Annons

Fotosida eller sandlåda?

Produkter
(logga in för att koppla)
[QUOTE"2002-03-20 23:44 Christian Nilsson:
Suddig, mittplacerad komposition och ointressant motiv. Vill inte att du ska deppa för det. Läs en hög bra fototidningar och fotoböcker och titta på några tusen bilder så blir nog snart resultatet bättre!"

[/B][/QUOTE]

Men Samuel, detta var ju knappast en dålig, nedvärderande eller osaklig kommentar, tycker jag. Detta var en ganska bra kommentar där personen tycker en viss sak, ber dig att inte deppa, ger dig råd hur du ska fortsätta.
Kanske inte så uttömmande, men helt inom gränsen.

Får man inte skriva så´na här kommentarer då ber jag "Den utan synd kasta första stenen".

Att inte tolerera kommentarer av den här sorten gör att man bara vågar skriva sockersöta kommentarer, och ge fyror och femmor. Kanske därför betygen ligger så högt. Jag tror inte att vi klappar varandra på ryggen. Jag tror vi inte tar de dåliga bilderna, med risk för att bli kallad "Hästfetto" eller dyligt. Kanske få hem ett långt e-brev med hot.
 
Inte för att jag tror att någon bryr sig men jag upprepar tidigare förslag att man skall vara tvungen att kommentera om man laddar upp bilder. Skulle lösa även detta problem. Argumentet mot detta är oftast att kommentarerna skulle bli torftiga. Men hellre torftiga kommentarer på en bild än inga alls tycker jag. Om en nybörjare laddar upp en bild och den enda kommentar han får är "Skitbild, varför laddade du upp den?" är det som redan nämnts lätt hänt att personen tappar sugen. Men om han samtidigt får snällare och mer konstruktiva kommentarer blir det inte lika farligt. Mer balans. Om all denna tid som läggs på att skriva inlägg i forumen hur man skall kommentera istället lades på att ge bra kommentarer skulle det se helt annorlunda ut och personer "typ PL" skulle göra väldigt liten skada och försvinna i mängden i stället för att bli det allra viktigaste på den här sidan.
 
Hans-C skrev:
...jag upprepar tidigare förslag att man skall vara tvungen att kommentera om man laddar upp bilder. Skulle lösa även detta problem.
Tanken är god, men jag tror inte att den är praktiskt genomförbar. Och jag tror nästan att nytillkomlingar skulle skrämmas bort av ett sådant krav.
Om jag ser till mig själv, så "vågade" jag till en början inte kommentera bilder. Det var på något sätt känslan "Hur skall lilla fotoamatören jag kunna ha åsikter om andras bilder".

Om all denna tid som läggs på att skriva inlägg i forumen hur man skall kommentera istället lades på att ge bra kommentarer skulle det se helt annorlunda ut och personer "typ PL" skulle göra väldigt liten skada och försvinna i mängden i stället för att bli det allra viktigaste på den här sidan.
Visst är det beklagligt att en sådan här sak skall behöva tid och uppmärksamhet på fotosidan. Men samtidigt får man inte vara rädd för att ta itu med obehagligheter. Vissa saker kan inte tigas ihjäl.
Jag håller inte med dig om att "personer typ PL" är de viktigaste här på fotosidan.


Och så en fråga till redaktionen: Har ni dragit några slutsatser utifrån diskussionen?
 
Åse.Du har varit konsekvent och visat kurage i denna diskussion.Vi är helt överens. För min del är det uteslutet att fortsätta delta i en community som tillåter grova kränkningar av dess deltagare.På vanligt fegt "svenskt" vis så diskuterar man runt problemet i långa krumelurer och till slut verkar det som om man ska känna sympati för den eller de som står för kränkningarna. Nej tack.
 
"Tanken är god, men jag tror inte att den är praktiskt genomförbar. Och jag tror nästan att nytillkomlingar skulle skrämmas bort av ett sådant krav.
Om jag ser till mig själv, så "vågade" jag till en början inte kommentera bilder. Det var på något sätt känslan "Hur skall lilla fotoamatören jag kunna ha åsikter om andras bilder". "

Den är prakiskt genomförbar eftersom det har gjorts på andra sidor. Jag förstår precis vad du menar med den där rädslan. Men ingen(?) kräver av en absolut nybörjare att ha några fantasiska konstruktiva förslag och kommentarer. "Jag får en sommarkänsla av bilden" är alldeles tillräckligt. Själv uppskattar jag kommentarer från alla om dom är seriösa. Man kan också som många gör påpeka att man är ny men ändå tycker si o så etc. Jag tillhör nog fel generation eller något sådant men tycker definitivt att man skall ge och inte bara ta emot så som många gör här. Och det handlar inte bara om nybörjare. Lite krasst men om man inte är beredd att ens ge väldigt enkla och snälla kommentarer till andra tycker jag inte att man skall ladda upp bilder själv heller, nybörjare eller proffs. Men jag vet att jag är i minoritet och att "management" vill ha det som det är. Bara vädrar min åsikt och övertygelse.

Att vissa saker kan inte tigas ihjäl håller jag fullständigt med om. Men min poäng är att dessa obehagligheter inte hade blivit så tydliga och påverkande OM många fler vettiga personer (absolut dom flesta här) hade givit mer kommentarer.
 
Kim7i skrev:


Jag har kollat igenom dina bilder och kommentarer som du fått, kan inte se några kommentarer/betyg som jag kan se som osakliga eller väldans låga jämfört med övriga? vilka bilder/kommentarer menar du? mvh/Kim

Tjena Kim,
lustigt att just du skulle haka upp dig och reagera på den minst väsentliga delen av mitt inlägg ...
Den första frågan begriper jag inte alls, det kan vara så att det inte är en fråga och att frågetecknet bara har hamnat där. När det gäller den andra frågan, eller den enda om mitt antagande stämmer kan jag bara kontra med följande fråga: Vad sägs om idén att jag har tagit bort bilderna?
Simma lugnt!
 
Aha..du har tagit bort bilderna..väldans trist att höra om hämdaktioner ivfsh..
jag reagerara på den delen av ditt inlägg som intresserade mig,
så klart:)
första frågetecknet var menat som en uppmaning till dig att ge ett motargument ;-)
och jag fick ju en förklaring..så jag är nöjd:) mvh/Kim
 
Dra åt skogen..

Det är lockande att dra till med nått ännu värre..

Hjälp, fick min första etta igår med kommentar: Den platsar inte på fotosidan..svarar och ber om konstruktiv kritik och får en lektion i akvarieskötsel!
Bilden är tagen på HavetsHus i Lysekil så det är lite svårt att städa och fixa innan.
Naturligtvis ska man ta det med en nypa salt men förstår att det gärna kan bli små krig ibland när känslorna svallar.
Men samtidigt tycker jag att det delas ut mest snälla fyror med kommentarer Snyggt fint och så
(gör ofta själv så, men jobbar på det..)

Till 95% är alla på fotosidan toppen och heltrevliga, och resten lär sig med tiden så ha en härlig sommar bakom linsen allihopa

:) carina
 
Den här diskussionen startade med några citat varav en del finns nedan. Det är helt oacceptabelt att de ansvariga för sajten låter denna typ av kränkningar passera utan synbara åtgärder.Det finns en policy från redaktionen om att man endast bör ladda upp bilder som man är stolt över och vill visa för andra. Det är en i grunden riktig policy - experimentlusta och nytänkande måste också kunna finnas (även om den tekniska kvaliteten inte är perfekt)

Det jag efterlyser är en policy mot "abuse" dvs uppenbara kränkningar av medlemmarna i öppna forum som t.ex. i bildkommentarerna.

Efter att i många år varit engagerad mot diskriminering och kränkningar av människor med funktionshinder är det naturligtvis extra plågsamt att se kommentarer som vissa av dem citerade nedan.

Fotosidan kan vara en härlig plats för kommunikation genom bilder. I avvaktan på en policy enligt ovan har jag dock valt att inte deltaga.



* hästfetto
* Är du dum i huvet?
* idiot
* Du måste ha en allvarlig hjärnskada!
* Och sen den där jävla, snirkliga CP-loggan där nere...
* Kallas detta fotokonst? I såna fall kan en handikappad apa med synproblem bli en stor artist.
 
Hej

Vill bara påpeka att redaktionen både svarar på mail och verkar vidtaga åtgärder om man meddelar sig.
DVS man måste agera själv också. Att förvänta sig att någon har tid att gå igenom allt och alltid verkar inte rimligt.

Roine
 
urbano skrev:
Den här diskussionen startade med några citat varav en del finns nedan. Det är helt oacceptabelt att de ansvariga för sajten låter denna typ av kränkningar passera utan synbara åtgärder.
En del av dessa kommentarer är borttagna.
 
Empatistörningar

Olika forskare menar att mellan 1-5% av alla män och 5 gånger färre kvinnor saknar medkänsla för medmänniskor.
Jag tror, som Ulf är inne på, att enda sättet att få lugn och ro här på fotosidan är att ha en stenhård policy för att stävja denna typ av personer.
 
Jag vill bara säga till Urbano att det stämmer inte att vi inte vidtar åtgärder. Jag sitter och raderar kommentarer varje dag och svarar på ALLA mail från medlemmar som känner sig kränkta. Det finns INGEN medlem som just NU känner sig kränkt eftersom jag har svarat på alla mail och raderat alla de berörda kommentarerna. Är den ngn medlem som fortfarande känner sig kränkt så är det bara att dra ett mail.

Jag kommer inte heller i fortsättningen att berätta vilka medlemmar eller kommentarer jag raderar. Jag tycker helt enkelt inte att det är relevant.

Vidare skulle jag gärna vilja att du Urbano påbörjade policydokumentet eftersom du efterfrågar det. Lägg upp det som en ny diskussionstråd så jobbar vi gemensamt fram det. Jag klarar nämligen själv inte av att formulera ett tydligt, väl avgränsat och ett odiskutabelt policydokument.
 
elmfeldt skrev:
Vidare skulle jag gärna vilja att du Urbano påbörjade policydokumentet eftersom du efterfrågar det. Lägg upp det som en ny diskussionstråd så jobbar vi gemensamt fram det. Jag klarar nämligen själv inte av att formulera ett tydligt, väl avgränsat och ett odiskutabelt policydokument.
Är inte detta tydligt nog egentligen?
 
Olika forskare menar att mellan 1-5% av alla män och 5 gånger färre kvinnor saknar medkänsla för medmänniskor.
Jag tror, som Ulf är inne på, att enda sättet att få lugn och ro här på fotosidan är att ha en stenhård policy för att stävja denna typ av personer.
---------------------------------
På fotosidan finns det alltså mellan ~3-15 kvinnor och ~55-270 män med andra ord.
 
David Elmfeldt skrev:
Jag sitter och raderar kommentarer varje dag och svarar på ALLA mail från medlemmar som känner sig kränkta. Det finns INGEN medlem som just NU känner sig kränkt eftersom jag har svarat på alla mail och raderat alla de berörda kommentarerna. Är den ngn medlem som fortfarande känner sig kränkt så är det bara att dra ett mail.

Jag kommer inte heller i fortsättningen att berätta vilka medlemmar eller kommentarer jag raderar. Jag tycker helt enkelt inte att det är relevant.

Tack för ett mycket bra klargörande. Det här är ingen rolig diskussion precis, men väldigt nödvändig tror jag. Jag har verkligen förståelse för svårigheterna att "övervaka" inlägg och det borde heller inte behövas.

Det finns dock en gräns som man böra vara vaksam mot. Och det är när det handlar om uppenbara kränkningar av en medlem, nedsättande omdömen som anspelar på etnisk bakgrund, sexuell läggning eller funktionshinder. Detta borde gå att få bort från fotosidan.

Kommentarer i stil med "ful bild", "taskig komposition" etc. är visserligen torftiga och intetsägande, men det är inte det som jag reagerat mot.

Och jag tycker fortfarande att du och dina kollegor gör ett utmärkt arbete med denna sajt. Just därför ska vi gemensamt vara rädda om den.

Tack för din reaktion på denna diskussion.

Ulf
 
Ja, vad ska man säga... med vänlighet kommer man långt. Är den dessutom ärligt menad kommer man ännu längre.

Men så finns det ju alltid risken - som är så vanlig i "internet communities" - att alla dunkar varandra i ryggen och upphöjer tveksamma prestationer till skyarna bara för att man inte vill såra någon, eller ännu värre; i och med det riskeras att frysas ut...

Jag har sett det förut, och även i kommentarerna i gästböcker hos en del fotohemsidor jag vandrat förbi.

Självklart ska man inte såga bara för sågandets skull, det är helt onödigt.

Och jag försvarar inte påhopp. Men kanske man ska hejda sig lite om man får en kommentar av den typen vi diskuterar, tänka efter en stund och försöka förstå vad skribenten menar. Låt ilskan skölja av, och ta till er av kritiken - om den är befogad, alla åsikter behöver man faktiskt inte bry sig om. Eller ignorera - det är ibland det bästa.

Jag tyckte också att en del av Philips kommentarer var onödigt bitska. Lustigt förresten att en enda person (eller kanske tre stycken då) kan få, som det känns, hela sajten att koka.

Undrar om han över huvud taget är medveten om denna uppmärksamhet?

Efter att ha gått igenom hans skörd av kommentarer så finner jag dock många vara rätt roliga - och ärligt menade, om än inte alltid så vänliga. Och faktiskt; en hel del (inte alla) är även som jag ser det konstruktiva.

Jag kände mig illa berörd i början av diskussionen, tyckte att "det är ju för jäkligt hur en del personer hoppar på andra" - men tycker nog nu efter lite betraktande och tanke att en del av "påhoppen" är lite friska inslag i astrid lindgren-gullandet, som någon sa.

Ta inte så allvarligt på allt som skrivs - det är ju bara fotografi... ;-)

Som nykomling i församlingen ska jag snart lägga upp bilder också. Hoppas på all möjlig respons. Och att jag tål negativ kritik - förhoppningsvis leder den ju till bättre resultat.
 
Senast ändrad:
Med den här sortens diskussioner finns det goda förutsättningar för fotosidan.se att fortleva i många långa år. Ett forum som samtidigt fungerar som en ventil är en förutsättning om det inte kommentar och betygsdelen ballar ur fullständigt. Rötägg kommer alltid att finnas, moral måste ständigt repeteras för att inte försvinna.
Bara en parentes i sammanhangen men ändock så viktig...

Det är dessutom lärorikt att titta på dessa långa trådar. De visar nämligen hur otroligt skört det skrivna språket är. Missförstånd uppstår så väldigt lätt och ironi på pränt är faktiskt få människor som klarar av, speciellt när vissa inte är införstådda i regler. Därför är det alltid A och O att vara TYDLIG när man skriver. Det som är självklart för en själv är inte alltid det för andra.
 
Hej alla sårade medlemmar...

Själv har jag slutat lägga ut bilder för jag får ingen kritik som ger mig nåt på dom. I början fick jag lite kritik sedan blev det bara gull eller inget alls. Vi ses kanske till hösten om jag har riktigt tråkigt och lite att göra.

Ha det så bra

Ps. många fruktansvärt gulliga katter och fina blommor på sidan nu...

MVH Cozmos
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.