Annons

Fotosidan goes Lunarstorm?

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
Helt enig Micke och jag tror att detta är rätt medicin. Och jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att "Senaste bildkommentarer" ska bort (eftersom många medlemmar "erkänt" att de endast bevakar den, och först när en bild blivit tillräckligt "hypad" där får den en klick och kanske en kommentar...).

"Senaste bildkommentarer" avslöjar obönhörligen de kommentarsfiskare jag talar om på sidan ett i denna tråd :)

/Johan
 
Alla klagar på att många bilder som laddas upp här är skit för att uttrycka sig brutalt.
Samtidigt kommenterar man oftast bilder man tycker är bra, "leta efter guldkornen" osv. Eftersom bildena man kommenterar är så bra så blir inte kommentaren bättre än "Supersnyggt" just för att bilden är redan så bra som den kan bli, iaf i kommenterarens ögon. Jag är likadan själv.
Jag kan ta de två bilder jag själv lagt upp som exemepel. Den ena har 22 kommentarer, alla av typen "snyggt" (Absolut inget påhopp på de som har kommenterat, jag är jätteglad över dom men såvidare konstruktivt är det väl inte), den andra bilden har 0 kommentarer och betydligt färre visningar. Det är väl den bilden som behöver kommentarer för att jag ska kunna ta bilden i en bättre version. Jag tolkar uteblivna kommentarer som att bilden är dålig.
Som det är nu tvekar iaf jag att lägga upp en halvtaskig bild, som jag vill veta hur jag ska förbättra, för man får i alla fall ingen respons. De bilder som får kommentarer är de fina bilderna, samtidigt som alla klagar på att kommentarerna är torftiga och okonstruktiva.
Alltså borde man inte ha ett filter för "fula" bilder utan för fina bilder, de behöver man ju inte ge kritik på (ok då, 3 "snyggt" som självförtroendeskapare skadar väl inte, men när det är 40 likadana kommentarer...)
Det som räknas är väl viljan att förbättras inte den nivå man är på just nu. Det är därför jag är med på fotosidan
 
Själv har jag fått en kännsla av att sedan bildpolerna kom upp så har kommentarerna blivit färre så jag tror en lösning med fler småpoler bara förvärrar detta fenomen.
Jag tänker själv inte sitta och gå igenom 15 intressanta kategorier för att hitta intressanta bilder. Då vänder jag mig till (censurerat mig själv) eller liknande för att lugna mitt bildintresse.

Kanske dags att införskaffa elitmedlemmar (eller pro, eller kalla det vad du vill), de som varit med mycket länge och har hittat sin genre och är halvkända (eller hel) här på sidan? (då menar jag inte att de ska betala mer utan vara utvalda och ha en titel här på sidan)

Sammanslaget med tidningen Kamera & Bild tycker jag är intressant och roligt men det lär föra fler 'lunarstormare' hit.

Det som fått lunarstorm så grymt uppblåst är väl belöningskvoten med att man som medlem har en status på sidan i form av ett tal.
Gav man många kommentarer här på fotosidan så kan man införa ett 'betygssystem' där den som kommenterar samlar poäng i lagda kommentarer. Sen är det upp till bildägaren att 'godkänna' kommentaren. Då lär många 'snygga ben'-kommentarer förvinna för det ger inga poäng.
(långsökt ide men det är en ide)


Även min mor har hört talas om fotosidan någonstans. Hon frågade mig "Kan jag lägga upp mina katter där så min vänner kan se dom?" Jag svarade att det är en sida för fotografer, inte kattälskare.
Det jag vill säga är att sidans image kanske behöver upplyftas. Under fotosidan.se står det i minimal text 'Där fotografer samlas'.. (kanske lite väl litet) ..alla som håller i en kamera är ju en fotograf, eller hur?
Det kanske behövs förtydligas vad det handlar om?

Hoppas fotosidans skapare har stenkoll här. Denna typ av diskussioner betalar vissa företag dyrt för att få hjälp med. 8)

Det var mina tankar.. sorry för långt inlägg 8)
 
Gurra G skrev:
Alla klagar på att många bilder som laddas upp här är skit för att uttrycka sig brutalt.
Samtidigt kommenterar man oftast bilder man tycker är bra, "leta efter guldkornen" osv. Eftersom bildena man kommenterar är så bra så blir inte kommentaren bättre än "Supersnyggt" just för att bilden är redan så bra som den kan bli, iaf i kommenterarens ögon. Jag är likadan själv.
Jag kan ta de två bilder jag själv lagt upp som exemepel. Den ena har 22 kommentarer, alla av typen "snyggt" (Absolut inget påhopp på de som har kommenterat, jag är jätteglad över dom men såvidare konstruktivt är det väl inte), den andra bilden har 0 kommentarer och betydligt färre visningar. Det är väl den bilden som behöver kommentarer för att jag ska kunna ta bilden i en bättre version. Jag tolkar uteblivna kommentarer som att bilden är dålig.
Som det är nu tvekar iaf jag att lägga upp en halvtaskig bild, som jag vill veta hur jag ska förbättra, för man får i alla fall ingen respons. De bilder som får kommentarer är de fina bilderna, samtidigt som alla klagar på att kommentarerna är torftiga och okonstruktiva.
Alltså borde man inte ha ett filter för "fula" bilder utan för fina bilder, de behöver man ju inte ge kritik på (ok då, 3 "snyggt" som självförtroendeskapare skadar väl inte, men när det är 40 likadana kommentarer...)
Det som räknas är väl viljan att förbättras inte den nivå man är på just nu. Det är därför jag är med på fotosidan

Enig, men för att nå fram dit måste man åtminstone få någon som klickar på bilden. Att ta bort senaste bilder och senaste bildkommentarer tvingar folk ut i poolerna, och sannolikeheten för att få mer spridda kommentarer utöver bilderna borde rimligen öka. Jag har exakt samma "problem" - jag har många bilder som får få kommentarer OCH klick - för att få en chans att veta vad som är "fel" måste klick-frekvensen ökas (har också noterat att ju tydligare tumnageln är, desto större klick-frekvens och i slutändan kommentarfrekvens, man kanske kan tänkas sig att öka storleken på tumnaglarna...? (För jag tänker aldrig komponera min bilder med hänblick på att få en tydlig tumnagel :)))
 
Jag röstar för att göra bildpolerna anonyma och därmed få bort detta töntiga kompiskommenterande.
Kritiken skulle därmed enbart vara på bilden och inte på något annat mindre relevant. Skippa titel och annan text. Låt bilden i sig tala.

Andreas
 
1 bild i veckan/medlem...absolut max! De olika betalmedlemskapen kan ändå generera rätten att tanka upp en drös med bilder men som då endast syns på respektives sida och inte i några pooler...
 
Gutta skrev:
1 bild i veckan/medlem...absolut max!

Jag är inte säker på att detta kommer att hjälpa - Då bildkommenterandet, enligt min uppfattning, är mer komplext än bara mängden bilder.

Det handlar ju även om vilken typ av bilder - jag själv är inte intresserad av naturfoto och kommenterar oftast inte den typen av bilder, tyvärr. Så fungerar jag.

Sen borgar ju faktiskt inte mindre inflöde för bättre kommentarer. Om alla medlemmar laddar upp en bild i veckan blir det ändå en ohanterlig mängd.

Kanske en koppling mellan betygsättning av kommentarer, hur mycket man kommenterar och den mängd bilder man får ladda upp hade varit bättre? Kommenterar du mycket OCH bra så får du ladda upp fler bilder.
 
Hans-Christian Stoltz (stoltz) skrev:
Jag är inte säker på att detta kommer att hjälpa - Då bildkommenterandet, enligt min uppfattning, är mer komplext än bara mängden bilder.

Självklart är det mer komplext än så, men icke desto mindre borde minskad mängd bilder automatiskt generera fler kommentarer per bild och även högre nivå på uppladdade bilder.


Det handlar ju även om vilken typ av bilder - jag själv är inte intresserad av naturfoto och kommenterar oftast inte den typen av bilder, tyvärr. Så fungerar jag.

Precis detta gör ju att: av 50 tusen medlemmar laddar kanske hälften upp bilder. Utav denna hälft är det en del olika kategorier av bilder och utan några som helst statistiska belägg ger detta kanske några hundra nya bilder i veckan i just den kategorin du är intresserad av.Detta ska då ställas mot idag kanske några tusen? Dels kan man förutsätta att kvaliten är högre på dessa bilder, dels är det då kanske mer motiverat att faktiskt kommentera några av dem?


Sen borgar ju faktiskt inte mindre inflöde för bättre kommentarer. Om alla medlemmar laddar upp en bild i veckan blir det ändå en ohanterlig mängd.

Det är nog riktigt, men kommenterandet kanske ökar? Om inget annat slipper vi, som många gett uttryck för, att sortera ut de bra bilderna ur en till synes oändlig ström av mediokra(för att inte säga usla?) bilder som verkar läggas upp bara för att man kan.


Kanske en koppling mellan betygsättning av kommentarer, hur mycket man kommenterar och den mängd bilder man får ladda upp hade varit bättre? Kommenterar du mycket OCH bra så får du ladda upp fler bilder.

Varför göra saker mer komplicerade än de behöver vara? Vem ska betygsätta kommentarerna? Vi själva - OK och vad får dig att tro att folk orkar göra detta när vi inte ens orkar betygsätta och kommentera det vi är här för? Jag menar det verkar ju lite långsökt att vi skulle börja kommentera kommentarerna?!

MVH
Jerka
 
Gutta skrev:
Det är nog riktigt, men kommenterandet kanske ökar? Om inget annat slipper vi, som många gett uttryck för, att sortera ut de bra bilderna ur en till synes oändlig ström av mediokra(för att inte säga usla?) bilder som verkar läggas upp bara för att man kan.

Men det är ju just detta som också är en del av problematiken - Varför är det ingen som påpekar eller talar om att det är mediokra bilder? Vad är det dessutom som kännetecknar mediokra bilder?

Varför lösa normen på tekniskt vis, när man faktiskt kan tala om för folk att bilden inte fungerar överhuvudtaget och är därmed medioker?

Om vi kommenterar de dåliga bilderna, så kan väl folk lära sig av detta - Vad blir fotosidan för plats om vi bara skall ladda upp "bra bilder"?

Jag anser inte att mitt förslag komplicerar mer, däremot så "tvingar" det folk till att faktiskt kommentera om man skall kunna ladda upp bilder. Med "betygssystemet", som sätts av mottagaren, så "tvingas" man även att anstränga sig för att lämna ifrån sig kommentarer som kan vara av nytta.

Orkar man inte att engagera sig och kommentera, som det är nu, varför skall man då få ladda upp bilder? M a o det är bara fotosidans grundtanke som jag normaliserar med ett balanserat system.

Genom att mottagaren av kommentaren betygssätter den, så kan jag inte lämna "lågvatten" kommentarer som "schysst häck", "skönt ljus" osv om mottagaren inte vill ha det.

Annars är ju alternativet att vi alla lär oss ta enbart kanonbra bilder, så att vi får fler kommentarer. :)
 
"Orkar man inte att engagera sig och kommentera, som det är nu, varför skall man då få ladda upp bilder? "

Här är kärnan, lägg energin här och problemet kan lösas.
 
Gutta skrev:
Hans-Christian Stoltz (stoltz) skrev:

Varför göra saker mer komplicerade än de behöver vara? Vem ska betygsätta kommentarerna? Vi själva - OK och vad får dig att tro att folk orkar göra detta när vi inte ens orkar betygsätta och kommentera det vi är här för? Jag menar det verkar ju lite långsökt att vi skulle börja kommentera kommentarerna?!

MVH
Jerka


Jag läser alla mina kommentarer och värdesätter dom otroligt mycket (även om jag sällan skriver tillbaka till de som kommenterat mina bilder).

Det skulle räcka med att vid varje kommentar kan du välja 'godkänn', eller 'icke godkänd'. Då kan du mer eller mindre kasta kommentarer som 'wow!! snygga ben.. mer naket!' och godkänna de som är mer utvecklande.

Man behöver inte kommentera en kommentar så som jag tror du tänkte för den här typen av lösning.
 
I samma tråd jag länkade tidigare föreslogs betygsystem för kommentarer, typ så som PhotoSig har med sina upp och nertummar.
Vet att det föreslagits både av mig och någon mer tidigare ändå också och är ju helt för, men inte om det bara är fotofgrafen själv som ska tumma utan jag tror mer på att alla som läser och tycker något om kommentaren kan få pricka i sin syn på kommentaren.
Jag tror att kvaliten på kommentarer kanske skulle kunna stiga så.
Kvalite borde vara viktigare än kvantitet.

Jerry, kommentarerna är viktiga, och personligen har jag lärt mig massor här både av att få kommentarer, läsa kommentarer under andras bilder och kommentera själv (mer förr iof, det var ju bättre då;))
För min del är jag säker på att just kommentarerna överlag (inte bara egna alltså) haft större betydelse i min utveckling än vad bilderna som finns att titta på har haft.
Bilderna tycker jag f.ö inte behöver betygsättas.
 
Senast ändrad:
zlice skrev:
Man behöver inte kommentera en kommentar så som jag tror du tänkte för den här typen av lösning.

Nej, jag var inte ute efter att vi skulle kommentera kommentarerna, bara poängsätta dom, eller som föreslagits, "tumme upp" eller "tumme ner" - För kommentaren alltså.

Om jag kommer över en viss mängd tummen ner när det gäller kommentarer som jag lämnat, så minskar min upload-ratio.
 
eftersom jag precis intagit en middag med tillhörande öl och whiskey är jag nog inte rätt man att sitta o debbatera...men men:)


allt jag kan säga är att jag håller med Jessica och vi har haft en del diskutioner om just detta...


jag vet det snackats mkt om detta innan, men åter igen, när jag upptäckte FS för första gången, hmm kan det vara ca 2år sedan?då hittade jag alltid minst en intressant bild per dag när jag bläddrade mellan bilderna, nu ser jag aldrig något bra, förutom när jag får besked i min mail om att någon av mina favvoriter lagt ut en bild,,,vilket är supertrist eftersom jag då säkerligen missar en hel del bra grejjer ibland all smörja..

OCH ja jag vet att detta delvis beror på att det är många fler medlemar, men detta är inte hela sanningen...det beror också på att så många duktiga har övergett FS.


sen är det också jävligt tråkigt att som jag ovan nämner, just pga av detta så har många av mina favvoriter, duktiga fotografer o konstnärer lämnat fs vilket gjort att jag personligen kollar mindre och mindre på fs och istället väljer andra ställe för inspiration.


jag har valt att avböja att fortsätta mitt betalmedlemskap just pga av det som Jessica pratar om...kanske jag köper ett medlemskap igen, i framtiden om saker o ting ändras.

/mvh Tim
 
silversaga skrev:
Jag vet inte om jag är ensam om att kännas såhär, men jag tycker Fotosidan har förändrats till det sämre. Ingen kritik mot crew nu, ni gör ett kanonjobb och jag respekterar er. Men - bildkvalitetén är sämre än någonsin och känslan av en "klubb för inbördes beundran" har kommit fram mer och mer.

Har funderat lite granna och är det inte dags att vi talar ur skägget?
Vi har alla en möjlighet att påverka hur FS blir men just "crew" har ett ojämförligt stort inflytande. Vi är nu inne på sidan fyra i denna tråd men redaktionen lyser med sin frånvaro. På samma sätt är det på en arbetsplats - en chef som inte syns är helt enkelt ointresserad.
En rad saker som behöver en förändring diskuteras ofta här men ingenting händer, således bör redaktionen få en släng av kritiksleven.

Jag tror FS startades p.g.a ett genuint fotointresse hos redaktionen. När det sedan blev ett jobb som inkluderade krävande kunder tärde det kraftigt på redaktionens ambition. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att FS bör säljas till någon som har tid och ork att driva sajten med kraft, annars kommer den dö ut.

Mitt silvermedlemskap går ut 1:a oktober men jag är skeptisk till att förnya det.

/Johan
 
Johan och Tim - ni slog huvudet på spiken!

Johan, jag håller med dig. Har inväntat en reaktion från crew. Har dom sett denna tråd? Finns det någon som bryr sig om denna diskussion?
Jag förstår att många av våra stora konstnärer och fotografer har lämnat FS då man som medlem möts av denna nonchalans.
Jag har t.ex. försökt att skapa en bildpool för konstnärliga bilder i flera månader. Har skickat 2-3 mail till crew om detta då någon ville att jag skulle bli poolvärd. De har inte ens svarat på mina mail?
 
KFIB-syndromet...

En liten kommentar till 'Klubben för inbördes beundran-pratet'...

Ska försöka efter ett par drinkar å en kraftig förkylning på G uttrycka mig nyanserat...

Det är ju klart som köörv-spade att det kan sticka i ögonen, när ALLTID vissa fotografer genererar 40-60 kommentarer på sina bilder... å ibland efter bara en nano-sekund efter bildens
publicering!!? Där kan vi snacka om Bevakning In Absurdum... Kommentera till varje pris... gärna fyrhändigt med ett 'accelerando fortissimo'(eller vad det nu kan heta?)... ingen vet ju när blodet i bekräftelse-fingrarna koagulerar...

Men är det då FEL..? Nja snarare möjligt = mänskligt!!
Själv är jag en glad (ja kanske inte just nu) sk, amatörfotograf, som också omedvetet/medvetet sökt bekräftelse i mitt plåtande... å jag måste också erkänna att jag varit otroligt FEG när det gäller mitt eget kommenterande under åren här på FS... Jag har nämligen med förkärlek valt att kommentera bilder som har berört & smekt mitt sinne... å inget fel i detta... men på vägen har jag förlorat 75% av mitt register...

Har tyvärr ingen patentlösning på hur man tekniskt skulle kunna eliminera KFIB-syndromet...
Kanske räcker det bara med lite SJÄLVRANNSAKAN...
Själv så ska jag bli bättre på att ge konstruktiv kritik i mitt kommenterande i framtiden...

Mvh feber & lite hick...
 
Senast ändrad:
Hmm, vet inte om jag törs skriva detta. Jo, andas djupt och fångar mod..

hansen2 skrev:

En rad saker som behöver en förändring diskuteras ofta här men ingenting händer, således bör redaktionen få en släng av kritiksleven.

Jag tror FS startades p.g.a ett genuint fotointresse hos redaktionen. När det sedan blev ett jobb som inkluderade krävande kunder tärde det kraftigt på redaktionens ambition. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att FS bör säljas till någon som har tid och ork att driva sajten med kraft, annars kommer den dö ut.

Sälja kanske är att ta i, fast att redaktionen kanske behöver lite kritik håller jag med om. Inte för att de inte besvarar i forumtråden här, för det tycker jag inte att man kan kräva men däremot för att sånt medlemmar framför som problem och sånt som uppenbart får många intressanta fotografer att lämna sidan ofta bortses från. Att det vänds ryggen till..
Som den diskussionen där alla utom David tycker att fotosidan skulle behöva fler värdar eller fler som gör arbetet t.ex. Medlemmarna känner tydligen behovet, men inte redaktionen.


silversaga skrev:
Jag har t.ex. försökt att skapa en bildpool för konstnärliga bilder i flera månader. Har skickat 2-3 mail till crew om detta då någon ville att jag skulle bli poolvärd. De har inte ens svarat på mina mail?
Att inte få mail besvarade om konkreta önskningar är ju trist.
Jag har också upplevt irritation för uteblivna svar och löften som inte hållts.
Dock anser jag väl inte egentligen att fotosidan är skyldig att bistå alla önskningar, men räcker inte tiden till att besvara sånt även om önskningarna inte uppfylls så kan man ju önska att de iaf funderade på om saker verkligen är tillräckliga idag.
Oftast har jag fått svar på sånt jag mailat och ett av de svar som uteblivit helt är den gången David hade lovat någon per telefon att publicera en nyhet. Han skulle på semester några dagar och eftersom jag är den som skriver blev jag lite stressad och ägnade en natt åt att kludda ihop pressmeddelande snabbare än jag annars hade gjort för att få in det innan hans semester. Jag skickade över nyheten och passade samtidigt på att önska information om något i texten inte skulle kännas ok att publicera och så. Inget hände...
Jag skrev något/några mail till senare eftersom ett löfte hade getts men inga svar kom.
Sen anser jag inte att fotosidan är skyldig att publicera och att de har all rätt att välja vad de tar in för nyheter, men helt fel tycker jag det är att säga att man självklart publicerar när så inte sker. (saken det rörde publicerades i både fotopress, lokalpress i flera delar av landet, radiokanaler mm så helt ointressant kanske händelsen inte var.)


I stället för att sälja tycker jag redaktionen borde ta sig en funderare på om saker verkligen är tillräckliga eller om kanske fler som arbetar med sajten behövs och om inga rätt konkreta förändringar i funktionerna behövs. Varför dessa frågor uppstår så ofta..
Kanske någon i redaktionen behöver ett sabbatsår medan andra orkar fortsätta?
Fast vad som än sker hoppas jag verkligen att fotosidan inte säljs. Det tror jag aldrig skulle kunna leda till något bättre.
 
Senast ändrad:
Jessica: Har för mig ha läst att redaktionen sagt sig läsa och bevaka trådar och inlägg under 'Forum/Annat/fotosidan.se'

Om redaktionen tröttnat och tappat drivkraften är det mänskligt, jag tror de gångna åren inneburit en massa jobb för den.
Jag skulle därför vilja rekommendera redaktionen att dra på kickoff med hela batteriet av teambuildingaktiviteter, sprit och optimistkonsult. Om inte det hjälper är nog en försäljning lösning nummer två.

Om något avgörande skett under resans gång borde man åtminstone göra detta klart för oss användare. Har FS ändrat inriktning till att vara en blandning av det ursprungliga FS, MSN Photo och Lunarstorm?

/Johan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.