lottawe skrev:
Jag sympatiserar med vad som sägs i denna artikeln.
Bra artikel.
Några konkreta förslag på kommentartips som kanske redan finns nånstans på fotosidan?
# Om du har starka ideologiska tankar runt bilden, ta då en extra funderare innan du kommenterar bilden, eller avstå helt att kommentera. Sådana kommentarer handlar kanske lätt mer om VAD som fotograferats än om HUR det fotograferats.
# Om du känner något inför bilden så har du garanterat värdefull information till fotografen. Försök förklara VARFÖR du känner något inför bilden. Om du inte har tid att förklara VARFÖR, avstå hellre helt från kommentar än att gödsla poolerna med glada tillrop. Kom hellre tillbaks senare med en mer genomtänkt kommentar.
# Om du INTE känner något inför bilden så kan du faktiskt ändå ha värdefull information till fotografen. Försök då först istället förstå VAD fotografen vill ge dig.
Om du tror du förstår vad fotografen vill ge med bilden, förklara vad som brister för att du ska få det som fotografen avsåg med bilden.
Om du inte tror du förstår vad fotografen vill med bilden, avstå helt från att kommentera. Att avstå att kommentera är ju även det en kommentar.
# Om du har kommentarer runt bildens tekniska kvaliteter som
- exponering: mörk, ljus, oskärpa, skärpedjup, rörelseoskärpa, etc.
- efterbehandling: färgbalans, svartvitt/färg, kontrast, effekter, skärpning, etc
- presentation: ram, format, fotografens beskrivning, etc
var då noggrann att ange HUR du anser kvaliteterna påverkar bilden. Inte bara att "bilden är suddig".
Exempelvis att "ett kortare skärpedjup skulle ge en mindre rörig bild med mer fokus på ansiktet", eller "Bilden ser överskärpt ut i det här formatet. En svagare skärpning skulle ge ett proffsigare intryck", eller "Ramen är störande. En tunn linjeram tycker jag skulle framhålla själva bilden bättre".