Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomässigt bästa dagstidning.

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag kan hålla med om att DN har några fotografer sin inte är i mästarklass. Men ingen är katastrof.

DN har försökt att köpa ut sina gamla fotografer (och reportrar). Endast Rolf Carlsson och Leif Engberg nappade på det extremt fördelaktiga erbjudandet.

Sydsvenskan har rätt bra fotografer, men de är lite gamla och oengagerade. De flesta vägrar exempelvis att resa. Sydsvenskan försökte köpa ut de äldre men ingen nappade.

På GP slutar nu fyra fotografer. Där är orsaken både avgångsvederlag och att tidningens ska satsa mer på nyheter och mer på feature (=reportage).



Sitter med anledning av frågan och tittar i en bok som heter "Vi på DN"...

En hel bok om DN!!!

Med bla. lokala reportrar/fotografer...



Ok, nya tider!! ;)


Och som sagt, hittar i alla fall Lars Epstein i DN då och då! :)
 
tormig skrev:
Expressen som ju har fått mycket kritik för att de sparkat sina fotografer kanske gjorde helt rätt. Hellre hungriga frilansare än gamla trötta fotografer som vägrar resa(!).

Expressen uppgav inte de verkliga själen utan förde en principdiskussion om bildjournalistik som de fick kritik för. Men sanningen var att de sa upp fotoavdelningen för att gubbarna var för trötta. Det hade inte varit lagligt att sparka och sedan anställa yngre.

Men sen kan man ju diskutera vilken typ av hungriga fotografer Expressen vill ha. Det är ju knappast de som är hungriga på att vara duktiga fotografer. Drivkrafterna är nog mer nyhetsjakt och sensationslystnad. Det finns ju nästan aldrig bra bilder i Expressen.
I Malmö och Göteborg behölls personalen från gamla Kvällsposten och GT. Även Expressenfotografen i Malmö fick behålla jobbet.
 
froderberg skrev:
Expressen uppgav inte de verkliga själen utan förde en principdiskussion om bildjournalistik som de fick kritik för. Men sanningen var att de sa upp fotoavdelningen för att gubbarna var för trötta. Det hade inte varit lagligt att sparka och sedan anställa yngre.

Men sen kan man ju diskutera vilken typ av hungriga fotografer Expressen vill ha. Det är ju knappast de som är hungriga på att vara duktiga fotografer. Drivkrafterna är nog mer nyhetsjakt och sensationslystnad. Det finns ju nästan aldrig bra bilder i Expressen.
I Malmö och Göteborg behölls personalen från gamla Kvällsposten och GT. Även Expressenfotografen i Malmö fick behålla jobbet.



Drivkraften är ekonomi! :)

Praktiskt/ekonomiskt blir då kombinationen en slags "journalist/fotograf",
gärna anställd i stor konkurens = låg lön! ;)
 
froderberg skrev:
Expressen uppgav inte de verkliga själen utan förde en principdiskussion om bildjournalistik som de fick kritik för. Men sanningen var att de sa upp fotoavdelningen för att gubbarna var för trötta. Det hade inte varit lagligt att sparka och sedan anställa yngre.

Men sen kan man ju diskutera vilken typ av hungriga fotografer Expressen vill ha. Det är ju knappast de som är hungriga på att vara duktiga fotografer. Drivkrafterna är nog mer nyhetsjakt och sensationslystnad. Det finns ju nästan aldrig bra bilder i Expressen.
I Malmö och Göteborg behölls personalen från gamla Kvällsposten och GT. Även Expressenfotografen i Malmö fick behålla jobbet.
Jag tror inte heller att Expressen (längre) är intresserad av bra bilder. Fast med tanke på att de numera bara skriver om diverse dokusåpor och sk kändisar behövs det knappast engagerade fotografer. De flesta bilder kan nog deras, eh, "journalister" ta med sin kameramobil och resten kan de få från TV-bolagen.
 
froderberg skrev:
Min lista:

1. DN

2. GP och Sydsvenskan

3. SvD och några lokaltidningar som exempelvis VLT, UNT.

Sen finns det en massa som är katastrof som VÄrnamo Nyheter, Ljusnan, Hälsninge-Kuriren etc.

Lite kul att du nämner VLT. Som västmanlänning vill jag gärna lyfta fram den tidningen. De är ett exempel på en tidning som klarat övergången till tabloidformatet bra, med bibehållen eller till och med högre klass på bildjournalistiken, i min mening. De har flera duktiga anställda fotografer som också verkar få relativt mycket kreativt utrymme. En viktig till gång har de inte minst i Peter Krüger, det är ofta en fröjd att betrakta hans bilder.

DN har som du säger fortfarande en hög klass tycker jag, men jag kan inte låta bli att tycka att de tappade en aning när de gick över till tabloid. Kanske inte så mycket om man ser till varje bild för sig, men deras gedigna bildreportage känns aningen urvattnade och splittrade i det mindre formatet, tyvärr.
 
froderberg skrev:
Expressen uppgav inte de verkliga själen utan förde en principdiskussion om bildjournalistik som de fick kritik för. Men sanningen var att de sa upp fotoavdelningen för att gubbarna var för trötta. Det hade inte varit lagligt att sparka och sedan anställa yngre.

Den diskussionen var väl Assur i allra högsta grad inblandad i om jag minns rätt. Det var väl bland annat han som framhöll att "gubbarna var för trötta". Och där trampade han förmodligen på en mycket öm tå...
 
froderberg skrev:
Min lista:

1. DN

2. GP och Sydsvenskan

3. SvD och några lokaltidningar som exempelvis VLT, UNT.

Sen finns det en massa som är katastrof som VÄrnamo Nyheter, Ljusnan, Hälsninge-Kuriren etc.

Jag är uppväxt i Värnamo och kan bara hålla med om att Värnamo Nyheter är ett riktigt bottennapp både bildmässigt och journalistikmässigt. Jag vill gärna slå ett slag för Sörmlands Nyheter som jag tycker har hög klass på bilderna trots att det är en liten tidning med fotografer som K-G Z Fougstedt.
 
En orsak är nog att en del tidningar sätter en digital kompaktkamera i näven på jornalisten, så den kan knäppa lite bilder när den ändå är ute på repotage. Speciellt (inbilar jag mig) mindre tidningar med dålig ekonomi, men även stora vinstmarginalhungriga tidningar. Nyhetstidningsfotografen verkar vara lite på utdöende.

/ Erik
 
Väldigt mycket manipulerade bilder i GP och DN

DN och GP har kanonbilder oftast - finns bara 1 sak jag retar mig på. Dom har drabbats av "Vignette-smitta" där man använder effekten "vignette" (ser ut som vinjetering - där man använt ett för litet motljusskydd i förhållande till brännvidd). Kan säkert vara motiverat och snyggt någon gång, men inte nästan som standard!
 
ekemannen skrev:
En orsak är nog att en del tidningar sätter en digital kompaktkamera i näven på jornalisten, så den kan knäppa lite bilder när den ändå är ute på repotage. Speciellt (inbilar jag mig) mindre tidningar med dålig ekonomi, men även stora vinstmarginalhungriga tidningar. Nyhetstidningsfotografen verkar vara lite på utdöende.

/ Erik
Varför inte? Titta i en tidning som Jönköpings-Posten (den landsortstidning jag har erfarenhet av). Bilder på gubbar, bild(er) från frimärksklubbens årsmöte, kommnalrådet, bild(er) från brukhundsklubbens årsmöte, bild från Storgatan en lördag, bild(er) från hemvärnets årsmöte osv i all oändlighet. Så har det sett ut så länge jag kan minnas, jag vill påstå att bilden i dessa tidningar används som ren utfyllnad. Då är det ju helt befängt att skicka ut två personer för ett reportage nu när det finns kameror som vem helst kan använda med ett för sammanhanget fullgott resultat. Den kunskapen som fotograferna stod för, dvs att kunna använda en kamara, behövs helt enkelt inte längre.
 
ekemannen skrev:
En orsak är nog att en del tidningar sätter en digital kompaktkamera i näven på jornalisten, så den kan knäppa lite bilder när den ändå är ute på repotage. Speciellt (inbilar jag mig) mindre tidningar med dålig ekonomi, men även stora vinstmarginalhungriga tidningar. Nyhetstidningsfotografen verkar vara lite på utdöende.

Att reportrar behöver plåta är ofrånkomligt på de flesta tidningen. Men det innebär ju inte att man kan ha:
- Redaktörer som tänker bildjournalistiskt (så att det tänks bild redan i planeringen)
- Att bilderna bildbehandlas vettigt
- Att fotograferna anstränger sig
 
tormig skrev:
Varför inte? Titta i en tidning som Jönköpings-Posten (den landsortstidning jag har erfarenhet av). Bilder på gubbar, bild(er) från frimärksklubbens årsmöte, kommnalrådet, bild(er) från brukhundsklubbens årsmöte, bild från Storgatan en lördag, bild(er) från hemvärnets årsmöte osv i all oändlighet. Så har det sett ut så länge jag kan minnas, jag vill påstå att bilden i dessa tidningar används som ren utfyllnad.

Felet är ju att tidningen inte tänker och prioriterar fel saker. MEN en bra fotograf kan göra något nyskapande av nästan allt.

En modernt tänkande tidning tänker bild och text från början. Om inte det går att få bra bilder så skickar man ingen fotograf och det får mindre utrymme i tidningen.
 
mange78 skrev:
Den diskussionen var väl Assur i allra högsta grad inblandad i om jag minns rätt. Det var väl bland annat han som framhöll att "gubbarna var för trötta". Och där trampade han förmodligen på en mycket öm tå...
Även Per-Anders Jörgensen som vann pris som 19-åring då han jobbade på Kvällsposten.

Han var inte populär bland de andra fotograferna med sitt arbetstempo och sina åsikter om fotografer som tror att en kamera fritar dem från ansvaret att använda bilddelen i hjärnan.

Jag hänvisar gärna till en
tidigare tråd.
 
Senast ändrad:
Kalle_B skrev:
Haha katastrof... ja då har du inte läst VP, VarbergsPosten.... det _är_ katastrof! :) men o andra sidan så har dom troligtvis resurser som är lika stora som en 10 årings veckopeng..

Jag skulle kunna jobba för en billig peng;0))
 
froderberg skrev:
Felet är ju att tidningen inte tänker och prioriterar fel saker. MEN en bra fotograf kan göra något nyskapande av nästan allt.

En modernt tänkande tidning tänker bild och text från början. Om inte det går att få bra bilder så skickar man ingen fotograf och det får mindre utrymme i tidningen.
Prioriterar de verkligen fel saker? Jag tycker det lutar åt nostalgi här, ngn nämnde Life mfl insomnade bildtidningar. Numera svämmar det över av bilder från alla håll. Om t.ex. Jönköpings-Posten aldrig har brytt sig om bilden förut, varför skulle de göra det nu? Bilder kan folk få på annat håll och de bilder de verkligen vill ha i tdningen, nämligen på nyfödda och fördelsdagsbarn levererar de i stor och färggrann mängd.
 
En del av framtiden ligger i bildspelen som tidningarna publicerar på webben.

Men då krävs det också en medveten fotograf och bildredaktion.
 
tormig skrev:
Prioriterar de verkligen fel saker? Jag tycker det lutar åt nostalgi här, ngn nämnde Life mfl insomnade bildtidningar.

Jag pratar inte om Life och är inte nostalgisk.

DNs chefredaktör framhäver ofta att DN har fotografer i världsklass som ett starkt konkurrensmedel. Har faktiskt inte hört honom framhålla reportrarna.

Ska en tidning stå sig mot konkurrensen från gratistidningar måste man satsa på kvalitet så att folk tycker att det är värt att lägga pengar på tidningen. En tidning utan bra bilder ser trist ochtafflig ut. Dessutom engagerar bra bilder.

Men det viktigaste är ett bra fotografer jobbar bildjournalistiskt vilket tillför ytterligare en dimension. Det finns mycket som bättre förmedlas i bild än i text.
 
mipert skrev:
En del av framtiden ligger i bildspelen som tidningarna publicerar på webben.

Men då krävs det också en medveten fotograf och bildredaktion.

En bra fotograf har ofta väldigt många fler bilder än som ryms i tidngar. Bildspel är toppen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.