Annons

Fotografi av minderårig

Produkter
(logga in för att koppla)
Canonliza skrev:
Bra sagt.
Jag kan tillägga att en ung tonåring inte har utvecklat hela sin hjärna än, bla så har de inte den impulskontroll som vi vuxna har. Också nåt att fundera på när de ska fatta egna beslut.... //Liza

Jo - vilken tonårsförälder kan inte skriva under på det ;-)

Sedan kan man fundera över hur det går ihop med trenden att rättigheterna flyttas neråt och ansvaret uppåt i åldrarna....
 
klurin skrev:
När man fotar nakna 6-åringar så tar man inte på dem snygga svarta spetsunderkläder, de får vara precis som de är skapta när de avbildas. Om även 14-åringen i fråga fick vara precis som hon är skapt med fettvalkar, håriga ben och utan smink skulle det hela troligtvis inte kännas tabubelagt från början. Det stämmer att det är samhället som skapar tabun. Men vad är det samhället egentligen gör?

Vad säger att 14-åringen i fråga skulle ha "snygga svarta spetsunderkläder"?
Då snackar vi om bilder med erotisk underton (svarta spetsunderkläder om något är väl "erotiskt"?), vilket inte ingick i min frågeställning.


marma skrev:
Pubertet med tillhörande medvetenhet om kroppen. Kopplat med bristande förmåga att bedömma situationer.

Påverkar puberteten förmågan att bedömma situationen? Har en 10-åring en bättre eller sämre förmåga att bedömma situationen? Och om vi går tillbaka till mitt tänkande, är nakenhet fel? Är det fel bara för att flickan i fråga är i puberteten? Eller är det fel för att hon är ett barn? Och i så fall, varför är det fel? Varför är det fel när ett barn är i puberteten och inte innan hon/han är i puberteten? Eller ligger det någon annan grund till att det skulle vara fel?

Jag tror, och hävdar bestämt, att det inte har att göra med nakenheten i sig, utan med vad samhället har gjort med nakenheten...samhället har bestämmt att nakenhet är tabu. Och jag tror att det till stor del grundar sig i pedofili-skräck...nakna flickor/pojkar är tabu helt enkelt för att det finns personer som "tänder" på det, och att "tända" på barn/tonåringar är fel. Således så måste nakenheten i sig vara fel.
Det är dock, enligt mig, fel sätt att tänka.

Jag tycker inte att nakenhet i sig är fel, oavsätt ålder på den som avbildas naken!
 
Walle skrev:
Påverkar puberteten förmågan att bedömma situationen?
JAAAAAAA!

Har en 10-åring en bättre eller sämre förmåga att bedömma situationen?
Sämre såklart. Skillnaden är att ett barn i puberteten precis håller på att lära sig om sin egen sexualitet vilket kan leda till situationer som går för långt. Vilket senare ångras. Det är upp till den vuxna världen att hantera det på ett just vuxet sätt. Dvs att inte utnyttja situationen och vara extremt konservativ.

Och om vi går tillbaka till mitt tänkande, är nakenhet fel? Är det fel bara för att flickan i fråga är i puberteten? Eller är det fel för att hon är ett barn? Och i så fall, varför är det fel?
Det är inte nakenheten som är fel. Det är själva fotandet som lätt kan gå över gränsen (om vi talar nakenhet alltså). Och som sagt, kan man inte göra det inför föräldrarna ska man inte göra det överhuvudtaget. Förutsatt att fotografen inte också är 14, då blir det ju annorlunda.

Varför är det fel när ett barn är i puberteten och inte innan hon/han är i puberteten? Eller ligger det någon annan grund till att det skulle vara fel?
Se ovan.

Jag tror, och hävdar bestämt, att det inte har att göra med nakenheten i sig, utan med vad samhället har gjort med nakenheten...samhället har bestämmt att nakenhet är tabu.
Nakenhet är inte tabu, tillgången till nakenhet är i det närmaste obegränsad. Att nakna människor, och folk som fotar nakna människor skulle vara utsatta för censur och egentligen vara någons sorts fritänkandets pionjärer är nys. För femtio år sedan kanske, men inte idag.

Och jag tror att det till stor del grundar sig i pedofili-skräck...nakna flickor/pojkar är tabu helt enkelt för att det finns personer som "tänder" på det, och att "tända" på barn/tonåringar är fel. Således så måste nakenheten i sig vara fel.
Det är dock, enligt mig, fel sätt att tänka.
Jag tror inte att det är så många som gör den kopplingen vad gäller nakenhet i allmänhet. Att däremot många har väldigt liten förståelse för bilder på nakna barn kan jag förstå.

Jag tycker inte att nakenhet i sig är fel, oavsätt ålder på den som avbildas naken!
Det kan säkert bli jättebra, men hur bilderna tas är i det här fallet allt.
 
För att återgå till grunfrågeställningen så ser jag den kansk lite enklare.

Att vara modell är ett arbete. Dessutom vad jag har förstått ett arbete som tillhör de tuffare. Men min kunskap i ämnet är begränsad tii att ha bevittnat en mindre lyckad karriär på (rejält) avstånd och vad som visats i media!

När man är 14 år är man ett barn Man är inte myndig, man bestämmer inte över sin egen sexualitet, man får inte ta ett jobb vilket som helst, osv, osv...

Barn ska inte göra karriär i arbetslivet Barn ska göra karriär i skolan... En 14-åring kan mycket väl ha ett enklare extraknäck, det skulle vara väldigt bra om alla 14-åringar fick hjälp skolas in i vuxenvärlden den vägen. Men det är väl en helt annan sak än att satsa på en modellkarriär?




I mitt resonemang lägger jag alltså ingen vikt vid eventuell nakenhet (som det väl inte var fråga om här från början) eller vilka underkläder som är lämpliga eller om det är en fråga av allmänt intresse att styra vilka underkläder folk ska ha (tvivlar starkt på det....)
 
marma skrev:
JAAAAAAA!


Sämre såklart. Skillnaden är att ett barn i puberteten precis håller på att lära sig om sin egen sexualitet vilket kan leda till situationer som går för långt. Vilket senare ångras. Det är upp till den vuxna världen att hantera det på ett just vuxet sätt. Dvs att inte utnyttja situationen och vara extremt konservativ.


Det är inte nakenheten som är fel. Det är själva fotandet som lätt kan gå över gränsen (om vi talar nakenhet alltså). Och som sagt, kan man inte göra det inför föräldrarna ska man inte göra det överhuvudtaget. Förutsatt att fotografen inte också är 14, då blir det ju annorlunda.


Se ovan.


Nakenhet är inte tabu, tillgången till nakenhet är i det närmaste obegränsad. Att nakna människor, och folk som fotar nakna människor skulle vara utsatta för censur och egentligen vara någons sorts fritänkandets pionjärer är nys. För femtio år sedan kanske, men inte idag.


Jag tror inte att det är så många som gör den kopplingen vad gäller nakenhet i allmänhet. Att däremot många har väldigt liten förståelse för bilder på nakna barn kan jag förstå.


Det kan säkert bli jättebra, men hur bilderna tas är i det här fallet allt.

Bra skrivet. //Liza
 
marma skrev:
...

Sämre såklart. Skillnaden är att ett barn i puberteten precis håller på att lära sig om sin egen sexualitet vilket kan leda till situationer som går för långt. Vilket senare ångras. Det är upp till den vuxna världen att hantera det på ett just vuxet sätt. Dvs att inte utnyttja situationen och vara extremt konservativ.

Det är inte nakenheten som är fel. Det är själva fotandet som lätt kan gå över gränsen (om vi talar nakenhet alltså). Och som sagt, kan man inte göra det inför föräldrarna ska man inte göra det överhuvudtaget. Förutsatt att fotografen inte också är 14, då blir det ju annorlunda.

Nakenhet är inte tabu, tillgången till nakenhet är i det närmaste obegränsad. Att nakna människor, och folk som fotar nakna människor skulle vara utsatta för censur och egentligen vara någons sorts fritänkandets pionjärer är nys. För femtio år sedan kanske, men inte idag.
allt.

Kan man inte vara liberal och ändå låta bli att utnyttja situationen? Jag tycker det funkar alldeles utmärkt och tror att man dessutom kan fylla en viktigare funktion på det viset. Att vara ett bra föredöme i en svår situation. Att säga ifrån, nu går du för långt, det behövs inte.

Men om fler tänker som du, att extrem konservatism är lösningen, så är det inte så konstigt att de motsättningar vi sett här på FS finns.

Tillgången på nakenhet är inte detsamma som att det inte är tabu. Skulle det inte vara tabu skulle vi säkert hitta fler nakenstudier på väggarna hemma hos folk än som mysko tidningar instoppade under madressen. Vill därmed inte påstå att vi utsätts för censur, det är något som jag ser som statskontrollerat. Men det är märkligt att så många är intresserad av att se bilderna så långe de är något sånär anonyma, när man inte ser det hemma på väggarna hos folk.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Kan man inte vara liberal och ändå låta bli att utnyttja situationen? Jag tycker det funkar alldeles utmärkt och tror att man dessutom kan fylla en viktigare funktion på det viset. Att vara ett bra föredöme i en svår situation. Att säga ifrån, nu går du för långt, det behövs inte.

Hur menar du här? Vadå behövs inte säga ifrån att någon går för långt?

Sedan vill jag säga att termen "utnyttja" kan bli fel här då det inte behöver handla om att någon/en fotograf "lurar" en 14-åring utan att 14-åringen själv kan vilja saker som hon inte är mogen eller i balans för att ta beslut om i den åldern/situationen. DÄR måste vi vuxna sätta stopp då det kan slå tillbaka på henne själv den dagen hon nått mognad/vuxen ålder. Återigen, personer under 15 år är barn och barn ska inte behöva/får inte fatta dessa beslut själva.

Kanske har jag missförstått vad du ville säga, men i så fall får du gärna förklara.
//Liza
 
Oj oj oj

inte helt enkelt ämne, men krångla inte till det under 18 år prata med föräldrarna.
(foto på "stan" ge ett visitkort)

vi som fotografer har ett ansvar lura aldrig någon att ta bilder dom inte vill oavsett ålder

Ska du ta foto fråga hur dom vill ha det
tala om vad du ställer upp på så du kan stå för dina bilder oavsett karaktär på bilderna

Komunicera med varandra så alla inblandade vet vad som gäller

Tack får inlägget
 
Maverick skrev:
Men om fler tänker som du, att extrem konservatism är lösningen, så är det inte så konstigt att de motsättningar vi sett här på FS finns.
Nu får du för fan ge dig. Jag har inte förespråkat någon extrem konservatism. Jag tycker bara att man ska vara väldigt försiktig när det gäller att fotografera minderåriga. Att ta bilder a'la Sally Mann på en 14-årig tjej utan att tala med föräldrarna är inte att vara extremt konservativ.

Men det är märkligt att så många är intresserad av att se bilderna så långe de är något sånär anonyma, när man inte ser det hemma på väggarna hos folk.
Varför är det konstigt? Många ser nakenhet, sin egen och andras som något privat. Inget man hänger upp på väggen, det betyder inte att man skäms för den.
 
Ooops

Lätt att s krva fel när man blir arg, jag menade givetvis:

"Att inte ta bilder a'la Sally Mann på en 14-årig tjej utan att tala med föräldrarna är inte att vara extremt konservativ."
 
Marma ta och läs dina egna inlägg. Du skrev "Dvs att inte utnyttja situationen och vara extremt konservativ.". Hur ska man tolka det på för annat sätt? För mig är inte försiktighet detsamma som konservatism.

Till Liza, så ja du har missuppfattat. Meningen skall läsas som ett uttalande och inget annat. Man läser det man vill läsa. För att förenkla så menade jag att jag som fotograf kan bedömma när en modell går för långt och säga ifrån "Du går för långt, det behövs inte."

För att ge ett konkret exempel så fotade jag en tjej som var 17 och hon var så bekymrad över att hon inte hade sin korta kjol eller sin djupt vringade skjorta på sig eftersom hon frös. Till henne sa jag bara "att det gör inget, jag vill bara ha lite vanliga porträtt." Hon hade förövrigt min jacka på sig eftersom inte tagit med nån själv. Det är vad jag tycker är att ta ansvar som fotograf. Det hade inte spelat nån roll om hon varit yngre, bortsett från att jag skulle ha pratat med hennes föräldrar innan fotograferingen.

/Maverick
 
Maverick skrev:
För att ge ett konkret exempel så fotade jag en tjej som var 17 och hon var så bekymrad över att hon inte hade sin korta kjol eller sin djupt vringade skjorta på sig eftersom hon frös. Till henne sa jag bara "att det gör inget, jag vill bara ha lite vanliga porträtt." Hon hade förövrigt min jacka på sig eftersom inte tagit med nån själv. Det är vad jag tycker är att ta ansvar som fotograf. Det hade inte spelat nån roll om hon varit yngre, bortsett från att jag skulle ha pratat med hennes föräldrar innan fotograferingen.

/Maverick

Det där förstod jag inte riktigt... Hon hade altså inte på sig kort kjol och djupt v-ringad skjorta? Vad hade hon på sig? Varför frös hon? Skulle hon frysa mindre i kort kjol? Varför var hon bekymrad över att inte ha kort kjol och v-ringad skjorta när hon frös?
 
Maverick skrev:
Marma ta och läs dina egna inlägg. Du skrev "Dvs att inte utnyttja situationen och vara extremt konservativ.". Hur ska man tolka det på för annat sätt? För mig är inte försiktighet detsamma som konservatism.
Att i en viss situation vara extremt konservativ/försiktig och att förespråka extrem konservatism i allmänhet är två väldigt olika saker. Det var givetvis det tidigare jag menade, och jag tycker att det framgår tydligt om man läser inlägget ordentligt.

För att ge ett konkret exempel så fotade jag en tjej som var 17 och hon var så bekymrad över att hon inte hade sin korta kjol eller sin djupt vringade skjorta på sig eftersom hon frös. Till henne sa jag bara "att det gör inget, jag vill bara ha lite vanliga porträtt." Hon hade förövrigt min jacka på sig eftersom inte tagit med nån själv. Det är vad jag tycker är att ta ansvar som fotograf. Det hade inte spelat nån roll om hon varit yngre, bortsett från att jag skulle ha pratat med hennes föräldrar innan fotograferingen.
Då har du ju agerat helt rätt. Det som diskuterades var att ta Sally Mann-inspirerade bilder av en 14-åring utan att prata med föräldrarna.
 
Walle skrev:
Det där förstod jag inte riktigt... Hon hade altså inte på sig kort kjol och djupt v-ringad skjorta? Vad hade hon på sig? Varför frös hon? Skulle hon frysa mindre i kort kjol? Varför var hon bekymrad över att inte ha kort kjol och v-ringad skjorta när hon frös?

Hon hade byxor, tröja och min jacka på sig. Varför hon tyckte det var bekymmersamt kan jag bara spekulera i, men min gissning är att det varit för gott om fotografer som varit intresserad av hennes ben och tilltagna byst. Och att detta lett till att hon trodde att jag förväntande mig djupa uringningar och korta kjolar vad vet jag. Sorgligt kändes det iaf. Vissa fotografer är ju mer intresserad av minimal klädsel än att modellen mår bra.

Frös gjorde hon väl för att det blåste rätt kallt.

Mvh
Maverick
 
marma skrev:
Att i en viss situation vara extremt konservativ/försiktig och att förespråka extrem konservatism i allmänhet är två väldigt olika saker. Det var givetvis det tidigare jag menade, och jag tycker att det framgår tydligt om man läser inlägget ordentligt.


Då har du ju agerat helt rätt. Det som diskuterades var att ta Sally Mann-inspirerade bilder av en 14-åring utan att prata med föräldrarna.

Som du märkt tyckte jag inte att det var särskilt klart, men nu har du ju förklarat så då behöver vi inte orda mer om det.

När det gäller den andra punkten så pratar vi nog om olika saker. Jag pratar t ex inte om Sally Mann inspirerade bilder utan om nakenbilder. Sally Mann tog jag upp som exempel för att hennes bilder betraktas som extrema av många samtidigt som man kan konstatera att de inte är olagliga på något sätt.

Ursprungsfrågan har jag inte heller uppfattad som att det handlar om att ta "sexiga" bilder utan om bilder i baddräkt och inte mer än så. Sedan har folk börja dra den ena extremen efter den andra. Med motiveringen att det "kan" spåra ur så ska man helst inte fotografera alls. Jag tycker å andra sidan att man som vuxen måste avgöra om man kan ta ansvaret så pass att det inte spårar ur, att säga ifrån för just den bilden. Inte hela sessionen.

I övrigt så är vi väl rätt överrens om att man bör tala med föräldrarna alldeles oavsett vad lagen säger om det. Det skulle jag nog göra oavsett vad det gällde för typ av fotografering. Ungen kan ju råka ut för vilket rikspucko som helst så då kan det ju vara bra att kolla om föräldrarna känner till att deras unge är ute och ränner med fotografer.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Hon hade byxor, tröja och min jacka på sig. Varför hon tyckte det var bekymmersamt kan jag bara spekulera i, men min gissning är att det varit för gott om fotografer som varit intresserad av hennes ben och tilltagna byst. Och att detta lett till att hon trodde att jag förväntande mig djupa uringningar och korta kjolar vad vet jag. Sorgligt kändes det iaf. Vissa fotografer är ju mer intresserad av minimal klädsel än att modellen mår bra.

Hmm, inte alls säkert att du "spekulerar" rätt.
Jag har efter fotosessioner med ca 30 tjejer inte träffat någon som inte vill visa upp det dom är "stolta" över... Mer troligt är väl att de grämer sig för att inte ha de kläder med sig som dom vill bli plåtade i, speciellt inte om det är en bättre fotograf som skall till att fota.
Vidare så är det nästan undantagslöst de mer avslöjande/lättklädda bilderna de gillar mest när vi kikar på dem i efterhand.

Lite osmakligt tycker jag att insinuera att det är fotograferna som "förleder" modellen att klä sig lättklätt.
 
Senast ändrad:
klurin skrev:
Varför tycker du att det känns konstigt att ringa upp en omyndig flickas föräldrar och fråga dem om det är okej att du tar underklädesbilder på deras barn?

Om du kan utföra handlingen borde du ju stå för det också, inför ALLA betraktare.
Själv tycker jag att det är ganska obehagligt att det finns fotografer som överhuvud taget går med på att ta sådana bilder på tjejer som är så unga! Jag vet att jag själv som 14-åring inte hade min egen självbild klar för mig, och gjorde hemska saker mot mig själv som jag inte kan förstå idag. Och om jag nu låtsas att en äldre man hade tagit underklädesbilder på mig som fjortonåring (något som alltså skulle varit mycket möjligt) skulle jag nu i efterhand känna mig uttnyttjad. Inte nödvändigtvis utnyttjad av dig som fotograf, men av samhället i stort som sexualiserar småtjejer och inte skänker dem den självrespekt och det självförtroende de behöver. Ska man verkligen behöva ta av sig kläderna framför kameran när man är 14 år gammal för att känna sig snygg och värd att respektera?

Att fotografen sedan är verktyget som ytterligare objektifierar och sexualiserar flick-kroppen är ju en moralisk fråga som var och en får ta ställning till.

Hej Karin!

Jag håller med dig om allt du sagt.
Bara det att han tycker att det käns konstigt att kontakta föräldrarna, tyder på att han borde låta bli.
Själv skulle jag alldrig utsäta vare sig mig eller henne för en sådan situation!
Tänk om hon tex skulle bli förälskad i mig, sedan berätta om fotograferingen för sina föräldrar.
De skulle förmodligen polisanmäla mig för otuckt med underårig, tror rätten skulle gå på deras sida. Flickan kan ju också "skarva" hela historien för sina föräldrar för att deras ilska endast skall falla på mig.
Om jag skulle ta några bilder på barn
(under 15 år)oavsett kön, så skall någon/båda föräldrarna vara med.Även om de skulle vilja så skulle jag alldrig fotografera deras barn naket, lättklädd etc!
Vem vet om inte föräldrarna är incestiösa m.m
Mvh
Kenth
 
Jag jobbar mycket med portfolio plåtningar av modeller och jag har sagt det innan i denna tråd men ingen verkar reagera så jag säger det igen.

Vart är vi på väg ?? Större modell agenturer som MIKAs mfl börjar ju pressa ner scoutingen och provplåtningarna till åldern 13+ mot tidigare 15+ och hur skall man som fotograf då reagera ??

Personligen skulle jag vara glad om alla mina modeller höll sig till skolan och leva livet tills de är 18 men allt oftare kommer det yngre och söker. Om du allmänna systemet "tvingar" ner åldern är det ju svårt att höja den som fotograf.

Även om man är 150% seriös tycker jag det är ett dilemma varje gång och har strikta rutiner med föräldrar och allt.
 
Maverick skrev:
Hon hade byxor, tröja och min jacka på sig. Varför hon tyckte det var bekymmersamt kan jag bara spekulera i, men min gissning är att det varit för gott om fotografer som varit intresserad av hennes ben och tilltagna byst. Och att detta lett till att hon trodde att jag förväntande mig djupa uringningar och korta kjolar vad vet jag. Sorgligt kändes det iaf. Vissa fotografer är ju mer intresserad av minimal klädsel än att modellen mår bra.

Frös gjorde hon väl för att det blåste rätt kallt.

Mvh
Maverick

Okej, då är jag med på noterna! Jag vart lite konfunderad då jag trodde att du menade att hon kände sig bekymmersam för att hon inte hade på sig sina "sexiga" kläder när hon frös...altså..eh, ingen ide att fortsätta försöka förklara vad jag trodde att du menade, det blir bara ännu rörigare än vad det redan är :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.