Annons

Fotomässigt bästa dagstidning.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag stämmer också in i hyllningskören till DN:s fotografer. Som student är det kärvt ekonomiskt ibland, men DN har jag haft sen jag flyttade till Uppsala.

Alltid bra bilder, men oftast söndagsbilagan brukar vara speciell - faktiskt en av få tidningar som jag utan vidare skulle kunna riva ett par sidor ur, rama in & hänga upp på väggen.

Min pappa gillar bra svartvitt foto, senast jag hälsade på hade han satt upp DN:s bildreportage om kulturhuset (något år gammalt) i vardagsrummet. Det tycker jag tyder på att bildredaktionen tar sitt jobb på allvar, att bilderna håller att ses fristående.

Nu jobbar jag med en studenttidning och lobbar stenhårt för fyrfärgstryck i hela tidningen och mer bildutrymme. Varför? undrar vår ansvarige utgivare. Jag ska ta med några DN på nästa möte och hoppas att budskapet går fram...
 
timlu skrev:
Jag är uppväxt i Värnamo och kan bara hålla med om att Värnamo Nyheter är ett riktigt bottennapp både bildmässigt och journalistikmässigt.

Även om Värnamo Dumheter är en konkurrent till bladen jag jobbar på så känner jag att jag ändå vill ta fotograferna där i försvar. Bland annat har VN en kille som heter Christer Gallneby och som tar rätt kul bilder ibland. (Kollar ju inte varje dag.)
Men det underliggande problemet till att inte VN och andra tidningar inom Herenco-koncernen (JP bland andra) har en hög drivna och hungriga fotografer på redaktionen är att man helt enkelt betalar för dåligt. Men lönsamheten är hög samtidigt som konkurrensen ärligt talat är dålig...

Smålandspostens bilder och ambitioner hör väl också till de tidningar som bör lyftas fram.
 
Grattis K-G Z Fougstedt på SN!

..till den välförtjänta utmärkelsen för Årets Nyhetsbild!! (och dessutom en 2:a plats i kategorin Årets sportbild!)

Jag varken kan eller vill jämföra med någon av de stora tidningarna, men det är härligt att ha så fina (det finns flera!) fotografer på lokaltidningen! Det ger massor av inspiartion att kunna bläddra runt mellan vackra, välkomponerade och intresanta bilder till morgonkaffet varenda dag!

Grattis igen!
/Per
 
Re: Grattis K-G Z Fougstedt på SN!

Per skrev:
..till den välförtjänta utmärkelsen för Årets Nyhetsbild!! (och dessutom en 2:a plats i kategorin Årets sportbild!)

Jag varken kan eller vill jämföra med någon av de stora tidningarna, men det är härligt att ha så fina (det finns flera!) fotografer på lokaltidningen! Det ger massor av inspiartion att kunna bläddra runt mellan vackra, välkomponerade och intresanta bilder till morgonkaffet varenda dag!

Grattis igen!
/Per

Jag köpte boken "Årets Bild 2006" i samband med vernissagen idag, och på DVD´n som medföljde (innehåller alla tävlingsbilderna) hade han en hel del bra bilder.

En viss Fröderberg deltog också med fint material. Fin bildserie Magnus.
 
Jag gillar Aftonbladet, speciellt när de trycker upp en minimal beskärning från en brusig kompakt på en helsida. Det är verkligen jättefint ifall man läser tidningen från 5meters avstånd.

Nämen ärligt så tycker jag att kulturdelen i DN är riktigt bra. Alltid toppkvalité på bilderna!
 
nej DN tröttnar man rätt snabbt på. Inte ofta man får höja på ögonbrynen. Ska jag vara ärlig bytte jag från DN till SVD nyligen för att jag blev uttråkat av det torra bildmaterialet.(och journalistiken)
 
På Norrländskan försöker fotograferna, även om man märker att de är trötta på att inte få gensvara. På konkurrenten Norrbottens-Kuriren finns det några duktiga fotografer, men bildtänket i tidningen är helt uppåt väggarna. Synd att man på olika sätt stryper en enorm potential.

Norrländskan har precis börjat med "Bildspecialer". Dock inget ljud än.

http://www.nsd.se/bildspecial.aspx

(Ibland blir det dock fel, som med mina bilder där några bilder som inte ska vara med kommer med och bilder som hamnar konstigt i bild - angående "NSD följde med på mönstringsresa").

(just det, tråden handlade om _bästa_ dagstidning. sorry ;) )
 
Senast ändrad:
DN har sveriges bästa pressfotografer enligt mig. Tidningen där jag kommer ifrån (Örebro / Nerikes Allehanda) Har hyfsat hög kvalité på sina bilder. Dom satsar ganska mycket på det och jag tror dom har fått någon utmärkelser i bildtryck vilket ju speglar att dom satsar ganska mycket på just det.
 
ja, att Hälsinge-kuriren har kanske inte dirket den högsta klassen på sina bilder men jag tycker daniel nilsson gör det bästa jobbet där. Själv så gör jag alltid mitt bästa på fältet
 
Kampen mellan Hälsinge-kuriren vs.
Ljusnan så vinner Kuriren. Kuriren har många bra frilansare specielt Katarina Hansson tycker pratar bra med sina bilder. Kolla in hennes bilder här vetja
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.