Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan goes Lunarstorm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla fotografer!

Har följ den här tråden med intresse.
Det jag frågar mig, varför går man in som medlem i FS?

Svaret borde vara självklart - man är intresserad av foto och det som hör därtill. Om man nu är nybörjare eller proffs har ingen betydelse. Någon sade tidigare att sajten blir det vi gör den till och jag håller med.

Jag själv gick med därför att jag antog att här fanns det likasinnade, och att jag skulle kunna lära mig saker genom att läsa i forum, titta på bilder tagna av dem som är mera erfarna och kunniga. Hela sajten är som en stor kunskapskälla. Det är bara ta för sig och det är väl fantastiskt. De som kan och vet delar med sig generöst av sina kunskaper och erfarenheter och jag tackar och tar emot.

Det har förts kritik mot att dåliga/mediokra bilder läggs ut - mest förstås i Nybörjarpoolen. Men tänk på att de som lägger ut bilder där, gör det just därför att det känner sig som nybörjare (inklusive undertecknad).

Som någon sade tidigare, man borde få konstruktiv kritik om bilderna, men ALDIG om motivvalet. Det har ingen betydelse om motivet är ett konstverk, vacker (banal...) vy eller någons barn, barnbarn, katt, hund osv. Var och en har ett motiv varför man väljer att lägga ut just sin bild och vill säkert ha kommentarer/kritik just till den bilden.

Just därför är tips t.ex. om lämplig beskärning,annorlunda placering av skärpan, ljuset, bildkomposition osv. speciellt viktigt i Nybörjarpoolen; (lite uppmuntrande beröm svider inte heller:)). Det ju så man i bästa fall kan utvecklas i sitt fotograferande.

Fotohälsnigar
Hilpi
 
På nåt paradoxalt sätt tror jag sådana här trådar understryker det faktum att Fotosidan hör till ett av Sveriges mest vitala mötesplatser på internet. Det ska vara lite "gnäll", eftersom det visar att folk bryr sig.

Om eller när "gnället" tystnar nån gång i framtiden, då är det verkligen dags att analysera vad det beror på. Då är nåt fel på riktigt.

Tänkte bara morska upp oss lite. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.