alf109 skrev:
Problemet är väl som någon skrev tdigare egentligen det enorma inflödet som gör att bilder i realiteten blir exponerade under en väldigt kort tid. Att en väldigt stor del av detta inflöde dessutom består av "skräp" gör att det kan vara svårt att överhuvud taget hitta "guldkornen", åtminstone om man skall hinna göra något annat än att vistas här på FS.
Skräp eller guldkorn spelar väl mindre roll då syftet med FS (som jag uppfattat det) är att ge varandra kritik på bilder så att fotografen bakom verket utvecklar sin skicklighet ytterligare. Med andra ord är en kommentar till en "skräp-bild" lika mycket, eller kanske mer, värd än stående ovationer till ett mästerverk.
För även i den stora volymen av oengagerade, intetsägande, tråkiga motiv, taskigt komponerade bilder och som dessutom lider av bristande teknik finns det ju fotografer som har en seriös ambition att bli bättre, och de ska vi förstås ge en hjälpande hand genom att kommentera deras foton.
Men jag tror inte att man åstadkommer någon förändring genom att prata till den stora massan, ty det är enligt min erfarenhet bara en massa som tar mer än den ger.
Tycker att diskussionen hittills har missat kommenterandet runt bilderna. Visst är det upprepat ett antal gånger att vi ska kommentera mera, men vi borde fokusera mer på att den som fått en kommentar också svarar på densamma. Och helst då inte i för sura ordalag.
Att ladda upp en bild utan att någon har lust att kommentera efter 50-100 tittar är ingen höjdare, men det är än mer trist att skriva en utförlig kommentar och inte få något svar alls av fotografen. Ens efter flera månader.
Jag svarar inte heller på alla kommentarer, men jag vågar nog säga att min benägenhet att svara hänger ihop med hur utförlig kommentaren är. Vissa kritiker kan ju också säga mycket med få ord. Skriver någon "fin bild" så blir jag glad för det också, dels har bilden berört på något sätt och dels kan jag kanske inleda en dialog med en betraktare som kanske inte behärskar konsten att skriva fullödiga analyser.
Kenneth
som trots lång erfarenhet är på mellannivå