ANNONS
Annons

fotolabo el proprint?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Läste nyligen om ett test i någon tidning (FOTO?) där Proprint och Fotolabo testades och där Fotolabo fick högsta betyg. Tror jag. Eller var det Proprint? Har någon fler (som har bättre minne än jag) läst testet/artikeln?

Fotos tester är inte mycket att hänga i julgranen!! Särskilt inte med tanke på vad som skrev i en annan tråd här på forumet och deras test av Epson 4870.

Jag ahr inte testat fotolabo, och inte känt mig manad att göra det heller. Proprint levererar bra kopior!

I en bilaga till fredagens nummer av Computer Sweden gjordes en test av 6 lab. Colormailer, Extrafilm, Fotolabo, Fujidirekt, Kodak samt Proprint.

Testvinnare: Proprint (betyg 5 av 5)
Sämsta lab: Fotolabo (betyg 1 av 5)

Så det där med tester skall man nog ta med en nypa salt. Jag har själv använt flera lab och tycker att Proprint alltid levererat mycket bra kvalitet. Colormailer också bra, men inte riktigt i nivå med Proprint.

Prova även Scandinavian Photolab. Bra kvalitet och snabb leverans (2 dagar).

Jag är missnöjd med Fotolabo. Hälften av bilderna var mycket bra men hälften var helt kassa (för hårt och alldeles för gult). Dessutom 7 dagars leverans.

fotolabo brukar leverera bra bilder men är ruggigt långsamma.
beställer man 50x75-bilder kan det hända att man får vänta i tre veckor innan man får hem dem i oskadat skick pga. deras klena papprör.
har tämligen trött och ointresserad personal på serviceavdelningen.

proprint levererar även dom mycket bra bilder.
är aningens dyrare, men å andra sidan supersnabba.
har dessutom sveriges bästa service, vilket betyder mycket om man har frågor.
proprints matta papper är aningens glansigare än fotolabos.

L å å å å ngsamt

Kan bara instämma i att Fotolabo är långsamma, men att bilderna blev bra. Tycker vidare att Scandinavian Photolab var snabba och att dom bilderna blev lika bra, kanske liiite bättre.

Vi snackar kopior på digitala orginal nu eller??

Har erfarenhet från Fotolabo när det gälelr neg-film och den erfarenheten är väl inte sådär jätterolig... Matta färger och färgstick i nästan alla bilder.

Mvh Mange

Jag ställde frågan i en annan tråd men lyckades inte få svar, kanske var den för dum =)

Jag fick aldrig mina bilder beställda från ProPrint i någon fin ask/kartong som jag är bortskämd med bl.a. från fotolabo.
Är det något tillval eller får man alltid bilderna i en tråkig kartong?

Fotolabo har sina nackdelar.

Det tar en vecka men oftast tycker jag det är OK eftersom jag vet att bilderna blir som jag ser dem på skärmen.

Agfapapperet är tunnare än Fujis. Det är synd, särskilt med tanke på hur tjockt Agfas svartvita papper är.

Färgerna är mer dämpade vilket jag gillar. Många föredrar Fujis mer briljanta färger.

Jag har precis skickat bilder för kopiering hos Fotolabo från ett porträttjobb värt 11000.
Så pass gillar jag dem trots en del nackdelar.

När jag skall ha familjebilder i 10x15 använder jag Experts digilabb. Bekvämt att hämta i butik efter ett par dagar.

Astacus skrev:
I en bilaga till fredagens nummer av Computer Sweden gjordes en test av 6 lab. Colormailer, Extrafilm, Fotolabo, Fujidirekt, Kodak samt Proprint.

Testvinnare: Proprint (betyg 5 av 5)
Sämsta lab: Fotolabo (betyg 1 av 5)

Så det där med tester skall man nog ta med en nypa salt. Jag har själv använt flera lab och tycker att Proprint alltid levererat mycket bra kvalitet. Colormailer också bra, men inte riktigt i nivå med Proprint.

Intressant, eftersom tidningen FOTO i sitt senaste labbtest (nr 9/2004) mer eller mindre sågar ProPrint, medan Fotolabo utropas som vinnare!?

Det diskuteras även i denna tråd

Hmmm

Jag skickade över 4 st bilder förra måndagen till
Proprint (för första gången) för förstoring i A4 och jag fick bekräftelse men några bilder har inte dykt upp.
Har mailat men ännu inte fått något svar.

Får se vad som händer idag för jag behöver dom i min brevlåda absolut senast i morgon då det är
utställning i klubben som börjar i helgen och
jag åker till Höga kusten tidigt torsdag morgon.

/Johan Ringblom

Har testat ett antal bilder hos dels ProPrint och dels Fotolabo. Samma underlag till båda - vad blev resultatet? Det skiljer en hel del till Fotolabo:s fördel - deras bilder har mkt. bra färgskala och i stort sett helt godkända.

ProPrint däremot hade en förmåga att skapa bilder med urfrätta högdagrar och med flera bilder som var för hårt kopierade.
MVH Jan Holmberg

Johan Ringblom skrev:
Hmmm

Jag skickade över 4 st bilder förra måndagen till
Proprint (för första gången) för förstoring i A4 och jag fick bekräftelse men några bilder har inte dykt upp.
Har mailat men ännu inte fått något svar.

Får se vad som händer idag för jag behöver dom i min brevlåda absolut senast i morgon då det är
utställning i klubben som börjar i helgen och
jag åker till Höga kusten tidigt torsdag morgon.

/Johan Ringblom

Provat att lyfta luren?

Jag - för min del - mailade Stefan igår kväll och fick svar imorse.

jag säger som okker.
även om nåt knas skulle hända så är proprint ändå snabbare än fotolabo och är snara till hjälp.
fotolabo måste ha en spark i häcken för att man ska få nån form av rabatt som kompensation för tre långa förlorade veckor.
proprint är otroligt serviceminded och gör allt för att rätta till ev. fel.
fotolabos personal gäspar ointresserat när man ringer.

när jag har som mest panikbråttom så brukar jag skriva en notering om det när jag laddar över bilderna till proprint.
har hittills alltid fått bilderna i tid.
utan misstag.

Pratade med Stefan nu och han sa att
pappersleverantören har haft strul med leveranser
när det gäller A4 formatet men att det ska flygas
upp idag och min beställning ska köras först.

Hoppas Hoppas!!

Har testat ett antal bilder hos dels ProPrint och dels Fotolabo. Samma underlag till båda - vad blev resultatet? Det skiljer en hel del till Fotolabo:s fördel - deras bilder har mkt. bra färgskala och i stort sett helt godkända.

ProPrint däremot hade en förmåga att skapa bilder med urfrätta högdagrar och med flera bilder som var för hårt kopierade.
MVH Jan Holmberg
Hur har du gått tillväga med färgprofiler, kalibrering av egen utrustning, etc.

Det var nämligen där Foto's test gick bet om jag kommer ihåg rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar