Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad ovanstående uttalande gjorde. Reglerna är våra regler för att styra webbplatsen och på de appliceras bondförnuft när man läser dem. Reglerna är inga lagbrott, innebärande böter /fängelse etc, men de finns och därför vi vill att folk i möjligaste mån skall följa dem. Reglerna är framjobbade utifrån vår erfarenhet och därför sunda och genomtänkta. Tycker sen folk att kommentarer inte följer reglerna så måste man väl få tycka det!? Vad är det i reglerna som inte är bra eftersom du verkar tycka att de är felaktiga!?

Jag tippar på att syftet är att få ngn ur redax att antyda att regler och rekommendationer är relativt och inget att ta så allvarligt på.
Men efter att ha läst dessa bör bondförnuftet säga var och en att det gäller att skärpa till sig när det gäller publiceringar och avgivande av kommentarer.

/Johan
 
elmfeldt skrev:
Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad ovanstående uttalande gjorde. Reglerna är våra regler för att styra webbplatsen och på de appliceras bondförnuft när man läser dem. Reglerna är inga lagbrott, innebärande böter /fängelse etc, men de finns och därför vi vill att folk i möjligaste mån skall följa dem. Reglerna är framjobbade utifrån vår erfarenhet och därför sunda och genomtänkta. Tycker sen folk att kommentarer inte följer reglerna så måste man väl få tycka det!? Vad är det i reglerna som inte är bra eftersom du verkar tycka att de är felaktiga!?

Jag har inga problem med reglerna, och jag har heller inga problem med att kommentera konstruktivt. Jag tycker rent av att jag är riktigt duktig på att ge konstruktiva kommentarer. Jag tolkade ditt inlägg som att det är bättre att kommentera än att hålla på och tjaffsa om det. Min åsikt är och förblir att om den som kommenterar och den som blir kommenterad inte har ett problem så skall ingen annan heller lyfta upp det som ett problem. Min oro är att det blir färre och färre kommentarer, vilken statistiken sett över ett år tycks visa en trend på och vilket jag själv upplever. Att i det läget börja kritisera andra medlemmar för hur dom kommenterar, hur ofta och till vem anser jag fortfarande vara destruktivt. Men nu har vi kommit ur spår, och mitt inlägg är alltså inte en provokation utan en förklaring till hur vissa av oss ser på sakerna.
 
jkene skrev:
Min oro är att det blir färre och färre kommentarer, vilken statistiken sett över ett år tycks visa en trend på och vilket jag själv upplever. Att i det läget börja kritisera andra medlemmar för hur dom kommenterar, hur ofta och till vem anser jag fortfarande vara destruktivt.
Har du öppnat statistiken för bilder samt för kommentarer ovan i varsitt fönster och begrundat? Och varför är mängden är så viktig?

Håller fö med dig om att det är fult att hacka på andra. Jag har ju råkat ut för det en del för att jag anses kommentera för lite (av dig bl.a,) så jag vet hur det känns.
 
jkene skrev:
Att i det läget börja kritisera andra medlemmar för hur dom kommenterar, hur ofta och till vem anser jag fortfarande vara destruktivt.

Ja visst är det destruktivt.

De fina med fotosidan är ju faktiskt att jag (eller vem som helst) kan välja ut bilder jag vill kommentera och vilken tid som helst, när jag har tid för det. :eek:)
 
evalisen skrev:
Ja visst är det destruktivt.

De fina med fotosidan är ju faktiskt att jag (eller vem som helst) kan välja ut bilder jag vill kommentera och vilken tid som helst, när jag har tid för det. :eek:)

Det kan bara vara destruktivt för det korta och innehållslösa kommenterandet vilket är det som kritiserats.

Läs gärna Graal's tankar om kvalitén på kommentarerna. Det är det näst sista inlägget på denna sida.

En hel hoper korta kommentarer ger måhända fotografen råg i ryggen och det där andra i brallan. Men de är fullständigt oanvändbara för den fortsatta utvecklingen. Däremot kan en enda kommentar betyda precis allt och det är när betraktaren tagit sig tid och lagt ner lite möda på sin kommentar.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det kan bara vara destruktivt för det korta och innehållslösa kommenterandet vilket är det som kritiserats.

Läs gärna Graal's tankar om kvalitén på kommentarerna. Det är det näst sista inlägget på denna sida.

En hel hoper korta kommentarer ger måhända fotografen råg i ryggen och det där andra i brallan. Men de är fullständigt oanvändbara för den fortsatta utvecklingen. Däremot kan en enda kommentar betyda precis allt och det är när betraktaren tagit sig tid och lagt ner lite möda på sin kommentar.

/Johan

Nä där har du fel Johan!
Jag tycker att det är destruktivt att kritisera kommentarer som talar om vad någon tycker om en bild!
 
hansen2 skrev:
Det där får du gärna utveckla :)

/Johan
Jo...
Jag tycker att det är ett destruktivt beteende att kritisera en kommentar som "En fin bild"
(nu kan man inte skriva en så kort kommentar, för den ska innehålla 30 tecken men ialla fall).
Den kommentaren "En fin bild" ger fotografen mycket mera än ingen kommentar alls.
Och jag tror att den personen som skrev "En fin bild" skulle inte skriva det om den inte tyckte så.

Självklart är de bra med en utförligare kommentar än "En fin bild",
varför bilden är fin osv.
Men som jag sa...
Jag tycker det är ett destruktivt beteende att kritisera kommentarer, inte att skriva kommentarer.

Detta var min åsikt, och jag vet Johan att du har en helt annan.
Men säg inte till mej vad jag ska tycka är du snäll. :eek:)

Glad Midsommar! :eek:)
 
evalisen skrev:
Jo...
Jag tycker att det är ett destruktivt beteende att kritisera en kommentar som "En fin bild"
(nu kan man inte skriva en så kort kommentar, för den ska innehålla 30 tecken men ialla fall).
Den kommentaren "En fin bild" ger fotografen mycket mera än ingen kommentar alls.
Och jag tror att den personen som skrev "En fin bild" skulle inte skriva det om den inte tyckte så.
Men jag tror inte det har hänt någon gång att någon enskild person blivit kritiserad för att den skrivit "Fin bild" så som det låter av ditt inlägg. Har det det?

Däremot har viken av mer analyserande och konstruktiva kommentarer varit på tapeten titt som tätt och såna kommentarer ibland blivit ett generellt exempel för debatten, men det är ju skillnad. Då handlar det ju om ifall någon utveckling generellt behövs. Kanske så som nyheter på sidan här är menade?


och ha en skön midsommar!
 
lottawe skrev:
Men jag tror inte det har hänt någon gång att någon enskild person blivit kritiserad för att den skrivit "Fin bild" så som det låter av ditt inlägg. Har det det?

Däremot har viken av mer analyserande och konstruktiva kommentarer varit på tapeten titt som tätt och såna kommentarer ibland blivit ett generellt exempel för debatten, men det är ju skillnad. Då handlar det ju om ifall någon utveckling generellt behövs. Kanske så som nyheter på sidan här är menade?


och ha en skön midsommar!

Men Lotta, läs igen vad jag skrev. :eek:)
Jag pratar inte om att någon enskild person blivit kritiserad.
Om någon har det kan jag inte svara på.
 
Aha, oki..
Du menade bara att det diskuteras då och då och att alla inte tycker det är ultimata sättet att kommentera på? Då hänger jag med:)
 
Tyvärr finns det grupper för inbördes beundran som blir mycket sura när man ärligt framför konstruktiva åsikter, som de tar som personliga påhopp vilket i sin tur kan leda till skitsnack, bojkott, hämndkommentarer och i värsta fall rena trakasserierna. Detta ankdammsbeteende torde väl vara mycket destruktivt för FS' trovärdighet som fotosida.

När det gäller att kritisera kommentarer så beror det ju på hur det görs, precis som hur kommentarerna görs.

En kommentar jag fått till en av mina droppbilder:
"vad ville du åstakomma med bilden?"

Mitt svar blev därför:
"Vad ville du åstadkomma med frågan?"

Som man ropar får man svar från mig och jag kommer att fortsätta på samma sätt som förut och motkommentera kommentarerna (med glimten i ögat) om och när jag har tid och andan faller på. :eek:)
 
Sans skrev:
Tyvärr finns det grupper för inbördes beundran som blir mycket sura när man ärligt framför konstruktiva åsikter, som de tar som personliga påhopp vilket i sin tur kan leda till skitsnack, bojkott, hämndkommentarer och i värsta fall rena trakasserierna. Detta ankdammsbeteende torde väl vara mycket destruktivt för FS' trovärdighet som fotosida.

Om du känner till sånt här beteende så tycker jag du ska anmäla det till redaktionen Susanne.
Så här får det inte gå till!
 
evalisen skrev:
Jo...
Jag tycker att det är ett destruktivt beteende att kritisera en kommentar som "En fin bild"
(nu kan man inte skriva en så kort kommentar, för den ska innehålla 30 tecken men ialla fall).
Den kommentaren "En fin bild" ger fotografen mycket mera än ingen kommentar alls.
Och jag tror att den personen som skrev "En fin bild" skulle inte skriva det om den inte tyckte så.

Självklart är de bra med en utförligare kommentar än "En fin bild",
varför bilden är fin osv.
Men som jag sa...
Jag tycker det är ett destruktivt beteende att kritisera kommentarer, inte att skriva kommentarer.

Jag tror allt tjafs om sånt här beror på att man tycker att FS:s grundregler är något man kan tillämpa när man själv finner det lämpligt. Men så är det inte, de gäller precis jämt, hela tiden alltså. Jag förstår andemeningen i det du säger men det är mer tillämpbart för rena albumsajter. Läser man grundreglerna jag länkade till är det svårt att komma fram till något annat än att kortkommentarer är direkt olämpligt.

Detta var min åsikt, och jag vet Johan att du har en helt annan.
Men säg inte till mej vad jag ska tycka är du snäll. :eek:)

Glad Midsommar! :eek:)

Att du får mothugg betyder inte att jag talar om hur du skall tycka. Precis som det är helt i sin ordning när du tycker att jag har fel.

Trevlig Midsommar till dig också! :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tror allt tjafs om sånt här beror på att man tycker att FS:s grundregler är något man kan tillämpa när man själv finner det lämpligt. Men så är det inte, de gäller precis jämt, hela tiden alltså. Jag förstår andemeningen i det du säger men det är mer tillämpbart för rena albumsajter. Läser man grundreglerna jag länkade till är det svårt att komma fram till något annat än att kortkommentarer är direkt olämpligt.



Att du får mothugg betyder inte att jag talar om hur du skall tycka. Precis som det är helt i sin ordning när du tycker att jag har fel.

Trevlig Midsommar till dig också! :)

/Johan


För det första, så om du tycker det är så olämpligt så kan du alltid trycka på rapportknappen.
Det är bättre än att sitta i forumen och vara destruktiv, enligt min mening. :eek:)
Jag tycker också givetvis det är mycket bättre med utförliga kommentarer till bilder, det säger jag inget om. Men jag tar hellre en kommentar "En fin bild" än ingen alls.

För det andra, så menade jag att du hade fel om just mej. :eek:)
Inte att du hade fel i din egen åsikt.
Hoppas inte detta misstolkas nu.
Mothugg har jag inga problem med alls förövrigt. :eek:)
 
evalisen skrev:
För det första, så om du tycker det är så olämpligt så kan du alltid trycka på rapportknappen.
Det är bättre än att sitta i forumen och vara destruktiv, enligt min mening. :eek:)
Jag tycker också givetvis det är mycket bättre med utförliga kommentarer till bilder, det säger jag inget om. Men jag tar hellre en kommentar "En fin bild" än ingen alls.

Det blir ett drygt jobb att rapportera alla kortkommentarer man ser. Om inte annat skulle det nog ha en destruktiv effekt på mig själv. Tror inte heller redax skulle vara så glada över att drunkna i dylika rapporter. Bättre och mer effektivt är att försöka förändra den kortkommentarskultur som råder och det vinner vi alla på. Jag är helt enig med Graal om att gränsen för kommentarernas teckenlängd borde ökas dramatiskt.

Men vad ska du med "En fin bild" till? Jag kan nästan ta gift på att du skulle bli upprörd eller åtminstone ställa dig frågande inför "En ful bild". Är inte båda lika intetsägande?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det blir ett drygt jobb att rapportera alla kortkommentarer man ser. Om inte annat skulle det nog ha en destruktiv effekt på mig själv. Tror inte heller redax skulle vara så glada över att drunkna i dylika rapporter. Bättre och mer effektivt är att försöka förändra den kortkommentarskultur som råder och det vinner vi alla på. Jag är helt enig med Graal om att gränsen för kommentarernas teckenlängd borde ökas dramatiskt.

Men vad ska du med "En fin bild" till? Jag kan nästan ta gift på att du skulle bli upprörd eller åtminstone ställa dig frågande inför "En ful bild". Är inte båda lika intetsägande?

/Johan
hahaha
Nä Johan, jag skulle inte bli upprörd om någon skrev "En ful bild" till någon av mina bilder. :eek:)
Men däremot om någon skulle skriva tex. "En ful modell" då skulle det ta hus i helvete. ;o))

Fast redaktionen har ju sagt själva att dom vill ha in rapporter på sådant som stör. Så varför inte.

Sen tror jag flertalet medlemmar skulle sluta skriva kommentarer om man ökade ännu mer för kommentarer, de har ju nyligen ökat till 30 tecken.
Fast det kanske är det du vill?
Personligen är det inga problem för egen del, sällan jag skriver så korta kommentarer som 30 tecken.

Tomas - Jag tycker inte vi tjafsar alls. :eek:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.