Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns också några logikfel och rena missuppfattningar som repeteras som mantran hela tiden:

- Hårdare regler ger bättre kommentarer. Det skulle betyda att hårdare regler för bilduppladdning skulle göra alla till mästerfotografer över en natt också. Hårdare regler ger färre kommentarer - men det ger inte nödvändigtvis bättre kvalitet.

- Kvalitet framför kvalitet. En missuppfattning är att om man kommenterar ofta ger man dåliga kommentarer. Finns inget samband överhuvudtaget.

- Det råder anarki på fotosidan. Innehållet på fotosidan står medlemmerna för. Den anarki som eventuellt råder är man själv delansvarig i och kan bara lösas genom att visa med goda exempel på hur man vill ha det.
 
Janne: Det här citatet känns säkert igen: "Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan."

Om man då tycker att bilder inte behöver ord är det kanske mer lämpligt låta bli att publicera i kritikpoolerna och istället skapa sina egna utställningar?
Och vem har problem med att nybörjare stapplar lite i början med lite korta kommentarer? De jag hänger upp mig på är de som månad efter månad (ibland år) ägnar sig åt detta utan att ta någon notis om att kommentarerna även bör ha en viss substans.

Länkar återigen till Graal's mycket välskrivna inlägg näst längst ner på denna sida - läs och begrunda!

Den dag man släpper kraven på kommentarerna blir det ännu mindre "bild", som du annars brukar tala dig varm för, och tempot ökar.

/Johan
 
Svårare eller djupare än vad som tipsas om i artikeln som tidigare länkats samt i dokumentet Bildregler (bilder och kommentarer) tror jag inte någon eftersträvar. Eller? Däremot kanske det är vad många av de fotosidan vänder sig till förväntar sig finna här?

Snacket om att allt skulle se lika ut om de kommenterades/laddades upp bilder i enighet med de tankarna tror jag inte ett dugg på och förstår ärligt talat inte ens hur ni kan lyckas koppla sån tro utifrån det?

Egen stil borde uppmuntras både vad gäller bilder och kommentarer och det borde funka utmärkt även om kommenterandet/bildpubliceringarna fungerade som artikeln/dokumentet tipsar/beskriver.

(Varför säger du förresten tidigare i tråden att du slutat ladda upp bilder Janne?)
 
Jag uppfattar att vi alla anser att möjligheten till att kommentera/kritisera bilder skall finnas.

Fundera/reflektera då över följande. Gör verkligen det, svara inte med första bästa tanke utan ge er själv chansen till nytänkande. :)

1. MÅSTE man ha en speciell länk/avdelning för att kunna kommentera bilder (kritikpool), eller kan det lösas på annat sätt?

2. MÅSTE bildkritikindelningen utgå från fotografens fotografiska erfarenhet/kunskap (oavsett om han/hon själv eller någon annan bedömmer den) eller kan andra erfarenheter/egenskaper vara gränssättande och/eller värdefulla?

3. "Spelplan" för elit likväl som för mindre erfarna är en god tanke tycker jag. Hur kan man lösa det om man INTE utgår från bildkritikpooler?

4. O.s.v....

Dåså, luta er tillbaka och slut ögonen. Öppna alla tankelås och släpp ut kreativiteten. Låt nu inte gamla rutiner och inkörda beteenden styra er. ;)
 
Senast ändrad:
alf109 skrev:
Vad någon annan skriver om någon annans bild är en sak mellan fotografen och den som skrivit kommentaren.....
Aha, det hade jag missat (trodde liksom jag lärde mig av att läsa andras ibland och så.)

Men eftersom så nu är så tycker jag nog att fotosidan borde ta bort kommentarerna som ges och ersätta rutan för att lämna kommentar med maillänk till fotografen i stället. Borde lösa mycket väl;)
 
lottawe skrev:
Aha, det hade jag missat (trodde liksom jag lärde mig av att läsa andras ibland och så.)

Men eftersom så nu är så tycker jag nog att fotosidan borde ta bort kommentarerna som ges och ersätta rutan för att lämna kommentar med maillänk till fotografen i stället. Borde lösa mycket väl;)

Blir lite som att försöka spela pingis med en golfklubba det här.
 
lottawe skrev:
Aha, det hade jag missat (trodde liksom jag lärde mig av att läsa andras ibland och så.)

Men eftersom så nu är så tycker jag nog att fotosidan borde ta bort kommentarerna som ges och ersätta rutan för att lämna kommentar med maillänk till fotografen i stället. Borde lösa mycket väl;)

Kommentaren som skrivs är väl ändå i första hand till för fotografen som får den under sin bild!
Det kan ju tex. vara en fortsatt diskussion från tidigare bilder som man inte känner till.

Sen det andra du tar upp är ju bara dumt!
Det får mej att undra om du har ont av att andra får kommentarer?
 
Senast ändrad:
Absolut inte, vet inte ens vad "andra som får kommentarer" innefattar som du syftar på.. Men om kommentarerna inte berör andra också utan är privata dialoger mellan två så tycker jag ärligt talat det är dumt att ha dem publikt. Riktigt idiotiskt t o m.

(fast nu hoppas jag ju att jag uppfattat syftet med att ha kommentarerna publikt korrekt så ingen byter ut rutorna till maillänkar. För såååå seriöst var inte förslaget..)
 
Varför ska man då inte diskutera andras kommentarer under bilder?
Om det nu inte är mellan fotografen och den som kommenterar.
 
evalisen skrev:
Varför ska man då inte diskutera andras kommentarer under bilder?
Om det nu inte är mellan fotografen och den som kommenterar.
För att det är bilden kommentarerna ska handla om, tror jag.

Varför finns senastelistan och alla kommentarer under bilderna att läsa om de endast riktas till fotografen?

Vad jag hoppas är att tanken är att kommentarerna i sig ska kunna hjälpa några fler än just den fotografen som mottar dem i utvecklingen också. Att det ska kunna vara nyttigt och inspirerande/lärande att läsa dem alltså..
 
lottawe skrev:
För att det är bilden kommentarerna ska handla om, tror jag.

Varför finns senastelistan och alla kommentarer under bilderna att läsa om de endast riktas till fotografen?

Vad jag hoppas är att tanken är att kommentarerna i sig ska kunna hjälpa några fler än just den fotografen som mottar dem i utvecklingen också. Att det ska kunna vara nyttigt och inspirerande/lärande att läsa dem alltså..

Din första fråga kan jag svara, det var lätt att snappa upp svar tidigare från fotografer jag hade kommenterat hos, nu får jag istället gå tillbaka till varje bild om jag vill se svaren.
Sen tycker jag det är en kul grej att se bilder och kommentarer, när det flyter på... Det liksom händer något på fotosidan, den står inte still. :eek:)

Jag kommenterar inte en bild för att jag ska lära en massa andra som läser, utan jag går in för bilden jag ser och skriver till fotografen som tagit bilden.
Är det någon annan som snappar upp något av det jag skriver så är ju det bra, men det kan lika gärna bli så att personen som läser sitter med ett frågetecken i pannan.
Det är ju så att jag har "diskuterat" med många fotografer här under deras bilder (alltså skrivit många kommentarer), så ibland kan det bli en fortsatt dialog under en annan bild.
 
lottawe skrev:
För att det är bilden kommentarerna ska handla om, tror jag.
Ta bort "tror jag" eftersom det i bildreglerna står "Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden."

Tänk att du ens behövde fråga, trots så klara formuleringar som det finns i det dokumentet. Nästa gång kanske du läser själv?
 
lottawe skrev:
Ta bort "tror jag" eftersom det i bildreglerna står "Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden."

Tänk att du ens behövde fråga, trots så klara formuleringar som det finns i det dokumentet. Nästa gång kanske du läser själv?

Sluta Lotta!
Jag vet precis vad som står, det vet jag att du fattade också!
 
Arne S skrev:
Jag uppfattar att vi alla anser att möjligheten till att kommentera/kritisera bilder skall finnas.
Jag är inte lika säker på den uppfattningen, men har tänkt lite på resten.


1. MÅSTE man ha en speciell länk/avdelning för att kunna kommentera bilder (kritikpool), eller kan det lösas på annat sätt?
Egentligen borde inte det behövas, men inflödet är stort är viss fördelning av bilder p g a det är nog absolut nödvändigt. På något sätt.. och jag har inte förslag om bättre utan tycker pooler är en bra lösning.

2. MÅSTE bildkritikindelningen utgå från fotografens fotografiska erfarenhet/kunskap (oavsett om han/hon själv eller någon annan bedömmer den) eller kan andra erfarenheter/egenskaper vara gränssättande och/eller värdefulla?
Jag tycker att detta är ett bra sätt för att om möjligt kunna anpassa kommentarer till nivå och att anpassa kommentarerna tycker jag är tvunget med tanke på hur kommenterandet på sidan fungerar, så mitt svar är ja.

Det bästa tycker jag dessutom är att fotografen själv avgör och kan avgöra från bild till bild vart den bör placeras. Ingen måste lägga allt i mellan eller allt i erfarenpoolen.


3. "Spelplan" för elit likväl som för mindre erfarna är en god tanke tycker jag. Hur kan man lösa det om man INTE utgår från bildkritikpooler?
Vet ej bättre sätt. Håller med om god tanke.







Hoppas fler funderar också.
 
För att återgå lite till ursprungsinlägget:

Är det verkligen sunt att kräva att fotografen själv ska välja en "kvalitetsnivå" på sina bilder?

På något vis är det väl lite absurt.
Borde det inte alltid vara kritikerna (vi alla) som kollektivt avgör bildens öde, dvs bildens plats, här på fotosidan?

Men å andra sidan är det ju helt klockrent om tanken är att fotografen på detta viset ska kunna välja typ av kritik. (Och jag tror detta faktiskt är syftet med uppdelningen. Crew: eller?)

# Om fotografen främst önskar uppmuntran och inspiration
---> nybörjarpoolen
(detta finns faktiskt redan med i poolbeskrivningen)

# Om fotografen främst önskar konstruktiv och konkret kritik för sin utveckling
---> mellanpoolen
(även detta finns faktiskt redan med i poolbeskrivningen)

# Om fotografen behöver hjälp med någon form av projekt eller ett seriösare arbete med tydligare mål, och därmed bl a kräver en större insats och erfarenhet från de som kommenterar
---> projektpoolen
(detta finns inte med i poolbeskrivningen)


Nu är det ju inte riktigt på det viset om man läser hela poolbeskrivningarna, men nästan.
Men om all koppling till fotografens erfarenhet helt plockades bort ur de befintliga kraven i poolerna så är vi hemma som jag ser det.
 
Och var är redaktionen, sover ni, semester kanske, drunknar i arbetsuppgifter på era ordinarie jobb eller bara lika less som jag på dessa tröttsamma diskussioner?

"Vad f*n vill du att vi skall svara??" kan man tänka sig att redax-svaret blir.
Jo, det är inte medlemmarnas oavlönade jobb att tala om om era regler eller intentioner gäller eller inte, eller om man kan ta dem lite som man vill.

"Vi har gjort det ett otal gånger och det står klart och tydligt definierat vad som gäller!" kan man tänka sig att det fortsatta svaret blir ...

På det svarar jag att detta måste upprepas om och om igen plus några gånger till i dessa trådar om inte er usprungsidé med FS skall driva bort i fjärran. Jag efterlyser ett tydligt och aktivt ledarskap i form av redax aktiva deltagande i trådarna som rör sajten.

Observera att ovanstående är ett rent hypotetiskt exempel och skall inte förväxlas med verkliga svar från redax.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Den dag man släpper kraven på kommentarerna blir det ännu mindre "bild", som du annars brukar tala dig varm för, och tempot ökar.

Kravet på kommentarer är att dom skall vara minst 30(?) tecken. Om du har ytterligare egna krav så kan du skriva det under din bild.
 
Arleklint skrev:
Kravet på kommentarer är att dom skall vara minst 30(?) tecken. Om du har ytterligare egna krav så kan du skriva det under din bild.

30 tecken nämns inte alls i bild/kommentarreglerna. Det är en åtgärd för att motverka kommentarer av typen "Fin bild". Trots denna begränsning går det alldeles utmärkt att skriva dem ändå som t.ex "Vilken toppenbild, den är jättebra"

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.