Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är bra med poolen för ärlig kritik där man inte behöver vara rädd för att trampa folk på tårna.
 
elmfeldt skrev:
Vi lyssnar på kritiken. Just nu finns det tre pooler att välja mellan, och sedan ett antal forum (gjorde en sammanslagning innan lunch faktiskt). Forum tycker jag behöver en hyfsat tydlig uppdelning för att man skall kunna leta efter det som intresserar och en uppdelning skall göra det lättare att lägga rätt (det är mer informationsstruktur), och för poolerna är det egentligen bara tre som man behöver välja mellan.

Det är ju förvisso sant men det är nog viktigt att utvärdera (japp här kommer lärartakterna fram) det här systemet för det gynnar (tror jag åtminstone) inte gott självförtroende. Oberoende av vad man tycker jämför man sig med andra och man kommer säkerligen kolla vad de andra poolbilderna håller för kvalitet. Det som blir märkligt här är att bildkritik trots allt är något subjektivt som syftar till att utveckla individens bildseende osv. Att då kategorisera torde ju hämma snarare än utveckla. Jag kanske är naiv men personligen tycker jag att det fina med hela fotosidankonceptet är att alla, hög som låg kan dyka upp här och utvecklas. Man kan fråga i forumen utan att känna sig dum, man kan lägga in bilder man tror på och hoppas att vem som helst kan komma med kommentarer. Det är bredden kommentatorerna som ger en det prisma av tankar och ideér som får en att utvecklas. Själv minns jag hur glad jag blev när Terje Hellsö för första gången kommenterade en av mina bilder. Jag minns också för några år sedan när det var ett herrans rabalder om hur lågt bildkvalitén hade nått här på fotosidan. Det gör säkert många andra också. Att de som deltog i detta forum skulle sätta sig och kommentera nybörjar bilder är för mig ganska osannolikt.

Eller som en medlem redan har skrivit i ett annat forum:

"Jag tycker mig redan nu se att "Bildkritik- Mycket erfaren" börjar svämmas över med halvdassiga dussinbilder."

Är det verkligen den här mentaliteten som FS vill befrämja?
 
Senast ändrad:
Hur kom det sig att inte kriterierna ser ut så här:

Bildkritik - Mjukstart
Bildkritik
Bildkritik - Stenhårt


utan:

Bildkritik - Nybörjare
Bildkritik - Mellan
Bildkritik - Mycket erfarna

Jag kanske inte läste forumtråden ord för ord, men är det inte bättre att rikta fokus på vad man vill ha för kritik på bilderna snarare än hur länge man har fotat?

Äh vafan, hur hamnade jag också i debatten kring kategoriseringar? Det är ju det jag inte gillar. :)
 
urbano skrev:
Inspektor Clouseau gör aldrig samma misstag två gånger...han har ALLTID några nya i bakfickan.

Jag håller på att ramla av stolen när jag ser att bildkritik nu delats upp i nybörjare, mellam och mörkrost (förlåt) erfarna skulle det vara.

Att inte se skogen för bara träd. Fotosidan delar upp sig i små, små atomer och försvinner väl till slut. För ingen mänsklig hjärna kan hänga med i alla dessa vindlingar av kategorier och underkategorier samt underkategorier till underkategorierna osv.

Men ge er nu. Detta är ren galenskap.
Med tanke pa 'inflationen' av bilder sa tycker jag att den nya indelningen ar ett intressant forsok. Men jag ar pa semester (seg i kolan) sa jag kan ha fel...
 
Det var väl först efter att vi satte de första rubrikerna som vi insåg att de kanske inte var klockrena. Det jag lutar mot nu är alltså mjukstart > stenhårt.
 
elmfeldt skrev:
Det var väl först efter att vi satte de första rubrikerna som vi insåg att de kanske inte var klockrena. Det jag lutar mot nu är alltså mjukstart > stenhårt.

Heja FS-redaktörer som är stora nog att kunna ändra sig och sina åsikter mitt i denna heta debatt!
 
LasseL skrev:
Det är ju förvisso sant men det är nog viktigt att utvärdera (japp här kommer lärartakterna fram) det här systemet för det gynnar (tror jag åtminstone) inte gott självförtroende. Oberoende av vad man tycker jämför man sig med andra och man kommer säkerligen kolla vad de andra poolbilderna håller för kvalitet. Det som blir märkligt här är att bildkritik trots allt är något subjektivt som syftar till att utveckla individens bildseende osv. Att då kategorisera torde ju hämma snarare än utveckla.

När jag kom hit var det en renodlad sajt med inriktning på de med ett gediget fotointresse. Sedan en ganska lång tid har det alltmer blivit en anpassning till nybörjarna och de man befarar inte kan ta uppriktig kritik - de med "inte gott självförtroende". Fokus blir på minsta gemensamma nämnare och då blir det varken hackat eller malet. Ingen vidare miljö att utvecklas i. Jo, möjligen för nybörjaren och den i behov av inre personlig utveckling.

Du som verkar ha lärarbakgrund kanske känner igen dig? Inte sällan får man läsa om hur svenska elever blir allt sämre och att det fokuseras alltmer på de elever som halkar efter. Den övriga majoriteten lämnas därhän och får inte den utveckling de både behöver och har rätt till.

"Jag tycker mig redan nu se att "Bildkritik- Mycket erfaren" börjar svämmas över med halvdassiga dussinbilder."

Är det verkligen den här mentaliteten som FS vill befrämja?

På det vill jag svara ja. Dvs att det är fullt tillåtet att säga vad man tycker. Sedan får man naturligtvis fråga sig om påståendet stämmer eller inte.

Läs gärna mellan raderna i detta inlägg. Jag inser att den illvillige kan mejsla ut att jag skulle hysa någon form av förakt för nybörjare eller svaga människor vilket jag inte på något sätt gör. Jag är däremot motståndare till att FS:s huvudsakliga målgrupp skall vara nybörjaren eller en typ av anpassad bildkritik där det är kontroversiellt med en ärlig och rak sådan.

/Johan
 
Jag tycker tvärtom ofta att nybörjarna är mer tacksamma och glada för kommentarer, även 'konstruktiva' sådana, än vad de 'erfarna' och 'proffsen' är (och där kommer också klubbarna för inbördes beundran in, men det är en helt annan diskussion). I och för sig så kan det också bero på hur man formulerar sig och jag anpassar kommentarerna efter fotografens erfarenhetsnivå i mina ögon.

'Nybörjare' kan mycket väl ta fräscha bilder med friska idéer och vinklingar på bilder (oavsett kameratyp) genom att de har nya ögon som är opåverkade medan de mer 'erfarna' lätt fastnar i sina egna klyschor och en enda typ av bilder.

Jag lär mig definitivt mycket bara genom att kommentera och får då kanske också inspiration till egna idéer och bilder eller hur jag skulle tagit och komponerat samma bild - för vi har ju trots allt olika smak att ta med i beräkningen både när vi ger och får kommentarer.

Alla är ju nybörjare någon gång och även om jag inte är helt ny inför kameror så är jag nybörjare när det gäller den digitala tekniken, så jag är väl snarast en nybörjare i mellankritikskiktet. :eek:) Jag vill gärna ha personer med djupa fototekniska kunskaper omkring mig att rådfråga så att jag kan sträva 'uppåt' - för om jag siktar mot stjärnorna så kanske jag åtminstone hamnar i talltopparna. :eek:)
 
Jag ställer samma fråga här som jag gjorde i en liknande tråd:

Varför tar vi utgångspunkt från fotografen när vi katalogiserar bilderna för kritik? Jag kan inte förstå varför det är så viktigt.

För mig är det viktigare att kunna bedöma/få bedömt bildens innehåll och kvalité mm och därmed borde man också katalogisera utifrån det perspektivet. Det finns ju en mängd "Intressegrupper" där man OCKSÅ kan lägga in bilder och få kritik och betyg, något som en del väljer.

Kan inte för mitt liv förstå varför det skall vara ett dubblerat system.

Förslag: Bilder för kritik katalogiseras efter bildinnehåll av typen Intressegrupper. Vem som är fotograf respektive kritiker har väl inte katalogiseringen att göra.

Keep it simple!!

/Arne
 
Det finns en länk som tar fram alla bilder för kritik oavsett pool och det är den som vi pushar mest.

Intresseavdelningar är på g.
 
elmfeldt skrev:
Det finns en länk som tar fram alla bilder för kritik oavsett pool och det är den som vi pushar mest.

Intresseavdelningar är på g.


Jomen eftersom vi nu har segregering i hur man får eller inte får skriva kommentarer i dom olika poolerna så är ju den ingången ganska farlig - tänk om man skriver på fel sätt i fel pool, då är häxjakten igång igen.
 
Nu målar du allt faen på väggen. Vad man får skriva är rekommendationer. Det finns inga lagbrott. Så kör på du med kommenterandet. Du kommer säkert inte bli anklagad. Skulle du bli det så är det bara att rapportera.

En genomtänkt kritikkommentar passar i alla poolerna så det skall inte spela ngn roll.
 
elmfeldt skrev:
Nu målar du allt faen på väggen. Vad man får skriva är rekommendationer. Det finns inga lagbrott. Så kör på du med kommenterandet. Du kommer säkert inte bli anklagad. Skulle du bli det så är det bara att rapportera.

En respons vi väntat länge på från redax. Hoppas fler läser och förstår detta svar.
 
Det är inget nytt under solen att det är vår åsikt. Vi har ett antal forum/bildregler etc, och på dessa appliceras bondförnuft. Det är inga lagar, men tydliga regler. Jag förstår inte vad dilemmat skulle vara. Vem är det som frågat men inte fått svar? Jag förstår inte!? Målade du faen på väggen för att provocera!? Vart vill du komma?
 
elmfeldt skrev:
Det är inget nytt under solen att det är vår åsikt. Vi har ett antal forum/bildregler etc, och på dessa appliceras bondförnuft. Det är inga lagar, men tydliga regler. Jag förstår inte vad dilemmat skulle vara. Vem är det som frågat men inte fått svar? Jag förstår inte!? Målade du faen på väggen för att provocera!? Vart vill du komma?

Om du följt trådarna under det senaste halvåret har du upptäckt att det varit en hel del klagomål på hur folk skriver kommentarer, hur ofta och till vem. Jag mfl tycker dom diskussionerna har varit destruktiva (speciellt som kommentarsgivare eller mottagare inte varit någon av dem som klagat). Tittar man på statistiken har ockå givna kommentarerer stagnerat medans nya bilder fortsätter exponentiellt uppåt. Mig veteligen är det första gången redax har klargjort ovanstående klarsynthet i en tråd.


Så nej det är inte en provokation, bara ett bistert konstaterande.
 
Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad ovanstående uttalande gjorde. Reglerna är våra regler för att styra webbplatsen och på de appliceras bondförnuft när man läser dem. Reglerna är inga lagbrott, innebärande böter /fängelse etc, men de finns och därför vi vill att folk i möjligaste mån skall följa dem. Reglerna är framjobbade utifrån vår erfarenhet och därför sunda och genomtänkta. Tycker sen folk att kommentarer inte följer reglerna så måste man väl få tycka det!? Vad är det i reglerna som inte är bra eftersom du verkar tycka att de är felaktiga!?
 
jkene skrev:
Tittar man på statistiken har ockå givna kommentarerer stagnerat medans nya bilder fortsätter exponentiellt uppåt.
Tittar man på månad 06 så syns en minskning varje år, inte bara detta trots det vackra vädret och fotbollen på TV:n.
http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=rating&interval=month&last=&lastinterval=

Fast även om de skulle minska så kanske en förbättring kan ha skett ändå? (För kvantité säger sällan något om kvalitè.)
 
elmfeldt skrev:
Det finns en länk som tar fram alla bilder för kritik oavsett pool och det är den som vi pushar mest.

Intresseavdelningar är på g.

Tack för svaret, David.

Jag saknar dock din/er (och andras...)åsikt huruvida man "måste" katalogisera efter fotografen eller ej. Har den funktionen egentligen så stor betydelse? (Hänvisar till mitt tidigare inlägg)

Annars ser jag positivt på tanken om intresseavdelningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.