Walle
Aktiv medlem
klurin skrev:
Varför tycker du att det känns konstigt att ringa upp en omyndig flickas föräldrar och fråga dem om det är okej att du tar underklädesbilder på deras barn?
Om du kan utföra handlingen borde du ju stå för det också, inför ALLA betraktare.
Själv tycker jag att det är ganska obehagligt att det finns fotografer som överhuvud taget går med på att ta sådana bilder på tjejer som är så unga! Jag vet att jag själv som 14-åring inte hade min egen självbild klar för mig, och gjorde hemska saker mot mig själv som jag inte kan förstå idag. Och om jag nu låtsas att en äldre man hade tagit underklädesbilder på mig som fjortonåring (något som alltså skulle varit mycket möjligt) skulle jag nu i efterhand känna mig uttnyttjad. Inte nödvändigtvis utnyttjad av dig som fotograf, men av samhället i stort som sexualiserar småtjejer och inte skänker dem den självrespekt och det självförtroende de behöver. Ska man verkligen behöva ta av sig kläderna framför kameran när man är 14 år gammal för att känna sig snygg och värd att respektera?
Att fotografen sedan är verktyget som ytterligare objektifierar och sexualiserar flick-kroppen är ju en moralisk fråga som var och en får ta ställning till.
Varför jag tycker det känns konstigt?
Tja...tänk själv om du som förälder blir uppringd av en kille i tjugoårsåldern som frågar om det är ok att han fotograferar din dotter i underkläder...hela situationen känns skumm...
Sen att det skulle vara "ganska obehagligt att det finns fotografer som överhuvud taget går med på att ta sådana bilder på tjejer som är så unga!" förstår jag inte varför du tycker! Får du stora skälvan varje gång du tittar i en HM-katalog? Det är inte direkt ovanligt att klädkatalogerna har underklädesbilder...det är den typen av bilder vi snackar om.
Men hur som helst så käns hela situationen obehaglig (inte minst p.g.a. vissa reaktioner i denna tråd) vilket gör att jag antagligen kommer att avstå hela fotograferingen.