Annons

Fotolabbtest i Expressen

Produkter
(logga in för att koppla)

simons

Aktiv medlem
Jag såg Expressens löpsedel som hastigast där det stod att de hade testat 11 digitala fotolabb. Någon som kan förtälja vad de kom fram till (jag = lat, orkar inte gå och köpa tidningen)?
 
Spelar det nån roll vad dom kom fram till?

Jag skulle inte se en kvällstidning som den optimala testaren av fotolab...

Fast om dom varit smarta eller om det snöar i helvetet så har dom ju lejt bort testerna till ett ett antal oberoende fotografer som testat labben under en längre tid och vid flera tillfällen.
 
Självklart ska man ta kvällstidningarnas tester med flera nypor salt, men det kunde ändå vara intressant att se vad de kom fram till.
 
De kom fram till vad som redan sagts här - ProPrint är bäst. Fyra getingar av fem möjliga i totalbetyg. "Distinkta färger och nästan inget färgstick. Näst bäst kvalitet."

Dock anser de att ColorMailer ger bästa bilderna (fyra getingar i bildkvalitet av fem möjliga). "Skarpaste och snyggaste bilderna med mycket bra färger."

Lofoto fick överkryssad geting.
 
Brukar inte Lofoto få bra betyg av tidningen Foto? Fast det är väl för framkallning av film och kopiering och inte digitalt.
 
Anledningen till den överkryssade getingen skall kanske nämnas; "Vi mejlade in bilder, men de kom aldrig fram, hävdar Lofoto. Däremot tog de betalt (kreditkort)."
 
Även Proprint har variationer.
Har beställt kopior från samma bild (fil) vid två tillfällen (med samma instruktion om att kopiera ojusterat) och det var skillnad i färgåtergivning mellan de två gångerna.
Iofs kan någon ha glömt att ta bort "auto-korr", jag brydde mig inte om att felsöka.
De har samma maskineri som Dox, har någon sett Dox i någon test?
 
Jag håller med Marco S. Att utse ett labb som bäst eller sämst eller att inte alls godkänna det på en enda inlämnad order, det är verkligen grymt. Jag tycker att man skulle göra minst tre försök per labb. Det kan säkert vara en mängd orsaker att någon order inte blir riktigt så bra som den normalt blir i det labb som provas. Att sedan en sådan "otursorder" ska stå som resultat för vad ett labb har för standard på sin produktion det är helt sjukt.

Sedan är färg så väldigt subjektivt, vad jag tycker är bra tycker någon annan är lite fel. Vissa vill ha kraftiga färger och andra kanske lite mjuka och dämpade. Alla är vi olika.

Om man har läst de tester som gjorts i sommar så verkar det som Colormailer, Fotolabo och Proprint är de som gör de bästa bilderna. Sedan är det upp till var och en att göra egna tester och hitta sitt eget favoritlabb.
 
lätt att bedöma kvalitén på bilderna när det är en 25kb jpeg-fil. - Tihi. förvisso även en 2MB som de skickat in, men ändå.

Bäst av allt: testa själv.
 
En viktig sak som man bör tänka på är att dom flesta labbens maskiner behandlar bilderna i färger samt skärpning. Ex. proprint gör det om man inte säger till dom att inte göra det, fotolabo behandlar aldrig bilderna.

Har testarna koll på det? Fotolabo har vid ett antal tester fått kritik för bristande skärpa jämfört med andra, tror jag det eftersom dom inte efterskärper bilderna.

Använder själv proprint & ber dom att inte behandla mina bilder, skärpning & färgkorrigering vill jag inte att en maskin ska göra utan det gör jag bättre själv.

Larsa
 
ProPrint - Bäst i test: Internetworld, juni 2003, Sydsvenskan, augusti 2003, Expressen, augusti 2003 och PC FÖR ALLA, augusti 2003

Själv är jag ochså jättenöjd med dem, har använt dem fyra gånger.

Och så kommer FOTO - och där är ProPrint Sämst i test. Det känns på något sätt lite underligt tycker jag.
 
Jag har använt proprint 2 ggr & är mycket nöjd, maken till skärpa & färgöverensstämmelse med det jag ser på skärmen!

Jag ombad dem ett inte behandla (skärpa mm) mina bilder utan gjorde allt själv. Nu ska det tilläggas att jag inte testat nåt annat lab Så jag har inget att jämföra med.

Har inte läst nya foto & kollat vad dom hade emot proprint, ska köpa den & kolla men det kommer inte att få mig att byta lab i alla fall.

Larsa
 
Jag kör ProPrint, extra praktiskt att det finns i umeå... Är verkligen imponerad av deras snabbhet...

Mailade min beställning på deras hemsida, och 20 minuter senare fick jag svar att bilderna kunde hämtas ut...

De 4-5 gånger jag framkallat där har det aldrig tagit mer än 2 timmar!

Är mycket nöjd med bildkvaliten, har dock aldrig testat något annat...
 
Hej

jag har använt Fuji.. och blev mycket överraskad - så BRA! och enkelt.. kommer defintivt att anlita denna servicen många gånger!

Mvh
Johan
 
Vad jag funderar på är hur ett labb kan få bäst i test i fem test. För att sedan vara sämst i ett? Innebär detta att de (ProPrint) hade en dålig dag den dagen de körde FOTOs bilder? Tycker det här är lite eintressant, hur mycket kan man egentligen lita på ett test osv...
 
Nåt är "helknas".

Jag brukar skicka digitalt till Proprint och ange att inget ska korrigeras. Resultatet har alltid varit mycket bra. Senast idag kom 22 tackkort 12*12 samt en 20*20 som var perfekta. Jag anser mig ha ganska höga krav, använder i övrigt Dox (för 135) samt Fuji Yrkes i Ånge (för 120).
 
Jag är så nöjd med Proprint att jag inte överväger något annat lab. Därför kan jag förstås inte uttala mig om de andra.

Men, en intressant sak i FOTOs test är att Proprint fick dålig kritik. Men TITTA på bilderna: I mitt ex av tidningen är det bara proprints och vfsl-s bilder som är av bra kvalitet!
 
Magnus Wahlgren skrev:
Jag är så nöjd med Proprint att jag inte överväger något annat lab. Därför kan jag förstås inte uttala mig om de andra.

Men, en intressant sak i FOTOs test är att Proprint fick dålig kritik. Men TITTA på bilderna: I mitt ex av tidningen är det bara proprints och vfsl-s bilder som är av bra kvalitet!

Ja det är mysko???

Skickar själv till proprint & är mkt nöjd.

Bilderna i tidningen är väl som vanligt inte så mycket att bry sig i men jag kan ändå inte låta bli att kommentera dem. Flera av dem är ju mycket oskarpa! Även i detta lilla format!

Om det nu är så att trycket i tidningen inte grejar detta så tycker jag att dom borde lägga ned bilderna. Skarpast ser proprints ut faktiskt, kan dock bero på att den är ljusast samt så guuul.

Ska testa lite fler lab när jag fått ADSL, tror dock att det bästa är att köra in sig på ett lab & lära sig deras egenheter. Är lite rädd att man blir alldeles snurrig annars.

Larsa
 
Testade proprint.

Hej.

Jag testade att skicka bilder till proprint igår. Jag har inte fått resultatet ännu men jag är orolig.

När jag "la på" deras färgprofil (PDDlabMW210403) så blev färgerna helt konstiga, det gick att fixa till, men det var konstiga värden. Har ni upplevt detta?

Jag scannar med en Minolta scan dual III.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.