Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokläder

Produkter
(logga in för att koppla)
måste säga som nån sa tidigare, arbetsbyxor, suveräna att ha överallt, tåliga, bra med fickor och har knäskyddsmöjligheter

Jag rekommenderar också att beställa kläder från ITAB(idefixteko). Man får bra kvalité till mänskliga priser.

Jag tror att många jaktkläder blir lite för tjocka, eftersom de är anpassade för att användas på passet. Välj hellre nått i frilufts-väg. Börja med några lätta byxor, gärna med lite förstärkning vid knäna och röven. Jacka för du välja lite, det blir antingen nått som håller vind/väta bra och prasslar, eller något som håller vind/väta mindre bra men du slipper prasslet. Det materialet som prasslar mindre andas oftast också bättre, så väg också in om du kommer gå längre bitar. Upp till dig själv att bestämma beronde på behov.

Rekommenderar att du skaffar ganska tunna ytterlager, så att du kan använda dem vår, sommar och höst. Bara lägga på en fleecetröja under om det blir kallare. Ett underställ är även att rekommendera.

Men det som inte bör glömmas, bra skor. Nästan det viktigaste, men förmodligen även det dyraste. Kängor är nog det bästa alternativet, finns i olika "höjder", om du ska traska över blöta områden osv så kan ett par höga kängor vara bra, men om det är mer att gå i hyfsat torra områden så räcker nog ett par mellan-höga kängor.

Militärkläder har jag inte så goda erfarenheter av, har använt m/90 en hel del och jag tycker att de är för otympliga och varma, både jacka och byxor.

Den som påstår att man inte behöver speciella kläder när man vistas ute, har nog aldrig befunnit sig där.

MVH Timo

Fa en sväng i skogen i ett par seglarskor och kostym och berätta sen gärna hur det fungerade att fota växter i 5-6 timmar. Det finns kläder som är mer eller mindre lämpade för olika saker och i det här fallet gällde det skogen.

Haha väl skrivet!

Jag funderar mycket på vad som utmärker de kläder jag behöver i olika situationer. Om man står länge (ute) och väntar i några minusgrader så är det ganska likt ett jakt/vaktpass, behövert av rörligheten med förböjda armar särskilt när man riktar kameran uppåt gör en cykeljacka användbar. Den är dessutom längre i ryggen och slipper "åka upp" och blotta avslutet. Handskar som är varma och vindtäta men som ända går att ha på då man trycker på knappar och vrider reglage eller byter minneskort (hmm CF) Skor som går att klättra lite i, som klarar vatten och har grepp på blankis.

För mig är det en kombination av jakt-, cykel-, militär-, och vandrarkläder som har funkat bäst. Jag har tagit det jag har haft helt enkelt.

PS Min mössa köpte jag idag och den är för fiske :D

Senast ändrad:
Dyrt och inte slitstarkt

...men lite ironi må da en stor 17-årig kille fatta!
OBS! Att risken är stor att man måsste ha "special-kläder" för att fota natur. Ingen god trend, frågar du mej.
(OK; ok med våtdräkt för UV-foto) :))

mvh Erik J.....som fotade en solnedgång utan Haglöfs-jacka...en gång...

Edit: Jag har alllltid Canon's orginala fotoväst.

Löjligt inlägg. Haglöfs kläder är dessutom dyra och inte alls lika slitstarka som kläder man hittar hos yrkesshoper t.ex blåkläder. Den vanliga "finjackan" är väl inte heller ett bra alternativ när man krälar i backen. Ett bra råd är att besöka en jaktbutik (som ofta har bra slitstarka och lite billigare kläder än sportbutiken XL som säljer goretex-kläder vilka inte håller för mer än 10 fåglar eller 5 insekter eller tre vandringar i teräng) eller en yrkesshop som säljer typ Blåkläder och andra slitstarka kläder för yrkesbruk till bra priser!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar