Hoppas att diskussionen inte är över ännu
Jag håller med Jessica helt och hållet, men skulle vilja nyansera det hela lite.
Stämmer "vi och dom"-perspektiven, eftersom vi som tycker att det har blivit sämre också är en del av problematiken?
Frågan är vad kan vi, som medlemmar, göra för att dämpa problemet?
- Skriva BRA kommentarer som vägleder "nya" medlemmar hur just bra kommentarer kan se ut.
- Skippa idoljury tramset, det här är inte TV! Idoljuryn må vara rolig att titta på, men det är bara coola attityder och tyckande i slutändan. När har idoljuryn lämnat konstruktiv kritik?
- Ärlig kritik kan vara hård, om en bild är dålig så kan man säga det, men man skall också bjuda på hjälp till att förbättra det som är dåligt. Det är ärlig och bra kritik i mina ögon.
- Jag har en känsla av att vi/alla, som helt eller delvis kan försörja sig på foto, inte alltid har tid att ladda upp bilder eller så har man tröttnat för att ens alster druknar i flödet av annat. Om folk som håller på mycket med bild, inte längre laddar upp speciellt mycket, hur skall då någon som är ny lära sig att se vad som eventuellt är bra bilder? Jag tror nog att de fotografiska förebilderna här inne bör synas lite mer i kommenterandet och bildflödet.
- När "skräpbilderna" (vad det nu än är) kommer upp, så kan man väl påpeka på ett sakligt sätt att bilden kanske inte fungerar eller inte platsar. Men samtidigt också visa exempel på vad som är en bättre bild eller något som skulle kunna förbättra och inspirera den "dåliga fotografen".
- Även vi som reagerar negativt på kvalitén härinne skapar informella normer, om vi inte är aktiva så blir det till sist en normlös plats (utifrån det perspektiv som anges i denna tråd).
- Möjligtvis att reglerande funktioner eventuellt fungerar, men vi kanske skulle börja med att vara lite mer pro-aktiva istället?