ANNONS
Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Jo men det är väl klart jag har förväntningar, önskningar osv.
Det var inte så jag menade när jag skrev att jag inte kan ställa krav.

Då förstår jag ingenting av denna diskussion, vi borde samarbeta istället för att träta dessa frågor i tråd efter tråd. Vad sägs?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Då förstår jag ingenting av denna diskussion, vi borde samarbeta istället för att träta dessa frågor i tråd efter tråd. Vad sägs?

/Johan

Jag tror säkert att dom flesta (för att inte säga alla) har samma mål här på fs, om att utveckla oss vidare.
Vi har bara lite olika sätt att göra det på.
Och det visar sej när vi uttrycker oss i ord osv.
Men målet tror jag är detsamma.
Vissa tycker denna indelning känns bra, då pratar jag om bildkritik poolerna. Och andra gillar inte den indelningen alls.
Men vi har fortfarande samma mål, att vi ska bli bättre fotografer.

Självklart tycker jag att alla ska sammarbeta, istället för att tjafsa eller bråka.
Men vi kommer alltid att ha olika åsikter om hur vi tar oss bäst till målet.
Så är det ju i allt annat, så också på fs.
 
evalisen skrev:
Självklart tycker jag att alla ska sammarbeta, istället för att tjafsa eller bråka.
Men vi kommer alltid att ha olika åsikter om hur vi tar oss bäst till målet.
Så är det ju i allt annat, så också på fs.

Blev kortkommentarerna för svåra att säga adjö till? :)

Hur når vi målet på bästa sätt?

/Johan
 
evalisen skrev:
Jag tror säkert att dom flesta (för att inte säga alla) har samma mål här på fs, om att utveckla oss vidare.

Jag tror inte det, många har nog inte ens läst eller förstått vad FS är till för. Jag skulle vilja drista mig till att påstå att en del ser FS som vilken bildsajt som helst.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Blev kortkommentarerna för svåra att säga adjö till? :)

Varför ska jag säga adjö till dom?
Jag skrev ju tidigare att jag har inget emot dom, dom ger mer än ingenting. Kanske är jag otydlig jag vet inte.
Men om vi säger så här, en person tittar på din bild och det finns två alt. för just denna personen, antingen bara tittar "han" och går därifrån eller så skriver "han" "fin bild" alt. "ful bild".
Säger inte det dej mer än om "han" inte säger någonting?
Fin bild = "han" tycker att du lyckats med bilden.
Ful bild = "han" tycker inte att du lyckats med bilden.

Med detta säger jag inte att jag inte hellre ser några ord till, som tex. vad som är fint med bilden eller vad som är fult med den.
Jag kan också välja om jag vill fråga vidare under kommentaren, det är upp till mej (eller den som fått kommentaren).
 
hansen2 skrev:
Jag tror inte det, många har nog inte ens läst eller förstått vad FS är till för. Jag skulle vilja drista mig till att påstå att en del ser FS som vilken bildsajt som helst.

/Johan

Kanske, det kan jag tyvärr inte uttala mej om alls.
 
Hur vi når målet är ju större... och jag är nu för trött att svara på den frågan.
Lite längre väg dit, och säkert lite olika väg för alla här.
Jag går åt ett håll medans du kanske går åt ett annat. Vad vet jag.

En fullspäckad dag imorgon och jag måste sova.

Ha en fin midsommarhelg! :eek:)
 
evalisen skrev:
Varför ska jag säga adjö till dom?
Jag skrev ju tidigare att jag har inget emot dom, dom ger mer än ingenting. Kanske är jag otydlig jag vet inte.
Men om vi säger så här, en person tittar på din bild och det finns två alt. för just denna personen, antingen bara tittar "han" och går därifrån eller så skriver "han" "fin bild" alt. "ful bild".
Säger inte det dej mer än om "han" inte säger någonting?
Fin bild = "han" tycker att du lyckats med bilden.
Ful bild = "han" tycker inte att du lyckats med bilden.

Ingen kommentar alls eller fin/ful bild är precis lika oanvändbar "kritik". Men framför allt säger mig fin/ful-bild-alternativet att kritikern inte har förstått vad bildkritik går ut på och jag får ingen ledtråd om vad som är bra eller dåligt.

Men jag upplever dig som otydlig, därav frågan om det var svårt att säga adjö till kortkommentarerna. Du verkar vara med på spåret om att substantiell kritik är det vi vill ha men verkar inte vara villig att jobba mot det målet. Varför?

/Johan
 
evalisen skrev:

Självklart tycker jag att alla ska sammarbeta, istället för att tjafsa eller bråka.
Men vi kommer alltid att ha olika åsikter om hur vi tar oss bäst till målet.
Så är det ju i allt annat, så också på fs.
Nä, så är det inte i allt.
Det är bl.a för att målet ska nås det finns spelregler med spel man köper, regler i fotboll, hockey och för att inte snacka om golf.. Och likaså finns bildregler här som kanske kan vara en hjälp mot målet med bildkritik.

Sen våra egna personliga mål, det är nog en svårare nöt att enas runt:)
 
Orkar inte plöja igenom hela tråden så detta är kanske redan sagt men jag säger det igen(igen igen för min egen del). Det är FÖR MÅNGA bilder. Oavsett hur ni försöker dela upp dem i kategorier och pooler och sjöar. En MYCKET hård åtstraming av möjliga uppladdningar är klart enklast och förmodligen den enda fungerande lösningen. Säg 1 bild i månaden eller nått borde vara mer än tillräckligt tillräckligt. För nya medlemmar kanske 1 bild i veckan första månaderna eller nått sådant...

...bara mina återkommande tankar vid dessa ändlösa diskussioner.

Jerka
 
Orkar inte heller läsa ignom hela tråden. ..

I vår omgivning jobbas det ideligen för att få väck skillnaden mellan människor (fattig och rik , kvinnligt och manligt bl.a ) genom att radera indelningar i fack.
På fotosidan så indelas vi alltmer i små fack gemom de nya poolerna. För mig är det ingen fördel. Istället så känns det alltmer trist och komplicerat.
 
Ny dag, nya äventyr på FS. ;)

Jag upprepar min fråga:

Finns det en NÖDVÄNDIGHET av att vi katalogiserar kritikbilder efter fotografen? I så fall, vad består den nödvändigheten i? Eller är det så att vi hade klarat oss med att katalogisera efter bilden och dess innehåll (Intressegrupper). Vet att jag är tjatig...:)

Jag tycker det är lite intressant att ingen ännu besvarat detta. Är det så att frågan är känslig? Är det så att vi har ett behov av grupptillhörighet som styr detta, att visa hur duktiga fotografer vi är genom tillhörighet i en viss grupp? Eller är det något annat?
 
Att kunna anpassa nivån på kommentarerna utifrån nivån fotografen anger sig befinna sig i utvecklingen tycker jag kan vara bra. Precis som ju gjorts i nybörjarpoolen länge, men hur namnen på poolerna faller är strunt samma i mina ögon. Om detta skriver fler i tråden som heter "Erfarna kritiker, missa inte chansen" nedan.

Precis som i mycket annat finns olika nivåer och det är inte alls överallt i samhället skillnader jobbas bort. Man kan t ex spela korpfotboll för att det är kul, eller så kan man träna fotboll med andra ambitioner. Om vi applicerar det på fotosidan har det känts som ett korplag lite väl mycket tycker jag och anledningen är att kommenterandet inte fungerat så bra som det skulle kunna ha gjort. Därför är jag för förändringar.

Ha en skön midsommar!
 
hansen2 skrev:
Ingen kommentar alls eller fin/ful bild är precis lika oanvändbar "kritik". Men framför allt säger mig fin/ful-bild-alternativet att kritikern inte har förstått vad bildkritik går ut på och jag får ingen ledtråd om vad som är bra eller dåligt.

För mig är en kommentar typ "Fin bild" användbar på det sättet att jag får veta att bilden uppfattas som fin. Det är användbart för mig att veta.

Vad kritik går ut på vågar inte jag säga något om generellt. Jag tror det är väldigt individuellt och jag tycker det är kul att det är individuellt. Alla är vi olika och alla ryms vi på FS :)
 
Arleklint skrev:
Alla är vi olika och alla ryms vi på FS :)

Japp det är ju det suveräna. Det tråkiga är att olikheterna måste indela oss i fack. Fack när det gäller innehållet i bilden är väl okej. Men fack för hur "duktig" man är gillar jag inte.
 
redrosie skrev:
Japp det är ju det suveräna. Det tråkiga är att olikheterna måste indela oss i fack. Fack när det gäller innehållet i bilden är väl okej. Men fack för hur "duktig" man är gillar jag inte.

Det gillar inte jag heller. Jag tycker bilderna är viktigare än fotografens nivå.
 
Men Janne. Vad tror du om det jag skrev i mitt förra svar till dig? Att hjälpas åt att utveckla kommenterandet med mer analyserande och konstruktiva kommentarer? Det är kanske bl.a är det som brustit som gjort att alla faktiskt inte känt det värdefullt att ladda upp eller delta i bildkritik tidigare?

Om kommentarerna utvecklas så utvecklas nog fler på sidan också? Eller tänker jag helt galet tro?

För utrymmet för alla har varit begränsat tidigare. Iaf för de som önskat hårdare konstruktivare och mer analyserande kritik/kommentarer. Och hård kritik så som nya poolen ordagrant uppmuntrar till.
 
Senast ändrad:
Först vill jag säga att jag bara har snabbläst tråden om jag skulle missat något. Som jag uppfattar det hela inte om att klassificeras som bättre eller sämre människor, utan att det mer handlar om att man på ett enkelt sätt ska kunna anpassa kommentarerna på bilden efter den nivå som fotografen befinner sig på.

Det är ju också så att man som fotograf inte har kommit lika långt i sin utveckling inom alla motivområden och tekniker. För att ta mig själv som exempel så har jag långt större erfarenhet av att fotografera natur som jag hållt på med i omkring 8 år, än vad jag har av att fotografera med blixt som jag nästan aldrig gjort, och där jag då är nybörjare.
 
lottawe skrev:
Att kunna anpassa nivån på kommentarerna utifrån nivån fotografen anger sig befinna sig i utvecklingen tycker jag kan vara bra. Precis som ju gjorts i nybörjarpoolen länge, men hur namnen på poolerna faller är strunt samma i mina ögon. Om detta skriver fler i tråden som heter "Erfarna kritiker, missa inte chansen" nedan.

Precis som i mycket annat finns olika nivåer och det är inte alls överallt i samhället skillnader jobbas bort. Man kan t ex spela korpfotboll för att det är kul, eller så kan man träna fotboll med andra ambitioner. Om vi applicerar det på fotosidan har det känts som ett korplag lite väl mycket tycker jag och anledningen är att kommenterandet inte fungerat så bra som det skulle kunna ha gjort. Därför är jag för förändringar.

Ha en skön midsommar!

Lotta, tack för ditt svar! Och en riktigt SKÖN MIDSOMMAR till dig och alla andra här på FS!!

Jag delar din uppfattning att det finns både korpspelare, div 3 och elitspelare här. Just den dynamiken tycker jag är en styrka som bör nyttjas bättre än idag. Men att då dela in oss i grupperingar efter erfarenhet redan vid uppladdning av bilden tror jag är begränsande för den dynamiken.

Vi är idag grupperade efter medlemskap vilket markeras med stjärnor i olika färg på vår profilsida. Skulle man inte kunna ha en liknande markering som dyker upp vid den uppladdade bilden, kanske som text, och som på något smart sätt visar vilken nivå av kritik man är mogen för. Om man dessutom själv får välja den nivån sätter man själv gränsen för hur mottaglig man är för feed-back.

Jag tycker att detta skulle vara en fördel eftersom man då utgår från bilden, fotografens egen vilja/kunskap att ta feed-back (vilket inte bestäms av fotografisk erfarenhet...) och man kommer inte att begränsa sitt urval av bilder/kommentarer utifrån fotografens erfarenhet, åtminstonde inte i samma utsträckning som det blir med nuvarande system.

Såga mig...jag tåler det!! ;)

/Arne
 
Något positivt kanske den här kritikuppdelningen i nybörjare/mellan/erfaren fört med sig ändå: Kommenterandet får en liten push och man kanske blir mera omsorgsfull när man kommenterar? Anpassar kommentaren efter den nivå bilden ligger under (utan att vara mera mjäkig eller ohövligt hård förhoppningsvis för då är chansen till erfarenhetsutbyte/lärande mindre)?

Annars är jag nog mera för indelning i intresseområden, tror det fungerar bättre än att låta fotografen lägga sig på en viss nivå eftersom det är lätt att överskatta sig själv men även att underskatta sig. I så fall kanske man också skulle fundera över om man inte skulle ha indelningen efter nivån på kritiken istället? Vill jag inte ha mer än enkla kommentarer typ bra eller dåligt är nybörjarkritik kanske rätta namnet? Vill jag ha lite mera analyserande kanske jag ska lägga bilden i mellan? Och vill jag ha riktigt avancerad kritik från vana bildtittare/kritiker som ofta går på utställningar och ev har viss utbildning i bildanalys då lägger jag bilden i erfaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.