Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Nog för att jag avslutat bevakning och inte hade tänkt skriva mer, men citat är ju inte så krävande så jag lägger till Nationalencyklopedins beskrivning som komplement till de andra du fann mohei.

"kritik (fr. critique, av grek. kritik\´ (te´chn\) 'bedömandets konst', av kritiko´s 'kritisk', 'avgörande', av kri´na 'avgöra', 'bedöma'), ett i massmedier utvecklat sätt att beskriva, tolka och värdera konstverk. Att kritisera är i vardagliga sammanhang att påtala fel och brister hos något. Att uppträda som kritiker av t.ex. litteratur, teater, film, konst eller musik är däremot en speciell verksamhet med bestämda institutionella former som i grunden inte har med felsökande att göra. Kritiken är en del av det nya livsmönster som fick sina nuvarande former under 1700- och 1800-talen och som har den estetiska upplevelsen som centrum. Att gå på teater, att lyssna till musik, att gå på konstutställning, att läsa dikt osv. fick ett stort egenvärde med eget innehåll och egna former.

Kritiken uppträder först och främst i dagstidningar och i periodisk press men även i andra massmedier (jfr kulturjournalistik). Dagskritiken och tidskriftskritiken är bundna till aktuella konsthändelser, dvs. till de tillfällen när t.ex. en konstnär eller en författare överlämnar sitt verk till offentligheten. Denna övergång från privat till offentligt innehav, premiären, vernissagen, utgivningsdagen osv., markeras ofta som en social händelse. Dagskritikerns roll är då att såsom förste deltagare i det offentliga samtalet om konstverken informera om, beskriva och tolka de publicerade verken samt att ta värderande ställning till dem.

I den engelskspråkiga världen betecknar ordet kritik, criticism, också den förklarande och tolkande verksamhet som inte är bunden till aktuella konsthändelser utan till redan publicerade verk. Företrädesvis resulterar denna verksamhet i tidskriftsartiklar, essäer, monografier och vetenskapliga publikationer. Denna form av kritik syftar till bättre och djupare förståelse av litteratur, bildkonst, musik etc. i en historisk tradition.

Kritiken kan vara underhållande, informerande, moraliskt förmanande, politiskt följsam osv. Dess historiskt givna och grundläggande funktion är emellertid att med språkets hjälp påminna om sådana kunskaper och erfarenheter hos läsaren eller lyssnaren som bidrar till bättre och fördjupade estetiska och konstnärliga upplevelser. Denna kritikens funktion är förknippad med litteraturens och bildkonstens frigörelse från och självständighet (dess autonomi) i förhållande till andra samhälleliga institutioner. Med frigörelsen följde en strävan att fylla konstverken med ett eget, estetiskt innehåll. I denna process kom konst-, musik-, teater-, film- och litteraturkritiken att spela en viktig förmedlande roll mellan konstnärer och publik och gör så alltfort. Kritiken som inlägg i ett offentligt samtal om konst deltar i uppbyggnaden av konsten som en viktig och självständig del av samfundslivet."
 
Och ingenstans står det att man inte får skriva kortfattat. Således borde även "Fin bild" duga.
Eller...?
 
Detta med tredelad pool har visst fått vissa att reagera. Jag fick se denna tråd av en slump och vill bara säga att jag tycker det va en mycket bra förändring. Jag har inte läst alla poster.

Namnet kritikpool tycker jag är bra. Man kan ge positiv och negativ kritik, och även säga hur man uppfattar bilden. En recention är innebär en lite mer text, och det tror jag väldigt få kommar ge. Så låt de få heta kritikpool även i fortsättningen.

Satsa gärna även mer på intressepooler för de är väldigt bra. Området natur skulle säkert kunna delas upp i flera pooler. Fördelen är ju att bildflödet blir mindre och om jag går in i t.ex. det glömda rummet så är det just den typen av bilder som jag vill titta på.
 
lottawe skrev:
Håller inte med och undrar nästan om du skämtar. Gör du?

Att du ens har mage att anklaga mig för att vara ironisk... Hade jag varit ironisk - vilket man inte bör vara på internet då det ofta missuppfattas - så hade jag markerat detta tydligt med en smiley. Skriftspråk är underlägset talspråk och detta bör man komma ihåg. Svar på din fråga; NEJ JAG SKOJAR INTE. Jag tycker tråden är bra, allting som kan få en community som - i mina ögon - är på nedfall att bli bättre och utvecklas åt det hållet som medlemmarna vill är en bra diskussion. För vem vill inte att medlemmarna ska bestämma över hur fotosidan.se ska se ut?
 
ganska skrev:
För vem vill inte att medlemmarna ska bestämma över hur fotosidan.se ska se ut?

Jag tror ägarna har en och annan synpunkt på hur man vill ha det och det råder delade meningar om vad det är medlemmarna vill ha :)

/Johan
 
Problemet med denna tråden är som Kenneth säger att väldigt få medlemmar deltar i diskussionen. Icke desto mindre är alla medlemmars tankar viktiga.

För att styra upp sidan så att den fungerar smidigare och trevligare framöver är en tanke att redax gör en enkät för att kolla av varthän medlemmarna vill att fotosidan skall utvecklas.

Därefter önskas tydlighet från crews sida och acceptans från medlemmars sida.
 
Senast ändrad:
Det finns ett enkelt sätt att fråga vad medlemmar önskar etc. genom att ställa frågor under "Fotosidan frågar".
Fast ännu bättre hade ju givetvis varit att ställa frågan redan vid inloggning eller något annat smart alt. för att fånga upp de flesta (helst alla) av medlemmarna.

Och det kanske hade varit bra om man kan hjälpa fotosidans redaktion med frågor som vore önskvärda.
Vad önskar vi få svar på?
 
En väldigt enkel fråga hade ju varit:

Vad tycker du om det nya kritikpoolerna?


1. Jättebra
2. Bra
3. Mittimellan (har inget bra ord)
4. Dåligt
5. Jättedåligt

Eller så behöver man inga svarsalternativ alls, utan man kan använda sej av betyg istället 1-5.

Alltså detta är ju ett enkelt sätt att ta reda på vad medlemmarna tycker, just om kritikpoolerna.
Och frågor går ju att utveckla hur mycke som helst.
 
Andra frågor är:

Vill du att bilder för kritik skall sorteras?

- Ja
- Nej

Om du vill att dom skall sorteras, hur skall dom sorteras? Efter...

- Fotografers erfarenhet
- Fotografers önskan om viss typ av kritik
- Bildkategorier
- Annat (ge förslag)
 
Senast ändrad:
Jag tycker en enkät är viktig om man skall få en uppfattning om vad medlemmar tycker. I forum är vi 3-5 personer som gapar olika ofta, men vi kan inte vara representativa.

Ett alternativ är förstås att crew driver sidan dit man vill utan att bry sig om medlemmarna, men det är inte så jag uppfattat att crew vill driva sidan.
 
Vilken typ av kritik är du mest intresserad av att få:

- Spontana omdömen
- Analys av bilden, bildbudskap
- Kommentarer som rör tekniska och kompoisitonsmässiga förbättringar
- Betyg


Från vem vill du helst ha kritik:

- Vem som helst
- Andra som fotograferar inom samma kategorier som jag
- Andra som inte fotograferar inom samma kategorier som jag
 
Vilket påstående tycker du mest stämmer överens med "att ge bildkritik":

- Att tala om vad man tycker och tänker om en bild.
- Att analysera bilden, hitta bildbudskap och utveckla detta
- Att hitta och påtala fel i bilden
- Att ge alternativ på hur bilden kunde gjorts bättre.


Hur tror du fotosidan kan utveckla dig mer som fotograf:

- Fler pooler, indelade på olika intresseområden
- Färre pooler
- Fler artiklar
- Fler tävlingar
- Annat: [skriv själv]
 
Jag tycker det är förvånande att denna tråd kunnat pågå så länge utan egentlig reaktion från crew...

Man borde reagera på något sätt...
- Vi läser och grubblar,
- Vi läser och grubblar och har funnit en strategi
- Vi läser men kör vårt eget race enligt följande...,

eller nått.....
 
Arleklint skrev:
Jag tycker det är förvånande att denna tråd kunnat pågå så länge utan egentlig reaktion från crew...

Man borde reagera på något sätt...
- Vi läser och grubblar,
- Vi läser och grubblar och har funnit en strategi
- Vi läser men kör vårt eget race enligt följande...,

eller nått.....

...eller vi har semester och orkar inte vaska fram guldkornen ur allt strunt.
 
Arleklint skrev:
Jojo, dom har varit här då och då med kommentarer och bör inse att fs inte mår bra...

Dom kan oxå säga..

- Håll på och tjafsa ni.. det går över...

Men det tror jag inte det gör utan förändring, förklaring eller tydlig deklaration om vart man vill med fs och varför man väljer att göra som man gör.

Jag vill inte delta i en sida som segregerar utifrån erfarenhet och kompetens.

Jag tror inte dagens situation är unik för FS, jag har glanat runt lite på en del internationella sajter och kan konstatera:

a) Bilder som laddas upp på internationella sajter är i allmänhet något mer utvecklade än här.
b) Kommentarerna är i allmänhet mindre konstruktiva (mer ofta av typen "Great picture" än här)
c) Motkommentarer förväntas i högre grad än här.
d) Performance är bedrövlig jämfört med FS

På många ställen får man också ange vid registreringen vilken typ av kommentarer man vill ge/få (vilket har föreslagits tidigare i denna tråd), men summa sumarum tycker jag FS står sig väl i konkurensen.

Det jag saknar nu är nästa steg - hur kan jag utvecklas mer via FS? Det sista försöket med erfarenhetspoolen funkade inte alls, Jag trodde först att det var en genomtänkt idé från redax utförd i enlighet med en osynlig strategi, men den känns mer och mer som ett huggskott i panik.

Jag tror att toleransen måste ökas, och att FS måste utvecklas till en plats där all får plats och kan utvecklas i sin egen takt. Idag kan man utvecklas till en tekniskt hyffsad nivå, men sedan är det stopp. Lösningen är inte att kasta ut det vi har som hjälper nybörjarna/mindre erfarna (t ex korta och positiva omdömen om bilder) utan att jobba mer i andra ändan och ge möjligehter för vidare utveckling. Vill här betona att möjligheter inte är detsamma som hårdare regler. Alla utvecklas i sin takt och skall så ha lov att göra.

Några förslag:

Jag tror att en anonymitetspool är ett utmärkt sätt att sätta fokus på bilden.

Jag tror att temapooler/tematävlingar är ett annat utmärkt sätt att utveckla fotografer, där man tvingas att illustrera ord/teman med ett fotografi.

Jag tror att pooler/andra mekanismer är utmärkt för att förena fotografer som har samma intresseområden, men detta kraftfulla instrument används inte fullt ut idag.

Jag tror att formalisering av mentorer är ett utmärkt sätt för all parter att bli bättre fotografer. Jag har själv haft en mentor och blivit en mentor och i bägge fallen har det varit mycket utvecklande för mig.

Jag tror att "expertartiklar" där mycket erfarna fotografer visar upp bilder av hög kvalitet och berättar om hur de tänkt och vad de vill ha sagt med bilderna är ett utmärkt sätt att utveckla folks bildseende. Jag tror däremot inte att bilder av hög kvalitet lämpar sig för kritikpooler.

Det har tidigare talats om att "tävlingsinstinketen" är något som utecklar folk, och under rätt omständigheter kan jag hålla med. När det är tävling är det tävling, jag tycker inte poolerna skall ses som en tävling där man laddar upp bilder för att vinna uppmärksamhet eller visa upp sina bästa bilder, jag tycker däremot att Tävlingarna är en utmnärkt plats för det. Det borde inte få gå en vecka som det inte pågår en Fotosidan tävling. I poolerna bode det inte finnas några krav på bildkvalitet - det är där man som fotograf skall kunna testa och se om "det går".

Bara några tankar...
 
Jag tog bort mitt inlägg, men du svarade innan.
Jag står för vad jag skrev.

Anonymitetspool känns som en bra lösning för att rikta in fokus på bild.
 
Senast ändrad:
jkene skrev:
Den frågan borde ställas till alla de 99,8% av medlemmarna som inte skriver i fotosidanforumet.

Ja att 99.8% väljer att inte delta är negativt, men det är samtidigt deras val som vi bör respektera. Forumet är det forum där man lättast uttrycker idéer och tankar kring förbättringar av fotosidan, väljer majoriteten av medlemmarna att ifrånsäga sig det privilegiet så är det deras val.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.