lottawe
Aktiv medlem
Högst upp på sidan 21 har jag redan besvarat den frågan med "Stör är fel ord, men jag är för mer analyserande och konstruktiva kommentarer............"alf109 skrev:
Upprör du dej personligen av hur andra väljer att kommentera varandras bilder?
Anledningen till att jag är för metoder (ej regler) som kan utveckla kommenterandet till att bli mer konstruktivt är inte av egoskäl utan snarare för att min tro är att det nog främjar utvecklingen av fotograferande och bild positivt. Det är vad jag tolkar att tanken med bildkritik är att främja också. Bilden är det intressanta även för mig.
Metoder som föreslagits (av flera olika) är bl.a att lyfta fram utvalda kommentarer till index, att lyfta fram artikeln om att kommentera bilder samt kanske även dokumentet bildregler och att även ha någon typ av mall/checklista. (Personligen är jag även för något motsvarande tumsystemet på PhotoSig för att bedöma kommentarer också, men det har jag nog lämnat utanför i just denna tråden.)
Det enda som däremot lyckas uppröra mig en pytteaning då och då är känslan som ökar för var dag om att inlägg besvaras utifrån förutfattade meningar och namn snarare än utifrån innehåll av några och att det gör diskussionen mer komplicerad än vad den borde vara. Detta gäller dock inte dig, men är en reflektion jag ändå delar med mig av nu.
Senast ändrad: