Annons

Fotografi av minderårig

Produkter
(logga in för att koppla)
Zilch skrev:
Jag jobbar mycket med portfolio plåtningar av modeller och jag har sagt det innan i denna tråd men ingen verkar reagera så jag säger det igen.

Vart är vi på väg ?? Större modell agenturer som MIKAs mfl börjar ju pressa ner scoutingen och provplåtningarna till åldern 13+ mot tidigare 15+ och hur skall man som fotograf då reagera ??

Personligen skulle jag vara glad om alla mina modeller höll sig till skolan och leva livet tills de är 18 men allt oftare kommer det yngre och söker. Om du allmänna systemet "tvingar" ner åldern är det ju svårt att höja den som fotograf.

Även om man är 150% seriös tycker jag det är ett dilemma varje gång och har strikta rutiner med föräldrar och allt.

Ok, då ska jag "reagera".
Om du av någon anledning inte vill plåta "13+" är det väl bara att tacka nej? Sätt en åldergräns på 18+. Sen kan jag iof inte förstå varför. Du är ju seriös till "150%" så det kan väl inte vara några problem. Om ett uppdrag känns obekvämt för dig så varför ta det? Kommer osökt att tänka på den fotograf som inte ville plåta ett lesbiskt par som fick skit för att han nekade uppdraget vilket ju har avhandlats i en annan tråd.

Om du tycker att det du kallar för "allmänna systemet" tvingar ner åldern kan du ju som fotograf bestämt uttrycka din attityd mot detta genom att vägra plåta modeller yngre än 18.

Men jag förstår fortfarande inte varför du vill försöka göra detta. Det finns ju en mängd reklam där yngre modeller behövs - vad är det oseriösa i detta?
 
Zilch skrev:

Vart är vi på väg ?? Större modell agenturer som MIKAs mfl börjar ju pressa ner scoutingen och provplåtningarna till åldern 13+ mot tidigare 15+ och hur skall man som fotograf då reagera ??

Personligen skulle jag vara glad om alla mina modeller höll sig till skolan och leva livet tills de är 18 men allt oftare kommer det yngre och söker. Om du allmänna systemet "tvingar" ner åldern är det ju svårt att höja den som fotograf.

Tja, vad säger man? Det är ju förjävligt att barn inte får vara barn, och att de dessutom ska använda sitt fysiska utseende som arbetsverktyg känns extra dåligt. Men det är ju oerhört smart av MIKAs och resten att fånga upp ungarna innan de har hunnit bli medvetna, få självrespekt och en kritisk inställning till utseendefixeringen.

Jag tycker att man i sitt yrke måste handla efter sin egen moral. Om alla andra fotografer väljer att fota barnporr, måste du också göra det då, eller kan du välja en annan inriktning i ditt jobb? (Jag likställer inte modellfoto med barnporr nu, bara så ni vet)

Om man blundar och kör på utan att tänka är risken att man flyttar sina egna gränser ännu närmare orimligheten. De enda som kan göra samhället bättre är vi själva, och att inbilla sig att man inte kan påverka leder bara till att det blir sämre. Du spelar faktiskt roll!
 
Mattsen skrev:
Ok, då ska jag "reagera".
Om du av någon anledning inte vill plåta "13+" är det väl bara att tacka nej? Sätt en åldergräns på 18+. Sen kan jag iof inte förstå varför. Du är ju seriös till "150%" så det kan väl inte vara några problem.

Om du tycker att det du kallar för "allmänna systemet" tvingar ner åldern kan du ju som fotograf bestämt uttrycka din attityd mot detta genom att vägra plåta modeller yngre än 18.

Men jag förstår fortfarande inte varför du vill försöka göra detta. Det finns ju en mängd reklam där yngre modeller behövs - vad är det oseriösa i detta?

Tror du missförstog lite min poäng. Självklart kan jag neka till att ta bilder på yngre tjejer.
Jag har inget problem med detta då jag har rutiner med föräldrar och är som sagt 150% seriös.
Dock tycker jag det rent allmänt är galet att pressa så pass unga tjejer att behöva ha modell utseende tankar förutom allt annat i livet i den åldern. Och som fotograf tycker jag det känns extra tungt när Vecko Revyn, Mikas, Sthlms gruppen eller liknande verksammheter jobbar på ett sånt sätt som de ofta gör.

Som även tidigare sagts så kommer ju både ungdomar och ibland även föräldrar med åsikten om att det skall vara "utvikt" och att de skall framhäva sin sexuella utstrålning m.m.

Skräck exempel är på när mamman till en 14 årig (skulle fylla 15) dotter ber dottern "puta mer med rumpan och pressa ihop brösten med händerna" det är då man lägger ner kameran och ber dem snällt lämna studion.

Reklam med ungdomar javisst men inom kategorier som har med ungdommar att göra. Att branchen börjat ta 14 till 17 åringar och försöker framställa och använda dem som sexiga "vuxna" tjejer och på detta sätt sälja sina produkter eller tjänster är det som jag reagerar mest på. Hur skall vi som fotografer jobba i längden.

Visst kan du neka till jobb men vad händer när 95% av modellerna är under 18 och man har mode och modeller som sin syssla ?? Ska vi alla börja med naturfoto och vara hatade m.m. eller ??
 
klurin skrev:
Tja, vad säger man? Det är ju förjävligt att barn inte får vara barn, och att de dessutom ska använda sitt fysiska utseende som arbetsverktyg känns extra dåligt. Men det är ju oerhört smart av MIKAs och resten att fånga upp ungarna innan de har hunnit bli medvetna, få självrespekt och en kritisk inställning till utseendefixeringen.

Jag tycker att man i sitt yrke måste handla efter sin egen moral. Om alla andra fotografer väljer att fota barnporr, måste du också göra det då, eller kan du välja en annan inriktning i ditt jobb? (Jag likställer inte modellfoto med barnporr nu, bara så ni vet)

Om man blundar och kör på utan att tänka är risken att man flyttar sina egna gränser ännu närmare orimligheten. De enda som kan göra samhället bättre är vi själva, och att inbilla sig att man inte kan påverka leder bara till att det blir sämre. Du spelar faktiskt roll!

Nej klart vi inte alla skall behöva plåta "barnporr" som du hade som exempel men om du vänder på det då. Ska vi alla plåta bilar o natur eller ??

Håller med om det där med att blunda och flytta på gränserna jag försöker ju arbeta på ett sätt som gör att min åsikt fungerar även inom jobbet. Men det jag ville på peka och lyfta fram är att som t ex inom mode/modell delen jobbar agenturena med yngre och yngre modeller medans jag tror de flesta av oss fotografer hellre skulle vilja jobba med äldre tjejer 18+.

Dumt exempel t ex men om vi säger att alla bilhandlarna vill sälja röda bilar då är det ju svårt i längden att bara tillverka blåa.
 
Zilch skrev:

Visst kan du neka till jobb men vad händer när 95% av modellerna är under 18 och man har mode och modeller som sin syssla ?? Ska vi alla börja med naturfoto och vara hatade m.m. eller ??

Jag visste inte att naturfotografer var hatade..
Har av någon anledning fått för mig via bildkommentarer och diverse trådar att det var "modellfotografer" som var hatade av en klick här på fotosidan.

Jag tycker du och alla andra fotografer som plåtar modeller kan fortsätta med det även om de blir allt yngre. För det är ju betydligt tryggare att gå till en sån som dig än att bestämma träff med en "fotograf" på ett hotellrum....

Tycker oxå att överhuvudtaget nämna porr och i denna debatt är "hysteriskt". Vad vi talar om här är unga tjejer som ofta älskar att bli fotograferade och att posera framför en kamera. I tidiga tonåren kommmer också den naturliga instinkten att "förföra och locka" undan för undan. Och det vill många oxå försöka göra uttryck för framför en kamera - ganska naturligt. Så försök istället att acceptera detta och ta dig an även yngre tonåringar som vill se lite sexiga ut på dina bilder. Som jag sa tidigare är det ju seriösa fotografer de bäst gör detta hos och inte hotellrumsfotografer...
För de sätter knappast några gränser vilket du kan göra.

Ska vi nu rikta kritik mot någon så tycker inte jag att det är varken "samhället", systemet eller "branschen" som skall vara måltavla.Snarare är det sajter som "snyggast" (och likvärdiga) som gör att tjejer får komplex och passerar gränser i sina försök att hamna "i topp".
 
Mattsen skrev:
Hmm, inte alls säkert att du "spekulerar" rätt.
Jag har efter fotosessioner med ca 30 tjejer inte träffat någon som inte vill visa upp det dom är "stolta" över... Mer troligt är väl att de grämer sig för att inte ha de kläder med sig som dom vill bli plåtade i, speciellt inte om det är en bättre fotograf som skall till att fota.
Vidare så är det nästan undantagslöst de mer avslöjande/lättklädda bilderna de gillar mest när vi kikar på dem i efterhand.

Lite osmakligt tycker jag att insinuera att det är fotograferna som "förleder" modellen att klä sig lättklätt.

Problemet var då rakt inte att hon inte hade "rätt" kläder med sig utan att hon frös och inte ville byta om till dem. Det var som jag sa tidigare inget problem för min del. Är inte säker på att det var ett problem för henne heller. Men eftersom hon frågade mig hela tiden om hon skulle ta på sig de lättare kläderna kunde jag inte tolka det som annat än att hon trodde att jag förväntade mig det av henne.

Och alldeles oavsett vad modellerna gillar att titta på efteråt så var jag inte ute efter att ta bilder hon gillar utan bilder jag gillar. Vill de ha nått annat får de allt vara lite tydliga i sin önskan.

/Maverick
 
Mattsen skrev:

Vad vi talar om här är unga tjejer som ofta älskar att bli fotograferade och att posera framför en kamera. I tidiga tonåren kommmer också den naturliga instinkten att "förföra och locka" undan för undan. Och det vill många oxå försöka göra uttryck för framför en kamera - ganska naturligt.

Det är smärtsamt att läsa att fotografer kan vara så verklighetsfrånvända som du. Hur kan du tro att det är en naturlig instinkt för fjortonåriga tjejer att posera i underkläder framför en kamera? Hur kan du tro att det är naturens vilja att flickors (för åldern känsliga) kroppar ska behaga en stor publik på papper tryckt i en branch som till så stor del styrs av män?
Och om det nu trots allt finns en naturlig instinkt att visa sig i underkläder i förförande och lockande positioner hos fjortonåringar, var är då alla fjortonåriga pojkar med denna brinnande lust och längtan? Längtade du själv efter att raka pungen och benen och bli fotad i tajta underkläder när du var 14?

Jag har ett boktips till dig för att du ska förstå lite mer om hur världen fungerar idag. Boken heter "Egalias Döttrar" och är skriven av Gerd Brantenberg. Den handlar om ett samhälle där män är objekt och kvinnor har makten. Kan du tänka dig något så vansinnigt?
 
Zilch skrev:
Nej klart vi inte alla skall behöva plåta "barnporr" som du hade som exempel men om du vänder på det då. Ska vi alla plåta bilar o natur eller ??

Håller med om det där med att blunda och flytta på gränserna jag försöker ju arbeta på ett sätt som gör att min åsikt fungerar även inom jobbet. Men det jag ville på peka och lyfta fram är att som t ex inom mode/modell delen jobbar agenturena med yngre och yngre modeller medans jag tror de flesta av oss fotografer hellre skulle vilja jobba med äldre tjejer 18+.

Anledningen till att jag skrev ordet barnporr var för att det är ett negativt laddat ord som förhoppningsvis fyller de flesta med en känsla av äckel. För de flesta av oss är det självklart att barnporr är fel och måste motarbetas. Men precis som du säger blir branchen mer och mer extrem, och fortsätter det i den här riktningen utan att någon säger stopp är det ändå barnporr vi sysslar med om ett antal år. Någonstans måste det finnas en gräns. Det är ju verkligen fruktansvärt sjukt att man ska tvingas fota småtjejer fastän ingen egentligen vill det (förutom då tjejerna själva som säkert har en naturlig instinkt och längtan efter att syssla med sådant...).
Istället för att jämföra blå och röda bilar kan man jämföra med vapen. Kan du tänka dig att tillverka och sälja vapen som du vet kommer att användas till att döda oskyldiga unga människor? Antagligen inte. Men var går gränsen för dig? När är det dags att börja vägra?
 
Mattsen skrev:

Ska vi nu rikta kritik mot någon så tycker inte jag att det är varken "samhället", systemet eller "branschen" som skall vara måltavla.Snarare är det sajter som "snyggast" (och likvärdiga) som gör att tjejer får komplex och passerar gränser i sina försök att hamna "i topp".

Om inte samhället såg ut som det gjorde skulle en sajt som "snyggast" aldrig existera. Ingen skulle besöka sidan och ingen skulle lägga ut sina bilder där. Du vill bara inte ta ansvar för din egen del i maskineriet när du intalar dig själv att branchen är oskyldig.
 
Jag har min gräns och därför som jag med jobbar i största mån med äldre samt i de fall det inte går väljer att ha strikta avtal och medverkan av föräldrar. Har ju även som sagt skickat hem yngre tjejer och deras föräldrar när jag anser de gått över gränsen.

Men tycker det är lite intressant att ta upp ändå om hur hela samhället fungerar i verkligheten.

Du Karin tar upp vapen som exempel. Då kan jag ju ställa frågan så här. Sverige anses vara ett fredsbevarande land och vi jobbar med demokrati om nu ingen vill tillverka vapen eller inte vill bidra till att folk dör. Hur kommer det sig då att Sverige har en stor framgångsrik vapen export och t ex tillverkar JAS plan som sedan säljs till länder som mycket väll kan använda dessa?

Börjar känna behovet av att kasta in handduken och ge upp denna debatt. Men som jag säger eller tycker är min personliga åsikt och min egna syn på samhället. Jag varken försvarar eller kritiserar den enskilda fotografen men kan lätt konstatera att vi alla berörs olika men samtidigt måste vi göra ett jobb.
 
klurin skrev:
Hur kan du tro att det är en naturlig instinkt för fjortonåriga tjejer att posera i underkläder framför en kamera?

Jag tror inte, det är tydligen det som är skillnaden mellan mig och dig. Jag träffar som bl a en hyfsad fotograf många tjejer i tonåren, (har man plåtat en tjej som är nöjd tipsar hon fler och fler) och tro det eller ej , jag kommunicerar med dem också angående PRECIS det vi talar om i detta forum. Det jag har problem med är att få dom att behålla kläderna på, jag har flera gånger sagt stopp när det är på väg att gå för långt.


Hur kan du tro att det är naturens vilja att flickors (för åldern känsliga) kroppar ska behaga en stor publik på papper tryckt i en branch som till så stor del styrs av män?

Det har jag väl för h-vete aldrig påstått. Ska du nu försöka dig på att citera så gör det rätt och lägg inte en massa annan trams som hämtas från din egen fantasi. Det har du visat i så gott som varje inlägg du jhar skrivti i detta forum.


Jag har ett boktips till dig för att du ska förstå lite mer om hur världen fungerar idag. Boken heter "Egalias Döttrar" och är skriven av Gerd Brantenberg. Den handlar om ett samhälle där män är objekt och kvinnor har makten. Kan du tänka dig något så vansinnigt?

Jag läser inte böcker - jag umgås med vanliga människor i den vanliga verkligheten istället, jag tror jag lär mig mer den vägen...
Sen är det här ingen könsrollsdebatt - du verkar ju vara helt rabiat i din argumentation - det handlar om att unga tjejer vill fotograferas i underkläder, inget annat. Inte en (manlig) porrfotograf som vill att en ung tjej tar av sig kläderna.

Du verkar själv leva i en väldigt begränsad tillvaro Karin där du har bestämt vad som är rätt och fel, och inte nog med det, du verkar kunna avgöra hur en person fungerar genom att bara läsa några inlägg. Tycker du omgående skall upphöra med att försöka mästra andra och trycka på dom DIN egen uppfattning om hur saker och ting fungerar. Inga argument biter på dig eftersom du är totalt fixerad vid din EGNA uppfattning om hur "samhället" fungerar.
 
Mattsen skrev:
Jag tror inte, det är tydligen det som är skillnaden mellan mig och dig. Jag träffar som bl a en hyfsad fotograf många tjejer i tonåren, (har man plåtat en tjej som är nöjd tipsar hon fler och fler) och tro det eller ej , jag kommunicerar med dem också angående PRECIS det vi talar om i detta forum. Det jag har problem med är att få dom att behålla kläderna på, jag har flera gånger sagt stopp när det är på väg att gå för långt.

Det har jag väl för h-vete aldrig påstått. Ska du nu försöka dig på att citera så gör det rätt och lägg inte en massa annan trams som hämtas från din egen fantasi. Det har du visat i så gott som varje inlägg du jhar skrivti i detta forum.

Jag läser inte böcker - jag umgås med vanliga människor i den vanliga verkligheten istället, jag tror jag lär mig mer den vägen...
Sen är det här ingen könsrollsdebatt - du verkar ju vara helt rabiat i din argumentation - det handlar om att unga tjejer vill fotograferas i underkläder, inget annat. Inte en (manlig) porrfotograf som vill att en ung tjej tar av sig kläderna.

Du verkar själv leva i en väldigt begränsad tillvaro Karin där du har bestämt vad som är rätt och fel, och inte nog med det, du verkar kunna avgöra hur en person fungerar genom att bara läsa några inlägg. Tycker du omgående skall upphöra med att försöka mästra andra och trycka på dom DIN egen uppfattning om hur saker och ting fungerar. Inga argument biter på dig eftersom du är totalt fixerad vid din EGNA uppfattning om hur "samhället" fungerar.


Angående att jag försöker "mästra andra", "lever i en väldigt begränsad tillvaro", "trycker på dem min egen uppfattning" och att jag är "helt rabiat i mina argument" kan jag bara säga såhär:

Du lever i din verklighet och jag lever i min. Ingen är egentligen mer rätt eller fel, men uppenbarligen är de två inte förenliga i dina ögon. Men det här är ett disussionsforum, vars främsta uppgift då borde vara att låta människor diskutera och därmet uttrycka sina åsikter. Om du inte klarar av att en del människor inte tycker som du förstår jag inte varför du slösar din tid på att läsa här. Självklart är min åsikt lika mycket värd som din, och jag tänker inte sluta uttrycka den. Om du anser att jag fantiserar är det upp till dig, jag tolkar texten så som jag läser den. Jag har inte sagt att jag vet hur du eller någon annan fungerar som person, men som sagt, jag utbyter åsikter som alla andra här.

Och att du måste kalla mig för rabiat, inskränkt och verklighetsfrånvarande tycker jag låter som att du har slut på argument. Bemöt kritiken istället för att komma med personangrepp.
 
Såja kära fotografer nu skall vi inte börja kasta sand på varandra i denna stora sandlåda kallad fotosidan.se. :)

Tråden handlade om :

Fotografi av minderårig

Och frågan var :

Vad gäller egentligen för regler om man fotar personer under 18 år om det bara är för privat bruk?

Sen har flera inkl. mig själv varit inne på olika debatter som ligger nära ämnet men trotts allt har denna tråd börjat bli ganska jobbig, tung och åsikts fylld. Så nu hoppas jag vi kan hålla humör och respekt samt inte bli ovänner.

Tycker vi kan anse denna debatt på ovan ämne som ganska avslutad och klar.

Resultat :

Vi bör vara aktsamma när vi jobbar med modeller/motiv som är under 18 år och sammarbeta med dennes föräldrar i största mån. Sen kommer vi i egenskap av fotografer precis som dommare och åklagare ha olika syn och gränser för hur och vad olika foto tillfällen skall tolkas som.

Kort och gott behåll samvetet och jobba inom det DU anser rimligt. Så gör jag och det funkar faktigst. Även om det är intressant att bolla och värdera andras syn och åsikter imot sina egna.
 
Anders:
Jag tycker du har sammanfattat det ganska bra.
Att man ibland avviker från ämnet en smula och hamnar på sidospår är inte ovanligt i diskussioner kring kontroversiella frågor. Ganska mänskligt faktiskt. Lika naturligt som det blir hårda ord och emellanåt en inte alltför nyanserad debatt....

Karin:
Visst, vi har ganska skilda uppfattningar kring det vi har diskuterat och en form av "personangrepp" kan vi nog finna från båda håll i inläggen. Men det är ändå givande att ventilera dessa frågor.

Jag har väl inget mer att tillägga till Anders sammanfattning annat än att stryka under att den som fotograferar har ett stort ansvar.

//Mats
 
En annan frågeställning...

...är.. vad gäller om modellen fyller 18 om 3 månader?
Anses hon som myndig ur ett fotoperspektiv samma år som hon fyller 18 eller är det först om 3 månader?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.