Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolab i Gävle

Produkter
(logga in för att koppla)

Xman

Medlem
Jag eftersöker ett bra fotolab i Gävle! Finns det något som håller jämn och god kvalitet? Filmval för att få bästa framkallningen/kopieringen?
 
Hejsan Tomas!
Svarar här istället för i gästboken som du också hade skrivit i..

Har testat alla möjliga ställen i stan.. Kodak Image Center, Fotosnabben, Lundhs Foto (söder), Fotobaren (valbo).. de enda jag inte har testat är expert..
Av dessa är nog Fotobaren bäst.. och dyrast... men jag har fått damm på kopiorna från alla utom kodak.

Henric Lindsten (här på fotosidan) rekommenderade Fotografen som ligger på kungsgatan.. har själv inte provat men det är kanske ett alternativ?

Svårt att säga vem som är bäst... mitt val av film har varierat och jag är nog inte jättebra på att se skillnaderna än... Vill inte klanka ner på nått ställe men Fotosnabben levererar alltid damm och ibland negativ som är klippta på fel ställe.... kapade alltså...

/Malin
 
kan tyvärr inte säga vilken som är bäst då jag bara provat kodak, fotosnabben och expert. Kodak var okej, expert var katastrofala. Har aldrig fått sämre bilder. Det var för mycket kontrast, ingen skärpa och streck över bilerna. Trodde först de var en engångsförtelse så jag provade igen och fick samma resultat.

Fotosnabben däremot var mycket trevliga och gav goda resultat.
 
Tack för tipsen. Jag har själv testat Expert, Kodak, Lundhs och Westerlunds, men jag gillar ingen speciellt. Ofta aldeles för hög kontrast och dålig skärpa. På Lundhs fick jag perfekta bilder en gång då jag använde en Fuji Reala 100 och min gamla Nikon FM med 135/2,8
 
Jag har testat i princip alla och tycker att Fujicenter i Valbo Köpcentrum gör de bästa bilderna/framkallningarna. Fick veta att de flyttat det bättre labbet till Sandviken så det är bara att säga till att de skall soppas där. Går att få vita kanter också. Har mest kört 160VC som de soppar perfekt (kör efter 100ASA) och Kodak 400CN som blir helt ren i färgton trots att de soppar på färgpapper.

Fotografen rekomenderar jag inte. Har vid ett flertal tillfällen fått repade negativ och underframkallade dessutom. Har bara soppat 120-film där skall jag tillägga.

Beträffande kopiering så har jag mina kompisar som kopierar färg och svartvitt. Maila så kan du få deras nummer.

Lämnade in för kopiering på Lunds (120) som kopierades på något labb i Dalarna och det blev helt OK.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.