Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
cw-op skrev:
Håller med du, det här är ju ändå ett forum som syns rätt bra utåt så varför låta dålig reklam ligga o skvalpa här. Då tycker jag att det är helt ok att plocka ned bilderna. Är det sen kritiska kommentarer på ens bilder så finns det faktiskt ingen som tjänar på att dom ligger kvar allra minst en själv.

Kanske synd för alla dom som har tagit sig tid att kommentera ens alster och dom som kommer till ens sida o inte har så mycket att titta på förstås. Gör man som du som lever på fotografin så vill man naturligtvis att profilen ska se så "bra" ut som möjligt, självklart. Ändamålet helgar ju medlen eller vad det heter.

Jag har märkt att jag själv provar testar vrider o vänder på olika bilder o stilar, det är ju som att balansera på slak lina men det är utvecklande för mig både som fotograf och person tror jag. Jag har inte sett fotosidan som en språngbräda där jag kan göra reklam för mig själv som fotograf, jag behöver inte det. Glad amatör som jag är.

Som återkoppling med snabb respons är sidan suverän och det utnyttjar jag däremot. En annan fördel -som hobbyfotograf- är att jag kan delta oftare i forumen och även titta på bilder på ett helt annat sätt än om jag vore en yrkesverksam fotograf som "låg i selen" sas.

Nej nej, jag ska egentligen inte klaga för som "lattjolajban-fotograf" har jag det bästa från flera världar; Man kan lägga upp sina egna grejor i nybörjarnas eller mellan och vill man låta sig inspireras och imponeras av riktigt högkvalitativa verk så smiter man in i poolen "för mycket erfarna fotografer"! Kan inte bli bättre och inte kostar det nåt mer heller!

Jag undrar om inte mycket av den här "poolis-debatten" emanerar ur skillnaderna mellan oss amatörer och dom som har betydligt bättre koll på det här med exponeringar, komposition, originalitet, avtal, priser och organisationer. Förbund som organiserar fotografer och allt det där som en "riktig fotograf" förväntas känna till.

För dom som vill bli just profotografer är det kanske bråttom-bråttom oxo. Det gäller att komma framåt och förkovra sig snabbt. Det duger inte bara med att digikameran klarar perfekta exponeringar det fordras så mycket mer för att kunna tjäna till skorpan. En många gånger smärtsam upptäckt som kan få den mest entusiastiske Slitz-wannabe att gå i stå.

Utrustningen e inte gratis, amorteringarna, hyran och allt annat av livets nödtorft ska pröjsas och som fotograf ska du kunna "leverera"! Som ytterligare lök på laxen så behöver du en kund att leverera till oxo det kanske svåraste av allt? Jag tror att många blivande plåtisar kämpar med de gamla amerikanska deviserna ringande i öronen; "Don´t quit your dayjob - Don´t call us we call you" i öronen?

I det läget kan en avancerad pool vara guld! Ett ställe där de riktigt seriösa/duktiga kan träffas och byta erfarenheter. Ett place där de äldre erfarna gubbarna o tanterna på ett generöst sätt kan hjälpa dom som "vill upp" med ovärderliga hints & kinks!

Själv inser jag att jag är bättre som kritiker än som fotograf så jag kommer att försöka dra mitt strå till stacken lite då o då därinne, var så säker! Mitt eget intresse för bild började i mitten av sextiotalet. Fotointresserad blev jag i höjd med Modernas tidiga 70-talsutställning "Alternative Suedoise" så NÅNTING av bildkonstens mysterier borde väl undertecknad ha snappat hoppas jag? JANNE



Fan va tyst de blev jag glömde visst mr. smiley i mitt ironiska inlägg? JANNE
 
lottawe skrev:

Dock är jag motståndare till anarki och tycker att regler är positivt. Jag tycker även det är positivt att kunna meddela/diskutera åsikter dem samt att ha rätten att lämna förslag om ändringar, och jag tycker det är toppen att det kan göras på ett enklare sätt än att lägga in motioner till "riksdagen." Yttrandefrihet är viktigt.
Yttrandefriheten är väl bland det viktigaste vi har likaså den fria viljan liksom rätten att tänka själv.
Regler behövs men som jag ser det så stjälper för mycket regler snarare än hjälper och som jag ser det så lutar fotosidan betänkligt nu!
 
Det är ju hur som helst väldigt svårt att skapa korrekta definitioner på vem som är vem överlag här. Trådarna kring frågor som "när är man proffs?", "vågar jag kalla mig yrkesfotograf?" osv står ju som spön i backen här. Att då dela upp bilderna i kategorier torde skapa ännu mer förvirring. Själv är jag en av dom. Jag har fotat sen 1990 och framåt, sålt bilder men saknar f-skattebevis. Vem är jag? Och kanske ännu viktigare här på fotosidan. Vart i herrans namn skall jag lägga mina bilder. Jag trodde att det var betraktaren som skulle göra bedömningen oavsett hur länge jag har fotograferat...
 
LasseL skrev:
Jag har fotat sen 1990 och framåt, sålt bilder men saknar f-skattebevis. Vem är jag? Och kanske ännu viktigare här på fotosidan. Vart i herrans namn skall jag lägga mina bilder. Jag trodde att det var betraktaren som skulle göra bedömningen oavsett hur länge jag har fotograferat...
Du borde väl passa i erfaren om du känner dig så?
Ingenstans står att man ska vara proffs/yrkes eller ha F-skatt. Jag tycker du ska lägga in i nya poolen om du tycker att du är det och vill ha den kritiken som kan uppstå därigenom.

Men visst, det är nog inte enkelt att placera sig eller välja pool, men jag tror att det är bra att det inte är lätt också. Att tänk behövs och är ett sundhetstecken..

Jag tänkte ganska noga en stund innan jag laddade upp en i nya poolen eftersom jag inte plåtat halva livet. Kanske för kort egentligen, men men.. (jag lyckas inte bedöma någon gräns för "ett antal år") Fast sen bestämde jag mig för att se på annat i beskrivningen också. Jag vill ha hård kritik, jag tycker mig matcha tanken om att exponering och komposition sitter i ryggraden och har en del utställningar, säljer bilder och utifrån det bedömde jag valet och tycker det jag laddar upp hamnar rätt ändå. Om inte så är jag beredd på kritiken. Faktiskt står ju orden "förmodligen" och "troligtvis" i dessa sammanhang så jag tolkar inte att det är krav och inte heller att allt måste stämma. Kanske det finns annat som stämmer bättre för andra som ändå gör att de känner sig erfarna och mogna för hård "granskning"? Och isf tycker jag de ska ladda upp där. Självklart.

Och att jag tycker det är bättre att fotografen anger vart i utvecklingen den befinner sig än att alla bilder blandas och bedöms lika beror på att jag tycker det är toppen att kunna bedöma utifrån nivån fotografen anger att den känner sig på iom poolvalet. Att veta om det är en som känner sig erfaren eller en som känner sig nybörjare gör det lättare för mig att ge bättre kommentarer än vad jag skulle klarat utan den vetskapen. Tror jag.. Dessutom skulle det ju som någon skrev vara alldeles för djä***gt svårt att hinna få sin bild upptäckt och kommentarad endast via alla nya poolbilder eller en gemensam pool med tanke på flödet. Flera platser och möjligheten att även söka på kategorier i dem är bra! Och att valen vart man laddar upp inte är lätta är också bra! Tänk är nyttigt:)
 
Jo, fast det blir ju lite märkligt när man sen skall kommentera bilderna. Om jag kommenterar bilderna gör jag väl det utifrån vart jag befinner mig i utvecklingen? Det blir konstigt på nåt vis, om jag inte själv lägger bilder i erfaren, är jag berättigad att kommentera proffsen då? Och om så, hur tungt väger det? Njae, jag är rätt kritiskt vad det gäller detta. Jag har häckat här sen 2001 och mycket har hänt. T ex. är forumen snart så många att det är omöjligt att lägga en tråd i rätt kategori. Snart får man väl gå fotosidankurs innan det blir rätt. "Keep it simple" är en mycket bra regel som tycks få stå tillbaka till förmån för ett X antal åsiktsmaskiner på fotosidan.

Jag har faktiskt tyvärr inget förslag på hur man skall lösa problemet med det stora bildflödet men detta verkar vara lite "overkill". Jag håller på Fågelhammar i det här fallet.
 
Vore ju skitsynd om bara erfarna kommenterade erfarna, bara nybörjare-nybörjare osv. Hoppas verkligen folk kommenterar över gränserna.

Man måste ju inte vara kläddesigener för att ha en uppfattning om vad som känns bra, dåligt när man shoppar kläder heller och man måste inte vara konstnär för att uppleva/känna något genom en bild. Att uttrycka vad som känns tror jag alla kan oavsett nivån vi själva anser att vi befinner oss på i de sammanhangen.

Och du Lasse är ju lärare. Kanske jämförbart? Du snackar väl på ett sätt med dina elever och på ett med dina kollegor. Dina elever diskuterar säkert med dig också, och skulle du råka stava fel på tavlan eller visa en suddig oh, eller visa något toppenbra som verkligen uppskattas så får du nog veta det av dem? Eller?




Fast vidare tycker jag det blev för rörigt med att alla poolvalen finns i direktmenyn under bilder. Tycker att den blivit för maffig och önskar bort de fyra huvudpoolerna därifrån. Att de bara finns som undermeny -bildpooler alltså.. Kanske även skulle göra att några till valde "Alla nya poolbilder" oftare eller då och då iaf? (trots flödet) och bidra till att det kanske kommenteras mer över "gränserna"?
 
Fast ärligt talat... Hur många icke erfarna fotografer tror du kommer att kommentera något annat än på den nivå de själva är på? Detta systemet kommer ju med största sannolikhet minska antalet kommenterade bilder för alla, eller? Jag resonerar ju för övrigt utifrån hur det är i nuläget på FS, inklusive Poolerna...
 
LasseL skrev:
Fast ärligt talat... Hur många icke erfarna fotografer tror du kommer att kommentera något annat än på den nivå de själva är på?
Jag hoppas att folk kommenterar på den nivån de klarar. Kritiken måste inte vara hård i erfarna och inte "daltande" i nybörjare. Personligen skulle jag uppskatta blandning och jag tycker mig också ha sett den bland kommentarerna som givits.
 
jag kommenterar mest "nybörjar" poolen eftersom jag tycker att en bra knuff i ryggen ger fortsatt fotograferande. Har även kommenterar i "mycket erfaren" poolen trots att jag anser mig vara en medel fotograf.

jag tror inte att dessa pooler kommer hämma kommenterandet, tror att dom kommernatarer som ges kommer hålla högre kvalitet.

jag anser vidare att man kan faktiskt prova olika grepp utan massiva stormar. vad spelar det för roll? funkar det inte så kommer nog admin att märka det själva och göra någonting åt saken. Disskutiner är alltid bra, men som det är nu har ett flertal trådar skapts i ett o samma ämne.

Va inga bakotsträvare nu, ge det en chans o gör bästa av situationen. jag har kommenterat 9 bilder idag! inte för att jag var tvungen utan för att jag kände för det! Titta på bilder nu och kommentera om ni känner för det, inte alltid man gör det helelr :)
 
Kalle_B skrev:
......jag har kommenterat 9 bilder idag! inte för att jag var tvungen utan för att jag kände för det! Titta på bilder nu och kommentera om ni känner för det, inte alltid man gör det helelr :)
Har bara fixat fem idag. I tre olika pooler samt en utanför.. bilder med olika kvalitéter (eller avsaknad av.)

Just för att jag kände för det:)
 
Bra Lotta! rena dagsverken vi har gjort!

Nä men jag tror verkligen inte man kommenterar bara i sin "kategori" jag går friskt över gränserna, och jag har fått kommentarer från alla möjliga typer.

bara nyttigt med lite indelningar, allt kan inte vara gulligt och samma o snällt. Man fotograferar för att det är roligt, utvecklas är ännu roligare och bli bättre o bättre är toppen. Eftersom den "stora" massan inte har gnällt så kanske dom inte bryr sig så värst mycket... dom lullar på i sin värld, öppna kanske för nya tag ;)

bara vi pratkvarnar som måste snacka och vara emot det mesta...
 
Jag är inte emot förslaget i sak, snarare tendensen att dela upp allt i atomer. Tänk dig att du är ny på fotosidan. Pooler, kategorier, en 35-40 olika forum, jag är rätt övertygad om att det kan skrämma bort en del. Speciellt de som kanske inte är så värst hemma på hur internet funkar. Det är synd, i synnerhet med tanke på hur teknikfokuserat fotosidan har blivit de senaste två åren. Visst är det bra att sajten utvecklas men utveckling behöver inte nödvändigtvis betyda att allt förfinas, och nyanseras. Tänk dig bara själv hur det är här nu. Många som skriver en tråd möts ofta av forumvärdar som säger nåt i stil med "kolla i forumen, det har skrivits massor redan" eller "jag flyttar tråden". Om man nu nyanserar FS ytterligare blir det mer komplicerat för användaren och mer svårhanterligt för FS-crew. Jag frågar mig bara varför. Ta en sajt som blocket.se. Här är en sajt som lever på att vara enkel. Folk gillar den efterssom allt är lätt att hantera. Jag är rätt övertygad om att sajten inte kommer att ändra på ett vinnande koncept. FS har fått jättemycket beröm för att det är enkelt att använda sajten. Jag är bara rädd att det till slut blir ohanterligt med alla olika kategoriseringar osv. Visst för dig Kalle och dig Lotta som har varit här länge och dessutom absolut inte är nybörjare inom varken foto eller internet är detta en baggis och bra för er. Men hur blir det för förstagångsanvändaren? Jag ser helst att fotosidan.se är en sajt för alla snarare än för människor som (t.ex. jag) tillbringar timmar varje dag på sajten.
 
jag börjar förstå Lasse.. jag trodde innan att du hade en liten annan spin på dina påpekanden.. men du menar det generella gränsnittet och hur funktionerna löper? alltså tillgängligheten?

Men dom tre polerna i sig har du inget emot?
 
...inte mer än att det kan bli svårt att definiera sig själv i relation till kategorierna. När är erfaren, erfaren? Tänk sicken smäll det skulle bli för en fotograf när han glad i hågen tror sig tillhöra de "duktiga" och i den poolen får höra att han inte hör hemma där...

Men generellt nej, jag tror bara att man måste vara försiktig med att splitta allt för mycket.
 
jao.. jag är väl beredd att hålla med dig.

Men jag kan inte heller se hur man ska kunna ta hand om alla dessa användare utan lite uppdelning... Men visst, fotografering sträcker sig vida över olika generationer och olika kunnande i den digitala världen...
 
Vi lyssnar på kritiken. Just nu finns det tre pooler att välja mellan, och sedan ett antal forum (gjorde en sammanslagning innan lunch faktiskt). Forum tycker jag behöver en hyfsat tydlig uppdelning för att man skall kunna leta efter det som intresserar och en uppdelning skall göra det lättare att lägga rätt (det är mer informationsstruktur), och för poolerna är det egentligen bara tre som man behöver välja mellan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.