Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosida eller sandlåda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr riskerar vi samtidigt att stöta bort de, kanske geniala fotografer, som till sin intention har vettiga kommentarer och som inte finner sig i det astridlindgrenland av ständiga ryggdunkningar vi håller på att konstruera

Möjligen har jag missat hela idén med denna sajt. Kommunikation, inspiration, utveckling av bildseendet är några viktiga ledord för min del.
Och hellre Bullerbyn än Mordor tycker jag nog.Men så är jag också genuint trött på dessa så kallade "geniala" fotografer som tydligen inte trivs om kommentarer på bilder är vänliga, uppmuntrande eller humoristiska ( till exempel )
 
smurfen skrev:
Man kan väl varken kalla de diskuterade citaten "rättfärdiga" eller "något osmidiga". Personen ifråga finns här http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=6959 och behöver AKUTHJÄLP!!! Det finns ingen utan allvarliga problem som ens överväger att bete sig på detta vis!

Lotte

Jag tycker inte att man ska hänga upp personen i rånocken så där. Redaktionen är kontaktat och jag vet inte vad ett påstående med "akuthjälp" ska bidra till.
 
Jag vet att man i diskussionen kommit fram till att man inte skall ge igen på dylika figurer (det var heller inte syftet men jag hade aldrig trott att det kunde vara så illa ställt förrän jag hittade kommentarerna), men jag tillhör den skaran som anser att flathet inte leder någonvart (den åsikten hoppas jag är min fulla rättighet) och jag har lite svårt att förstå att man kan få lägga in dylika kommentarer gång på gång!

Lotte
 
urbano skrev:


Möjligen har jag missat hela idén med denna sajt. Kommunikation, inspiration, utveckling av bildseendet är några viktiga ledord för min del.
Och hellre Bullerbyn än Mordor tycker jag nog.Men så är jag också genuint trött på dessa så kallade "geniala" fotografer som tydligen inte trivs om kommentarer på bilder är vänliga, uppmuntrande eller humoristiska ( till exempel )

Vi är helt överens Ulf!

fotohälsningar
Terje
 
Ok nu har jag trängt igenom denna tråd, tagit del av Philips kommentarer och min slutsats är att profileringen, analysen och nedgörandet av Philips person är mycket värre än hans kommentarer.
Med avseende på konstruktiv nivå och trevlighetsgrad i formuleringar så finns det givetvis mycket övrigt att önska. Men om man bortser från detta, och i stället fokuserar på semantiken i kommentarerna, har han verkligen så fel? Ska Gunte och alla andra som har fått positiva omdömen känns sig kränkta?
Jag är inte säker men jag är definitivt säker på att ni går för långt när ni diagnostiserar Philip och tycker att denna typ av amatörmässiga ”psykoanalyser” är vidrig.
Något annat som tas upp, som nästan är lika illa och som jag har drabbats av är hämnd. Jag gjorde jag misstaget och satte ett betyg under det aktuella bildgenomsnittet på en bild. Bilden var uppladdad av en av de mest aktiva medlemmarna och vips fick jag grymt låga betyg på de nya bilderna som jag laddade upp av personen i fråga. Det var inte lika kul att kommentera bilder efter det och nu ger jag nästan uteslutande kommentarer till de som kommenterar mina bilder. Jag tror att det enda sätt att komma till rätta med detta är att slopa betygen och framför allt statistiken över betyg.
 
joker skrev:
Jag är inte säker men jag är definitivt säker på att ni går för långt när ni diagnostiserar Philip och tycker att denna typ av amatörmässiga ”psykoanalyser” är vidrig.
Om du med detta menar mitt svar till någon som undrar vilka som skriver så som gjorts kan jag endast säga "relata refero" (Jag berättar det jag hört). Jag har inte skrivit artikeln eller gjort undersökningen. Den är kanadensisk tre -fyra år gammal men jag minns inte vad författaren hette. Men han/hon var definitivt ingen amatör. Lustigt att du skall kasta ur dig något sådant utan något som helst faktaunderlag....
Sedan är det en helt annan sak att den inte stämmer på Philip, den ursprungliga artikeln handlade om chattare som hoppar in i en diskussion, säger något olämpligt och sedan snabbt försvinner. Och det skrev jag också i mitt inlägg, fast jag medger att det kunde framgått ännu klarare.
I stället för att hudflänga grabben här vilket jag tycker är olämpligt kan ni som känner er frågande inför hans kommentarer skriva till honom. Det gjorde jag och vi rätade ut frågetecknen tämligen omgående. Utan att blanda in webmaster eller att starta långa diskussioner.
 
Det blir ganska roligt när man går in och läser nämnda persons kommentarer i samlad form, så mycket ilska samlad. Jag känner igen mig själv, allt det man skulle vilja vräka ur sig men bara gör när man är full (och ensam hemma).

Är det verkligen så vanligt med otrevliga kommentarer på fotosidan?

Det verkar som det anses avara ett problem som växer, själv tycker jag snarare att det är för många meningslösa gullekommentarer till bilderna.
Jag vet, det låter illa det jag skriver men jag har svårt att få fram nyanser i elektroniska forum.

Jag kollar sällan på bilder och läser kommentarerna eftersom det är diskussionerna som är det intressanta.
 
Har inte heller upptäckt problemet förrän jag läste nämnda kommentarer i samlad form. Visst har man sett en och annan otrevlighet tidigare, men bara ignorerat det. Förhoppningsvis är det väl heller inget växande problem eftersom det verkar vara ett mkt litet antal av alla medlemmar som ger dessa kommentarer. Hoppas för övrigt att man har vett att inte använda datorn nästa gång man är full och förbannad *ler*...

Och som svar på nåt helt annat ska man naturligtvis aldrig skriva något man inte skulle kunna säga direkt till personen ifråga. Men personligen skulle jag inte tveka en sekund att tala om för någon när den beter sig som skit! Så förhoppningsvis får man väl även i fortsättningen uttrycka sina åsiker här utan att någon ropar på pappa polisen (i detta fall redaktionen). Naturligtvis inom rimliga gränser! Oj, nu börjar det bli mest svammel och ämnet är nog uttömt för min del...

Lotte
 
att nedvärdera bilder med såna kommentarer som herr P. Laurell gör borde inte vara tillåtet. jag läste igenom PLs kommtentarer och vad fann jag, uppemot hälften av allt han skrivit var ren mobbning. Det är säkert inte bara PL som beter sig på detta sätt, så alla som känner sig utpekade kan ju ta åt sig en smula och försöka skärpa sig

vore trevligt att höra vad philip har att säga om detta och om denna diskussion överhuvudtaget, så om du skulle råka trilla förbi kan du väl bidra med en kommentar (en riktig, en).
 
joker skrev:
...och min slutsats är att profileringen, analysen och nedgörandet av Philips person är mycket värre än hans kommentarer.
Utan att ta ställning till det du kallar profilering, analys och nedgörande, så undrar jag på vilket sätt du menar att detta är mycket värre än de kommentarer som diskuteras.
...har han verkligen så fel? Ska Gunte och alla andra som har fått positiva omdömen känns sig kränkta?
Ja, jag anser att han har fel i mycket av det han skriver.
Nu kan jag inte tala för Gunte m.fl. men jag tror inte att han/de känner sig speciellt kränkt/a av positiva omdömen.
Möjligen reagerer ovan exemplifierade personer som jag, nämligen som medmänniska, när de läser den typ av kommentarer som vi diskuterar här.

Att en person visar att han ibland kan skriva positiva kommentarer, ursäktar inte på något sätt det vi diskuterar här. Det vore ju som att se förmildrande på en kvinnomisshandlare "eftersom han är så snäll mot hunden".
Ingen av oss är bättre än sina sämsta sidor.

Något annat som tas upp, som nästan är lika illa och som jag har drabbats av är hämnd. Jag gjorde jag misstaget och satte ett betyg under det aktuella bildgenomsnittet på en bild. /.../
Jag tror att det enda sätt att komma till rätta med detta är att slopa betygen och framför allt statistiken över betyg.
Mycket beklagligt.
Jag har själv satt betyg som legat under bildens medelbetyg, men klarat mig från hämnd. Det kanske bara är en tidsfråga... ;)
Jag tror inte slopande av betygen skulle göra att vi kom tillrätta med det problem (osakliga kommentarer) vi diskuterar här.

mipert skrev:
Är det verkligen så vanligt med otrevliga kommentarer på fotosidan?
Det verkar som det anses avara ett problem som växer, själv tycker jag snarare att det är för många meningslösa gullekommentarer till bilderna.
De konstruktiva och vänliga kommentarerna är tack och lov vanligare, men jag upplever det som ett växande ofog.
Själv har jag inte ett dugg ont av det du kallar "gullekommentarer", varesig det är jag själv eller någon annan som får dem.
 
theWitch skrev:
... så undrar jag på vilket sätt du menar att detta är mycket värre än de kommentarer som diskuteras. ...

Jag tycker att det är en avsevärd skillnad mellan att ge sig på en persons bilder och en persons karaktär. Jag tror att fotoentusiasmen har gått lite långt när bilder har större värde en personer.
Givetvis vill jag att det ska vara en trevlig stämning men tycker inte på långa vägar att den otrevliga stämningen väger över. Jag förstår att de "drabbade" kan känna sig stötta men för den sakens skull är inte personangrepp okay.
Sedan är det så att jag tycker att det är nödvändigt för Fotosidan kvalité att det finns lite balans till det sockersöta - med avseende på bilder, kommentarer och inlägg.
 
joker skrev:
Sedan är det så att jag tycker att det är nödvändigt för Fotosidan kvalité att det finns lite balans till det sockersöta - med avseende på bilder, kommentarer och inlägg.

Håller med, det behövs både ros & ris. Om man ständigt blir struken medhårs så stagnerar man som fotograf. Det sockersöta dominerar i alltför hög grad.

Men den negativa kritiken ska naturligtvis vara hövlig och konstruktiv. Förolämpningar, svordomar, hånfullhet och förakt hör inte hemma här. Tycker jag.
 
michajlof skrev:
Det är säkert inte bara PL som beter sig på detta sätt, så alla som känner sig utpekade kan ju ta åt sig en smula och försöka skärpa sig
Så sant som det är sagt!

vore trevligt att höra vad philip har att säga om detta och om denna diskussion överhuvudtaget, så om du skulle råka trilla förbi kan du väl bidra med en kommentar (en riktig, en).
Håller med.
Dessvärre är det nog så som Terje skrev ...tyvärr tror jag dock att dessa medlemmar som lirar av sig dessa "hjärndöda" kommentarer inte går in och läser i forumen


joker skrev:

Jag tycker att det är en avsevärd skillnad mellan att ge sig på en persons bilder och en persons karaktär.
???
Men är det inte det vi diskuterar här; Kommentarer som inte är bildkommentarer, utan enbart (uppenbarligen) syftar till att såra och kränka.
Jag kan då inte spåra något direkt bildrelaterat i de aktuella kommentarerna.
 
när jag började dela med mig av mina bilder var den första komentaren den här:

"2002-03-20 23:44 Christian Nilsson:
Suddig, mittplacerad komposition och ointressant motiv. Vill inte att du ska deppa för det. Läs en hög bra fototidningar och fotoböcker och titta på några tusen bilder så blir nog snart resultatet bättre!"

titta på namnet. öppna sedan en av era tiningar med namnet foto. ni bör hitta ett överensstämmande namn påinsidan av pärmen. jag tror att ni som är seriösa ska försöka vara seriösa även på fotosidan.se om inte ni som kan era saker hjälper oss nybörjare vilka ska då göra det?
 
joker skrev:

Något annat som tas upp, som nästan är lika illa och som jag har drabbats av är hämnd. Jag gjorde jag misstaget och satte ett betyg under det aktuella bildgenomsnittet på en bild. Bilden var uppladdad av en av de mest aktiva medlemmarna och vips fick jag grymt låga betyg på de nya bilderna som jag laddade upp av personen i fråga. Det var inte lika kul att kommentera bilder efter det och nu ger jag nästan uteslutande kommentarer till de som kommenterar mina bilder.

Jag har kollat igenom dina bilder och kommentarer som du fått, kan inte se några kommentarer/betyg som jag kan se som osakliga eller väldans låga jämfört med övriga? vilka bilder/kommentarer menar du? mvh/Kim
 
Senast ändrad:
kan vi inte bara behandla de som uppför sig illa som olyckliga barn - trösta, banna och försöka förstå dem. (men jag har tagit bort bilder direkt när jag blivit påhoppad man blir ju ledsen)
Går det inte att ta bort kommentarer och betyg när det är uppenbart elakt och "orättvist" ? - men det är klart - jag förstår -vem vill sitta och kolla sån´t. vi får väl leva med det helt enkelt.
 
Instämmer med Acke om att det behövs både ris och ros i kommentarerna.
Men om man inte är en så erfaren fotograf med mångårig träning och bildseende, så är det inte så lätt att komma med saklig och konstuktiv kritik på andras bilder, då blir det lätt att man tittar lite extra på de bilder man tycker om och skriver då varför man tycker om den bilden.

Men själv vill jag nog väldigt gärna höra hur och vad jag kan förbättra i mina bilder av andra som då är mer kunniga och erfarna.

Men även jag har råkar ut för denne PL och hans aggresiva framtoning och blivit ombedd att "lägga ned". Det är inte den typen av kommentarer man lär sig något av, utan man blir mest ledsen.
Så visst kom med även ris, men även den kan "sägas" vänligt.
 
Det ska inte behövas att jag ska ta kontakt med någon bara för att han/hon inte kan uppföra sig som folk. Skulle han/hon häva ur sig nått dylikt på krogen skulle han/hon åka på en råsop. Vederbörande bör gå en kurs i verbal framställning.

Kommer man hit som nybörjare och får dylika kommentarer på sina bilder så är nog inte det första man tänker på att ta kontakt för att försöka förstå vad kritikern igentligen menar. Det ligger nog närmare till hands att hoppa av fotosidan och kanske till och med sälja av utrustningen i tron att man är oförbätterligt kass på att fotografera.

I Microsofts Office-paket finns det en mall för att föra fram dåliga budskap. Berörda kritiker kan kanske börja med att läsa igenom den.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.