Annons

Fotosidan goes Lunarstorm?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Att man följer upp att de uppsatta intentionerna efterlevs. Jag har inte sett en enda medlem bli avstängd annat än om denne varit utstuderat otrevlig, reggat flera konton osv.

/Johan

Fast det stämmer inte. Det där händer lite då och då, men vi försöker alltid först diskutera med individen innan vi spärrar och det funkar oftast väldigt bra. Vissa saker som flera konton etc accepterar vi aldrig dock.
 
elmfeldt skrev:
Fast det stämmer inte. Det där händer lite då och då, men vi försöker alltid först diskutera med individen innan vi spärrar och det funkar oftast väldigt bra. Vissa saker som flera konton etc accepterar vi aldrig dock.

Att det sker en dialog med användarna är förstås positivt. Regler och intentioner kanske inte har uppfattats av alla.

Har det hänt/kommer det hända att medlemmar som upprepande publicerar bilder som hellre passat bättre på MSN Foto eller t.ex bedriver ett systematiskt röstfiske, ger nonsenskommentarer osv osv stängs av ?

Jag skulle också önska att det gjordes en medlemsrevision så vi vet hur många vi egentligen är. Det borde finnas tusentals oanvända konton att rensa bort.

Edit: Lade till "stängs av"

/Johan
 
Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Har det hänt/kommer det hända att medlemmar som upprepande publicerar bilder som hellre passat bättre på MSN Foto eller t.ex bedriver ett systematiskt röstfiske, ger nonsenskommentarer osv osv?
Ja, vi kikar fn på ett fall av det sistnämnda. Det är den enda vi fått in någon slags rapport om, så det verkar inte vara ett stort problem. Det förstnämna bekämpas bäst med hård men rättvis kritik på dennes bilder, och möjligen med tilläg av "tumme upp"-systemet.


Jag skulle också önska att det gjordes en medlemsrevision så vi vet hur många vi egentligen är. Det borde finnas tusentals oanvända konton att rensa bort.
Det där har jag aldrig förstått; det är egentligen strunt samma hur många registrerade vi har - medlemsantalet har väl ingen betydelse för de som är aktiva på sajten? Det är mest "skrytsiffra" som är mest relevant när vi skickar vårt nyhetsbrev - hur många når vi? Vi väcker alltid upp en del som glömt bort Fotosidan och får ett nytt ryck - alternativt avsäger sig medlemskapet.
 
[EDIT. Christer var snabbare. Jag har svarat på Johans frågor också]

Det har hänt att vi gjort det. Att topplistorna med flest kommentarer + betyg togs bort var en av anledningen till detta. Jag förstår vad du far efter och vi är mycket medvetna. Vi försöker agera på vettigt sätt för att lösa det. Dilemmat är ju att det alltid finns två sidor av myntet. Vad vissa älskar, hatar andra, starkt utryckt.

Regelverket försöker vi så tydligt som möjligt förmedla. Vi har flera ggr påbörjat ett "kontrakt" som man måste Ok:a i samband med registrering, men vi har aldrig slutfört det.

Vi är ca 130.000 unika besökare varje månad, dv 2.5 ggr fler än medlemsantalet, så det finns en mängd besökare. Att folks intresse för sidan kommer och går känns också naturligt. Att rensa bort känns då onödigt. och vi ser inte det heller som ett problem. Ett konto som sällan använts stör inte. Visst skulle man kunna köra någon sökfråga, enligt ett kriteri som säger "du är inte aktiv", och sen radera. Men vi måste fundera på vad vi ligger vår energi bäst, och jag tror inte att det är där.
 
elmfeldt skrev:
[EDIT. Christer var snabbare. Jag har svarat på Johans frågor också]

Det har hänt att vi gjort det. Att topplistorna med flest kommentarer + betyg togs bort var en av anledningen till detta. Jag förstår vad du far efter och vi är mycket medvetna. Vi försöker agera på vettigt sätt för att lösa det. Dilemmat är ju att det alltid finns två sidor av myntet. Vad vissa älskar, hatar andra, starkt utryckt.

Regelverket försöker vi så tydligt som möjligt förmedla. Vi har flera ggr påbörjat ett "kontrakt" som man måste Ok:a i samband med registrering, men vi har aldrig slutfört det.

Jag har en känsla av att driften är reaktiv där spärrningar och uppsträckningar delas ut först efter anmälningar från oss användare.
Men så länge jag är betalande kund kan och bör jag kunna förvänta mig ett visst mått av proaktivitet. Jag tycker det är dags att ni dammar av hårdhanskarna och blir aktiva i att följa upp era egna intentioner och regler. Om inte så kommer FS fortsätta vara ett hopkok av Lunar, MSN och en gnutta 'gamla goda FS' - inte ett FS "Där fotografer möts", som Lotta var inne på.

Vi är ca 130.000 unika besökare varje månad, dv 2.5 ggr fler än medlemsantalet, så det finns en mängd besökare. Att folks intresse för sidan kommer och går känns också naturligt. Att rensa bort känns då onödigt. och vi ser inte det heller som ett problem. Ett konto som sällan använts stör inte. Visst skulle man kunna köra någon sökfråga, enligt ett kriteri som säger "du är inte aktiv", och sen radera. Men vi måste fundera på vad vi ligger vår energi bäst, och jag tror inte att det är där.

Håller med, just det här önskemålet känns inte högprioroterat av mig heller. Bara intressant att veta hur många aktiva vi är.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag har en känsla av att driften är reaktiv där spärrningar och uppsträckningar delas ut först efter anmälningar från oss användare.
Jo det stämmer ju; medlemmarna är de bästa på att detektera de som inte sköter sig. Jag vet en del tycker det är lite "angiveri" men vad är isåfall motsatsen, där vi skall patrullera - "polisstat"? ;-)

Vi har förståss inte ett rum fullt av personer som kan scanna igenom alla nya bilder och kommentarer för att detektera sådant här, det är om inte omöjligt så väldigt resurskrävande. Har du någon idé om hur man skulle kunna göra den proaktiva moderering du verkar vilja ha?

Tummen upp/ner tror jag också är bästa sättet att hyfsa till kommentarerna - och ang bilderna, ja där har vi ju redan ett kritiksystem.
 
hansen2 skrev:
Jag har inte sett en enda medlem bli avstängd annat än om denne varit utstuderat otrevlig, reggat flera konton osv.

/Johan
Det har jag. ace, Eugen von scannerman....

Den förstnämnda hade mycket åsikter om fotosidan och talade raktt, den sistnämnde hette väl inte vad som angavs under namnet.
Sen har jag sett någon få vara otrevlig samt anklagat andra medlemmar för det ena och det andra upprepade gånger. T.ex att "ta betalt för sex med" utan att ens åka på mutefunktion.
 
clindh skrev:

Det här diskuterar vi fn att göra:
- ta bort "Alla nya bilder" även från menyn
- kommentarer och kritik ges bara via pooler, ivartfall en viss tid efter uppladdning
- fler pooler och smartare översikts/sökfunktioner för pooler: det skall funka tämligen lika som forumet
- testa nya poolidéer; pool för betalande, "elitpool" odyl

Många av er som klagar på mängden bilder och få kommentarer verkar inte heller använda poolerna i er "FS workflow". Varför? Har ni prövat?
Toppenbra! Diskussionerna leder säkert till något bra!

Jag är nog en av demsom kommenterar utanför pooler själv med, fast iof klagar jag inte och har ingen anledning att klaga på för få kommentarer för egen del. JAg tittar både i senaste och i poolerna men skulle inte sakna senaste om den försvann.
 
lottae skrev:
Det har jag. ace, Eugen von scannerman....
Vi har spärrat flera som kört med fejkad identitet, senast en igår som kört väldigt länge med vad som nu visat sig vara ett helt falskt namn. Det accepterar vi inte. Men aldrig för att man fört fram åsikter och kritik på ett sansat sätt.

Sen har jag sett någon få vara otrevlig samt anklagat andra medlemmar för det ena och det andra upprepade gånger. T.ex att "ta betalt för sex med" utan att ens åka på mutefunktion.
Någon vi fått rapporter om?
 
Visst kan man irritera sig på både det ena och det andra. Själv är jag varken extremt aktiv (snarare periodare), eller betal-medlem. Men, när jag försökte klura ut vem som får kommentarer och varför tycker jag att resultaten var väldigt positiva (och entydiga!). Dessutom visar de tycker jag att det är ett fungerande "community". Vill du få uppmärksamhet här på FS så är det bara att lägga ut mycket bilder och kommentera många andras bilder. Rätt enkelt recept att följa om man vill bli uppmärksammad. Men, problemet som tas upp här kanske handlar om att det finns sidor av FS man inte gillar, snarare än att FS fungerar dåligt.

Hela "undersökningen" finns på länken nedan. Den skulle dessutom enkelt kunna upprepas på ett avsevärt större material av redaktionen som sitter på ALL information.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42596

/johan
 
clindh skrev:
Vi har spärrat flera som kört med fejkad identitet, senast en igår som kört väldigt länge med vad som nu visat sig vara ett helt falskt namn. Det accepterar vi inte.
Vet.
Och förstår att ni följer regelverket ang namn, fast jag kommer ändå sakna personen och dennes skrivna ord. Kom mycket klokt därifrån.

clindh skrev:
Men aldrig för att man fört fram åsikter och kritik på ett sansat sätt.
Ok, jag hoppas ju att det är som du skriver.
Kanske det där "sansat sätt" är svårbedömt och vi tolkat saker olika bara. Jag kunde själv tända till på en del av de inläggen (men såg dem inte osansade)


clindh skrev:
Någon vi fått rapporter om?
Njae, Jo. Fast det var längesedan och inte direkt mot personen. Snarare en önskan om raderande av totalt missvisande saker personen skrev. Mailade en av forumvärdarna (minst två gånger) som jag såg var inloggad men inget hände, så några dagar senare mailade jag red. och jag tror det var du som tog bort tråden då (modellreleaser.)
Kanske borde man anmäla töntiga formuleringar, men jag brydde mig inte om det. Antgligen fel att ta upp det så här i efterhand alltså. Jag erkänner..
 
Senast ändrad:
En fundering till, mest riktad till David innan jag drar mig.

Vad kommer det sig att vissa mail inte besvaras? Typ om konstpoolen (Jessica skrev i en tråd om den att hon mailat er i juli) och det jag tog upp tidigare, det besvarades inte heller?
Hinns det inte med eller är det ointressant?
 
Det gånger det händer är nog främst när mailet kräver något beslut, och som ingår i något större. Till exempel att lägga till en Pool samtidigt som vi internt diskuterar vilka pooler som skall finnas och hur det skall vara strukturerat.

Men att inte få svar på förslag är ju helt fel, och självklart så måste vår intention vara att svara på allt. Och det försöker vi.
 
clindh skrev:
Jo det stämmer ju; medlemmarna är de bästa på att detektera de som inte sköter sig. Jag vet en del tycker det är lite "angiveri" men vad är isåfall motsatsen, där vi skall patrullera - "polisstat"? ;-)

Jag tycker det är dags att plocka fram en gnutta polisstatstalanger nu, se nedan ... :)

Vi har förståss inte ett rum fullt av personer som kan scanna igenom alla nya bilder och kommentarer för att detektera sådant här, det är om inte omöjligt så väldigt resurskrävande. Har du någon idé om hur man skulle kunna göra den proaktiva moderering du verkar vilja ha?

Jag förstår att sånt här är resurskrävande men börja med att gå ut och statuera exempel. Varna och stäng av de värsta syndarna vad gäller röst/kommentarsfiske, nonsenskommentarer och bildpubliceringar som inte passar här. Då kan självsaneringen få en liten skjuts framåt.

Tummen upp/ner tror jag också är bästa sättet att hyfsa till kommentarerna - och ang bilderna, ja där har vi ju redan ett kritiksystem.

Jag tror de flesta har svårt att skriva ngt i stil med "Tycker du bilden passar här?" eller "Varför kommenterar du som du gör?", jag kan själv känna av det. Men om redaktionen sätter ribban som jag beskrev här ovan har medlemmarna något att stödja sig på och hänvisa till.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tror de flesta har svårt att skriva ngt i stil med "Tycker du bilden passar här?" eller "Varför kommenterar du som du gör?", jag kan själv känna av det. Men om redaktionen sätter ribban som jag beskrev här ovan har medlemmarna något att stödja sig på och hänvisa till.

Ja, jag tror många har svårt att skriva det, och dessutom, det borde inte räcka med att en person godtyckligt anser det. Anmäl bild/kommentar känns också ganska starkt för marginal/gränsfall. Det mest pålitiliga vore kanske att ha just en anonym "tummen upp/ner" funktion för både bilder och kommentarer. Om jag ser en bild som inte hör hemma här, eller en kommentar som är helt menisngslös kan jag trycka tummen ner knappen. Sedan får redax sätta gränsvärden (t ex 5 tummen när för en bild). När gränsvärdet är nått blir bilden automatisk avpublicerad eller kommentaren borttagen. Det känns i alla fall mer demokratiskt och mindre godtyckligt med en sådan funktion.
 
svårt att hålla rätt kurs....

Hej på er alla!

Jag har fotograferat med systemkamera sedan i April 2005. Fotosidan.se är min största inspiartion/influensekälla till mitt fotograferande och allt jag kan om bildens efterbehandling har jag lärt mig här.

När jag tittar på mina inkomna bildkommentarer så är säkert 8 av 10 kommentarer från amatörfotografer. Jag kan hålla med om att "Jäkligt snygg bild, den här gillar jag" kanske inte har den "tyngden" som tex "Fin komposition. Bra skärpeplacering och skärpedjup". Men som jag ser det, så ger/får man bildkommentarer som oftats ligger på ens egen kunskapsnivå. Jag blir alltid positivt överraskad av inkomna bildkommentarer, oavsett dess "kaliber".

FS helt "outstanding" på den svenska webben idag. När erfarna fotografer som tex Olle Bjernulf eller Bernt Carlzon ger mig bildkommentarer, så ser jag det som en bonus. Emellanåt får vi alla fram bilder med extra intressant innehåll.
Oavsett vem som ger bildkommentarer så "behöver" jag bildkommentarer för att utvecklas. 10 eller 300 kommentarer det är ointressant. Less is more.

Det laddas upp många bilder här på FS, det är ju inte konstigt att många tycker att bildernas kvalitetet är "ojämna". Problemet är att oftast när något blir s t o r t, då är det svårt att ha bra kontroll och det krävs ett antal personer som styr det hela. Jag kan tänka mig att om vi är 50000 medlemmar så behövs väl närmare 100 administrativa ialafall. Annars vet nog inte båten vilken kurs den ska hålla.

Tyvärr har jag ingen kunskap om hur denna förändring/förbättring skall se ut, men läser jag något intressant då suger jag åt mig det och förhoppningsvis så bidrar jag med att hålla FS på rätt kurs :)

Tack för du läste mina rader.

Glöm inte:
Fotografera mera och gå närmare.

Hälsningar,
Michael Jönsson :)
 
Re: svårt att hålla rätt kurs....

emji skrev:
.
.
.
Men som jag ser det, så ger/får man bildkommentarer som oftats ligger på ens egen kunskapsnivå. Jag blir alltid positivt överraskad av inkomna bildkommentarer, oavsett dess "kaliber".
.
.


Det där utryckte du riktigt bra tycker jag. Bra att få en kommentar i form av ett kort gillande än ingen kommentar alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.