Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Skit i kommentarerna gör så bra bilder ni kan iställlet! Folk gör inte som man säger dom gör som man gör, som små barn ungefär(C;=


Det är ju det som är den stora grejen med fs att man kan kolla massor med bilder och inspireras av dom. Kommenterandet riskerar dessutom att likrikta fotografin här i Svedala. Tycker man tex annorlunda än de som regerar på forumen riskerar man att bli avfärdad som "motvalls" och en avig j-l.

Tom. jag som e så frispråkig drar mig för att gå in o bryta de verbala "hyllnings-fyrverkerier" som brinner av till och från härinne. Ofta vackra välgjorda bilder javisst men pics som jag ibland ändå har svårt att se "det fantastiska" med? Då håller jag hellre snattran, för det mesta.

En annan grej; Har ni tänkt på att det ofta är den första kommentaren som anger tonen om vad som komma skall? Intressant, är det första omdömet positivt så rullar det ofta på i den stilen och vice versa.

Varför är typ "No words- trådarna" typ så populära typ? Jo, för att dom e så kravlösa okomplicerade och fria från kritik och snack förstås! (Sen KAN ju fler bilder än "kvoten" laddas upp förstås så det påverkar nog en del iofs?) NW-trådarna har något lustfyllt över sig som de flesta gillar, "de´ skava´ gött å´fota!"

Vad jag tycker om "kritikbilder"; Den som känner för att skriva kritik gör det, den som inte gör det skriver inte, hur svårt är det? HUR man skriver, antal bokstäver och vad man skriver i sin kommentar bör man få avgöra alldeles själv! Det här regelfipplandet dumförklarar folket här på siten, så känner iaf jag.

Påminner mig om en gammal sketch med bl.a Stig Järrel. Den handlade om några "kreativa" stadsplanerare som satt å klurade på hur dom skulle bära sig åt för att lattja maximalt med stockholmsbilisterna. Detta skulle fixas mha. fyndiga enkelriktningar, kluriga rondeller o allsköns påfund.. Lite a´la labyrint ungefär, om nån minns den?

Nähä, fotosidans upplägg är ju en succe´ -tills nu- så varför ändra på ett vinnande koncept?
"The answer my friend is blowing in the wind ..." Hälsar Bob & JANNE
 
alf109 skrev:
Efter att tagit del av denna och andra trådar i samma ämne framgår ganska tydligt två saker. Dels snackas det om olika problem och dels om en massa olika lösningar på dessa. En grupp (som jag själv tillhör) menar att problemet har sitt ursprung i att fokus för fotosidan flyttats mer och mer från bild mot teknik, vilket medfört att kvaliteten på och därmed intresset för bilderna minskat.

En annan grupp menar att ett av de stora problemen är kommentarernas utformning och efterlyser dessutom en starkare uppdelning mellan "duktiga" och "mindre duktiga". Dessa menar dessutom att man redan vid uppladdningen av bilden själv skall kunna avgöra om den enligt någon icke definierad norm så att säga platsar i vald kritikpol.

Personligen tillhör jag den (icke ringa skara antar jag) som främst använder fotosidan för att titta på andras bilder och för att få respons på mina egna. Visst kan det vara bra med andras kritik och självklart skall man ta den till sig och värdera den. Men man får inte glömma bort att det enda den kritiserande gör är att ge sitt eget omdöme om min bild, och ibland kanske man helt enkelt inte har samma uppfattning om hur bilden bör se ut.

När man tittar närmare på dessa mer ingående kommentarer är det slående hur ofta den kommenterande egentligen vill överföra sina egna visioner till bilden i stället för att försöka ta till sig fotografens idé med bilden. Ofta påpekas sådant som tex att man tycker att skärpan ligger fel, eller att en person är för centrerad i bilden, eller inte tillräckligt centrerad, eller har för mycket luft över huvudet eller har för lite luft över huvudet osv. Och bemödar man sig att läsa igenom samtliga kommentarer under en bild är det slående hur ofta motstridiga åsikter framförs, dessutom från fotografer som både anser sig själva vara och förmodligen är "erfarna".

Nej personligen uppskattar jag även korta kommentarer och erkänner gärna att en uppmuntrande kommentar kan vara den bästa drivkraften mot nya och bättre bilder, även om den bara består av ett enkelt "Jag tycker om din bild jättemycket".

Slutligen, innan ni sätter igång och fixar så är mitt förslag att ni först gör en grundlig problemanalys, först när en sådan är gjord kan man börja se på lösningar. Risken är annars stor att det bara blir rörigare och rörigare.


Så väldans väldans jättebra skrivet, Alf! Håller med om i stort sett allt du skriver här. Det blir ofta så att man som kritiker försöker att göra om bilderna efter sitt eget huvud och det känns inte helt solid om jag säger så. En ganska olustig känsla kan faktiskt infinna sig dessutom, när nån tar en på orden och verkligen gör som man har föreslagit. Även om jag själv tyckte att bilden blev bättre så har det inte känts helt rätt på nåt sätt? Man blir snudd på generad. Vem är lille jag att komma här å´ berätta hur nån annan ska göra sina egna personliga bilder egentligen. Faktiskt ett slags tafsande på den konstnärliga integriteten om man ska hårdra det.


Sen det här med flera olika kommentatorer som tycker olika. "-Du ska göra si o du ska göra så" där jag själv syndar rätt ofta för att jag låter mig luras in i "hårdkörningstänkandet". Eller för att jag inte kan hålla näbben utan bara måste "balansera" ett tidigare kritikförslag som jag tycker är åt pipsvängen. Nä, det där "Fame-Factory-tänkandet" funkar inte i fotosammanhang heller! Natti! JANNE
 
alf109 skrev:


Slutligen, innan ni sätter igång och fixar så är mitt förslag att ni först gör en grundlig problemanalys, först när en sådan är gjord kan man börja se på lösningar. Risken är annars stor att det bara blir rörigare och rörigare.

Vi gör ingenting utan att tänka igenom först. Så har vi alltid kört, och därför kan saker och ting ta lite tid.
 
Kijana skrev:
Tycker inte att det var någon större skillnad. Bättre då att skriva "Ge gärna längre kommentarer och kritik än enstaka ord som 'dålig', 'snygg' eller 'bra'. Ju mer du kan förklara för fotografen vad du tycker och känner desto bättre blir denne hjälpt i sin utveckling framåt." Typ.

Det här var ju klart mycke bättre än att skriva "undvik...."
Som jag ser det är det ju bättre att beskriva vad man borde skriva och varför, istället för att säga undvik det och det...


Sen måste vi komma ihåg att alla kan inte formulera sej lika bra, och därav korta kommentarer. Alla är inte lika analyserande i sitt sätt att skriva, och jag tycker det borde finnas plats för alla olika personer och kommentarer på en sådan här stor sajt som ändå fs är.
Fast jag ställer frågan till red. det kanske är de som skriver korta kommentarer här på fs ni vill ha bort?
Jag kommer att tänka på ett talesätt "det går inte att lära en gammal hund att sitta"
Jag tror det är svårt att säga till vuxna människor hur dom ska skriva, även om vi är här för att utvecklas på ett eller annat sätt. Så är vi ju inte i skolan ändå.
Jag tycker det är viktigt och intressant med alla olikheter, och därav tycker jag att alla borde få sin plats på fs, långa som korta. :eek:)
Vi är inte alla stöpta i samma form, vilket jag ser som j-vla tur! ;o))
 
Det är väl bra att FS tänker om ibland och förnyar poolerna.

Det finns hur mycket bilder som helst, kvaliteten varierar men det är dock smaken och tyckandet som styr det mesta när det gäller kritiserande och kommenterande.

En gammal sanning är att om du vill ha kommentarer på dina bilder så ska du kommentera andras.

Jag tror att en förändring med tillbakagång till en stor gemensam kritikpool skulle vara bra. Så lite styrning och kategorisering som möjligt.

Man måste lära sig leva med att bilder kan få väldigt lite kommentarer och att en del ogillar ens bilder.
 
cw-op skrev:
Skit i kommentarerna gör så bra bilder ni kan iställlet! Folk gör inte som man säger dom gör som man gör, som små barn ungefär(C;=


Det är ju det som är den stora grejen med fs att man kan kolla massor med bilder och inspireras av dom. Kommenterandet riskerar dessutom att likrikta fotografin här i Svedala. Tycker man tex annorlunda än de som regerar på forumen riskerar man att bli avfärdad som "motvalls" och en avig j-l.

Tom. jag som e så frispråkig drar mig för att gå in o bryta de verbala "hyllnings-fyrverkerier" som brinner av till och från härinne. Ofta vackra välgjorda bilder javisst men pics som jag ibland ändå har svårt att se "det fantastiska" med? Då håller jag hellre snattran, för det mesta.

Det händer att jag hoppar in i hyllningskörer och konkretiserar det jag tycker är bra eller om det skulle vara om jag inte håller med. Men precis som du gör jag det alltför sällan. I det fall det händer är det när jag inbillar mig att fotografen önskar en sådan kritik. Men oftast samlas dessa körer bland andra albumnissar eller så är bilden helt enkelt j*igt bra och då är det ingen idé att hoppa in och upprepa vad andra redan har sagt.

En annan grej; Har ni tänkt på att det ofta är den första kommentaren som anger tonen om vad som komma skall? Intressant, är det första omdömet positivt så rullar det ofta på i den stilen och vice versa.

Intressant iakttagelse. Visserligen har jag också sett det kring vissa typer av bilder eller fotografer men jag skall hålla ögonen öppna och kolla in om det även sker på annat håll.

Vad jag tycker om "kritikbilder"; Den som känner för att skriva kritik gör det, den som inte gör det skriver inte, hur svårt är det? HUR man skriver, antal bokstäver och vad man skriver i sin kommentar bör man få avgöra alldeles själv! Det här regelfipplandet dumförklarar folket här på siten, så känner iaf jag.

Folk är korkade. Eller mer konkret; vi medlemmar är korkade. "FS-reglementet" är enkelt och det är en gåta för mig varför det skall vara så svår att följa?

Nähä, fotosidans upplägg är ju en succe´ -tills nu- så varför ändra på ett vinnande koncept?
"The answer my friend is blowing in the wind ..." Hälsar Bob & JANNE

Med statistik kan man utläsa olika tolkningar. Tittar man här kan man i alla fall se att bara en av tio finner anledning att betala för sig. Det kan bero på en mängd anledningar. Kanske är grundmedlemskapet för bra och fullt tillräckligt för att nio av tio skall behålla sin hundring. Frågar du mig tror jag det är främsta anledningen. Skulle man ta betalt av alla drog nog en stor del av den obetalande majoriteten till någon annan gratissajt.
En annan anledning kan vara att de som önskar mer foto och mindre albumsajt håller inne med sina pengar.

Jag hade silvermedlemskap förut men drog ner till brons då jag inte tyckte FS levde upp till vad den utgav sig för att vara. Om tre månader blir det dags att ompröva bronsmedlemskapet.

/Johan
 
cw-op skrev:
En annan grej; Har ni tänkt på att det ofta är den första kommentaren som anger tonen om vad som komma skall? Intressant, är det första omdömet positivt så rullar det ofta på i den stilen och vice versa.
Jo, delvis tror jag du har rätt och jag har en teori om att det kanske kan bero på några saker. Dels att det går mode i vilka/vems bilder som ska hyllas och dels att det nog ibland tittas för kort stund på bilderna innan det skrivs.

Jag ställer dock mig själv utanför det där, för ofta kommenterar jag bilder som hyllats med att ta upp annat om jag kommenterar. Iaf om en bild fått tre "söt katt-kommentarer" och den är både rörig och utfrätt.. Ja, då kommer tekniknörden i mig fram alltså. Jag ser inte teknik och bild mottalande, och är inte heller för att teknik ska väljas utifrån speciella regler. Bara att den valda tekniken bör passa bilden det handlar om då.

Om de som kommenterar så som du beskriver ägnade bilderna minst några minuter innan iaf kanske fler egna upptäckter också kunde göras och fler ord komma fram. Många har nog för bråttom.
 
alf109 skrev:
Visst kan det vara bra med andras kritik och självklart skall man ta den till sig och värdera den. Men man får inte glömma bort att det enda den kritiserande gör är att ge sitt eget omdöme om min bild, och ibland kanske man helt enkelt inte har samma uppfattning om hur bilden bör se ut.
Det vore fruktansvärt trist om alla tyckte lika, och framkommer olika subjektiva åsikter i kommentarerna tycker jag det är intressant. Allra bäst tycker jag dessutom det är när kommentarerna skrivs med jag-form och inte som att orden/åsikterna är lag. Ex. "Jag tycker...." "Personligen skulle jag...." ej som att åsikten är sanna fakta om hur en bild ska vara, för såna sanna fakta finns inte, men åsikterna kan ju vara väldigt värdefulla ändå.

(Ang. grupperna som tas upp i ditt inlägg varken stödjer eller sympatiserar jag fullt ut med någon av dem.)
 
evalisen skrev:
Det här var ju klart mycke bättre än att skriva "undvik...."
Som jag ser det är det ju bättre att beskriva vad man borde skriva och varför, istället för att säga undvik det och det...

Tack. Jag tror nämligen att förklaringar, tips och rekommendationer i positiv anda tas emot så mycket bättre än aja baja-språket.

Sen måste vi komma ihåg att alla kan inte formulera sej lika bra, och därav korta kommentarer. Alla är inte lika analyserande i sitt sätt att skriva, och jag tycker det borde finnas plats för alla olika personer och kommentarer på en sådan här stor sajt som ändå fs är.
----
Jag tycker det är viktigt och intressant med alla olikheter, och därav tycker jag att alla borde få sin plats på fs, långa som korta. :eek:)
Vi är inte alla stöpta i samma form, vilket jag ser som j-vla tur! ;o))

Håller med. Vi är inte alla lika bra på att fotografera, och vi är inte heller lika bra på att skriva. Sedan jag började ägna mig lite mer åt att skriva bildkommentarer har jag också blivit bättre på att formulera mig. Jag var ganska kortfattad i början, för att numera sällan skriva kortare än 150-200 tecken. Jag tror nyckeln till det hela är att känna att kommentaren duger, även om den inte är av en viss längd. Har man som fotograf fått en kommentar så har man också fått en början till ett samtal, och i viss mån vill jag säga att det också är upp till fotografen att spinna vidare på kommentaren.
 
lottawe skrev:
Till Arleklint. Jag vill erkänna att jag tycker det var sorgligt med ditt nej på frågan om inte vi allihop kunde hjälpas åt att utveckla kommenterandet med mer analyserande och konstruktiva kommentarer.

FS är en stor site där många trivs. Icke desto mindre tycker jag mig märka en FS-stil vad gäller bilderna. Det kanske är ofrånkomligt, men samtidigt synd. Det skapas ofrivilligt små "regler" kring hur bilder av olika typer skall göras och hur de skall se ut.

Ett "standariserande" kring hur kommentarer skall skrivas riskerar att bygga vidare på denna likformighet.

Jag förespråkar mångfald och ett fritt skapande, precis som jag förespråkar att var och en formar sina kommentarer så som det passar en själv.
 
Arleklint skrev:
FS är en stor site där många trivs. Icke desto mindre tycker jag mig märka en FS-stil vad gäller bilderna. Det kanske är ofrånkomligt, men samtidigt synd. Det skapas ofrivilligt små "regler" kring hur bilder av olika typer skall göras och hur de skall se ut.

Ett "standariserande" kring hur kommentarer skall skrivas riskerar att bygga vidare på denna likformighet.

Jag förespråkar mångfald och ett fritt skapande, precis som jag förespråkar att var och en formar sina kommentarer så som det passar en själv.

Enig Janne. Kreativitet kan inte formaliseras. Bara uppmuntras.
 
Arleklint skrev:

Ett "standariserande" kring hur kommentarer skall skrivas riskerar att bygga vidare på denna likformighet.

Jag förespråkar mångfald och ett fritt skapande, precis som jag förespråkar att var och en formar sina kommentarer så som det passar en själv.
Jag tvivlar på att någon efetrsträvar "ett standardiserande." Jag gör inte det iaf. Vad fick du det från? Det är snarare standadiseranden jag önskar bort så naturligtvis tycker jag också det ska handla om individuella kommentarer, men jag tycker också att det är fel att eftersträva mängd framför kvalité. Vad jag önskade var alltså att vi kunde släppa försvaret och diskussionerna om "Fin bild" och försöka påverka kvalitén på kommentarerna genom att själva anstränga oss att öka den snarare än mängden.

Jag förespråkar också mångfald vad gäller skapande och kommenterande, men det behöver inte vara en motsats till kvalité och engagemang.
 
En kreativ och lärorik miljö utan grundkrav som man håller styvt på kommer aldrig bli annat än medelmåttig. Med grundkrav menar jag inga semester- eller familjealbumsbilder och där kommentarer av typen "Åååh, vilken finbild. Den bästa jag sett!!!" är bannlysta.

Jag tror säkert redax vill genomföra grundkraven men då riskerar man krympa kundstocken och därmed också annonsviljan, ekonomi alltså. För medlemsavgifterna blir man ju inte fet på om man skall dela ca 1,3 miljoner med finansministern och sedan dela upp det som blev kvar på de tre ägarna.

Mina tvivel på att FS ska bli något bättre än vad det är idag är tyvärr större än någonsin just nu ...

/Johan
 
Regler och grundkrav för kommentarerna borde ersättas med lättförståeliga och kortfattade tips om vad som kan kommenteras i bilder. Jag tror många inte har skaffat sig en tankemodell för hur de hanterar och förstår sina intryck av bilder. Därför alla dessa "Å va fint" kommentarer.
Med betoning på kortfattade tips. Inte långa artiklar i kompositionsteorier och annat hämmande. Bara en lista på kul och konkreta tips i varför bilder uppfattas på olika sätt. Den listan skulle väl alla medlemmar kunna bidra till.

Angående uppdelningen av kritikpoolerna tycker jag det intressantaste är att se vilka pooler fotograferna själva väljer att lägga sina bilder i. Det ger ju en hint om deras självbild. Det måste vara fruktansvärt frustrerande för fotografer att tvingas placera sig själv på en skala för att kunna få kritik på sina bilder. Är det inte tvärtom kritikerna som ska placera bilden på en skala? Kommentarsfrekvensen är väl ett bra mått på hur intressant en bild är.
 
lottawe skrev:
Vad jag önskade var alltså att vi kunde släppa försvaret och diskussionerna om "Fin bild" och försöka påverka kvalitén på kommentarerna genom att själva anstränga oss att öka den snarare än mängden.

Jag förespråkar också mångfald vad gäller skapande och kommenterande, men det behöver inte vara en motsats till kvalité och engagemang.

Vad som är kvalité för den ena, skiljer sig säkert från vad som är kvalitativt för andra, så din strävan skulle nog bli verkningslös, förutom att den tyvärr kanske skulle bidrar till att "standarisera" vad som är kvalitativt.

Engagemang tycker jag alla som skriver kommentarer visar. Oavsett hur kommentarerna utformas.
 
Jag sympatiserar med vad som sägs i denna artikeln.

Håller med mikael om att samlade lättförståeliga och korfattade tips vore bra också.

Och att propagera för mängd samt försvara kommentarer som "Fin bild" "Söt katt" "!" osv tycker jag är rent av dumt när det i stället går att satsa på utvecklande av kommentarerna.

Jag är också för förtydligande i bildreglerna, men anledningen till det är att jag tycker dessa diskussioner om försvarandet av "Fin bild" börjar gå till överdrift och att tydligare formulering kanske skulle bidra till färre såna. Jag tror dock inte det är vad som är lösningen till att få fram konstruktiva mer analyserande kommentarer.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:


Och att propagera för mängd samt försvara kommentarer som "Fin bild" "Söt katt" "!" osv tycker jag är rent av dumt när det i stället går att satsa på utvecklande av kommentarerna i stället.

Jag är också för förtydligande i bildreglerna, men anledningen till det är att jag tycker dessa diskussioner om försvarandet av "Fin bild" börjar gå till överdrift och att tydligare formulering kanske skulle bidra till färre såna.

Som jag har förstått det hela så propagerar inte alla om att vi ska skriva "fin bild" eller som du tar upp här "söt katt".
Skillnaden mellan dej och många andra är att vi stör oss inte... och vi tar gärna emot korta kommentarer av medlemmar som sett bilden och tycker något, hellre det än nada tomt ingenting. :eek:))

För en del kanske det är stort att bara skriva några ord under en bild, för andra är det liksom ingenting utan en del kanske kan skriva en hel uppsats.
Men varför ska inte alla få skriva?
 
lottawe skrev:
Och att propagera för mängd samt försvara kommentarer som "Fin bild" "Söt katt" "!" osv tycker jag är rent av dumt när det i stället går att satsa på utvecklande av kommentarerna.

Jag försvarar de kommentarer du exemplifierar med "Fin bild" på samma sätt som jag försvarar sämre bilder.

Om man bara har ambitionen att utvecklas i sitt bildskapande eller kommenterande så försvarar jag alla bilder och alla kommentarer.

Utvecklingen måste få ske i den riktning och i den takt man själv vill, annars dör den.
 
Senast ändrad:
evalisen skrev:
Som jag har förstått det hela så propagerar inte alla om att vi ska skriva "fin bild" eller som du tar upp här "söt katt".
Skillnaden mellan dej och många andra är att vi stör oss inte... och vi tar gärna emot korta kommentarer av medlemmar som sett bilden och tycker något, hellre det än nada tomt ingenting. :eek:))

Det där tror jag är intimt förknippat med hur stort behovet av uppmärksamhet är. Ingen kommentar = jag finns inte, och om jag finns så är jag en liten lort.
Många kommentarer = jag finns och kan trampa vidare ett tag till.

Målet med FS och deltagandet här borde väl vara högre än så?

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.