Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosida eller sandlåda?

Produkter
(logga in för att koppla)
En av fotograferna jag verkligen gillar här på fotosidan är den mystiske Eugen Extremo von Scannermann. Hans bildspråk kan kanske upplevas som absurt, provokativt, makabert etc. Och personen bakom pseudonymen som frustrerad, oborstad eller vad man nu kan tycka.
Men läs Eugens kommentarer på andras bilder! Alltid uppmuntrande och vänliga. Har också haft lite mejlkontakt med denne trevlige gentleman.

Min poäng är att de som verkligen lägger ner arbete och älskar att fotografera *aldrig* skulle
komma på tanken att trakassera nykomlingar på fotosidan eller andra som kanske inte alltid laddar upp perfekta bilder.Terje Hellesö är ett annat bra exempel på en yrkesman som inte sänker sig till den futtiga nivå som vissa gjort till sin "stil".

En del verkar *leta* efter mindre lyckade bilder bara för att få nöjet att skriva elakheter.

Förstår inte detta alls.
 
Kanske bara jag som kör med stenålderteknik här i form av vanligt modem, men det innebär iaf att jag får nytt ip nästan varje gång. Så man behöver ju inte ens besvära sig med det. Inte ens de som har bredband kan vara säkra på att ha samma ip-nummer varje gång de kopplar upp sig normalt sett, det finns undantag.

Men om fotosidan skulle få nån miljon till övers så vet jag ett företag som utan vidare skulle kunna hjälpa till med en sådan lösning...eller kanske inte förreste...:)

Mvh
Maverick
 
Jag har följt denna tråd med stor intresse samtidigt som jag har följt våran "mobbare" i hans kommenterade. Det är numera ganska tydligt att han inte har tänkt att ändra sitt sätt emot fotosidans medlemmar och det vore kanske dags att han tas bort av våra kära administratörer. Det har redan tagits upp men vad händer om han skulle kommentera en bild från en nybörjare?

Alla dylika kommentarer som dom han redan har fällt är fullt tillräckligt för att smutskasta fotosidan. Har vi råd att tappa medlemmar på grund av en persons "behov" av att sänka andra människor?

Det kan säkert ibland vara svårt att dra någon direkt gräns för vad som ska tillåtas och inte men här är gränsen passerad för länge sedan bara för att nämna några av dom senaste kommentarerna:

-Det är en hyfsad semesterbild men låt för fan bli att förklara bilden för oss.
-Var är hon blöt, sa du?
-Jag trackar inte alla jag inte gillar. Jag sågar bilder och bildtexter när jag känner för det och ger beröm när jag tycker nåt är bra.

Det ger en viss avsmak och man funderar onekligen på om det är dags att tacka för sig och lämna sällskapet.

Mvh Anders
 
Håller med Malm. Nu räcker det med kommentarer från den här personen. Fram med radergummit.
 
Hej

YArcPlus web har ett förfarande som verifierar mailadressen. Då man registerar sig så mailas en länk som man aktiverar med.
Då kan man tänka sig att man inte godkänner tex Hotmailadresser eller dyl mailadresser vid öppnandet.

På så sätt begränsar man friheten.



Maverick skrev:
Kanske bara jag som kör med stenålderteknik här i form av vanligt modem, men det innebär iaf att jag får nytt ip nästan varje gång. Så man behöver ju inte ens besvära sig med det. Inte ens de som har bredband kan vara säkra på att ha samma ip-nummer varje gång de kopplar upp sig normalt sett, det finns undantag.

Men om fotosidan skulle få nån miljon till övers så vet jag ett företag som utan vidare skulle kunna hjälpa till med en sådan lösning...eller kanske inte förreste...:)

Mvh
Maverick
 
Vill bara säga till Peter Jönsson som kanske tog min kritik som påhopp, att jag älskar aktfotografier av kvinnokroppar. Du har ju som modig fotograf inom detta område märkt att känslorna för denna typ av fotografi är delade, antingen älskar man aktfoto eller hatar det. Man riskerar att bli kallad "kvinnoförtryckare" och andra jämför denna sköna konst med porr. Även om jag inte har just din smak, så har du sporrat mig och jag har numera större önskan om att själv börja ta aktbilder. Av ett annat slag dock, men hur tråkigt skulle det inte vara om alla tyckte lika och gjorde samma saker?
 
urbano skrev:
En del verkar *leta* efter mindre lyckade bilder bara för att få nöjet att skriva elakheter.

Förstår inte detta alls.


Det påminner om dem som inte tål att se utsmyckningar och blomsterarrangemang i städerna, utan måste vandalisera. Är det svalt ute är det för kallt, och blir det varmare är det för varmt. Denna jävla torka och detta äckliga regnande.

"Proffs" som ser ned på nybörjare är också en skara högfärdsblåsor som förstör nöjet med fotograferandet för många som då inte tycker det är roligt att visa sina bilder längre.
 
roinek skrev:
YArcPlus web har ett förfarande som verifierar mailadressen. Då man registerar sig så mailas en länk som man aktiverar med.
Då kan man tänka sig att man inte godkänner tex Hotmailadresser eller dyl mailadresser vid öppnandet.

På så sätt begränsar man friheten.

Inte bra för mig t.ex. som bara använder Hotmail. Mina mailprogram har bara krånglat och drabbats av virus. Det slipper jag med Hotmail.
 
Kanån skrev:
Jag tycker det är speciellt synd på de som är helt nya på fotosidan och som kanske tror alla är snälla. De laddar upp sitt första album eller sin första bild och väntar nyfiket på kommentarer (och vem vet kanske också letar efter lite vänner?) Den första kommentaren de får är typ "vad fan är detta för skit"!

Hade det varit den första kommentaren jag hade fått så hade jag fort lagt kameran på hyllan och kvickt försvunnit från fotosidan. :-(


Peter, det du berättar har hänt mig och säkert flera andra här på fotosidan.se
För ett halvår sedan (som nybliven medlem) laddade jag upp en bild som jag tyckte kanske inte var så dålig, väntade på(lite naivt kanske) att man skulle få både negativ och positiv kritik, men i vänlig ton och mer konstruktiv kritik.

Men nej, där fick jag världens utskällning om att jag ens hade laddat upp den, att den bilden hade vem som helst kunnat göra etc etc etc......

Det var droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag raderade omedelbart den bilden samt kommentaren, och bestämde mig, att här blir det inga fler bilder uppladdade.

En positiv sak i det hela, är väl att jag åtminstone lyckats förtränga personen som gav mig kritiken ;-)

Det är intressant att följa denna tråd, och måste verkligen berömma er alla för många riktigt fina bilder som publiceras här. Men några fler uppladdade bilder från mig lär det nog inte blir.
Men jag tycker verkligen det är roligt och spännande att se alla era bilder. :)
 
Jonas skrev:
Varför skriver man sånna kommentarer?
Det handlar enligt en undersökning som gjorts på samma typ av inlägg på chatsidor om mobbade personer med dålig eller ingen social kompetens. och därmed en total brist på flexibilitet och anpassning till omgivningen. De tycker sig skyddade av en anonymitet på nätet och vågar då äntligen "ge igen".
Den sociala inkompetensen är oftast orsaken till att de är mobbade. Ibland handlar det om personer med Aspergers syndrom, en personlighetsstörning som kan variera i svårighetsgrad men ligger i intervallet lätt personlighetsstörning - - - - autism.
Us
 
Precis Roine, han har också reggat sig som yrkesfotograf.
Vad är detta?

Yrkesfotograf...ja! Proffesionell....NEJ!

Tacka vet jag "våra" seriösa, trevliga, ödmjuka och självsäkra yrkesfotografer som inte ser oss ammatörer som konkurrenter. Som ger, och ger, av sitt kunnande. Ni är guld värda för oss andra.
Läromästare av allra högsta grad.

Jag har inte varit inne och kommenterat de senaste dagarna. Jag vill faktiskt inte! Kanske i slutet av veckan, om det lugnat sig.
 
Jag har läst igenom PLs kommentarer och det tycks som om vi måste skilja mellan PLs intention och beteende. Hans intention, tolkar jag det som, är god, dvs ge rättfärdig kritik (med några undantag), men på det sättet han gör (beteendet) kan ibland vara något osmidigt. Frågan är var man ska lägga sig, jag misstänker att en del personer kan bli ledsna och ta åt sig fastän de får rättfärdig, konstruktiv negativ kritik då deras förväntningar ang en bild skiljer sig från någon annans uppfattningar.

Men det är bra att vi tar tag i saken genom en diskussion. Genom diskussionen bygger vi upp ett normsystem, tyst kunskap om vad som är accepterat och inte accepterat. Tyvärr riskerar vi samtidigt att stöta bort de, kanske geniala fotografer, som till sin intention har vettiga kommentarer och som inte finner sig i det astridlindgrenland av ständiga ryggdunkningar vi håller på att konstruera. Men jag lever iofs i det landet än i landet där vassa kommentarer, personliga påhopp, hämndattacker etc får grassera. Det är överhuvudtaget ganska få som orkar och vill ta tag i de bilder som jag själv anser inte säger mig så mycket, jag gjorde ett försök i början men tröttnade, dels pga arga motmail. Det är bara att kika på betyglistan, mest fyror och femmor, och enligt mig skulle inte snittet befinna sig där om alla bilder hade blivit bedömda.

Jag utgår ifrån att folk kommenterar bilder i den stil och ton som de själva vill få sina bilder bedömda, och alltid med en god intention bakom kommentaren.

Med detta följer att om ni får en kommentar som ni till ton eller ordval stör er på, utgår från att kommentarlämnarens intention är god och gör även klart för denne att ni hellre önskar mer nyanserad konstruktiv kritik.

/Erik

Sorry PL att du fick stå som exempel i mitt resonemang, hittade ingen bättre.
 
Ja, du Erik. "rättfärdig kritik", "något osmidigt" "intentionen är god".
Det är bra om man är specifik, för diskussionen gällde ursprungligen citaten nedan. Och fler har ju tillkommit.Det finns rätt och det finns fel.

Jag har i alla fall aldrig uppfattat denna sajt som någon slags uppfostringsanstalt för ovana, trevande fotografer som ska mästras av de missförstådda genierna. Det vore ju rätt absurt.Att se som sin uppgift att leta efter foton som inte "säger så mycket" bland 25 000 verkar ju också ganska tungt.

Och det var som sagt dessa citat som diskussionen gällde från början:

* Om det inte är bra så ska du väl inte plåga andra med din skit.
* Men det är inte kul för oss andra. Spar skiten hemma.
* Jamen förhelvete vi ser att det är en jävla katt på ett hustak. Du behöver inte skriva det.
* hästfetto
* Om man gillar grisar med underbett är det snygga hudtoner
* Är du dum i huvet?
* Det är en bild som vem som helst kan göra på en pisskvart och mycket bättre dessutom.
* jag tycker det är fult
* Bespara oss töntigheter som denna bildtext, tack.
* idiot
* Du måste ha en allvarlig hjärnskada!
* Och sen den där jävla, snirkliga CP-loggan där nere...
* inverterat suger bajskorv
* Jag blir deprimerad av sånt här.
* det här var fult
* Kallas detta fotokonst? I såna fall kan en handikappad apa med synproblem bli en stor artist.
 
Sumpen skrev:
Tyvärr riskerar vi samtidigt att stöta bort de, kanske geniala fotografer, som till sin intention har vettiga kommentarer och som inte finner sig i det astridlindgrenland av ständiga ryggdunkningar vi håller på att konstruera.

Sumpen har en poäng med astridlindgrenlandet. Jag tycker också att alltför många bildkommentarer är äckligt sötsliskigt insmickrande. Men det rättfärdigar inte de kommentarer som citeras ovan.

Tuff, negativ kritik ska givetvis vara tillåten så länge den är konstruktiv i något avseende. Kommentarerna ovan är enbart destruktiva.
 
Det är tragiskt när folk inte kan vara sakliga utan ska tracka andra och deras bilder.
Det verkar om om dessa förvirrade människor måste hävda sig mot andra kanske för att deras egna bilder inte är så märkvärdiga.
Dessa människor med tvångstankar att de alltid måste hävda sin egen åsikt kommer tyvärr alltid att finnas i samhället och på internet har de funnit sin fristad. En åtgärd är att anmäla dem till din intenetoperatörs abuse avdelning.
Förtal och ärekränkning är brottligt i sverige.
 
Ett litet klarläggande:
Alla citaten kommer inte från en och samma person (även om övervägande delen av dem är en persons verk).
Om jag inte minns fel, så hämtade jag citaten från tre olika personer. En av dem tycks ha tagit sitt förnuft tillfånga sedan denna diskussion startade, och packat sig iväg från fotosidan.
 
Ja det är ju ännu värre att det finns fler! Och troligen ännu fler än tre, men när jag läser ovan nämnda persons kommentarlista blir jag mörkrädd!

Lotte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.