** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fotosidan goes Lunarstorm?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Om inte det hjälper är nog en försäljning lösning nummer två.
Då skulle jag vilja vara med i budgivningen, börjar räkna kapital redan nu och väntar med andra investeringar;)

Fast ärligt talat, visst är det mycket som kunde funka bättre än det gör, visst är det kanske otillräckligt nu, men redaktionen här har ändå lagt ner ett megajobb och gör fortfarande på mycket för sajten. Det ska inte glömmas. Att de gör bra jobb också alltså.

lottae skrev:
Fast ärligt talat, visst är det mycket som kunde funka bättre än det gör, visst är det kanske otillräckligt nu, men redaktionen här har ändå lagt ner ett megajobb och gör fortfarande på mycket för sajten. Det ska inte glömmas. Att de gör bra jobb också alltså.

Att man har utfört ett hästjobb med den här sajten råder det ingen tvekan om. Jag kan inte avgöra hur det faktiskt förhåller sig men något omfattande arbete med FS utforming i dagsläget är jag tveksam till. Jag tror det mesta krutet läggs på olika samverkansprojekt som det senaste med tidningen Kamera & Bild.

Själva sajten behöver bossen som pekar med hela handen och upprätthåller inriktningen. Alternativt talar man om att inriktningen och målsättningen är ändrad.

/Johan

hansen2 skrev:
Själva sajten behöver bossen som pekar med hela handen och upprätthåller inriktningen. Alternativt talar man om att inriktningen och målsättningen är ändrad.

/Johan
Jorå, jag håller med om sista meningen och tror att fokus ligger ungefär som du antar. I samarbeten och sånt. Samrbeten är bra. Det kan ju vara en bit på väg till det bättre men jag tror inte heller att det är tillräckligt där krafterna läggs nu. Även jag tror kraften bör spridas på fler områden.

Sen är det ju också så att utan medlemmar finns ingen fotosida. Därför borde det inte enbart vara en "boss som pekar med hela handen" som behövs utan en redaktion som lyssnar och månar om medlemmarna, som ser hur viktiga medlemmarna är. För det är vi.

lottae skrev:
Jorå, jag håller med om sista meningen och tror att fokus ligger ungefär som du antar. I samarbeten och sånt. Samrbeten är bra. Det kan ju vara en bit på väg till det bättre men jag tror inte heller att det är tillräckligt där krafterna läggs nu. Även jag tror kraften bör spridas på fler områden.

Sen är det ju också så att utan medlemmar finns ingen fotosida. Därför borde det inte enbart vara en "boss som pekar med hela handen" som behövs utan en redaktion som lyssnar och månar om medlemmarna, som ser hur viktiga medlemmarna är. För det är vi.

Ja varför inte en Medlems-ombudsman eller två..?

silversaga skrev:
Har inväntat en reaktion från crew. Har dom sett denna tråd? Finns det någon som bryr sig om denna diskussion?

Jag fattar inte riktigt vad det är ni så gärna vill ha redaktionens reaktion på?

Kritiken som framförs känns genomdiskuterad från tidigare liknande trådar :
Fotosidan har förändrats till det sämre | Sämre bildkvalité | En klubb för inbördes beundran | Dåliga/Klyschiga bildkommentarer | För stort inflöde | Vissa får oförtjänt mycket kommentarer |

Och förändringsförslagen har också alla varit uppe för diskussion tidigare i trådar där crew har varit aktiva i diskussionen:
Gör så bara betalmedlemmar får ladda upp bilder |Poängsystem på kommentarer | bort med senaste kommentaren| bort med nya bilder | Begränsa inflödet | Inför anonyma pooler |

Så bortsett från önskan att få veta att klagomålen nått fram – vad är det redaktionen ska reagera på?

Jessica o Lotta efterfrågar en redaktion som lyssnar och ger respons och Johan en som ’pekar med hela handen o upprätthåller inriktningen’ och jag upplever att vi faktiskt har en som faktiskt lyckas göra båda delarna. Visst har jag också varit med om att det kan dröja att få svar ibland – men aldrig i akuta ärenden, och i icke-akuta ärenden som förslag eller förändringsönskningar så får man i mina ögon finna sig i att svar kommer när tid finns.

Jag har också upplevt att det finns och har funnits ett lyssnande från redaktionens sida. Många av förändringsförslagen ovan har mött starkt motstånd från andra fotosidan-medlemmar i de trådar de diskuterats, så det kanske inte är en dövhet utan en lyhördhet inför medlemmarnas önskningar som gör att man tex inte tagit bort 'senaste bildkommentaren'.

Sen tycker jag som Jessica att det är jättesynd om spännande konstnärer och fotografer försvinner från fs, men är det verkligen nåt som ökar?

/Maria

emtre skrev:
Jag fattar inte riktigt vad det är ni så gärna vill ha redaktionens reaktion på?

/Maria

En personlig önskan/uppmaning om en nödvändig kvalitets-förbättring av kommenterandet här på FS kanske..? Inte nödvändigtvis en Crew-fråga... OBS!!!

Var i ligger egentligen det konstruktiva i att överösa en bild/fotograf med superlativer hela tiden..? Det finns faktiskt en mängd fotografer här på FS som Alltid får ljuva ros-kommentarer under sina bilder... å dessutom i stor mängd...
Det är nu inte min mening att låta som en bitter gammal ogin gubbe... utan vill bara göra oss alla mer eller mindre uppmärksamma på hur vi fördelar gracerna här på FS... Som jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd... så får vissa fotografer per automatik femtioelvatusen kommentarer under en nano-sekund efter en bilds publicering... å alla är dessutom lyriska!!!??? Sedan att det finns en uppsjö av liknande bilder (samma ram, motiv, gärna macro osv...) som borde appellera till samma smak å tycke, men som bara får 1-3 kommentarer... ja då börjar man undra!? Självklart är det ju så att FS-kompisar prisas å läggs som 'Favoritfotografer här på FS' när det egentligen kanske många ggr är mer adekvat med 'Favorit-polare här på FS'...

Konklusion: Jag menar att det är orimligt att en fotograf BARA kan få ros-kommentarer hela tiden... men då det nu tyvärr är en företeelse som är ganska så vanlig, så borde kanske fotografen nöja sig med att lägga dom 'perfekta' bilderna i sin portfolio istället för kritikalbum... eller kan det rent av vara så att det är VI som kommenterar som måste skärpa oss!!?? Alla bilder är inte guld som glimmar... även om Foto-polarn är en guldklimp...

emtre skrev:
Jag är som sagt inte alls så noga på att redaktionen svarar här eller reagerar just i denna tråden.
Däremot tycker jag det är viktigt att att sånt som tas upp här och som återkommer gång på gång tas på allvar av redaktionen. Att något förändras innan saker går för långt. Fotosidan har varit bättre. Fotosidan har växt enormt och fotosidan kanske behöver ta till medel för att upprätthålla sajten med grundtanken "där fotografer möts" samt tankarna om bildkritik e.t.c i behåll.
Jag anser inte att man bara måste tycka allt är frid och fröjd och bra för jämnan för att man får vara medlem. Saker har ju förändrats och en hel del har blivit mindre bra.
Jag tror att en håv kritik kan få läggas fram då och då även till redaktionen. Kanske kritik mot dem kan vara utvecklande också och därför finns ingen anledning att hålla tyst om sånt som faktiskt inte upplevs bra.

Sen tycker jag som Jessica att det är jättesynd om spännande konstnärer och fotografer försvinner från fs, men är det verkligen nåt som ökar?
Vet inte, men jag tror det. Jag har iaf fått det intrycket.

Fotosidan är varken bättre eller sämre än de människor som "befolkar" den.

redaktionen tillhandahåller en "plattform", eller "infrastruktur", sen är det upp till medlemmarna att fylla den med vettigt innehåll. Tror att det är där det brister, om det nu brister nånstans.

Med tanke på att mina ungar brukar hänga på lunarstorm så vet jag inte om jag håller med om...

silversaga skrev:
... för att inte prata om dem som borde höra hemma på Lunarstorm:

"Jag hade hellre sett din läckra stjärt utan sladdarna! Skulle gärna se mer av dina vackra mjuka former, Helst inte så hårt beskuret. De vita stringtrosorna gör att du ser otroligt solbränd ut. Hade kännts mer konstnärligt om du tog en bild utan trosor"

"Ja dig vill jag se mer naket av"

...

//Jessica

Den typen av kommentarer hör inte hemma på speciellt många ställen...

FredrikArvidsson skrev:
Fotosidan är varken bättre eller sämre än de människor som "befolkar" den.

redaktionen tillhandahåller en "plattform", eller "infrastruktur", sen är det upp till medlemmarna att fylla den med vettigt innehåll. Tror att det är där det brister, om det nu brister nånstans.

Koncist å bra... det är Mina tankar också... :)

Paradoxen jag har svårt för i denna diskussion är: Å ena sidan vill man inte att folk ska kommentera underbart vackra bilder med endast superlativ. Vad man glömmer är att de som kommenterar kanske faktiskt inte har något att tillföra utan bilderna är så där j*a bra(iallafall bättre än vad kommenteraren själv kunde åstadkommit)? Å andra sidan klagar man på att guldkornen drunknar i inflödet av mediokra bilder?! Hur ska vi ha det? Ska vi lägga upp dåliga bilder som alla kan kommentera konstruktivt eller ska vi lägga upp bra bilder? Personligen föredrar jag det senare...

Visst en lösning är ju att man helt enkelt låter bli att slänga ifrån sig någon kommentar om man inte har något konstruktivt att bidra med. Problemet då blir ju att den mindre begåvade fotografen inte kan slänga ifrån sig några kommentarer alls i princip. Och av det följer ju att dennes bilder inte heller blir kommenterade...för vem vill kommentera någon som inte kommenterar?

//Jerka som börjar bli villrådig!?!

Gutta skrev:
Paradoxen jag har svårt för i denna diskussion är: Å ena sidan vill man inte att folk ska kommentera underbart vackra bilder med endast superlativ. Vad man glömmer är att de som kommenterar kanske faktiskt inte har något att tillföra utan bilderna är så där j*a bra(iallafall bättre än vad kommenteraren själv kunde åstadkommit)? Å andra sidan klagar man på att guldkornen drunknar i inflödet av mediokra bilder?! Hur ska vi ha det? Ska vi lägga upp dåliga bilder som alla kan kommentera konstruktivt eller ska vi lägga upp bra bilder? Personligen föredrar jag det senare...

Visst en lösning är ju att man helt enkelt låter bli att slänga ifrån sig någon kommentar om man inte har något konstruktivt att bidra med. Problemet då blir ju att den mindre begåvade fotografen inte kan slänga ifrån sig några kommentarer alls i princip. Och av det följer ju att dennes bilder inte heller blir kommenterade...för vem vill kommentera någon som inte kommenterar?

//Jerka som börjar bli villrådig!?!

Personligen så vill Jag inte bli mer konkret i mina exempel... tycker att jag varit tydlig nog...

Citat:... för vem vill kommentera någon som inte kommenterar? / slut citat...

Svar: Jag gör det gärna... inga problem...

Kritiken är sannolikt inte specifik mot Fotosidan, utan måste nog ses som en generell Community kritik.

Eftersom en community-sida blir mer och mer populär så befolkas den av ett tvärsnitt av människor (om man inte vill ha en super-elit community där endast männiksor som betalar bra eller på annat sätt utmärkt sig platsar). Jag misstänker att man får ta de bra sakerna med de dåliga vad det gäller ökad popularitet. När lunarstorm var en liten, begränsad site med en liten grupp människor förkom sannolikt inte någon större snuskifiering där heller.

Några kommentarer;

<li> <b>Sex säljer</b> - det vet alla. Det är därför de bilder som tittas på mest här på FS är bilder på mer eller mindre halvnakna kvinnor. Det är inget fotograffenomen - det är ett sammhälsfenomen som vi sannolikt inte kommer runt. Trots att vi borde kunna särskilja vad som är bra bilder och vad som inte är...

<li> Ett community kan inte begränsas av ytterligare regler. Det kommer sannolikt inte gruppen till godo. Jag tycker att reglerna som Staff har är bra. De värsta avarterna sollas bort och det går att rapportera oönskae kommentarer och användare.

Nä, nu ska jag till Death Valley

BAW

lottae skrev:
Däremot tycker jag det är viktigt att att sånt som tas upp här och som återkommer gång på gång tas på allvar av redaktionen. Att något förändras innan saker går för långt. Fotosidan har varit bättre. Fotosidan har växt enormt och fotosidan kanske behöver ta till medel för att upprätthålla sajten med grundtanken "där fotografer möts" samt tankarna om bildkritik e.t.c i behåll.
Jag anser inte att man bara måste tycka allt är frid och fröjd och bra för jämnan för att man får vara medlem. Saker har ju förändrats och en hel del har blivit mindre bra.
Jag tror att en håv kritik kan få läggas fram då och då även till redaktionen. Kanske kritik mot dem kan vara utvecklande också och därför finns ingen anledning att hålla tyst om sånt som faktiskt inte upplevs bra.

Upplever samma sak. De här frågorna kommer upp med jämna mellanrum men redaktionen tycks ointresserad av att se till att grundtankarna efterlevs. Är det på det viset bör man, som sagt, tala om det. På så sätt slipper man förvänta sig något.
En del är inne på att vi själva måste skärpa oss, vilket är en del av sanningen. Men den medicinen har det alltid talats om så jag tror inte det fungerar fullt ut. För att det skall realiseras behövs både morot och piska från redaktionen.

/Johan

hansen2 skrev:
Upplever samma sak. De här frågorna kommer upp med jämna mellanrum men redaktionen tycks ointresserad av att se till att grundtankarna efterlevs. Är det på det viset bör man, som sagt, tala om det. På så sätt slipper man förvänta sig något.
/Johan

På vilket sätt är redaktionen ointresserad av att grundtankarna efterlevs?
Vad är det rent konkret som du efterfrågar mer eller mindre av från redaktionen?

Jag tror som Lotta skrev, att det är jättebra och viktigt att kritiska känslor och tankar kommer fram, men det jag inte får grepp om i den här diskussionen är vad det är som önskas förändrat och hur.

/Maria

Bengt.
När jag blev medlem var det typ 6000 medlemmar, nu är det 54470 medlemmar. Och under tiden har en hel del förändrats även om vissa av de saker som nämns här faktiskt fanns då med.
Men ska man se detta som ett allmänt communityproblem tror jag ändå fotosidan är rätt unik. Det är den enda community jag känner till som inte utökat administratörerna, värdarna, de anställda eller sålt under hela tiden sajten växt från 1 medlem till de snart 55000..
Jag ifrågasätter inte reglerna, däremot funderar jag på om inte strukturen skulle kunna förbättras. Det finns massor av icke fungerande bildpooler och så finns det samtidigt en länk och möjlighet att gå förbi dem. Det är en av grejerna jag tror det behöver arbetas på.

Visst hänger mycket på medlemmarna men hur vi beter oss kanske även beror på platsen vi befinner oss på. Kanske fungerar man olika som kund på H&M eller kund på NK? Man anpassar sig kanske till miljön med..

Maria.
Typ förändringar med tillväxten. Jo, samma som varit uppe i diskussioner förr med.
Jag tror också att det behövs fler nu för att föra sajten åt rätt håll. Företag som växer utökar oftast.
Särskilt forumvärdar som även kollar bilder och kritik under dem, och så antagligen ytterligare någon redaktör också (Svar på såna mail Jessica och jag skrev tidigare att vi skickat utan svar hade ju varit väldigt trevligt, särskilt som det ena rörde ett löfte mot någon.)
Sen tror jag på betalmedlemsskap med prövotid också, men det är inte det viktigaste att diskutera nu. Men något som "stryper" Lunarkänslan lite iaf.

Jerry, jag skiter i hur många kommentarer den som får min har gett. Det är bilden (och min lust och tid) som avgör om jag kommenterar.

Senast ändrad:
Jag misstänker alltså att det inte bara handlar om att int vilja förändra utan att det minst lika mycket handlar om tid. Fast det är ju bara en spekulation förstås..

Förresten kommenterade jag en bild igår som visade sig att den som lagt upp den inte tagit själv. Bilden försvann iof sen efter någon kommentar till men där hade uppenbart inte syftet med fotosidan gått fram. Han som laddat upp den trodde fotosidan var ett album att visa annat än eget i alltså.

Hej, jag hörde att vårt svar efterlystes i denna tråd. Jag läste första inlägget när det dök upp men det var mer formulerat som ett debattinlägg än någon direkt fråga riktad till oss så jag har inte hängt med.

Jag kan inte riktigt bena ut vad det är för svar ni vill ha av oss ur alla dessa inlägg. Åsikterna går ibland vitt isär ibland huruvida det skall komma in många bilder eller få, många kommentarer eller bara vettiga. Det går inte att göra alla till lags... :)

Ang antal moderatorer odyl; moderatorerna agerar ju primärt på rapporterade inlägg, bilder mm. Och det kommer faktiskt väldigt lite sådant så vi har inte sett behovet av att ha flera. Specialpoolerna har sina poolvärdar, men till Bildkritik skulle man nog koppla in ett par extra kanske.

Men det är alltså viktigt att rapportera när ni ser något felaktigt, tex knäppa kommentarer, den där bilden som någon annan hade tagit etc. Utan dessa rapporter har vi och värdarna inte en chans att reagera på sådant ni tycker är fel.

Debatten är inte ny, sådana här synpunkter på inflöde och antal kommentarer har förekommit sedan 2002 och vi har gjort en hel del ändringar under åren. Det är en fortlöpande process, jag tror inte heller på att göra snabba och många ändringar i funktionerna, för det tar en lång stund att testa igenom nya koncept och vänja medlemmar att jobba på lite annorlunda sätt - tex pooler som vart helt utbuat som koncept från början, men ivartfall börjar etablera sig mer nu.

Det här diskuterar vi fn att göra:
- ta bort "Alla nya bilder" även från menyn
- kommentarer och kritik ges bara via pooler, ivartfall en viss tid efter uppladdning
- fler pooler och smartare översikts/sökfunktioner för pooler: det skall funka tämligen lika som forumet
- testa nya poolidéer; pool för betalande, "elitpool" odyl

Många av er som klagar på mängden bilder och få kommentarer verkar inte heller använda poolerna i er "FS workflow". Varför? Har ni prövat?

(Olika förslag på förändringar i pooler mm kan ni ta upp i Funktionsförslag, enklare att diskutera varje funktion separat.)

clindh skrev:

Det här diskuterar vi fn att göra:
- ta bort "Alla nya bilder" även från menyn
- kommentarer och kritik ges bara via pooler, ivartfall en viss tid efter uppladdning
- fler pooler och smartare översikts/sökfunktioner för pooler: det skall funka tämligen lika som forumet
- testa nya poolidéer; pool för betalande, "elitpool" odyl

Jag har full förståelse för om ni inte vill kasta upp :)-)) en massa förändringar så fort några medlemmar skriker. Ovanstående låter i alla fall utomordentligt utmärkt i mina öron, och jag ser också gärna fler specialpooler. Som i tidigare inlägg och diskussioner nämnts hade jag också gärna sett att "Senaste bildkommentarer" går i graven också.

emtre skrev:
På vilket sätt är redaktionen ointresserad av att grundtankarna efterlevs?
Vad är det rent konkret som du efterfrågar mer eller mindre av från redaktionen?

Att man följer upp att de uppsatta intentionerna efterlevs. Jag har inte sett en enda medlem bli avstängd annat än om denne varit utstuderat otrevlig, reggat flera konton osv.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar