Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Något Lunarstorm vill vi inte att det skall vara. Regler och syfte har alltid varit kvalitet framför kvantitet. Vi får kolla över vad som vi behöver styra upp ifall skeppet sneseglar. Funderade lite över att tajta upp uppladdningsreglerna för nya medlemmar, och kanske även koppla detta med kommenterandet. Men vi får fundera så att det blir smart.

Uppdelning syftar mer till att ge en bollplan för vilken nivå man ligger på, och då med fokus på bildkritik, inte på vem man är. Tror att rubrikerna:

- Bildkritik - mjukstart
- Bildkritik
- Bildkritik - "Avancerad/Stenhård/Mkt erfaren (eller nåt)"

är det som ligger närmast till hands.

Sen får vi också skapa ngt sätt att lyfta fram guldkornen.
 
elmfeldt skrev:
Funderade lite över att tajta upp uppladdningsreglerna för nya medlemmar, och kanske även koppla detta med kommenterandet. Men vi får fundera så att det blir smart........................


........Sen får vi också skapa ngt sätt att lyfta fram guldkornen.
Låter vettigt! Om jag utgår att ni tänker på att genomföra det på ett sätt som inte lockar till att bolla ur sig en mängd "Fin bild" bara för att ladda upp utan att ni beräknar att kvalitén på kommentarerna ändå ska hålla? Liknande tumsystemet som på pohotosig kanske är lösningen?

Guldkornen tror jag aldrig alla kommer enas om vilka de är, men en jurybaserad inspirationsvisning av bilder där juryn då och då byts ut tycker jag vore jätteintressant. Med en jury bestående av en mängd olika fotografer med olika inriktningar...


Till Arleklint. Jag vill erkänna att jag tycker det var sorgligt med ditt nej på frågan om inte vi allihop kunde hjälpas åt att utveckla kommenterandet med mer analyserande och konstruktiva kommentarer.
 
elmfeldt skrev:
Något Lunarstorm vill vi inte att det skall vara. Regler och syfte har alltid varit kvalitet framför kvantitet. Vi får kolla över vad som vi behöver styra upp ifall skeppet sneseglar. Funderade lite över att tajta upp uppladdningsreglerna för nya medlemmar, och kanske även koppla detta med kommenterandet. Men vi får fundera så att det blir smart.

Uppdelning syftar mer till att ge en bollplan för vilken nivå man ligger på, och då med fokus på bildkritik, inte på vem man är. Tror att rubrikerna:

- Bildkritik - mjukstart
- Bildkritik
- Bildkritik - "Avancerad/Stenhård/Mkt erfaren (eller nåt)"

är det som ligger närmast till hands.

Sen får vi också skapa ngt sätt att lyfta fram guldkornen.

David:
Eftersom ni har planer på att dela in i intressegrupper (mer än idag som jag förstår det) och man har möjlighet att kommentera/kritisera där, varför MÅSTE man då ha ytterliggare en indelning, bildkritik??

Låt det stanna vid EN (1) uppdelning, förslagsvis då intressegrupperna. Att ha flera olika alternativ krånglar bara till det. Lägger man upp bilder på FS bör man ju vara beredd på kritik. I vilken grad/omfattning borde man kunna ange på sin profilsida, detta kan länkas direkt till bilden vid uppladdning i enlighet med mitt tidigare förslag i tråden.

Annars har man fortfarande kvar problemet med att man väljer att kommentera bilder efter person istället för innehåll.

Enkelt, strukturerat och oprovat :).

/Arne
 
elmfeldt skrev:
Något Lunarstorm vill vi inte att det skall vara. Regler och syfte har alltid varit kvalitet framför kvantitet. Vi får kolla över vad som vi behöver styra upp ifall skeppet sneseglar. Funderade lite över att tajta upp uppladdningsreglerna för nya medlemmar, och kanske även koppla detta med kommenterandet. Men vi får fundera så att det blir smart.

Uppdelning syftar mer till att ge en bollplan för vilken nivå man ligger på, och då med fokus på bildkritik, inte på vem man är. Tror att rubrikerna:

- Bildkritik - mjukstart
- Bildkritik
- Bildkritik - "Avancerad/Stenhård/Mkt erfaren (eller nåt)"

är det som ligger närmast till hands.

Sen får vi också skapa ngt sätt att lyfta fram guldkornen.

För mig är syftet och målet med FS solklart. Men de lämnar utrymme för olika tolkningar när ord som "undvik" används i det sk. bild- och kommentarsreglementet. Om man verkar i en miljö där sådana oklarheter och missförstånd uppstår krävs det ett tydligt och aktivt ledarskap som styr upp det hela. Men få, om ens någon av er, jobbar heltid med FS och då blir det omöjligt att leva upp till.

Ta alltså och styr upp reglementet så att inga oklarheter kan uppstå, gärna i kombination med att ni oftare hoppar in och tydliggör vad det är som gäller i sådana här trådar.

Att vaska fram guldkornen med hjälp av jurys låter bökigt och som mycket arbete för er - kanske ett långtidsprojekt att sjösätta längre fram?
Vad som borde gå att genomföra snabbare är en anonympool?

/Johan
 
lottawe skrev:
Låter vettigt! Om jag utgår att ni tänker på att genomföra det på ett sätt som inte lockar till att bolla ur sig en mängd "Fin bild" bara för att ladda upp utan att ni beräknar att kvalitén på kommentarerna ändå ska hålla? Liknande tumsystemet som på pohotosig kanske är lösningen?

Guldkornen tror jag aldrig alla kommer enas om vilka de är, men en jurybaserad inspirationsvisning av bilder där juryn då och då byts ut tycker jag vore jätteintressant. Med en jury bestående av en mängd olika fotografer med olika inriktningar...


Till Arleklint. Jag vill erkänna att jag tycker det var sorgligt med ditt nej på frågan om inte vi allihop kunde hjälpas åt att utveckla kommenterandet med mer analyserande och konstruktiva kommentarer.

Smart innebär något genomtänkt system. Vi skall fundera.
 
Arne S skrev:
David:
Eftersom ni har planer på att dela in i intressegrupper (mer än idag som jag förstår det) och man har möjlighet att kommentera/kritisera där, varför MÅSTE man då ha ytterliggare en indelning, bildkritik??

Låt det stanna vid EN (1) uppdelning, förslagsvis då intressegrupperna. Att ha flera olika alternativ krånglar bara till det. Lägger man upp bilder på FS bör man ju vara beredd på kritik. I vilken grad/omfattning borde man kunna ange på sin profilsida, detta kan länkas direkt till bilden vid uppladdning i enlighet med mitt tidigare förslag i tråden.

Annars har man fortfarande kvar problemet med att man väljer att kommentera bilder efter person istället för innehåll.

Enkelt, strukturerat och oprovat :).

/Arne

Det har ju inte varit några funderingar kring "nyböjarpoolen", men när vi la till en som var lite elitiskt så blev det mycket synpunkter. Jag tror att en mer "avancerad" pool är bra för de som är motpolen till nybörjare.

Intresseavdelningarna kommer i skisserna fortfarande "jobba" mot kritikpoolerna i kombination med motivkategorier.

Att ange på sin profil vad man önskar för kritikkommentarar är ju rätt intressant förslag.
 
hansen2 skrev:
För mig är syftet och målet med FS solklart. Men de lämnar utrymme för olika tolkningar när ord som "undvik" används i det sk. bild- och kommentarsreglementet. Om man verkar i en miljö där sådana oklarheter och missförstånd uppstår krävs det ett tydligt och aktivt ledarskap som styr upp det hela. Men få, om ens någon av er, jobbar heltid med FS och då blir det omöjligt att leva upp till.

Ta alltså och styr upp reglementet så att inga oklarheter kan uppstå, gärna i kombination med att ni oftare hoppar in och tydliggör vad det är som gäller i sådana här trådar.

Att vaska fram guldkornen med hjälp av jurys låter bökigt och som mycket arbete för er - kanske ett långtidsprojekt att sjösätta längre fram?
Vad som borde gå att genomföra snabbare är en anonympool?

/Johan

Målet och syftet är "mötesplatsen där fotografer möts och utvecklas". Och nivån för de som är med är att de är lite mer intresserade och vill utvecklas. Sen är det lite knivigt då olika medlemmar har olika agendor och tolkar det hela på sitt sätt. Och det spelar nog ingen roll hur mycket text vi skriver. Jag tror att vi snarare skall jobba mer kreativt för att styra det hela.
 
Graal skrev:
Ja kraftig sågning kan man kanske kalla det? Men så upplever jag och många andra det. Den nya tekniken har gjort det väldigt lätt att producera mycket bilder och snabbt. Att få in dom på fotosidan är också väldigt lätt för vem som helst. Men var finns kreativiteten i alla dessa bilder? Var finns det genuina intresset för bild och fotografi? Ofta upplever man t.ex att fotografen är mera intresserad av motivet, inte bilden. Och ofta ser man att bilden saknar både ansatser och är illa bearbetad/presenterad (ingen energi eller försök har lagts på att presentera den på ett bra sätt utan den har bara slängts upp rent slentrianmässigt). Men ibland finns ju ansatsen till intresse för bild och ibland också talangen/förmågan. Men mycket bra fotografi och fotografi med goda ansatser försvinner i mängden. Fotografer som verkligen har talangen och förmågan att skapa bra fotografi får mindre uppmärksamhet medan det enkla, medhårsstrykande och lättförståeliga kommer fram. Men sådan är kanske verkligheten även på fotosidan? Jag blev t.ex förvånad när Anneli Lundberg (fotosidesmedlem med stor talang och förmåga att skapa bra fotografi) vinner Mästartävlan i Svartvitt 2005 och andra fotosidesmedlemmar finns i prislistan, men fotosidan uppmärksammar inte detta i sin nyhetsavdelning med ett enda ord? I varje fall har inte jag sett något om detta.

Förstod inte kopplingen till att vi missat att Anneli Lundberg vinner Mästartävlan. Jag förstår inte heller varför du inte tipsar om en sådan sak så att informationen kommer ut, istället för att sitta och sura. Vi har inte aktivt bestämt att det är en nyhet som vi inte vill berätta om.
 
elmfeldt skrev:
Målet och syftet är "mötesplatsen där fotografer möts och utvecklas". Och nivån för de som är med är att de är lite mer intresserade och vill utvecklas. Sen är det lite knivigt då olika medlemmar har olika agendor och tolkar det hela på sitt sätt. Och det spelar nog ingen roll hur mycket text vi skriver. Jag tror att vi snarare skall jobba mer kreativt för att styra det hela.

Vad jag menar är att inledningen "Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan" (lovande början) rimmar illa och öppnar för tveksamheter med det fortsatta "Undvik kommentarer i stil med "Snygg!" och "Dålig!"" längre ner i dokumentet.
"Undvik" bör formuleras om till något som inte kan tolkas som något annat än "Låt bli!". Ja, du förstår vad jag menar.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Vad jag menar är att inledningen "Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan" (lovande början) rimmar illa och öppnar för tveksamheter med det fortsatta "Undvik kommentarer i stil med "Snygg!" och "Dålig!"" längre ner i dokumentet.
"Undvik" bör formuleras om till något som inte kan tolkas som något annat än "Låt bli!". Ja, du förstår vad jag menar.

/Johan

För mig är undvik ett starkt ord, och betyder att det är något som jag skulle hålla mig ifrån. Låt bli är precis snäppet hårdare, men skulle troligtvis inte göra ngn skillnad.
 
elmfeldt skrev:
Förstod inte kopplingen till att vi missat att Anneli Lundberg vinner Mästartävlan. Jag förstår inte heller varför du inte tipsar om en sådan sak så att informationen kommer ut, istället för att sitta och sura. Vi har inte aktivt bestämt att det är en nyhet som vi inte vill berätta om.

Om jag inte kommer ihåg fel så tipsade jag redax om detta via mejl? Jag tror också att jag tog upp det i den gamla forumtråden om Mästartävlan. Så skyll inte på mig varför denna nyhet gått fotosidans redax förbi.
 
Poängen som jag tror Nils menade är väl ungefär att om man driver Sveriges största fotosajt och den grundar sig på ett genuint fotointresse så borde man kanske känna till och följa Sveriges kanske mest anrika fototävling. Blir lite som om DN hade missat Palmemordet.
 
elmfeldt skrev:
Jag letade i inkorgen innan jag skrev inlägget men hittade inget. Skicka gärna igen.

Det är ju ganska länge sedan nu så det är ju ingen nyhet längre. Kan heller inte kolla om jag skickade då fotosidans mejlfunktion inte har den möjligheten.
 
elmfeldt skrev:
För mig är undvik ett starkt ord, och betyder att det är något som jag skulle hålla mig ifrån. Låt bli är precis snäppet hårdare, men skulle troligtvis inte göra ngn skillnad.

Håller med dig. 'Undvik', i kombination med resterande text borde vara starkt och tydligt nog för att man skall låta bli den formen av bildkritik. Men jag tror långt ifrån alla tänker på samma sätt eller så skiter man helt sonika i det och använder FS som vilken albumsajt som helst. Det måste finnas en anledning till att en del envist hävdar att snygg-bild-konceptet är helt ok.
I andra sammanhang används 'undvik' som något man kan uppmärksamma eller inte.

Så länge inte detta ändras kommer de tröttsamma diskussionerna om snygg-bilds vara eller icke vara poppa upp med jämna mellanrum.

/Johan
 
alf109 skrev:
Poängen som jag tror Nils menade är väl ungefär att om man driver Sveriges största fotosajt och den grundar sig på ett genuint fotointresse så borde man kanske känna till och följa Sveriges kanske mest anrika fototävling. Blir lite som om DN hade missat Palmemordet.

Isåfall får vi verkligen be om ursäkt, för lite mer på hugget vill vi vara än att missa motsvarigheten till Palmemordet.
 
Mästartävlan i svartvitt är väl ingen dussintavling vilken som helst, men det finns å andra sidan gott om anrika tävlingar och andra fotorelaterade händelser att hålla koll på i landet. Och det går inte på egen hand, man måste ha hjälp och information från andra för att kunna publicera nyheten.
 
Kijana skrev:
Mästartävlan i svartvitt är väl ingen dussintavling vilken som helst, men det finns å andra sidan gott om anrika tävlingar och andra fotorelaterade händelser att hålla koll på i landet. Och det går inte på egen hand, man måste ha hjälp och information från andra för att kunna publicera nyheten.

Precis och alla arrangörer/tillverkare etc gör detta genom att skicka pressmeddelanden för att säkerställa att informationen exponeras.
 
Testade att söka efter informationen på Google ("Mästartävlan Lundberg") och fick fyra träffar totalt. Ingen gav någon information som var relevant.
 
elmfeldt skrev:
Det har ju inte varit några funderingar kring "nyböjarpoolen", men när vi la till en som var lite elitiskt så blev det mycket synpunkter. Jag tror att en mer "avancerad" pool är bra för de som är motpolen till nybörjare.

Intresseavdelningarna kommer i skisserna fortfarande "jobba" mot kritikpoolerna i kombination med motivkategorier.

Att ange på sin profil vad man önskar för kritikkommentarar är ju rätt intressant förslag.

Idén går säkert att utveckla, självklart. Det jag ser som en poäng med den är att man då kan skippa kritikpoolerna. Man behöver inte göra valet om vilken pool man ska lägga bilden i eftersom det syns under varje bild vilken kritiknivå man är på. Man behöver inte heller välja pool när man ska kommentera, det räcker att då välja intresseavdelning. Där ser man alla nya bilder inom det området och under varje bild ser man vilken nivå på kritik vederbörande vill ha.

Det blir då en "ytterdörr" in till bildhuset, sedan en "innerdörr" till varje intresserum. Väl där är det bara att njuta, kommentera och tugga salta pinnar, precis som på vilken vernissage som helst. :)

Det är ju svårt att se hur era "skisser" blir när de blir verklighet eftersom man inte har hela bilden, men förhoppningsvis är de kanonbra.

/Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.