Annons

Fotosidan goes Lunarstorm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt silvermedlemskap går ut 1:a oktober. Eftersom jag inte upplever att jag får vad jag betalar för har jag bestämt mig för att utöva lite konsumentmakt. Det blir ett fortsatt bronsmedlemskap och därmed 200 kr mindre till FS. Nu är det ju så att FS varken står eller faller med de två hundralapparna. Men frånsett att själv inte publicera de senaste bilderna på systerdotterns konfirmation och avstå från andra diverse märkliga beteenden är det den enda formen av påtryckning jag kan ta till.

Om utvecklingen stått still eller blivit värre efter ett år med bronsmedlemskap blir jag gratisåkare. Skulle det däremot ha skett en utveckling i den riktning jag förespråkar blir det silver igen.

PS. När jag läser vad jag skrivit här ovan tycker jag det ser snorkigt ut. Men jag vill understryka att jag inte är sur eller skriver i affekt. Jag är bara missnöjd med tjänsten ;)

/Johan
 
lottae skrev:
Vet.


Njae, Jo. Fast det var längesedan och inte direkt mot personen. Snarare en önskan om raderande av totalt missvisande saker personen skrev. Mailade en av forumvärdarna (minst två gånger) som jag såg var inloggad men inget hände, så några dagar senare mailade jag red. och jag tror det var du som tog bort tråden då (modellreleaser.)
Kanske borde man anmäla töntiga formuleringar, men jag brydde mig inte om det. Antgligen fel att ta upp det så här i efterhand alltså. Jag erkänner..

Ibland känns det som den "svenska-springa-till polisen-och-anmäla-mentaliteten" gör sig alltmer gällande här på FS.

Om nu någon skriver något som DU inte tycker stämmer så är det väl brukligt att i ett forum påpeka detta med ett inlägg - inte att kräva hela trådens borttagning? Jag reagerar efter som det tydligen handlar om modellreleaser som är intressant för mig.

Uppmanade personen til brott? Var det allvarliga personangrepp/kränkningar?

Jag har läst och ibland deltagit i trådar i ämnet och kan inte minnas något med "totalt missvisande saker". Men varför inte utgå ifrån att läsarna har intelligens Lotta? Att de själva kan avgöra om andras eller dina inlägg är korrekta eller missvisande?

Och att som du är inne på att även anmäla "töntiga formuleringar" skrämmer mig.
Det verkar som om du inte vill ha ett demokratiskt forum här på FS, utan ett forum som styrs av just det som du uppfattar som korrekt och "otöntigt". Är detta anledningen till att du ofta skriker efter kvinnliga (du?) forumvärdar??

För återgå til mer on-topic så är det i huvudsak en sak som stör mig med FS - att man som fotograf inte kan ta bort kommentarer under sina egna bilder. En positiv effekt av detta vore oxå att belastningen på forumvärdarna minskade i form av "anmälda bildkommentarer".
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:
IOm nu någon skriver något som DU inte tycker stämmer så är det väl brukligt att i ett forum påpeka detta med ett inlägg - inte att kräva hela trådens borttagning? Jag reagerar efter som det tydligen handlar om modellreleaser som är intressant för mig.

Uppmanade personen til brott? Var det allvarliga personangrepp/kränkningar?

Jag har läst och ibland deltagit i trådar i ämnet och kan inte minnas något med "totalt missvisande saker". Men varför inte utgå ifrån att läsarna har intelligens Lotta? Att de själva kan avgöra om andras eller dina inlägg är korrekta eller missvisande?
Hmm, du väljer allt som oftast att inte förstå det jag skriver.
Ang. den tråden så innehöll den nog det mesta av vad du rabblar ovan men orsaken var som sagt totalt felaktig, allvarligt felaktig och missvisande info som ingen skulle tjäna på att läsa. Någon hävde ur sig mer dynga och "taget ur luften" där än på sin hemsida modellguiden.com
Detta var på den tiden då personen kanske fortfarande hade lite förtroende på fotosidan också. Kanske innan du blev medlem?
(Att informationen någon skrev som fakta skulle vara tragisk att tro på kan både Staffan Teste och antagligen också SFF intyga.)

Mattsen skrev:
Och att som du är inne på att även anmäla "töntiga formuleringar" skrämmer mig.
Det verkar som om du inte vill ha ett demokratiskt forum här på FS, utan ett forum som styrs av just det som du uppfattar som korrekt och "otöntigt".
Jag anser att det är både oförskämt och töntigt med inlägg som innehåller sånt jag citerade. Dock har inte Jag varken uppmanat eller anmält något sånt.
Det är admin som uppmanar till att anmäla och eftersom jag inte gör det insåg jag för att tala i klartext att det var fel av mig att ta upp det här.

Mattsen skrev:
Är detta anledningen till att du ofta skriker efter kvinnliga (du?) forumvärdar??
Jag skriker inte. Jag diskuterar. Förresten har jag nog gett alla svar i den tråden. Även på huruvida jag själv är intresserad eller inte. Jag skrev även där att jag mailade förslag på vad jag anser lämplig person till admin.

Mattsen skrev:
För återgå til mer on-topic så är det i huvudsak en sak som stör mig med FS - att man som fotograf inte kan ta bort kommentarer under sina egna bilder. En positiv effekt av detta vore oxå att belastningen på forumvärdarna minskade i form av "anmälda bildkommentarer".
Men det vore väl idoiotiskt. Risken är ju att allt som skulle finnas kvar och läsa var smörande och beröm om kommentarer kunde tas bort av fotografen. Bättre då att admin och forumvärdar tar bort.
 
Senast ändrad:
lottae skrev:

Men det vore väl idoiotiskt. Risken är ju att allt som skulle finnas kvar och läsa var smörande och beröm om kommentarer kunde tas bort av fotografen. Bättre då att admin och forumvärdar tar bort.

Då har du väldigt låga tankar om medlemmarna...
Tanken bakom detta är inte att ta bort kritik som är konstruktiv, den är alltid väldigt välkommen.
Me kommentarer som, citat:
"Börja plåta killar istället..."
"BIMBO"
"Tröttnader när jag såg att hon hade stringtrosor"
"Hon ser grotesk och ful ut!"
"Stackars beniga modeoffer"
"...för perfekt kropp"


Ska jag fortsätta?
Tycker du att de lever upp till kraven på smakfulla och konstruktiva kommentarer?

Folk får gärna skriva "bilden suger", kass fotograf, platt och tråkig, osv, men inte angripa motivval eller modell med idiotiska kommentarer.
Och väntetiden för att "anmäla" tills reaktion är alldeles för lång.

Ingen har väl något att vinna på att ta bort negativ konstruktiv kritik som mer eller mindre är uppenbar? Det är ju just denna kritik som är värdefull. Jag ser inte uppladdning av kritikbilder som någon sorts tävling där det gäller att få så många och så bra kommentarer som möjligt, utan att få alltifrån korta (eller längre gillande) till påpekan av brister och förslag till förbättringar. Annars vore det ju meningslöst att ladda upp bilder för kritik.
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:
Däldigt välkommen.
Me kommentarer som, citat:
"Börja plåta killar istället..."
"BIMBO"
"Tröttnader när jag såg att hon hade stringtrosor"
"Hon ser grotesk och ful ut!"
"Stackars beniga modeoffer"
"...för perfekt kropp"


Ska jag fortsätta?
Tycker du att de lever upp till kraven på smakfulla och konstruktiva kommentarer?
Nä, absolut inte. Det är därför jag tycker sånt borde tas bort av admin forumvärdar plus att jag nog tycker det vore bra med fler som rörde sig på lite olika delar av sidan så chansen att upptäcka ökade utan anmälningar. Just för att det ibland tar tid mellan inloggningarna..

Sen tror jag inte alla tänker som dig om kommentarer. Jag har aldrig skrivit liknande, men ibland konstruktivt om bilderna. Oftast mottas det bra men väldigt ofta försvinner också bilderna väldigt fort. (Är det sista för att få bort annat än glada tillrop eller för att min enda kommentar räckte typ tror du? Jag tror många väljer att sålla sånt som kritiseras. Det verkar iaf så.)
 
lottae skrev:
Men det vore väl idoiotiskt. Risken är ju att allt som skulle finnas kvar och läsa var smörande och beröm om kommentarer kunde tas bort av fotografen. Bättre då att admin och forumvärdar tar bort.

Är det ö h t möjligt för administratörerna att övervaka och rensa bland alla kommentarer? Det måste ju finnas fler kommentarer än bilder, och Christer skrev ju att det inte ens är genomförbart att rensa bland bilderna.

Dessutom tror jag, lite som Mats, att man bör ha högre tankar om medlemmarna än att de skulle radera alla kritiska kommentarer för att framstå som bättre fotografer. När jag ser en bild så bedömer jag den (förhoppningsvis!) efter hur jag uppfattar den, inte efter vilka kommentarer andra lämnat.

Men samtidigt ska det erkännas att folk faktiskt ofta missbrukar inflytande, så att man tror att världen är full av puckon. Så jag är inte *helt* säker på att du har fel. ;-)

EDIT: Nu såg jag ditt 8:28-inlägg. Att folk verkar sålla bort kritiserat material skulle ju också kunna bero på att de lärt sig något av kritiken och därför tar bort bilden för att göra ett nytt försök. Men då borde såklart de "bra" bilderna också ryka.. (Alltså är problemet att folk har för många bra bilder upplagda!)
 
millimeter skrev:
Att folk verkar sålla bort kritiserat material skulle ju också kunna bero på att de lärt sig något av kritiken och därför tar bort bilden för att göra ett nytt försök. Men då borde såklart de "bra" bilderna också ryka.. (Alltså är problemet att folk har för många bra bilder upplagda!)
Det tråkiga med att kriiserade bilder försvinner kan ju också vara att det påverkar den där hemska siffran man ser om kommenteratstatistik på sin sida. Det försvinner alltid nån bild de dagar jag lägger ner mig på långa konstruktiva kritiska kommentarer (senast igår.) Kanske inte konstigt att man alltid står på minus vid den där störande siffran.
Hade jag bara tyckt gott om bilder jag kommenterade kanske det hade gått på plus minus noll iaf. Jag tror det.

och visst har nog folk för många bra bilder upplagda;) iaf enligt kommentarerna..
 
Nu har jag inte hunnit läst igenom alla trådens inlägg eftersom jag står på jobbet men...

Jag röstar för inträdesprov på fotosidan!
 
Har tänkt en knutta på problemet med alla ointressanta bilder som gör att man inte orkar kolla nya kritikbilder och missar en massa intressanta bilder och fotografer som försvinner i massan.

Två nya bildpooler skulle verkligen kunna lösa detta, en konstnärlig och en dokumentär. Båda bör ha nogranna beskrivningar så man vet vad de skall innehålla och någon form av uppehålls/övervakning att reglerna följs system vore toppen. Hade inte t.om trådskaparen erbjudit sina tjänster för en konstpool.

Om intresset bland seriösa fotografer skall kunna upprätthållas för fotosidan måste något liknande till. Om en sådan ambition finns från "ledningen" bör åtgärder åtas. Fotosidans övriga funktioner och upplägg är ju annars väldigt bra, ett sätt att se bilder av och träffa andra fotografer på en funkitonell och utseendemässigt trevlig sida. Kunde man skapa och upprätthålla någon form av seriösa specifika bildpooler nämnda ovan är lyckan gjord.

Just nu finns ju poolen nybörjare, dessa pooler jag syftar på bör innefatta någon form av idé om lite högre krav på kunnande utan att för den delen vara för elitistiskt. Pooler för dem med ett seriöst intresse av konstnärligt respektive dokumentärt foto.

Idag finns ju många underpooler som alternativa mörkrumstekniker, toycamera osv, men personligen är jag inte så intresserad av en sådan indelning av tekniker utan vill fokusera på bilderna oavsett teknik, därav tycker jag att mer konkreta indelningar av genre oavsett teknik är betydligt mer intressant.
 
Om man kunde tvinga oss nybörjare att läsa trådar som denna (samt ett antal liknande) så skulle problemet snart vara ur världen. Sen jag började surfa på forumen vågar jag knappt ladda upp bilder längre, än mindre lägga in dem i pooler. Ett effektivt sätt att döda kreativiteten!

Ps.
Trots detta lade jag upp min första bild utanför nybörjarpoolen igår. Jag vägde fram och tillbaka länge innan jag klickade på "Lägg till i pool". Jag visste att det inte var en jättebra bild, men jag vill ju ha hjälp så vad göra? Denna tråd fanns dock i bakhuvudet hela tiden....
 
StefanN skrev:
Om man kunde tvinga oss nybörjare att läsa trådar som denna (samt ett antal liknande) så skulle problemet snart vara ur världen. Sen jag började surfa på forumen vågar jag knappt ladda upp bilder längre, än mindre lägga in dem i pooler. Ett effektivt sätt att döda kreativiteten!

Ps.
Trots detta lade jag upp min första bild utanför nybörjarpoolen igår. Jag vägde fram och tillbaka länge innan jag klickade på "Lägg till i pool". Jag visste att det inte var en jättebra bild, men jag vill ju ha hjälp så vad göra? Denna tråd fanns dock i bakhuvudet hela tiden....
Jag hoppas verkligen ingen låter bli att ladda upp bilder för kritik pga av vad som skrivs här. För det första är det bara ett fåtal medlemmar som har ett intresse av diskussionen som uttalar sig här, för det andra finns det inget som säger att dom/vi har rätt i någonting som helst.

Fortsätt tanka upp för guds skull. Om du skulle lägga upp något som klart och tydligt bryter mot en skriven regel lär du nog få höra det, men efter att ha sett dina alster behöver du inte vara bekymrad över det :)
 
Observera att denna tråd inte är ett hån eller förrakt mot nybörjare, vi har alla den vägen vandrat, men är man nybörjare så bör man kanske välja poolen nybörjare på samma sätt som man går på en toalett med en gubbe med trekantig kjol på om man går på toaletten och är kvinna, det blir enklast om man i ett samhälle följer de gemensamma reglerna.

Tanken från min sida är iaf inte att hoppa på alla nybörjare, konst/dokumentärt ointresserade osv, utan bara att försöka påverka "ledningen" att göra fotosidan till något som jag skulle kunna avnjuta lite mer, få ut mer av det som intresserar just mig. Därav skapande av pooler med en inriktning som passar mina intressen på samma sätt som alla kan försöka påverka något åt den riktning de vill knalla. Alltså inte bort med sportfoto, nybörjare och snapshots på barnen och våra kära husdjur utan till med nya pooler där jag kan hänga med mitt crew!
 
StefanN skrev:
Om man kunde tvinga oss nybörjare att läsa trådar som denna (samt ett antal liknande) så skulle problemet snart vara ur världen. Sen jag började surfa på forumen vågar jag knappt ladda upp bilder längre, än mindre lägga in dem i pooler. Ett effektivt sätt att döda kreativiteten!

Jag tycker du gör fel om du ger dig för översittarfasoner som du har läst här och där på forum. Stå på dig och ladda upp de bilder du vill, och i de fall du vill ha specifik kritik, be om det.
En del inbillar sig att ena grenen är mer seriöst en andra, de hånar vissa motiv, vissa sorts bilder osv...man kan inte ändra sig så alla blir nöjda, det är mycket lättare och följa sin väg och göra dem bilder man själv känner för just nu i sitt liv. Sen, kan man ödmjuk titta på bilder och tänka på bilder och lära sig av de många duktiga som finns på fotosidan. Vi(medlemmar) får komma ihåg vårt ansvar och inte bara crews på en bättre FS.

Jag tycker också att det kommer in för många bilder på FS.
 
Även om jag förstår andemeningen med trådar som dessa och känner mig tillräckligt "stark" för att ändock ladda upp bilder och lägga dem i andra pooler än nybörjarpoolen så blir jag påverkad. Visst, jag är väldigt självkritisk till min natur, men jag tror inte att jag är ensam om att reagera så här.

Så, det är definitivt inget fel på andemeningen med att försöka höja kvalitén på kommentarer och därmed också kvalitén på bilder. Däremot tror jag det blir svårt att genomföra med någon form av generella regler som gäller för hela sajten. Detta för att det finns så många olika sätt som Fotosidan används på. Vissa använder det kanske i huvudsak som ett community där man kan diskutera med likasinnade, andra som ett "krypin" där man kan chatta med polare, ytterligare som vill utveckla sig som fotografer (konstnärligt, dokumentärt etc) samt diverse olika blandningar. Visst, här har vi väl ursprungskällan till denna tråd, att FS verkar ha gått från att enbart härbärgera de som enbart vill utvecklas som fotografer till den bredd som finns idag.

Om jag ska gå till mig själv så förväntar jag mig inte direkt så mycket kommentarer på de bilder jag laddar upp då jag inser att de försvinner i mängden. Däremot fungerar poolerna hyfsat bra (det var ett tag sedan jag använde dem, förutom igår då) när jag känner att jag vill ha hjälp. Som det är nu finns det dock bara en enda stor nybörjarpool och kanske skulle även den splittas upp i olika undergrupper? Risk finns väl dock att FS segregeras alltför mycket så att nybörjare och erfarna aldrig skola mötas.

Och så måste jag skriva kortare inlägg! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.