Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Precis och alla arrangörer/tillverkare etc gör detta genom att skicka pressmeddelanden för att säkerställa att informationen exponeras.

Jag har tagit emot tillräckligt många pressmeddelanden för att veta att det inte är någon garanti.
 
elmfeldt skrev:
Notera att jag skrev intressant idé.
Jo, det var därför jag ville slänga funderingen som dök upp. För att jag inte hoppas att det som införts byts mot något där gruppen bilder/kommentarer nya poolen vänder sig till kommer i skymundan. Jag gillar det syftet och den beskrivningen och tycker det var bra framjobbat alltså.

(Synd bara att det inte accepteras lika självklart som nybörjarpoolen och syftet med den blev accepterat.)
 
elmfeldt skrev:
Målet och syftet är "mötesplatsen där fotografer möts och utvecklas". Och nivån för de som är med är att de är lite mer intresserade och vill utvecklas. Sen är det lite knivigt då olika medlemmar har olika agendor och tolkar det hela på sitt sätt. Och det spelar nog ingen roll hur mycket text vi skriver. Jag tror att vi snarare skall jobba mer kreativt för att styra det hela.

Två förslag på mer konkret formulering:

* "Kommentera inte i stil med "Snygg!", "Dålig!" eller på annat kortfattat sätt"

* "Ge inte kommentarer i stil med "Snygg!", "Dålig!" eller på annat kortfattat sätt"

Vad sägs, David?

/Johan
 
Det går ju inte att skriva så korta kommentarer i vilket fall. Formuleringen "kortfattad" kommer garanterat att missuppfattas, så jag är tveksam att det gör ngn skillnad.
 
hansen2 skrev:
Två förslag på mer konkret formulering:

* "Kommentera inte i stil med "Snygg!", "Dålig!" eller på annat kortfattat sätt"

* "Ge inte kommentarer i stil med "Snygg!", "Dålig!" eller på annat kortfattat sätt"


Tycker inte att det var någon större skillnad. Bättre då att skriva "Ge gärna längre kommentarer och kritik än enstaka ord som 'dålig', 'snygg' eller 'bra'. Ju mer du kan förklara för fotografen vad du tycker och känner desto bättre blir denne hjälpt i sin utveckling framåt." Typ.
 
lottawe skrev:
Jo, det var därför jag ville slänga funderingen som dök upp. För att jag inte hoppas att det som införts byts mot något där gruppen bilder/kommentarer nya poolen vänder sig till kommer i skymundan. Jag gillar det syftet och den beskrivningen och tycker det var bra framjobbat alltså.

(Synd bara att det inte accepteras lika självklart som nybörjarpoolen och syftet med den blev accepterat.)

Vill bara klargöra att JAG inte har något emot den uppdelningen Lotta. Hoppas inte att du och andra uppfattar det så.

Det jag funderar över är hela systemet med speciella kritikpooler. Men väljer man att ha dem kvar har jag inga problem med en elitpool/proffspool eller vad det nu ska heta.
Däremot ser jag en fara med det, nämligen den att vi får ytterligare segregering mellan proffs och nybörjare/medelfotografer här på FS. Det är ett fullt naturligt och icke klandervärt beteende att man söker sig till "sin" grupp i första hand. Men är det bra för FS utveckling att gruppen nybörjare och medelduktiga inte får kommentarer från proffsen?

Är det däremot FS mening att man ska gå mot att bli mer inriktad mot proffsen, då är satsningen helt rätt. Men då tycker jag man ska vara ärlig och tala om att det är så.
 
Arne S skrev:


Är det däremot FS mening att man ska gå mot att bli mer inriktad mot proffsen, då är satsningen helt rätt. Men då tycker jag man ska vara ärlig och tala om att det är så.

Vi har skrivit från början när vi la till poolen att poolen är som en motvikt till nybörjarpoolen, så att de som krävde lite mer också skulle ha en bollplan.
 
elmfeldt skrev:
Det går ju inte att skriva så korta kommentarer i vilket fall. Formuleringen "kortfattad" kommer garanterat att missuppfattas, så jag är tveksam att det gör ngn skillnad.

Det var också min känsla efter att jag postade inlägget. Förslagsvis byter man rubriken mot ngt liknande jag föreslog, behåller den övriga texten samt inkluderar exempel på kortfattade kommentarer ("Åh vilken fin bild, den bästa jag sett!", "Hemsk bild, den sämsta jag sett!") och även inkluderar exempel på kommentarer som är bättre?

Men jag har en märklig känsla av att sitta med svarte petter trots att jag försöker få kommenterandet dit era egna regler och rekommendationer pekar. Det föranleder mig att fråga om du öht är intresserad av att bli av med kortkommenterandet?

Kenneth: "Ge gärna ..." tycker jag öppnar upp för samma missförstånd och medvetna feltolkningar såsom "Undvik ...".

/Johan
 
elmfeldt skrev:
Vi har skrivit från början när vi la till poolen att poolen är som en motvikt till nybörjarpoolen, så att de som krävde lite mer också skulle ha en bollplan.

Jaa, det är solklart David. Ber så mycket om ursäkt, jag uttryckte mig fel där. Sorry. Det är nog lite sent nu...
 
Det finns ju ingen anledning att ändra ordvalen om det inte blir tydligare. Kompletterande textförslag förtydligar dock.
 
hansen2 skrev:
Kommer det någon komplettering och isåfall när?

/Johan

Som en jämförelse räcker det inte med "Undvik att göra upp eld om det är torrt i markerna" för att så många som möjligt ska ta det på allvar och ge f*n i det. Det krävs ett tydligt eldningsförbud under sådana förhållanden.

"Undvik kommentarer ..." har samma luddiga effekt.

/Johan
 
Johan har en point, och det som gör att jag tycker det är den vanligt förekommande uppmaningen "Gå och kommentera" och försvarandet av "Fin bild" så fort diskussioner om kommentarers kvalité uppstår.

Uppmaningen att kommentera bilder finns redan på sidan 1 i denna tråden också (om än rätt artigt uttalad,) och tanken att kommentera är god, men det verkar ligga för mycket hysteri i att plöja av snabbt och mycket och tyvärr mindre intresse i att se mer noga på bilderna och öka kvalitén med lite mer utvecklande kommentarer än vad vi ota ser idag verkar det som. Det är synd tycker jag så skulle det gå att påverka vore det nog bara bra..

Men jag vet inte om jag heller tror att ändring i texten hjälper mer än att det möjligen kan bidra till mindre försvar av den typen kommentarer i diskussioner som dessa, men kanske.. i längden.. Hoppas kan man ju alltid även om tron kanske inte är stark.

Tillägg: Även diskussionen "När vi ser en kass bild" från sidan 6-7 typ kan få stå exempel på hur diskussioner där kommentarer börjar diskuteras ofta spårar ur med "Det är bara att kommentera, nu kommenterar vi" typ (för att få stopp på diskussionerna där utveckling önskas?)
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Johan har en point, och det som gör att jag tycker det är den vanligt förekommande uppmaningen "Gå och kommentera" och försvarandet av "Fin bild" så fort diskussioner om kommentarers kvalité uppstår.

Uppmaningen att kommentera bilder finns redan på sidan 1 i denna tråden också (om än rätt artigt uttalad,) och tanken att kommentera är god, men det verkar ligga för mycket hysteri i att plöja av snabbt och mycket och tyvärr mindre intresse i att se mer noga på bilderna och öka kvalitén med lite mer utvecklande kommentarer än vad vi ota ser idag verkar det som. Det är synd tycker jag så skulle det gå att påverka vore det nog bara bra..

Men jag vet inte om jag heller tror att ändring i texten hjälper mer än att det möjligen kan bidra till mindre försvar av den typen kommentarer i diskussioner som dessa, men kanske.. i längden.. Hoppas kan man ju alltid även om tron kanske inte är stark.

Tror inte heller att en förändring av texten får en omedelbar effekt men det rycker undan fundamentet för försvaret av "Fin bild"-varianterna.

/Johan
 
Efter att tagit del av denna och andra trådar i samma ämne framgår ganska tydligt två saker. Dels snackas det om olika problem och dels om en massa olika lösningar på dessa. En grupp (som jag själv tillhör) menar att problemet har sitt ursprung i att fokus för fotosidan flyttats mer och mer från bild mot teknik, vilket medfört att kvaliteten på och därmed intresset för bilderna minskat.

En annan grupp menar att ett av de stora problemen är kommentarernas utformning och efterlyser dessutom en starkare uppdelning mellan "duktiga" och "mindre duktiga". Dessa menar dessutom att man redan vid uppladdningen av bilden själv skall kunna avgöra om den enligt någon icke definierad norm så att säga platsar i vald kritikpol.

Personligen tillhör jag den (icke ringa skara antar jag) som främst använder fotosidan för att titta på andras bilder och för att få respons på mina egna. Visst kan det vara bra med andras kritik och självklart skall man ta den till sig och värdera den. Men man får inte glömma bort att det enda den kritiserande gör är att ge sitt eget omdöme om min bild, och ibland kanske man helt enkelt inte har samma uppfattning om hur bilden bör se ut.

När man tittar närmare på dessa mer ingående kommentarer är det slående hur ofta den kommenterande egentligen vill överföra sina egna visioner till bilden i stället för att försöka ta till sig fotografens idé med bilden. Ofta påpekas sådant som tex att man tycker att skärpan ligger fel, eller att en person är för centrerad i bilden, eller inte tillräckligt centrerad, eller har för mycket luft över huvudet eller har för lite luft över huvudet osv. Och bemödar man sig att läsa igenom samtliga kommentarer under en bild är det slående hur ofta motstridiga åsikter framförs, dessutom från fotografer som både anser sig själva vara och förmodligen är "erfarna".

Nej personligen uppskattar jag även korta kommentarer och erkänner gärna att en uppmuntrande kommentar kan vara den bästa drivkraften mot nya och bättre bilder, även om den bara består av ett enkelt "Jag tycker om din bild jättemycket".

Slutligen, innan ni sätter igång och fixar så är mitt förslag att ni först gör en grundlig problemanalys, först när en sådan är gjord kan man börja se på lösningar. Risken är annars stor att det bara blir rörigare och rörigare.
 
elmfeldt skrev:
Isåfall får vi verkligen be om ursäkt, för lite mer på hugget vill vi vara än att missa motsvarigheten till Palmemordet.

Fast när jag via mail tipsade er om att fs-medlemmen Brutus Östlings bok
"Mellan Vingspetsarna" hade fått Världsnaturfondens? pris så hände heller ingenting, nada? Hur "ovaket" va inte de? JANNE
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.