Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan goes Lunarstorm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill också bara säga att jag håller med om att det har blivit sämre, trots att jag inte vart här på fotosidan speciellt länge. Men det är framförallt kvaliten på bilderna och det kopiösa flödet av bilder som jag tycker har blivit sämre. Forumen uppskattar jag dock lika mycket fortfarande, men jag har inga planer att bli en betalande medlem.

//Johan
 
lottae skrev:

1. Att kommentera kan vara väldigt utvecklande och de riktiga nybörjarna kanske inte hunnit änna på sidan så väl att de viljat betala än. (fast antagligen behövs väl tänk för att utvecklas då.)
2. Det är kanske inte obetalande medlemmar som ger de flesta såna kommentarer som Jessica skrev i exemplet utan betalande.

Du har säkert rätt i det du skriver under punkt 1, men 100:- / år är ju förhållandevis lite pengar.

När det gäller punkt 2 så är det ju om du har rätt faktiskt illa. Jag är även medlem på ett bilforum som drivs helt ideellt och där finns det ett antal forumvärdar som bevakar vad som skrivs och det fungerar helt ypperligt. Personer som ger dumma kommentarer eller håller på med person angrepp får snabbt en varning och inläggen raderas. Fortsätter man och dumma sig så kan man bli avstängd för längre eller kortare tid, du kan även få sitt alias bannat för alltid.

Jag tror att något sådant skulle behöva införas även här på fotosidan. Jag har sett alldeles för många kommentarer i forumet som om dom skrivits i bilforumet skulle ha renderat i "banning". Ledsen om det blev lite offtopic.

Med vänliga hälsningar
Anders Tjernström
 
lottae skrev:
2. Det är kanske inte obetalande medlemmar som ger de flesta såna kommentarer som Jessica skrev i exemplet utan betalande.

Oj. Spontant hade jag gissat att obetalande medlemmar överlag oftare skulle vara "mindre seriösa". Men jag har ingen statistik såklart.


lottae skrev:
Nästa grej som jag tolkar i Jessicas inlägg (Lunarstrom) är ju en liten spark mot de som mer eller mindre chattar under bilder och då bara med vissa fotografer. Fast jag kanske tolkade det med Lunarstrom fel. Är inte så insatt i den sajten mer än vad jag ser framför en tonårings nacke ibland.

Grejen med Lunarstorm är ju att det blivit för stort. Det är ju ett problem för alla communities (och alla svenska festivaler.. Arvika typ? ;) ). Fotosidan har - precis som Lunarstorm åtminstone gjorde förr - expanderat kraftigt och gått från renodlad fotosida till ett ställe där "kreti och pleti" hänger. De flesta är ändå såpass intresserade av bilder att det duger som "svepskäl" för att vara medlemmar. (Jag menar inget illa om alla nya medlemmar - jag är själv rätt ny - men när antalet medlemmar var färre var garanterat också genomsnittliga fotointresset större.)

Det enda sättet att slippa detta är att medlemsantalet inte stiger för mycket, men sånt är ju svårt att styra utan att man dödar själva idén med sidan. Jag tror att det skulle vara bättre om medlemskap kostade lite, bara tillräckligt för att göra det för besvärligt att bli medlem om man bara letade nånstans att hänga och snacka skit. Men det är som sagt svårt att kontrollera - Fotosidan kan ju gräva sin egen grav om man börjar medvetet försvåra medlemskapet.
 
för att få en bra sida så ska man också ge konstruktiv kritik och där har jag en fråga...

Om man klickar nu på "alla nya bilder" så ser man att vissa bilder är rent ut sagt förjävliga. Det rätta vore ju att skriva: "vad gör din bild här?" eller "ärligt talat den här bilden hade inget av intresse alls!" men jag kan inte med att göra detta.
Det gör ju också då att fler människor lägger in skit och fotosidan överöses med bilder som ingen vill se. Sedan är ju en "bra" bild beroendes på vem som tittar på den.

Men till problematiken, ska man alltså vara ärlig och säga vad man tycker eller ska man bara skita i det? Det jag ser sker nu är att folk bara skriver possitiva saker, sådant lär man sig inget av...
 
Kalle_B skrev:

Men till problematiken, ska man alltså vara ärlig och säga vad man tycker eller ska man bara skita i det? Det jag ser sker nu är att folk bara skriver possitiva saker, sådant lär man sig inget av...

Jag tycker defenitivt att man ska skriva vad man tycker. Jag kommar ju att springa runt o fota på samma sätt, om jag inte får några kommentarer om vad som är fel.

Lite mera IDOL Jury.
Men det är ju min åsikt. Det finns ju folk som tar illa vid sig också.
Men mina kort vill jag gärna ha ärliga kommentarer om.
 
haha jag följde din tråd nu Lotta och läste några sidor...

tycker nog du fick gehör av endel personer. Men skaen är den att människor idag är helt enkelt snåla! "min generation" och dom som är yngre än mig är vana vid att saker skall vara gratis via nätet, så är det bara. Men med ålder så kommer vishet och jag anser att kan man inte betala 100:- i ett medlemskap så har man fan inte råd att fotografera heller. Jag är helt öppen för ett betalande fotosidan.se! Visst skulle man tappa folk, kanske mycket folk, men det skulle också höja kvaliten på dom som är här.

Se bara på mig... jag har inte betalat ett öre, men är villig att betala, men jag tänker inte betala sålänge det är gratis. Jag sitter på några hundralappar som fotosidan kunde ha fått istället, undrar hur många "jag" det finns här....
 
Jag har inget bra svar men jag är lite skeptisk till att bara låta betalande medlemmar få kommentera bilder. Jag är rädd att en sådan åtgärd skjuter på sidan om målet.

Däremot skulle jag själv vilja ladda upp mina bilder anonymt, i en anonym pool där bilderna visas slumpmässigt och där man heller inte ska kunna bevaka någons uppladdningar. Det är alltför mycket ryggkliande och banala kommentarer just nu. Jag tycker heller inte om att man ofta förväntas motkommentera. Det blir då väldigt mycket "om jag kliar din rygg så kliar du min" och jag förväntar mig inte själv att få bildkommentarer från de jag kommenterat. Det händer dock att jag motkommenterar men då intresserar bilderna mig verkligen.
Jag känner själv att jag ibland inte kan vara riktigt ärlig när jag betraktar vissa bilder. Det är ju ingen hemlighet att man omedvetet och medvetet påverkas av fotografens namn och att man inte själv är anonym. Dessutom finns det säkert en positiv korrelation mellan hur aktiv man är på forumet och det antal kommentarer man får vilket ju är helt naturligt men kanske inte helt lyckat ur bildhänseende.
Ofta får jag känslan att man laddar upp bilder, inte för att få kritik, utan för att visa upp sig och stoltsera och dra in kommentarer från sina redan "frälsta massor".
Nä, nu får jag ta tag i kommenterandet själv. Har legat lite på latsidan den senaste tiden. :)

David
 
Det finns enkelt sätt att lösa eller iaf begränsa problematiken med en massa icke betalande medlemmar, som varken lägger ut bilder, skriver kommentarer eller loggar in. De helt enkelt blir raderade pga. inaktivitet efter en viss tidsperiod säg 3 månader eller kanske kortare. Så funkar det i många andra communitys. Givetvis skall möjligheten finnas till att bli medlem igen, vilket jag iofs tvivlar på att de blir.

Sen när det kommer till tillströmningen av bilder tror jag att detta är svårt att göra någonting åt. Den digitala revolutionen har ju skapat miljontals "I wanna be a famous photographer wannabies". Vissa lyckas, andra inte men alla vill försöka.

Den dåliga bildkvalitén tror jag inte heller att det går att komma ifrån då vi är många amatörer som är här för att lära och säg den som enbart tagit bra bilder, foto är väl en läroprocess som allt annat. Vem bestämmer om en bild är dålig eller inte, det gör man själv sen är det upp till alla andra att också bilda sig en uppfattning. Gillar man inte en bild är det ju bara att skriva det och förhoppningsvis på ett seriöst sätt utveckla vad som brister. Då har ju fotografen en chans att reflektera om det är något han/hon kan göra åt eller är det bara så att känslan och talangen inte finns. På så sätt blir ju FS självsanerade, ingen vill väl bara ha negativa outvecklade kommentarer på sina bilder, man lägger ju ut dom för att man tror på dem och att de kan tillföra någon något. För att använda ett rätt passande utryck så är det väl fortfarande så att "smaken är som röven, klöven!". Annars hade det verkligen bara blivit en klubb för inbördes beundran med enbart "färdigutvecklade" proffsfotografer. Då kan man snacka om ryggdunk!

För att komma till rätta med alla "blahaaa-" kommentarer borde det införas en minsta längd på kommentarer så man slipper kommentarer som "Snyggt!", "Bra bild" eller "Värdelös, ja ni förstår principen, då dessa är föga utvecklade för dem som vill få kritik på sina bilder och lära sig mer.

/MW
 
Senast ändrad:
åååh. det är så jävla hopplöst när man lägger upp en bild man är stolt över. som man tycker om. och hoppas kunna få kritik, positiv eller negativ, men inte en jävel skriver något.

100 visningar och någon enstaka kommentar. sen tittar man runt lite och nån bild på en söt hund har fått en massa kommentarer, typ : "ååååh vilken söt hund. jättefin bild".


man får ju migrän.

Jag försöker ge lite konstruktiv kritik här och var men fotosidan blir mer och mer monoton. Allt ser likadant ut. Familjebilder, solnedgångar, värdelösa bilder som inte ens är värda att kommentera. Bilder där fotografen egentligen inte har några ambitioner. man blir trött på det och bläddrar igenom allt.
 
lottae skrev:
Jag med:)
Men oj så skäll jag fick här för det och vilken diskussion det blev..

Bara betalande men med gratis prövotid tror jag fortfarande på alltså..

Ja, som sagt så känner jag mig positiv till betalmedlemskap (100kr/år eller så), men samtidigt - som andra - känner jag lite att det kanske missar målet ändå.

Kanske skulle det hela bli *för* seriöst om man måste betala. Lite att "nu när det kostar så måste jag verkligen prestera". Det är svårt att förutsäga resultatet av en sådan - trots allt - drastiskt nivåförändring.

Den enda helt riktiga lösningen på problemet ligger egentligen hos folk själva. Varje person måste själv känna att man inte borde ladda upp alla bilder man nånsin tar eller kommentera "fan va snyggt" på hundratals bilder.
 
men det handlar inte om måsten att prestera, det handlar om ett genuint intresse! men att skicka in en bild på en grå mac dator rätt slätt tycker jag inte handlar om genuint intresse. Betalar man har man också ett intresse av fotografering. Sedan spelar det ingen roll om man kan eller inte.
 
Så forumvärdar och kreatörer till FS...

Kanske dags att ta tag i problemen nu...
Det här är ju ett problem som har ältats i minst ett år utan att något har gjorts....

//Mattsen
 
Jag håller med.

Tack för en intressant diskussion. Jag skulle gärna se fler bildpooler med värdar, tror att detta i sin tur skulle leda till mindre intressegrupper och fler kommentarer. Det skulle ju också minska det stora bildflödet.

Jag vill bara påpeka att mitt inlägg absolut inte riktar sig emot nybörjare på Fotosidan. De bästa kommentarerna har jag oftast fått av just nybörjare på FS. Så tack för att ni finns och vågar kommentera/diskutera.
 
Hoppas att diskussionen inte är över ännu :)

Jag håller med Jessica helt och hållet, men skulle vilja nyansera det hela lite.

Stämmer "vi och dom"-perspektiven, eftersom vi som tycker att det har blivit sämre också är en del av problematiken?

Frågan är vad kan vi, som medlemmar, göra för att dämpa problemet?

- Skriva BRA kommentarer som vägleder "nya" medlemmar hur just bra kommentarer kan se ut.

- Skippa idoljury tramset, det här är inte TV! Idoljuryn må vara rolig att titta på, men det är bara coola attityder och tyckande i slutändan. När har idoljuryn lämnat konstruktiv kritik?

- Ärlig kritik kan vara hård, om en bild är dålig så kan man säga det, men man skall också bjuda på hjälp till att förbättra det som är dåligt. Det är ärlig och bra kritik i mina ögon.

- Jag har en känsla av att vi/alla, som helt eller delvis kan försörja sig på foto, inte alltid har tid att ladda upp bilder eller så har man tröttnat för att ens alster druknar i flödet av annat. Om folk som håller på mycket med bild, inte längre laddar upp speciellt mycket, hur skall då någon som är ny lära sig att se vad som eventuellt är bra bilder? Jag tror nog att de fotografiska förebilderna här inne bör synas lite mer i kommenterandet och bildflödet.

- När "skräpbilderna" (vad det nu än är) kommer upp, så kan man väl påpeka på ett sakligt sätt att bilden kanske inte fungerar eller inte platsar. Men samtidigt också visa exempel på vad som är en bättre bild eller något som skulle kunna förbättra och inspirera den "dåliga fotografen".

- Även vi som reagerar negativt på kvalitén härinne skapar informella normer, om vi inte är aktiva så blir det till sist en normlös plats (utifrån det perspektiv som anges i denna tråd).

- Möjligtvis att reglerande funktioner eventuellt fungerar, men vi kanske skulle börja med att vara lite mer pro-aktiva istället?
 
Senast ändrad:
Helt klart en intressant diskussion!

Är nybörjar/amatör-fotograf och har gått från en analog minolta Vectis via Canon powershot till en Nikon D70 på egen hand, men har med hjälp av fotosidan (och D70) gått från det gröna Autoläget till A o S läget!!
Har även blivit mycket mera medveten om mitt fotograferande tex komposition o dyl genom att titta runt på de miljontals? bilder o kommentarer som finns här på fotosidan. Och forumen o recensionerna har varit ovärdelig hjälp när jag stött på problem eller köpt utrustning!

Så för att uttrycka mig milt så är fotosidan.se typ det bästa som hänt mitt fotande!

Har själv varit medlem på Lunarstorm ett par år och kan väl hålla med om att nivån här på komentarerna på fotosidan ibland liknar den på "Lunar" Men ibland får man nog ta det dåliga med det goda, det är inte alla som är bra på att ge kommentarer, mig själv inkluderad(försöker bli bättre).
Ibland så får man inte till nått bättre än ett: "snygg bild" eller "wow" , men kan det inte få vara så? Måste man vara konstkritiker för o få ge en kommentar?Vi är ju alla människor med fel o brister.. men föralldel, osmakliga o dumma kommentare borde kanske styras lite bättre/mer genom komentarvärdar el dyl.

Att mina bilder försvinner i mängden ser jag mest som en utmaning till o fotografera så folk verkligen hajar till o klickar på tumnageln! (alla kan ju inte synas alltid, nya bilder kommer alltid ersättas av nyare bilder, det enklaste o roligaste sättet att bli sedd lite mer, är ju faktiskt att spana runt o kommentera bilder...) Sen kan ju alltid poolerna förbättras.. kanske pooler för alla, o pooler för oss betalande?

Vad gäller "klubben för inbördes beundran" så ser jag inget konstigt i det, svårt o komma ifrån att folk är polare o ger varandra lite extra uppmärksamhet... Varför skulle inte polare få hänga på fotosidan? Det är ju lite det som är charmen med fotosidan, att det inte BARA är bilderna i fokus, utan det finns även utrymme till oss bakom kameran.. Vilka vi är, varför vi fotar, vad vi tycker osv.. Dock så håller jag med om att det vore kul med en anonym pool där ENBART bilden kom i focus!!

Ursäkta ett långt o lite rörigt inlägg :) /Johan

Ps. Och så vill jag ha Fred på jorden! Ds.
 
Jag orkar inte riktigt läsa igenom hela tråden, men mycket av det jag läst håller jag med om, Jag försöker kommerntera bilder jag tycker om, bilder som är snygga, men också sånna som jag personligen skulle ändrat något på.

Kritik på mina bilder tar jag mer än gärna, så länge det är befogat och inga påhopp, jag vill ha konstruktiv kritik på mina bilder, jag vill bli en bättre fotograf, det va därför jag vart medlem här.
 
archangel skrev:
Ta bort nya bilder helt och inga kommentarer kan ges förräns den ligger i en pool och utveckla poolerna till fler och mer kategoriserade och inflödet där max 1 bild/dag/pool
Själv har jag så gott som slutat kolla nya bilder pga det stora inflödet och den bristande kvaliten där bra bilder drunknar.

Helt enig Micke och jag tror att detta är rätt medicin. Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att "Senaste bildkommentarer" ska bort (eftersom många medlemmar "erkänt" att de endast bevakar den, och först när en bild blivit tillräckligt "hypad" där får den en klick och kanske en kommentar...).
 
Vet inte om det är diskuterat tidigare - Poängsystem på kommentarer?

Tex skulle enbart mottagaren av kritik kunna poängsätta kommentarer efter, förslagsvis, olika typer av kategorier:

Kommentaren hjälpsam
Kommentaren obegriplig
osv.

Å andra sidan kan det bli fel om man betygsätter kommentarer efter någon form av hämndbegär, men den risken finns ju redan idag med det nuvarande systemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.