Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Skulle jag kunna få önska att du läser vad som skrivs en gång till så kanske det där om vem som är för/mot fler regler kopplar?

Du skriver:
"Jag sympatiserar inte med 150 teckensförslag, däremot sympatiserar jag med bildkritikens syfte.

Att dessa diskussioner uppstår gång på gång beror nog helt enkelt på att det missbrukas och inte fungerar som syftet beskrivs. Så vill vi slippa dessa diskussioner kanske vi borde samarbeta för att syftet ska kunna uppfyllas utan fler regler?"


Syftet med bildkritiken är att vi alla skall utvecklas som fotografer och det gör vi alla bäst genom att vi fritt får tolka och kommentera bilder samt fritt fotografera och läsa kommentarer. Om alla får ha friheten och skriva hur kort/långt man vill utan styrning, pekpinnar eller påståenden om missbruk slipper vi dessa diskussioner.

Frivilligt formulär som föreslogs kan vara en bra hjälp för nya om formuläret är just ett stöd och inte en styrning.
 
evalisen skrev:
.Jag strider (vill inte använda det ordet, för det är så lite jag som det bara kan vara... men eftersom du tog det ordet så...) för att människor ska få avgöra själv hur dom vill skriva eller inte skriva. Jag gillar inte när man ska göra om människor så att det ska passa en själv!

Så känner jag också, bort med styrande regler och låt folk skriva som de själva vill, kort eller långt.
 
Senast ändrad:
Jag har också endast förespråkat metoder som kan fungera som stöd, så varför gå på mig och vara tvärtom hela tiden då?

Syftet är solklart beskrivet här av redax:

"Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan. Här skall vi tillsammans utvecklas som fotografer. Detta genom att dela bilder och ge och ta kritik på bilderna. Att ge kritik är en konst..............."

Längre ner i samma dokument finns ett stycke om kommentarer. Att tänka på och så..
 
lottawe skrev:
Jag har också endast förespråkat metoder som kan fungera som stöd, så varför gå på mig och vara tvärtom hela tiden då?

Syftet är solklart beskrivet här av redax:

"Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan. Här skall vi tillsammans utvecklas som fotografer. Detta genom att dela bilder och ge och ta kritik på bilderna. Att ge kritik är en konst..............."

Längre ner i samma dokument finns ett stycke om kommentarer. Att tänka på och så..

Det står inget om att det är förbjudet att vara barn i början. Det står heller inget om att den som skriver för kort skall anklagas för att missbruka syftet, eller har jag missat något?

Kan du exemplifiera det missbruk du talade om?
 
Det är ju också märkligt att alla som kräver att reglerna skall följas till punkt och pricka inte vill följa den här regeln:

Diskutera bilden, inte kommentarerna
Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden. Skulle en bild skapa ett diskussionsbehov så flytta över frågan till en ny tråd i forumet.
 
jkene skrev:
Det är ju också märkligt att alla som kräver att reglerna skall följas till punkt och pricka inte vill följa den här regeln:

Diskutera bilden, inte kommentarerna
Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden. Skulle en bild skapa ett diskussionsbehov så flytta över frågan till en ny tråd i forumet.
Vad menar du?
Jag förstår ärligt talat inte alls vad du antyder till, menar eller syftar på.

Och Janne. Jag tänker packa för semester utan uppkoppling minst ett dygn från nu, men exempel finner du säkert om du läser innläggen igen. Men stressa inte utan satsa på att läsa vad som står i stället. Den tiden har du innan nästa fråga som redan besvarats ställs.
 
Många har klagat i forumen över att det är för mycket familjealbumsbilder, skitbilder och skräp för huvudtaget.. och till slut så fick vi en "tjusig" uppdelning.. en klassindelning av fotograferna.. för visst är det väl så, att om jag är en superdupererfaren fotograf och lägger mina bilder i "topp-poolen", så är mina bilder automatiskt skitbra?

Perfekt det här.. eliten kan klicka fint på "sin" pool och titta på bara erfarna bilder... jag som anser mig själv hamna i mellanläget.. "Svensson-poolen", jag lär väl lägga mina bilder där, liksom många många andra som känner att nybörjare.. näe, och erfaren.. nej, absolut inte.. och så de stackars nybörjarna.. de vågar nog inte ens kika i elitpoolen.. tänk om tjänarna skulle öppna dörren in till herrskapets dans-salong.. hur skulle det se ut?

Jag tänker med stora bokstäver här skriva att jag ironiserar i mina ord här ovan, men känslan och tanken är precis som jag skriver, bara att jag gett det en liten touch :)

Håller med Kennet, tror jag det var, att 450 spänn för att få använda Biofoto-poolen var en väl investerad peng. Sen ger Biofoto mig mer än så ska jag nog tillägga så inte någon får för sig något annat.

Jag är väldigt positivt inställd till Fotosidans tänk, men vissa saker gör att man bara häpnar... in med fler intressepooler då istället... gör en naturfoto-pool för oss som *duckar för tomaterna* vurmar för naturbilder.. tex.
 
Arleklint skrev:
Det står inget om att det är förbjudet att vara barn i början. Det står heller inget om att den som skriver för kort skall anklagas för att missbruka syftet, eller har jag missat något?

Skulle du ställa dig lika frågande och kräva ett förtydligande om ett ev. missbruk om du matade djuren på Skansen och personalen eller andra besökare knackade dig på ryggen och pekade på den stora skylten "Mata inte djuren"? :)

FS-reglerna är busenkla men jag tror en del gör sig dumma med flit och hävdar att något annat gäller bara för att hålla liv i tjafset.

/Johan
 
ulricahdesign skrev:
Håller med Kennet, tror jag det var, att 450 spänn för att få använda Biofoto-poolen var en väl investerad peng. Sen ger Biofoto mig mer än så ska jag nog tillägga så inte någon får för sig något annat.

Biofoto visade sig vara precis vad jag behövde. På bara några få dagar har jag sett inspirerande bilder och udda bildlösningar inom de områden som intresserar mig mest, och jag får kommentarer av folk som är erfarna och/eller intresserade av dom områdena. Att den poolen funkar så bra beror nog delvis på att man kan läsa följande i poolreglerna: "...det finns inga specifika regler på vad man får skriva och så.".
 
Arleklint skrev:
Om vi vill slippa dessa diskussioner tror jag att vi skall acceptera att människor är dom dom är och fungerar som dom gör. Inga regler kan göra om oss. Regler kan dock skrämma bort oss från FS.

Håller med dig till fullo Janne, men det vet du redan.
Problemet med dessa två individer är att de sett som huvuduppgift att hålla reda på alla oss andra. När jag ställde en rak fråga till Lotta E tidigare i tråden så svarade hon att hon irriterade sig över hur andra kommenterar varandras bilder och alltså inte anser - som den absoluta majoriteten - att endast hennes egna kommentarer rör henne.

Ett par till sådana här elitistiska poliser och det blir lika bra att överge den här sajten.

Om man byggde ut intressepolerna så att de funkade skulle jag aldrig efter detta lägga en bild i någon kritikpol. Så för mej skulle dom kunna få ha dom alldeles för sig själva, men då hittade dom säkert något annat att hoppa på oss andra om.
 
alf109 skrev:
Håller med dig till fullo Janne, men det vet du redan.
Problemet med dessa två individer är att de sett som huvuduppgift att hålla reda på alla oss andra. När jag ställde en rak fråga till Lotta E tidigare i tråden så svarade hon att hon irriterade sig över hur andra kommenterar varandras bilder och alltså inte anser - som den absoluta majoriteten - att endast hennes egna kommentarer rör henne.

Ett par till sådana här elitistiska poliser och det blir lika bra att överge den här sajten.

Om man byggde ut intressepolerna så att de funkade skulle jag aldrig efter detta lägga en bild i någon kritikpol. Så för mej skulle dom kunna få ha dom alldeles för sig själva, men då hittade dom säkert något annat att hoppa på oss andra om.
Vänligen, sluta att misstolka och felcitera mig. Allihop som älskar att göra det tack!

Det jag skrev Alf var "Stör är fel ord...." Jag motiverade även varför jag önskar metoder och betonade att metoder inte är lika med regler. Fullständigt klipp av svaret du fick nedan.

"Högst upp på sidan 21 har jag redan besvarat den frågan med "Stör är fel ord, men jag är för mer analyserande och konstruktiva kommentarer............"

Anledningen till att jag är för metoder (ej regler) som kan utveckla kommenterandet till att bli mer konstruktivt är inte av egoskäl utan snarare för att min tro är att det nog främjar utvecklingen av fotograferande och bild positivt. Det är vad jag tolkar att tanken med bildkritik är att främja också. Bilden är det intressanta även för mig.

Metoder som föreslagits (av flera olika) är bl.a att lyfta fram utvalda kommentarer till index, att lyfta fram artikeln om att kommentera bilder samt kanske även dokumentet bildregler och att även ha någon typ av mall/checklista. (Personligen är jag även för något motsvarande tumsystemet på PhotoSig för att bedöma kommentarer också, men det har jag nog lämnat utanför i just denna tråden.)



Det enda som däremot lyckas uppröra mig en pytteaning då och då är känslan som ökar för var dag om att inlägg besvaras utifrån förutfattade meningar och namn snarare än utifrån innehåll av några och att det gör diskussionen mer komplicerad än vad den borde vara. Detta gäller dock inte dig, men är en reflektion jag ändå delar med mig av nu."



Ska bli skönt med semester från detta dagiset också nu och mobbarna här som inte växt upp.
 
Senast ändrad:
Metoder ser jag som snäppet värre än regler.
Metoder skulle ju funka så att det inte går att göra det ena med det tredje alls, alltså mera likt förbud eller låst med bom liksom.

Nä mera fritt kommenterande är jag för.
Låt oss utvecklas utan massa krav med varken regler eller metoder.
Vissa regler är bra, som att man inte får skriva riktiga trakasserier och dyl. Men det är ju självklara regler, och går någon över dessa ska det rapporteras.
 
alf109 skrev:
Om man byggde ut intressepolerna så att de funkade skulle jag aldrig efter detta lägga en bild i någon kritikpol. Så för mej skulle dom kunna få ha dom alldeles för sig själva, men då hittade dom säkert något annat att hoppa på oss andra om.

Denna "diskussion" gör att kritikpoolerna och stämningen på FS känns olustiga. Jag plockar nu ner de två bilder jag hade i kritikpool, och håller mina bilder och kommentarer framöver i Biofoto-poolen. Den poolen hoppas jag får vara ifred.
 
lottawe skrev:
Vänligen, sluta att misstolka och felcitera mig. Allihop som älskar att göra det tack!
Du skrev: Stör är fel ord, men jag är för mer analyserande och konstruktiva kommentarer..

När jag då tog för givet att detta gällde dina egna mottagna och givna kommentarer svarade du att det även gällde hur andra kommenterade varandra.

Ber om ursäkt om ordet "stör" var fel, men som jag uppfattar det är det just det som ni tjatar om, hur ni retar er och stör er på hur andra utformar sina kommentarer i kritikpolerna.

Men om du nu inte stör dej över hur andra kommenterar varandras bilder varför inte i så fall låta var och en utforma sina egna kommentarer efter eget huvud?
 
Arleklint skrev:
Denna "diskussion" gör att kritikpoolerna och stämningen på FS känns olustiga. Jag plockar nu ner de två bilder jag hade i kritikpool, och håller mina bilder och kommentarer framöver i Biofoto-poolen. Den poolen hoppas jag får vara ifred.

Jag har också tagit bort mina bilder från kritikpolerna, och kommer endast att kommentera utanför dessa så länge de här diskussionerna fortgår.
Jag avslutar härmed mitt deltagande i den här tråden och önskar alla lycka till i fortsatta drabbningar.
 
alf109 skrev:
Men om du nu inte stör dej över hur andra kommenterar varandras bilder varför inte i så fall låta var och en utforma sina egna kommentarer efter eget huvud?
Det är jag helt för. Att använda eget huvud alltså. För självständighet och eget tänkande anser jag är mycket viktigt. Fast det är väl knappast mottalande till att lyfta fram hjälpande dokument/tips och exempel samt syftet med bildkritik heller? Ingenstans propageras för att färger ska vara si eller så eller att skärpan alltid ska ligga på ögon eller att alla bilder ska innehålla en tall placerad i gyllene snittet. Däremot uppmuntras/tipsas det om vad som kan vara element att spana på och kanske notera sin egen åsikt om. Som hjälp på vägen och som riktlinjer till vad bildkritik är. Jag tycker vi bör respektera syftet med bildkritiken så som det beskrivs och ta lärdom av det som går av de tips vi får där mm.
 
Senast ändrad:
ganska skrev:
Bra tråd!

Förövrigt så instämmer jag helt med allt som Dan Lilliehorn skrev på sida 26.
Håller inte med och undrar nästan om du skämtar. Gör du? Men ang. din sista meining instämmer även jag i en del som stod i det.

Vidare är det ju toppen att BioFoto finns, för kanske kritikpoolerna faktiskt inte är till för alla bilder eller fotografer? Att diskussionerna som några antyder känns olustiga tror jag beror bl.a på något som Sans skrev på sidan 8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.