Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolabbtest i Expressen

Produkter
(logga in för att koppla)
Skickade just ett oräkneligt antal bilder till Expert (Fuji).

De har specialpris nu, 1,95 per 10x15 bild resp 9:- (!) för en 20x30 kopia! Priserna gäller under förutsättning att du beställer 20 resp 5 bilder samtidigt, obs! det behöver inte vara 20 eller 5 av samma alltså, det trodde jag o delade upp min beställning i flera delar i onödan o betalade fullt pris för en del kopior... men man lär sej!

Jag har använt dem förut o har hittills alltid varit nöjd, har bilderna varit mindre bra nån gång så har de varit det redan från mej...
 
Jag läste just FOTOs test av digital labb. Dom kanske valde bättre testbilder än expressen, men särskilt utförligt verkade inte testet vara. Dom sa ingenting om skillnad i upplösning mellan olika labb. Ingenting om det finns labb som inte skärper och gör automatiska inställningar. Nästan ingenting om vad dom har gjort för att se till att bilderna var "perfekta" innan dom skickade dom till labben.

Dom sa faktiskt vilket papper dom fick tillbaka. Och priserna.

Kändes som att testet i foto var för gemene man och semesterfotografen.... undrar om dom läser foto dock.
 
Damocles skrev:
Jag läste just FOTOs test av digital labb. Dom kanske valde bättre testbilder än expressen, men särskilt utförligt verkade inte testet vara.

Även internet World korade proprint till segrare, dom gillade däremot inte fotolabo som klarade sig bra i foto samt många rekomenderar. Mycket förvirrande...

När foto gör sina årliga labbtester för filmframkallning & kopiering så är dom ju så oerhört grundliga, detta test verkar vara lite mer på en höft...

Tror man får testa själv. blir man nöjd så är ju allt väl...

Larsa
 
Re: Testade proprint.

Daniel.l skrev:
Hej.

Jag testade att skicka bilder till proprint igår. Jag har inte fått resultatet ännu men jag är orolig.

När jag "la på" deras färgprofil (PDDlabMW210403) så blev färgerna helt konstiga, det gick att fixa till, men det var konstiga värden. Har ni upplevt detta?

Jag scannar med en Minolta scan dual III.

Visste inte att proprint hade en färgprofil som man ska bädda in? Fotolabo har det men proprint ska enligt uppgift använda en inställning som enligt dom själva ligger oerhört nära AdobeRGB, eller var det SRGB. Nån av dom var det i allafall.
När jag pratade med dom sist så skulle man i allafall inte behöva nån speciell profil.

För övrigt så är det fullständigt normalt att du får färgförändringar när du bäddar in en profil, detta ska du inte bry dig om. Om allt stämmer så ska färgprofilen korrigera dom avvikelser som labbet får i sina maskiner.

Se bara till att det är det sista du gör innan filen skickas & bry dig inte om underliga färgstick & sådant.

Larsa
 
Många pratar om mitt företag och fotos test. Därför känner jag mig manad att skriva någon rad.

Vi använder liknande labbapparater som Fotolabo, Colormailer och VSFL och i de flesta tester ligger vi oftast alla fyra labb väldigt bra till Men i Fotos test gör vi inte ens godkända bilder???????

Vi har kört ut testbilderna igen efter kontakt med Foto, jag kommer ihåg bilderna, de var väldigt fina, porträttbilden var väldigt snygg, men det var två nattbilder, de var kompenserade lite och hade vunnit på att kopieras mörkare, men de vanliga bilderna var väldigt fint kopierade.

Jag har blivit lovad att få se alla testbilderna från de testade labben. Jag kan förstå att det finns bättre labb än mitt men vi gör inte underkända bilder av fina bildfiler.

Bäst/sämst
Stefan Nilsson
 
Re: Re: Testade proprint.

För övrigt så är det fullständigt normalt att du får färgförändringar när du bäddar in en profil, detta ska du inte bry dig om. Om allt stämmer så ska färgprofilen korrigera dom avvikelser som labbet får i sina maskiner.

Se bara till att det är det sista du gör innan filen skickas & bry dig inte om underliga färgstick & sådant.

Larsa [/B][/QUOTE]


Oj då.

Jag trodde att man skulle lägga på profilen och sedan se till att bilden är snygg på skärmen. Ska man göra tvärt om??

Vad är glädjen då? då skulle dom lika gärna kunna göra det själva?

Vilken profin ska jag använda när jag jobbar med bilden i PS, innan jag lägger på deras profil?

Oj. nu är jag snurrig.
 
Profiler var inte lätt :)

Detta står på ProPrints hemsida:

"För att din skärm skall visa hur din bild skrivs ut i vår utrustning så behöver du installera nedanstående profil. Instruktion medföljer."

Detta tolkar jag som att jag ska lägga på profilen på bilden och sedan korigera eventuella fel i färger o.s.v.

Är det inte så?

Profilen i detta fall heter: PDDlabMW210403

Är det bara jag som har använt denna profil?
 
Hmm. Jag är ganska så övertygad om att jag i telefon fick uppgift om att någon profil inte behöver användas, står det så på hemsidan så är det väl dock så.

Kanske vi kan få ett svar av labnisse?

Larsa
 
Re: Re: Re: Testade proprint.

Daniel.l skrev:
[B
Oj då.

Jag trodde att man skulle lägga på profilen och sedan se till att bilden är snygg på skärmen. Ska man göra tvärt om??

Vad är glädjen då? då skulle dom lika gärna kunna göra det själva?

[/B]

Profilen ska på absolut sist. Då kommer din bild om du kalibrerat din skärm rätt att se likadan ut på papperet som bilden såg ut på din skärm innan du la på profilen, förvirrande ja....

Daniel.l skrev:


Vilken profin ska jag använda när jag jobbar med bilden i PS, innan jag lägger på deras profil?

Oj. nu är jag snurrig.

Ja du. Det jag berättat om ICC-profilen har jag lärt mig av Mipert & Estethia, det du frågar om nu är jag inte säker på. själv så kör jag SRGB nu, är inte säker på om AdobeRGB är bättre.

Nu har jag dock lyckats bra med mina skick till Proprint därför så vill jag inte ändra nåt just nu när jag har en stor viktig beställning på gång.

Mvh/Larsa som också känner sig snurrig i frågan emellanåt...
 
Har nu kollat Proprints hemsida & dragit hem profilen, får se vad den gör för skillnad.

Kanske du stefan kan förklara vilka skillnader man upplever med & utan profil?

Larsa
 
sRGB är en liten färgrymd avsedd för skärm o www.
Använd inte den till utskrifter!!
Adobe RGB är en mycket större o bättre färgrymd om du ska skriva ut bilder.

Mvh.

Janne Höglund
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.