i detta tappade jag intresset, inte för foto men för fotosidan. Det var inte längre kul. Som så ofta dödade kraven spontaniteten. Det kändes som om man var tvungen att vara professionellt vederlagd expert för att få uttala sig öht, både i kommentarer och i forum. Och den egna hörnan kom att handla allt mer om att jaga kommentarer, något man i princip bara kunde åstadkomma genom motkommentarer. Så försvann spontaniteten i ens eget kommenterande också...

När mitt utökade medlemsskap gick ut för någon månad sen orkade jag inte bry mig. Det här är inte längre en lekplats för foto och bilder.

En sak till: när jag läser den här tråden slår det mig åter att kommenterarer och dess antal är extremt viktigt här på Fotosidan. Hur många som faktiskt tittat på en bild verkar ha noll betydelse. För mig känns det tokigt.

Mina fem öre.
 
Jag vill poängtera att jag inte menar att det endast är mindre bra bilder eller fel det ska skrivas till (om någon tolkar det så?) utan faktiskt att det precis lika väl kan vara en höjdarbild man uttrycker vad som tilltalar/känns i. Jag efterlyser att mer tid ägnas bilderna för att konkretare kommentarer ska kunna uppstå. Är man bildintresserad och bilden fantastisk borde den väl vara värd se lite mer på än knappa minuten?


Om ni går på en utställning så kanske ni tycker något/diskuterar verken med ert sällskap? Brukar inte tankarna vara fler om verken då än vad som oftast framkommer om verk på fotosidan? Varför isf?
 
Mattsen skrev:
Ett förslag till (innan jag kryper ner...)

Som ett alternativ till att lägga bilden i en speciell pool enl mitt förslag ovan så skulle man kunna tvinga fotografen som laddar upp bilden att göra ett AKTIVT VAL angående kommentarer han/hon vill ha. Något i stil med:

1 - Jag tar tacksamt emot alla typer av kommentarer.

2 - Jag vill bara ha konstruktiv kritik - kommentarer som bara innehåller typ "fin bild" är inte intressanta.

Kanske ytterligare en 3:e variant som då lär kräva en hel del kunskaper av den som ska kommentera bilden.

Vad som sedan ska hända när man är på väg att kommentera en bild (om fotografen har valt kritikstyp 2+) är att man uppmärksammans om detta och här kan man ju också ha en minimilängd på kommentaren.

Detta system borde väl tilltala de som är "anti-fin-bild" såväl oss som är tacksamma för alla typer av kommentarer.

(Är dock medveten om att detta förslag lär kräva en hel del php-knackande plus ändringar i databaser jämfört med mitt tidigare förslag)

Jag trodde din huvudsäkring brunnit i ditt förra inlägg. Men nu verkar den vara utbytt, inget dumt förslag alls. Jag tror inte redax har st*ke att ta tag i sina intentioner ang. kommentarerna och då är ovanstående en lämplig kompromiss.

Funderade en stund på varför det korta kommenterandet skall vara så svårt att bli av med. Jag tror en av orsakerna är den olyckliga uppmaningen "kommentera så får du själv kommentarer" vilket gör att folk slafsar iväg ett gäng kommentarer i hopp om att det skall ramla in kommentarer på ens egna bilder.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Skulle någon/några ha läs och skrivsvårigheter är det bara att acceptera och inte kräva något som inte är möjligt.

Däremot kan vi ställa vissa grundkrav på den majoritet som inte har dessa svårigheter och utvecklas utifrån det.

/Johan

Men om majoriteten inte har någon ambition att utveckla sitt kommenterande? Vad ska vi göra med dem? Sparka ut dem från FS?
 
Kan man inte lika gärna skriva under bilden vad för slags kommentarer man önskar? T.ex. att som Alexander Bergström undanbe kommentarer av typen "snyggt".

I övrigt håller jag med dem som skrivit att dessa ändlösa diskussioner effektivt dödar lusten att överhuvudtaget kommentera.

/ F.
 
Skott skrev:
Kan man inte lika gärna skriva under bilden vad för slags kommentarer man önskar? T.ex. att som Alexander Bergström undanbe kommentarer av typen "snyggt".

I övrigt håller jag med dem som skrivit att dessa ändlösa diskussioner effektivt dödar lusten att överhuvudtaget kommentera.

/ F.


Jag tycker det här är ett utmärkt och bra exempel.
Det är ju faktiskt upp till var och en att tala om vad vi önskar kommentarer på.
Och då kan man också göra som Alexander här att man skriver vad man inte vill ha för kommentarer.

Varför ska allt behöva vara så svårt?
 
Kijana skrev:
Men om majoriteten inte har någon ambition att utveckla sitt kommenterande? Vad ska vi göra med dem? Sparka ut dem från FS?

Det är upp till redaktionen. Men förslagsvis kunde man sätta någon form av spärr att de som ständigt kortkommenterar inte kan kommentera bilder i kritikpoolerna. Vad som händer utanför kritikpoolerna struntar i alla fall jag i.

/Johan
 
evalisen skrev:
Jag tycker det här är ett utmärkt och bra exempel.
Det är ju faktiskt upp till var och en att tala om vad vi önskar kommentarer på.
Och då kan man också göra som Alexander här att man skriver vad man inte vill ha för kommentarer.

Varför ska allt behöva vara så svårt?

Man kan tycka att exemplet är bra och jag förstår att det är dit du vill att det bär hän. Men då föreslår jag att ni lobbar för att regler och intentioner ändras *innan* ni tillämpar något annat.

Min fråga till dig är; Varför skall det vara så svårt att läsa, förstå och tillämpa det som står här?

/Johan
 
evalisen skrev:
Varför ska allt behöva vara så svårt?
Egentligen ska det nog inte ens behöva vara så "svårt." Just såna bilder som i Fredriks exempel förstår jag att ingen vill ha ett "snyggt" på, men på många andra kanske det är just vad som önskas. Bara lite mer motiverat än endast det ordet..

Att läsa, förstå och respektera bildreglerna samt syftet med bildkritik borde räcka. Att även läsa Marias artikel kan nog vara till hjälp också. Hur lätt som helst..
 
hansen2 skrev:
Man kan tycka att exemplet är bra och jag förstår att det är dit du vill att det bär hän. Men då föreslår jag att ni lobbar för att regler och intentioner ändras *innan* ni tillämpar något annat.

Min fråga till dig är; Varför skall det vara så svårt att läsa, förstå och tillämpa det som står här?

/Johan

Johan, jag kan tala om för dej att du förstår ingenting när det gäller mej!
 
För att återgå till ursprungsfrågan om poolerna så har det ju ramlat in några konkreta förslag i slutet av tråden. Det är kul.

Eftersom jag tror och hoppas att syftet med de tre kritikpoolerna erfaren/mellan/nybörjare är att man genom poolplacering skall kunna välja vilken typ av kommentarer man vill ha håller jag med dem som vill frikoppla poolerna från fotografens "duktighet".

Nybörjare kan vilja ha s.k hård kritik, precis som erfarna kanske inte vill ha det.

Fotografens "nivå" eller "duktighet" har som jag ser det inte så mycket med bilden, dess kommentarerer och hur bilden upplevs att göra.

Jag tycker därför Mats Larssons förslag är bra.

Mitt råd till Johan är fortfarande att skriva under sin bild att vissa kommentarer är ovälkomna.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Egentligen ska det nog inte ens behöva vara så "svårt." Just såna bilder som i Fredriks exempel förstår jag att ingen vill ha ett "snyggt" på, men på många andra kanske det är just vad som önskas. Bara lite mer motiverat än endast det ordet..

Att läsa, förstå och respektera bildreglerna samt syftet med bildkritik borde räcka. Att även läsa Marias artikel kan nog vara till hjälp också. Hur lätt som helst..

Upprepningar....
Alltså nu är det ju så här, vilket ni (ja du och Johan) verkar glömma, 30 tecken måste man skriva.
Snyggt är 6 tecken.

Det var ett exempel!!!
 
hansen2 skrev:
Det är upp till redaktionen. Men förslagsvis kunde man sätta någon form av spärr att de som ständigt kortkommenterar inte kan kommentera bilder i kritikpoolerna.
/Johan

Om du anser att min huvudsäkring brann igår så måste du nu ha råkat ur för en härdsmälta.

Jag vet inte hur många ggr det har klagats på att det kommenteras för lite. Ditt inlägg lär ju knappast förbättra situationen. Ett bättre förslag vore ju att medlemmar som du i ett numeriskt fält knutet till din identitet kunde ange en minimilängd på de kommentarer du vill ha. Mao kan du skriva både 150 och 250 min antal tecken!

TILL ALLA ER SOM ENDAST LÄSER INLÄGGEN I DENNA TRÅD:

Fortsätt kommentera spontant om du brukar göra det! Jag är övertygad om att vi som tacksamt tar emot både korta och långa kommentarer, analyserande, konstruktiva eller bara "gillas" är i STOR majoritet här på FS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.