Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:

Det är bättre än att sitta i forumen och vara destruktiv, enligt min mening. :eek:)
Nu förstår jag nog inte iaf. Är det destruktivt att önska metoder att utveckla dessa kortkortkommentarer på i forumet? Att diskutera och önska metoder som kanske kan höja kvaliten på kommentarerna? Eller vad är destruktivt egentligen?

Och andra tråden är jätteskön som motvikt till vissa andra och som inspirationskälla för kommenterande också kanske. Jag har redan vart där och hinner återvända trots min fundering här.. Hoppas ni andra också hinner båda:)
 
lottawe skrev:
Nu förstår jag nog inte iaf. Är det destruktivt att önska metoder att utveckla dessa kortkortkommentarer på i forumet? Att diskutera och önska metoder som kanske kan höja kvaliten på kommentarerna? Eller vad är destruktivt egentligen?

Och andra tråden är jätteskön som motvikt till vissa andra och som inspirationskälla för kommenterande också kanske. Jag har redan vart där och hinner återvända trots min fundering här.. Hoppas ni andra också hinner båda:)

Du fattade tidigare men inte nu?
Jag orkar faktiskt inte förklara en gång till, läs från början igen, där står allt. :eek:)
 
evalisen skrev:
hahaha
Nä Johan, jag skulle inte bli upprörd om någon skrev "En ful bild" till någon av mina bilder. :eek:)
Men däremot om någon skulle skriva tex. "En ful modell" då skulle det ta hus i helvete. ;o))

"Fy f*n vilken ful bild!!!!!!!!" är trettio tecken - menar du att du skulle låta bli att be om ett förtydligande? Jag tvivlar, det vore ganska sunt att be om ett sådant.

Fast redaktionen har ju sagt själva att dom vill ha in rapporter på sådant som stör. Så varför inte.

Ingen dum idé egentligen men det skulle som sagt bli ett drygt jobb ...

Sen tror jag flertalet medlemmar skulle sluta skriva kommentarer om man ökade ännu mer för kommentarer, de har ju nyligen ökat till 30 tecken.
Fast det kanske är det du vill?
Personligen är det inga problem för egen del, sällan jag skriver så korta kommentarer som 30 tecken.

Antalet kommentarer är ointressant. Innehållet är det som är kärnan. Jag skulle med andra ord inte sakna kortkommentarerna.

För att återgå till min föregående fråga; vad har du för nytta av kommentarer i stil med "Fin bild"?

/Johan
 
evalisen skrev:
Du fattade tidigare men inte nu?
Jag orkar faktiskt inte förklara en gång till, läs från början igen, där står allt. :eek:)
Då användes ordet kritisera, men jag fattade alltså rätt? Isf håller jag inte med. Allt som kan leda till förbättringar är värdefullt snarare än destruktivt, även diskussioner.

Sen är det ju iof trist att de spårar ur ibland. Och inte allt för sällan i såna trådar börjar urspårningar med ord som "Kommentera i stället!" också och att kommentarerna ska vara bra, det är mindre viktigt. Kanske något att fundera på för vissa..
 
hansen2 skrev:
"Fy f*n vilken ful bild!!!!!!!!" är trettio tecken - menar du att du skulle låta bli att be om ett förtydligande? Jag tvivlar, det vore ganska sunt att be om ett sådant.



Ingen dum idé egentligen men det skulle som sagt bli ett drygt jobb ...



Antalet kommentarer är ointressant. Innehållet är det som är kärnan. Jag skulle med andra ord inte sakna kortkommentarerna.

För att återgå till min föregående fråga; vad har du för nytta av kommentarer i stil med "Fin bild"?

/Johan


Ett förtydligande kanske jag skulle be om, de beror lite på till vilken bild och vem som skrivit kommentaren. Men frågan var ju om jag skulle bli upprörd, och där är svaret nej.

"Fin bild"... ja då vet jag ju att bilden är fin helt enkelt, precis samma sak med "Ful bild".
Jag vet då vad dom tycker om bildens helhet om man kallar det så.
Sen kanske det inte utvecklar mej som fotograf särskilt mycket, men sånna smällar klarar jag av att ta. :eek:)
 
lottawe skrev:
Då användes ordet kritisera, men jag fattade alltså rätt? Isf håller jag inte med. Allt som kan leda till förbättringar är värdefullt snarare än destruktivt, även diskussioner.

Sen är det ju iof trist att de spårar ur ibland. Och inte allt för sällan i såna trådar börjar urspårningar med ord som "Kommentera i stället!" också och att kommentarerna ska vara bra, det är mindre viktigt. Kanske något att fundera på för vissa..

Om du har fattat rätt har jag ingen aning om just nu, för jag tycker du snurrar till det mesta jag skriver. ;o)
 
evalisen skrev:
Om du har fattat rätt har jag ingen aning om just nu, för jag tycker du snurrar till det mesta jag skriver. ;o)
Men om jag nu är lite trög så kan du väl förtydliga vad du menar är destruktivt. Varför valet av det ordet i sammanhanget här? Vad är destruktivt?
 
lottawe skrev:
Men om jag nu är lite trög så kan du väl förtydliga vad du menar är destruktivt. Varför valet av det ordet i sammanhanget här? Vad är destruktivt?

Du kan ta och gå tillbaka och läsa någon sida, så förstår du.
 
evalisen skrev:
Du kan ta och gå tillbaka och läsa någon sida, så förstår du.
Att det är destruktivt att föra diskussioner i forumet där önskningar om högre kvalité på kommentarer berörs? Är det verkligen det du menar och tycker?

Om inte får du nog förklara ordvalet destruktivt i sammanhanget om du vill bli förstådd.
 
evalisen skrev:
Ett förtydligande kanske jag skulle be om, de beror lite på till vilken bild och vem som skrivit kommentaren. Men frågan var ju om jag skulle bli upprörd, och där är svaret nej.

Jag har vid ett flertal tillfällen sett dig bemöta negativ kritik med att "det är meningen att det skall vara såhär". Men det kanske har skett en föränding och det är ju positivt.

"Fin bild"... ja då vet jag ju att bilden är fin helt enkelt, precis samma sak med "Ful bild".
Jag vet då vad dom tycker om bildens helhet om man kallar det så.
Sen kanske det inte utvecklar mej som fotograf särskilt mycket, men sånna smällar klarar jag av att ta. :eek:)

Nu börjar vi komma till pudelns kärna; "Sen kanske det inte utvecklar mej som fotograf särskilt mycket" ... det är ju därför vi är här?!

Kanske dags att vi slutar debattera detta och istället börjar samarbeta för ett bättre och mer utvecklande klimat vad gäller kommentarerna?

/Johan
 
Kommentarer är lika viktiga för den som skriver som för den som tar emot. Det är utvecklande att skriva kommentarer. För många kan det vara ett stort steg att våga skriva något under en bild över huvudtaget.

Se det inte bara så att fotografen skall utvecklas. Även kommentatören skall utvecklas vidare.
 
Arleklint skrev:
Se det inte bara så att fotografen skall utvecklas. Även kommentatören skall utvecklas vidare.
Håller helt med om att det bör vara utvecklande och givande för den som kommenterar att ge, men får man verkligen ut så mycket av att skjutsa iväg 1 kommentar/minut på ett gäng bilder i ett hafs eller kan mer behövas för att finna bättre utveckling? Både för fotograf och kommentator?
 
lottawe skrev:
Håller helt med om att det bör vara utvecklande och givande för den som kommenterar att ge, men får man verkligen ut så mycket av att skjutsa iväg 1 kommentar/minut på ett gäng bilder i ett hafs eller kan mer behövas för att finna bättre utveckling? Både för fotograf och kommentator?

Det är nog upp till var och en att bedöma. Det är nog inte utvecklande för de som ännu inte vågat kommentera att läsa denna tråd med alla krav som ställs. Det hämmar nog mer än det hjälper.
 
hansen2 skrev:
Jag har vid ett flertal tillfällen sett dig bemöta negativ kritik med att "det är meningen att det skall vara såhär". Men det kanske har skett en föränding och det är ju positivt.



Nu börjar vi komma till pudelns kärna; "Sen kanske det inte utvecklar mej som fotograf särskilt mycket" ... det är ju därför vi är här?!

Kanske dags att vi slutar debattera detta och istället börjar samarbeta för ett bättre och mer utvecklande klimat vad gäller kommentarerna?

/Johan


Snälla Johan, i alla kommentarer står de väl inte "en fin bild" enbart.
De står för det mesta mycket mera än så.
Om någon vill skriva så under en bild, så gör det mej ingenting.
Jag vill faktiskt i första hand veta om en bild går hem eller ej.
Får jag sen veta varför den går hem eller ej så är det bonus, så ser jag på det hela.
 
Arleklint skrev:
Det är nog upp till var och en att bedöma. Det är nog inte utvecklande för de som ännu inte vågat kommentera att läsa denna tråd med alla krav som ställs. Det hämmar nog mer än det hjälper.
Jag tror du har fel. Jag tror vi kan hjälpas åt allihop att utveckla klimatet och kommenterandet i en bättre riktning och med det hjälpa de nya också. För får de, eller får läsa fler genomtänkta analyserande och konstruktiva kommentarer kan det vara nog så lärande tror jag.

Och den som skräms till att inte våga skriva "Fin bild" av diskussioener som denna är ingen förlust i det sammanhanget.

Fö snackas det inte om krav utan om ett syfte.
 
Arleklint skrev:
Det är nog upp till var och en att bedöma. Det är nog inte utvecklande för de som ännu inte vågat kommentera att läsa denna tråd med alla krav som ställs. Det hämmar nog mer än det hjälper.

Jag förstår vad du menar. Men varför alltid anpassa sig efter den minsta gemensamma nämnaren? Det brukar i regel resultera i ngt urvattnat. Tänk om det även kan få den effekten att man skärper till sig ytterligare ett snäpp innan man levererar en kommentar, att det blir en sporre att prestera bättre?
Läs gärna Nils Bergqvists kommentar näst längst ner på denna sida, det är bland det bästa jag läst på mycket länge här i forumet.

Och varför detta trauma om att det skall vara rena förlossningen att ge en kommentar, de flesta är ju skrivkunniga?

/Johan
 
evalisen skrev:
Snälla Johan, i alla kommentarer står de väl inte "en fin bild" enbart.
De står för det mesta mycket mera än så.
Om någon vill skriva så under en bild, så gör det mej ingenting.
Jag vill faktiskt i första hand veta om en bild går hem eller ej.
Får jag sen veta varför den går hem eller ej så är det bonus, så ser jag på det hela.

Menar du på fullt allvar att det på en sajt som FS är en bonus om du får veta "varför"?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Menar du på fullt allvar att det på en sajt som FS är en bonus om du får veta "varför"?

/Johan

Japp, jag har ingen som helst rätt att ställa krav på någon här.
Det finns regler, och dom finns där som riktlinjer för alla medlemmar. Men jag är inte i den positionen att jag kan kräva någonting av någon här.

Kan du?
 
evalisen skrev:
Japp, jag har ingen som helst rätt att ställa krav på någon här.
Det finns regler, och dom finns där som riktlinjer för alla medlemmar. Men jag är inte i den positionen att jag kan kräva någonting av någon här.

Kan du?

Varför inte? Du har ju dessutom pliktat med en femhunding för ditt medlemskap och har därmed synnerliga skäl att kräva valuta för pengarna!

Menar du att du inte har några som helst förväntningar på att regler, intentioner och rekommendationer skall följas eller har du bara gett upp?

Det är nog för mycket begärt att vi skall ställa oss upp och slå folk i skallen som vi fått positiva kommentarer av. Men vi kan alltid lobba för en förbättring.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Varför inte? Du har ju dessutom pliktat med en femhunding för ditt medlemskap och har därmed synnerliga skäl att kräva valuta för pengarna!

Menar du att du inte har några som helst förväntningar på att regler, intentioner och rekommendationer skall följas eller har du bara gett upp?

Det är nog för mycket begärt att vi skall ställa oss upp och slå folk i skallen som vi fått positiva kommentarer av. Men vi kan alltid lobba för en förbättring.

/Johan

Jo men det är väl klart jag har förväntningar, önskningar osv.
Det var inte så jag menade när jag skrev att jag inte kan ställa krav.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.