Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotolabo el proprint?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Peter!

Det ligger mycket i det Du säger. Har försökt att kalibrera skärm med indetiskt lika ljus i rummet, använt färgprofil (ICC)för de olika lev. och även testat profilen som följer min huvudskärm NEC MultiSync FP1374X.

Jag är inte så bra på det här med kalibrering - det skall erkännas. Kanske Du kan ge råd?

MVH Jan Holmberg

Jag har härom veckorna gjort min första "riktiga" digitala framkallning (med förstoringar och sånt), och måste säga att jag är hemskt besviken, jag valde fotolabo p.g.a. att de vann i FOTO.

Många bilder har ett gulstick, vissa har färgerna blivit aldeles för överdrivna på. Det värsta är dock att ca 15% av bilderna har lila toner på himlen. ca 5 av dessa är så starkt lila att det inte längre är inom ramen för "störande", himlen är helt enkelt av färgen lila.

Jag har funderat på om detta kan vara ett fel p.g.a. min egen redigering av bilderna innan jag skickade in dem, men på min och många andras skärmar är himlen verkligen blå... så jag förstår inte hur detta kan ha uppkommit.

Framförallt undrar jag om man skall acceptera om ett lab skickar bilder med lila himlar, även om felet skulle vara mitt.

Då kanske jag kan ta en gladare historia.

16 bilder levererades på tre dagar.

Tre olika storlekar och vid en direkt jämförelse mellan identiska gråtoner kunde jag se en aningens bråkdel till skillnad i färgton.

Bilderna ser ut som de gör på skärmen (kalibrerad och profilerad med mätinstrument).

Men, jag bör nog tillägga att jag kopierar alltid med vad de kallar Pro-kopior.
Jag justerar på skärmen och konverterar till deras profil så de kopierar utan någon justering av bilderna.

Jag har aldrig skickat en automatkopia till dem.
De skickar jag till Expert.

Så nu skickar en glad fotograf en faktura på 11000 plus moms till en kund som kommer bli nöjd.

Olika är livets nycker...

Hur fungerar det med Expert då?

Här är plockat från en mejl jag fick i går efter att ha fotograferat ett dop i söndags och skickat till ”kundens” Expertbutik i deras hemstad.
...C och jag , vi hämtade ut korten från dopet idag, som du sände till EXPERT - de gjorde succé !!!!!!!

Christel: Nej, det gjorde jag inte, men måste man göra det för att det skall bli ett acceptabelt resultat?

Alla är ju inte fotografer och bildredigerare som kan allt om färgprofiler, men alla kan dock se skillnaden på en himmel som är blå och en som är lila... skall man inte kunna framkalla som "svensson"?

Om jag har förstått det rätt så kan jag dessutom inte använda en färgprofil på rätt sätt om jag inte först kalibrerat min skärm... vilket jag inte har verktyg för att göra, dessutom vet jag inte om detta går med en lcd-skärm, du får gärna ge mig tips om hur jag gör detta :).

EnbersBuskE skrev:
...Om jag har förstått det rätt så kan jag dessutom inte använda en färgprofil på rätt sätt om jag inte först kalibrerat min skärm...
Du behöver egentligen inte alls ha en kalibrerad skärm för att använda Fotolabos profil.
Kalibreringen är bra för att kunna se på skärmen exakt hur färgerna kommer bli, bra om man fotograferar produkter eller annat som har viktiga färger som är lätta att identifiera.

Skärmkalibreringen påverkar ju inte bilden i sig, om du har en neutralgrå yta kan den se knallröd ut på en dåligt inställd skärm, den kommer ändå bli grå vid kopieringen om förhållandet mellan R-G-B är lika.
Att konvertera till deras profil och använda PRO-bild gör att du är mer säker på att färgerna inte påverkas

Så länge skärman inte visar allt för vansinnigt fel kommer skall en blå himmel ändå se blå ut på papper.

Men som sagt, jag har aldrig skickat en automatkopia till Fotolabo.

Det ligger mycket i det Du säger. Har försökt att kalibrera skärm med indetiskt lika ljus i rummet, använt färgprofil (ICC)för de olika lev. och även testat profilen som följer min huvudskärm NEC MultiSync FP1374X.

Jag är inte så bra på det här med kalibrering - det skall erkännas. Kanske Du kan ge råd?
Beror lite på vad du har för förväntning och om du jämför mot färgskalan på skärmen, men jag tycker det låter som att det räcker, speciellt om du inte sitter och pillar alltför mycket på bilderna. Att du konverterar till deras profil och sedan kör ut utan korrigeringar borde bli bra. Jag tror inte riktigt på automatiken hos diverse labb.

Se miperts post ovan för vad profilen betyder för visningen på skärmen.

Jag har för mig att i Foto's test hade dom använt Fotolabo's profil, men kört ut det med automatik hos Proprint. Och i det avssendet så är inte resultaten riktigt jämförbara. Frågan är ju då om man vill jämföra dom olika labbens automatik eller hur det ser ut om man jämför med profil och fixar färgerna själv.

Sen har ju alla olika åsikter om vad som ser bra ut. Vissa kan gilla hårt kopierade bilder och andra inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar