cw-op
Aktiv medlem
cw-op skrev:
Håller med du, det här är ju ändå ett forum som syns rätt bra utåt så varför låta dålig reklam ligga o skvalpa här. Då tycker jag att det är helt ok att plocka ned bilderna. Är det sen kritiska kommentarer på ens bilder så finns det faktiskt ingen som tjänar på att dom ligger kvar allra minst en själv.
Kanske synd för alla dom som har tagit sig tid att kommentera ens alster och dom som kommer till ens sida o inte har så mycket att titta på förstås. Gör man som du som lever på fotografin så vill man naturligtvis att profilen ska se så "bra" ut som möjligt, självklart. Ändamålet helgar ju medlen eller vad det heter.
Jag har märkt att jag själv provar testar vrider o vänder på olika bilder o stilar, det är ju som att balansera på slak lina men det är utvecklande för mig både som fotograf och person tror jag. Jag har inte sett fotosidan som en språngbräda där jag kan göra reklam för mig själv som fotograf, jag behöver inte det. Glad amatör som jag är.
Som återkoppling med snabb respons är sidan suverän och det utnyttjar jag däremot. En annan fördel -som hobbyfotograf- är att jag kan delta oftare i forumen och även titta på bilder på ett helt annat sätt än om jag vore en yrkesverksam fotograf som "låg i selen" sas.
Nej nej, jag ska egentligen inte klaga för som "lattjolajban-fotograf" har jag det bästa från flera världar; Man kan lägga upp sina egna grejor i nybörjarnas eller mellan och vill man låta sig inspireras och imponeras av riktigt högkvalitativa verk så smiter man in i poolen "för mycket erfarna fotografer"! Kan inte bli bättre och inte kostar det nåt mer heller!
Jag undrar om inte mycket av den här "poolis-debatten" emanerar ur skillnaderna mellan oss amatörer och dom som har betydligt bättre koll på det här med exponeringar, komposition, originalitet, avtal, priser och organisationer. Förbund som organiserar fotografer och allt det där som en "riktig fotograf" förväntas känna till.
För dom som vill bli just profotografer är det kanske bråttom-bråttom oxo. Det gäller att komma framåt och förkovra sig snabbt. Det duger inte bara med att digikameran klarar perfekta exponeringar det fordras så mycket mer för att kunna tjäna till skorpan. En många gånger smärtsam upptäckt som kan få den mest entusiastiske Slitz-wannabe att gå i stå.
Utrustningen e inte gratis, amorteringarna, hyran och allt annat av livets nödtorft ska pröjsas och som fotograf ska du kunna "leverera"! Som ytterligare lök på laxen så behöver du en kund att leverera till oxo det kanske svåraste av allt? Jag tror att många blivande plåtisar kämpar med de gamla amerikanska deviserna ringande i öronen; "Don´t quit your dayjob - Don´t call us we call you" i öronen?
I det läget kan en avancerad pool vara guld! Ett ställe där de riktigt seriösa/duktiga kan träffas och byta erfarenheter. Ett place där de äldre erfarna gubbarna o tanterna på ett generöst sätt kan hjälpa dom som "vill upp" med ovärderliga hints & kinks!
Själv inser jag att jag är bättre som kritiker än som fotograf så jag kommer att försöka dra mitt strå till stacken lite då o då därinne, var så säker! Mitt eget intresse för bild började i mitten av sextiotalet. Fotointresserad blev jag i höjd med Modernas tidiga 70-talsutställning "Alternative Suedoise" så NÅNTING av bildkonstens mysterier borde väl undertecknad ha snappat hoppas jag? JANNE
Fan va tyst de blev jag glömde visst mr. smiley i mitt ironiska inlägg? JANNE