Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Det där tror jag är intimt förknippat med hur stort behovet av uppmärksamhet är. Ingen kommentar = jag finns inte, och om jag finns så är jag en liten lort.
Många kommentarer = jag finns och kan trampa vidare ett tag till.



/Johan

Detta va faktiskt det dummaste jag hört idag!
 
desktopmental skrev:

Angående uppdelningen av kritikpoolerna tycker jag det intressantaste är att se vilka pooler fotograferna själva väljer att lägga sina bilder i. Det ger ju en hint om deras självbild. Det måste vara fruktansvärt frustrerande för fotografer att tvingas placera sig själv på en skala för att kunna få kritik på sina bilder. Är det inte tvärtom kritikerna som ska placera bilden på en skala? Kommentarsfrekvensen är väl ett bra mått på hur intressant en bild är.

Jag trodde också det... och jag tycker inte denna uppdelning är den bästa.
Bättre skulle vara att gå tillbaka till det som var tidigare, samt lägga till avancerad kritik med de två betygskalorna från 1-7.
 
evalisen skrev:
Detta va faktiskt det dummaste jag hört idag!

Mycket möjligt. Eftersom det var jag som skrev det tycker jag förstås inte att det var så dumt. Jag tror många använder FS för sin personliga utveckling, att nära den lilla masken på insidan.

Om vi nu skall drista oss till att gradera dumheter så är det väl ändå betydligt dummare att försvara ett kommenterande som FS klart tar avstånd ifrån?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Mycket möjligt. Eftersom det var jag som skrev det tycker jag förstås inte att det var så dumt. Jag tror många använder FS för sin personliga utveckling, att nära den lilla masken på insidan.

Om vi nu skall drista oss till att gradera dumheter så är det väl ändå betydligt dummare att försvara ett kommenterande som FS klart tar avstånd ifrån?

/Johan

Medlemmarna på fotosidan finns här för att utvecklas som fotografer!
Om du behöver personlig utveckling är inte fs det rätta stället för dej.

Jag tycker att alla ska ha rätt att skriva kommentarer!
Jag bollar tillbaka frågan till dej Johan, vem tycker du ska få skriva och vem ska inte få skriva kommentarer??
 
lottawe skrev:
Jag sympatiserar med vad som sägs i denna artikeln.
Bra artikel.

Några konkreta förslag på kommentartips som kanske redan finns nånstans på fotosidan?

# Om du har starka ideologiska tankar runt bilden, ta då en extra funderare innan du kommenterar bilden, eller avstå helt att kommentera. Sådana kommentarer handlar kanske lätt mer om VAD som fotograferats än om HUR det fotograferats.

# Om du känner något inför bilden så har du garanterat värdefull information till fotografen. Försök förklara VARFÖR du känner något inför bilden. Om du inte har tid att förklara VARFÖR, avstå hellre helt från kommentar än att gödsla poolerna med glada tillrop. Kom hellre tillbaks senare med en mer genomtänkt kommentar.

# Om du INTE känner något inför bilden så kan du faktiskt ändå ha värdefull information till fotografen. Försök då först istället förstå VAD fotografen vill ge dig.
Om du tror du förstår vad fotografen vill ge med bilden, förklara vad som brister för att du ska få det som fotografen avsåg med bilden.
Om du inte tror du förstår vad fotografen vill med bilden, avstå helt från att kommentera. Att avstå att kommentera är ju även det en kommentar.

# Om du har kommentarer runt bildens tekniska kvaliteter som
- exponering: mörk, ljus, oskärpa, skärpedjup, rörelseoskärpa, etc.
- efterbehandling: färgbalans, svartvitt/färg, kontrast, effekter, skärpning, etc
- presentation: ram, format, fotografens beskrivning, etc
var då noggrann att ange HUR du anser kvaliteterna påverkar bilden. Inte bara att "bilden är suddig".
Exempelvis att "ett kortare skärpedjup skulle ge en mindre rörig bild med mer fokus på ansiktet", eller "Bilden ser överskärpt ut i det här formatet. En svagare skärpning skulle ge ett proffsigare intryck", eller "Ramen är störande. En tunn linjeram tycker jag skulle framhålla själva bilden bättre".
 
evalisen skrev:
Medlemmarna på fotosidan finns här för att utvecklas som fotografer!
Om du behöver personlig utveckling är inte fs det rätta stället för dej.

Jag är inte så säker på ditt första påstående men är helt enig i det andra.

Jag tycker att alla ska ha rätt att skriva kommentarer!
Jag bollar tillbaka frågan till dej Johan, vem tycker du ska få skriva och vem ska inte få skriva kommentarer??

Alla har rätt att kommentera, om detta har det aldrig rått några oklarheter. Bläddra tillbaka några inlägg där jag skriver om grundkrav så klarnar det nog.

Tänk att det skall vara så lätt att tala om våra rättigheter men så erbarmligt svårt när det kommer till våra skyldigheter?

/Johan
 
hansen2 skrev:


Tänk att det skall vara så lätt att tala om våra rättigheter men så erbarmligt svårt när det kommer till våra skyldigheter?

/Johan

Alla gör så gott dom kan! Mer än så tycker jag inte att man ska vara skyldig till.

Jag tror också att ju fler bilder man vågar kommentera (utan att kommentarspoliser ska klaga på allt hela tiden), så tror jag man utvecklar sitt eget skrivande.

Låt folk utvecklas i sin egen takt!!
 
Personligen skulle jag uppskatta om inflödet av bilder minskade en smula, att kvaliteten ökade en smula och att intresset (för bilden som uttrycksmedel) ökade en smula. Detta tror jag att man uppnår enklast och bäst genom att FS skiftade fokus lite, från teknik till bild.

Personligen ser jag hellre på en nybörjares bild, trots alla tekniska brister, om den har en smula originalitet, än alla dessa tekniskt perfekta kloner utan själ som ofta hålls så högt.

Jag tycker varken att man skall tala om för folk hur deras bilder skall tas, eller hur de skall skriva sina kommentarer, om dom inte själva ber om det.

Därför tycker jag att detta med "bildkritik" borde ha en motpol i flera och snävare intressegrupper så att man inte behövde lägga upp bilder för kritik utan kunde välja en lättsammare form för presentation.

I och med att folk ofta tar detta med "kritik" bokstavligt så tenderar bilden som helhet och känslan den förmedlar missas, man fastnar lätt i mer eller mindre ovidkommande teknikaliteter.

Det finns också en risk att nybörjaren tar detta med kritik för allvarligt, och överger sitt embryo till originalitet till förmån för det tekniskt perfekta och börjar ta samma bilder som så många andra "duktiga" fotografer.
 
evalisen skrev:
Alla gör så gott dom kan! Mer än så tycker jag inte att man ska vara skyldig till.

Jag tror också att ju fler bilder man vågar kommentera (utan att kommentarspoliser ska klaga på allt hela tiden), så tror jag man utvecklar sitt eget skrivande.

Låt folk utvecklas i sin egen takt!!

Utvecklingstakten svarar var och en för och är inget du och jag skall lägga oss i. Men står det "Undvik kommentarer i stil med ..." så har man definierat en miniminivå och då låter vi bli att skriva sådana kommentarer - enkelt!

/Johan
 
desktopmental skrev:
Bra artikel.

Några konkreta förslag på kommentartips som kanske redan finns nånstans på fotosidan?

# Om du har starka ideologiska tankar runt bilden, ta då en extra funderare innan du kommenterar bilden, eller avstå helt att kommentera. Sådana kommentarer handlar kanske lätt mer om VAD som fotograferats än om HUR det fotograferats.

# Om du känner något inför bilden så har du garanterat värdefull information till fotografen. Försök förklara VARFÖR du känner något inför bilden. Om du inte har tid att förklara VARFÖR, avstå hellre helt från kommentar än att gödsla poolerna med glada tillrop. Kom hellre tillbaks senare med en mer genomtänkt kommentar.

# Om du INTE känner något inför bilden så kan du faktiskt ändå ha värdefull information till fotografen. Försök då först istället förstå VAD fotografen vill ge dig.
Om du tror du förstår vad fotografen vill ge med bilden, förklara vad som brister för att du ska få det som fotografen avsåg med bilden.
Om du inte tror du förstår vad fotografen vill med bilden, avstå helt från att kommentera. Att avstå att kommentera är ju även det en kommentar.

# Om du har kommentarer runt bildens tekniska kvaliteter som
- exponering: mörk, ljus, oskärpa, skärpedjup, rörelseoskärpa, etc.
- efterbehandling: färgbalans, svartvitt/färg, kontrast, effekter, skärpning, etc
- presentation: ram, format, fotografens beskrivning, etc
var då noggrann att ange HUR du anser kvaliteterna påverkar bilden. Inte bara att "bilden är suddig".
Exempelvis att "ett kortare skärpedjup skulle ge en mindre rörig bild med mer fokus på ansiktet", eller "Bilden ser överskärpt ut i det här formatet. En svagare skärpning skulle ge ett proffsigare intryck", eller "Ramen är störande. En tunn linjeram tycker jag skulle framhålla själva bilden bättre".
Skitbra!

Men de starka ideologiska tankarna om de går att sätta vettiga ord på (även om det också är allt då) tycker jag ändå bör godkännas i bildbudskapspoolen eller som diskussioner i forumet om bilden lyfts in här. (Jag har som exempel lyft in en bild om trafficing i forumet en gång och tycker såna diskussioenr kan vara intressanta även om det inte är bildkritik.)
 
Den här diskussionen tar nästan priset. Kan inte var och en få utforma sina kommentarer efter eget huvud? Om ni anser att ert sätt att kommentera är det rätta, gott så, fortsätt med det i så fall. Men låt andra avgöra själva vad de skall skriva. Och om ni själva retar er på att få "enkla snälla" kommentarer så kan ni skriva detta i anmärkningen för era bilder, så är väl problemet löst. Vad någon annan skriver om någon annans bild är en sak mellan fotografen och den som skrivit kommentaren, och angår ingen annan, så länge det håller sig inom ramarna som FS satt upp. Slutligen är det alltid bra att se sig själv i spegeln innan man sågar andra, mao det är smakfullt att vara minst lika kritisk mot sig själv och sina bilder som man är mot andra och deras.
 
Fotosidan e som en påse, tom o innehållslös om man inte fyller den med nåt. Medlemmarnas bilder gör fotosidan och utan traditionellt bra, halvbra eller rent dåliga bilder blir det ingen bra mix. Som livet självt, hur kul vore det med bara toppar i tillvaron, hur kul med bilder utan kontrast, hur bra är det med ett taskigt tonomfång?

Jag sticker ut hakan och anser att alla bilder har sin plats här. Precis som att alla människor har ett existensberättigande har även de bilder medlemmarna själva aktivt väljer att lägga upp en given plats. Att förvägra vissa bilder är oxo att underkänna människan/fotografen som laddar upp bilden. Får man inga kommentarer på en bild så behöver det inte bero på att bilden är dålig, det kan oxo bero på att besökarna inte förstår den och helt enkelt inte vet vad dom ska skriva.
Den KAN ju vara för bra helt enkelt, underbara tanke? Jag ser iaf ganska ofta bilder med kommentarer typ "100 träffar men ännu ingen kommentar?" Ett bevis för att bilderna behövs och intresserar om än bara "androm till varnagel". (C;=

Bildkonsten är mycket en spegel av hur vi människor fungerar, trender komma trender gå. Som en jättestor manipulation av folks medvetande. Det som var hett igår är hopplöst passe` idag etc. Vad som är fult, smaklöst och taskigt komponerat år 2006 blir kanske intressant och höjt till skyarna framöver?

Jag efterlyser en större acceptans bland vissa härinne för att fotografin inte bara är ett hantverk utan även en konstart. Konst är inte statisk snarare motsatsen, väldigt oförutsägbar och irrationell den GÅR INTE att muta in i fack, regelverk och i termer av "kassa bilder". Jag kan tycka att en bild är kass och likaså du javisst men fotosidanpunktse ska inte bestämma det via några stereotypa kriterier! Blir det så så har vi definitivt en konflikt på sidan! JANNE
 
Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Jag tror många använder FS för sin personliga utveckling, att nära den lilla masken på insidan.

Det tror jag med! (C;

Om vi nu skall drista oss till att gradera dumheter så är det väl ändå betydligt dummare att försvara ett kommenterande som FS klart tar avstånd ifrån?

Fotosidan hit o dit. FS-gubbarna är inte nån jämrans konstant utan de är lyhörda för vad medlemmarna tycker och tänker såklart! Det där vet du och några till (jag själv bl.a ) härinne mycket väl eller hur? Näe Johan & Co sluta att ropa på fs, så fort det börjar blåsa runt öronen och era egna argument tryter! JANNE
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Det tror jag med! (C;



Fotosidan hit o dit. FS-gubbarna är inte nån jämrans konstant utan de är lyhörda för vad medlemmarna tycker och tänker såklart! Det där vet du och några till (jag själv bl.a ) härinne mycket väl eller hur? Näe Johan & Co sluta att ropa på fs, så fort det börjar blåsa runt öronen och era egna argument tryter! JANNE

Jaaa, vi lägger ner kvalitetstänket och samlas till en stor kollektiv kram ... kaffe och bullar hos dig? :)

/Johan
 
I morgon har jag varit medlem på FS i 2 år. Själv tycker jag att jag har utvecklats i mitt plåtande, dock inte pga kommentarerna på mina bilder utan pga inspiritation från olika medlemmar och test av nya sätt att plåta. Dessutom hänger jag i forumet. Jag har lärt mig mycket om foto tack vare medlemmarna på FS. :)
Bildkommentarer ser jag som en respons på att bilden funkar och att jag har lyckats med ett motiv eller en teknik.
Jag anser inte att det är FS:arnas skyldighet att utveckla mitt plåtande genom en viss typ av kommentarer på mina bilder. Det är mitt eget ansvar, t ex genom böcker, kurser odyl.
Den som inte gillar mitt sätt att kommentera kan ju maila mig så sätter jag upp namnet på en lista på fotografer som inte ska ha kommentarer. ;-)
 
hansen2 skrev:
Jaaa, vi lägger ner kvalitetstänket och samlas till en stor kollektiv kram ... kaffe och bullar hos dig? :)

/Johan

Now we´re talking, Johan! Kaffe o bullar, naj naj! Valfrihet! Det vankas både husets hemlagade fläderbärssaft samt ryskt te. I det doppar vi sen våra egenhändigt hembakade & tillika utsökt delikata fullkornsskorpor bakade på ekologiskt mjöl! (C; JANNE
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Now we´re talking, Johan! Kaffe o bullar, naj naj! Valfrihet! Det vankas både fläderbärssaftsaft och te. I det doppar vi våra fullkornsskorpor bakade på ekologiskt mjöl! (C; JANNE

KRAV-märkta skorpor kan ju inte passa denna kovändning. Hoppas på mer lättprocessade alternativ ... :)

/Johan
 
Jättedjupa bildanalyser efterfrågas! Den ena anser att ens bilder inte skall behöva behäftas med så simpla kommentarer som "Fin bild",

Nej, nej, det duger inte! man vill ha en djupare förklaring till varför bilden är fin.

Jag tror att ju erfarnare en fotograf eller bildskapare är, desto mer inser man att bilder talar för sig själva. Bilder behöver inte ord...

Om en erfaren fotograf gör en bild räcker det att en bildkunnig kommentatör skriver "ok" så vet båda att bilden satt där!

Debatter under bilder kanske mest intresserar dem som gärna debatterar bildananys med ord i forum.
 
Senast ändrad:
Jag uppfattar en dålig acceptans för nybörjare från några i denna tråden.

Som jag uppfattat FS så är den till för alla som vill utvecklas som fotografer.

Fine! Jättekul med nya fotografer som med tiden kanske hittar nya bildtänk och skapar nya banor inom fotografin!

Kräv inte att dessa nya fotografer skall kunna analysera bilder och skriva kommentarer i stil med "djuplodande?" inlägg i denna tråd. Dom fotar ju bara på sitt sätt!

Låt nya fota och leka och sug åt er av vad dom gör. Om dom som oerfarna inte kan se vad dom gör själva så kan ni som erfarna kanske tala om för dom vad dom lyckats med.

Jag lär mig massor av att kolla alla bilder på FS.
 
FS har skapat olika kritikpooler som fotografen skall välja bland beroende av hur duktig han/hon anser sig vara.

Gissa om det skapar ångest för fotografen... Hur bra törs jag påstå att jag är egentligen? - Lägger jag mig för högt så finns vargarna som bara väntar på att såga mig..... Det sporrar inte fotografen, det lockar fram jante!

Bilder bör hellre läggas upp anonymnt och bedömmas av kommentatören. DÅ kan nybörjaren få besked om hur bra han/hon faktiskt är. DÅ kan den som anser sig vara erfaren få veta att bilderna faktiskt inte håller.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.