Annons

Fotograferande DN-medarbetare gripen av polis

Produkter
(logga in för att koppla)
Men nu handlade det om att statens våldsapparat inte bara undrade utan ingrep. Det är helt oacceptabelt.

Du gillar verkligen inte polisen va ?
Hur ställer du dig till dom den gången du eventuellt blir utsatt för brott från kriminella. Rånad misshandlad inbrott hemma. Vill du ha deras hjälp då eller löser du det på egen hand ?

Vanligtvis anklagas de för att göra för lite, att de inte bryr sig eller aldrig finns ute där brott sker. Nu har vi plötsligt ett väldigt hallå för att två poliser ingripit mot vad de ansåg vara misstänkt. Av debatten ifråga så kan man ju tro att fotografen blivit inlåst på livstid!?

Varför många blir upprörda är ju för att man ingriper mot någon som inte begår brott. Arguementet som "har du inget att dölja så gör det väl inget" är helt förkastligt. VI lever i en demokrati, polisen skall inte ingripa när personer utför helt lagliga sysslor.

Du gillar verkligen inte polisen va ?
Hur ställer du dig till dom den gången du eventuellt blir utsatt för brott från kriminella. Rånad misshandlad inbrott hemma. Vill du ha deras hjälp då eller löser du det på egen hand ?

Jag vet inte vad Erland tycker om polisen men jag tror vi alla vill att polisen koncentrerar sina resurser till att bekämpa verklig brottslighet. När jag blir rånad eller misshandlad och ringer polisen vill jag inte höra "Nej, vi kan tyvärr inte komma, polispatrullen är upptagen med ett tillslag mot en person med kamera i hand som uppträder avvikande".

Varför har somliga så svårt att acceptera att polisen kan göra fel och att det som hänt här exempel på dett?

Den här diskussionen handlar om ett enskilt ingripande. Vad som sägs om polisen generellt och vad den gör och inte har inget med den här diskussionen att göra.

Fast nog är frågan lite större än så. Kommentarerna från polisens talespersoner i efterhand tyder ju på att polismännens handlande är i linje med deras instruktioner. Detta gör det hela än mer allvarligt.

Nog tycker jag man kan se det inträffade som ytterligare en händelse där demokratin trampas på med motiveringar som inte har stöd i aktuell lagstiftning.

Alla, även poliser

Alla som gör något gör fel ibland. ALLA! Det är bara att kritisera och acceptera att människor gör fel och även poliser är människor.

Fast nog är frågan lite större än så. Kommentarerna från polisens talespersoner i efterhand tyder ju på att polismännens handlande är i linje med deras instruktioner. Detta gör det hela än mer allvarligt.

Nog tycker jag man kan se det inträffade som ytterligare en händelse där demokratin trampas på med motiveringar som inte har stöd i aktuell lagstiftning.

Jag håller med dig. Det jag menade var att det finns en massa generella åsikter om vad polisen gör och inte gör men att den här diskussionen inte riktigt handlat om det, även om den snuddat vid det.

Det kan dock finnas en förklaring till att polisen ingrep i år.

Enligt polisens egen utredning kring vad som hände under förra årets festival 2015 (då de fick mycket kritik för att mörka), framgår att av 20 ärenden av sexuellt ofredande, fanns ett som avvek från de övriga 19:

"Ett av dessa ärenden skiljer sig från de övriga i så mening att det anmälda ofredandet bestod i att den utpekade gärningsmannen var en äldre man av svensk härkomst som hade fotograferat flickor på ett närgånget sätt."

Utredningen finns här och ovanstående citat finns på sid 10 i rapporten.

Det är ungefär som att leta efter något man har tappat bort där det är lätt att leta. Man bör inte basera sin strategi på att enstaka fall upprepas.

Det har ju en relativt stor betydelse om dom innan bortförandet visste om att han var journalist.
Det som har viss betydelse är snarare om poliserna blev upplysta om att Epstein är journalist innan de undersökte bilderna i hans kamera.

Å andra sidan hade knappast poliserna sådan tidsnöd att de inte kunde invänta ett åklagarbeslut på att kameran skulle beslagtas och undersökas.

En sån detalj kan vara avgörande när det kommer till vad en domare skall ta i beaktning vid ett eventuellt domslut.
Det är Justitiekanslern som ska ta ställning till om polisen har handlat fel.

Nej, det är inte olagligt att fotografera barn. Men ja, det kan upplevas som känsligt.
Att det kan upplevas som känsligt är dock helt irrelevant för om polisen ska ingripa eller inte. Polisen ska endast göra ett ingripande om de misstänker att något olagligt pågår eller har skett.

Vanligtvis anklagas de för att göra för lite, att de inte bryr sig eller aldrig finns ute där brott sker. Nu har vi plötsligt ett väldigt hallå för att två poliser ingripit mot vad de ansåg vara misstänkt. Av debatten ifråga så kan man ju tro att fotografen blivit inlåst på livstid!?
Ja, det är nog inte speciellt kul att vara polis. Läs gärna vad polisen och forskaren Stefan Holgersson har kommit fram till om polisens organisation och hur destruktiv den är för polisernas effektivitet.

Nej, man ska inte acceptera att poliser gör den här typen av fel. Detta är mycket värre än att t ex en minister kör bil efter två glas vin.

Intressant.

Kan vi komma till ett konsensus att all människor gör fel (eller har du stött på någon människa som aldrig gjort ett fel?)?
kan vi även komma överens om att poliser är människor som du och jag?

Är det egentligen hållbart att vi har krav på vissa yrkesgrupper att vara ofelbara? vilka supermänniskor är det som skall arbeta där?

Ställer frågan då jag själv arbetat inom vården runt 25 år men även inom andra branscher som tex säkerhet, IT, försäljning, transport osv. INGENSTANS har jag stött på felfria människor. Fel har begåtts av säljare, läkare, chaufförer, ordningsvakter, sjuksköterskor, nätverkstekniker, diskare, enhetschefer, revisorer, kockar, programmerare, fönsterputsare osv osv. Dock har jag inte stött på så hårda krav som inom vården. Three strikes and you are out! Det skulle nog behövas liknande krav på alla arbetsplatser så hade vi sluppit alla lallare. MEN...samtidigt har jag inte stött på samma förståelse för att vi alla är människor och inte ofelbara som inom vården. Kanske har med patienters utsatthet som gör att en viss ödmjukhet infinner sig.

Vad var det han sa för snart 2000 år sedan? "Den som är utan skuld kastar första stenen"?

Själv tycker jag det är synd att han blev bortförd en liten stund och frågad vad han gjorde där. Dock ingen större skada skedd. Har varit med om betydligt värre som fotbolls supporter (en skötsam sådan) och tycker detta är en storm i en fingerborg och får bara uppmärksamhet pga det drabbade en DN anställd.

Kan vi komma till ett konsensus att all människor gör fel (eller har du stött på någon människa som aldrig gjort ett fel?)?

kan vi även komma överens om att poliser är människor som du och jag?

Ja.

Dock är det fortfarande inte acceptabelt att polis gör den här typen av fel.

Det är ju det polisen (och militären) är. Det ligger ingen värdering i uttrycket.

För övrigt kallade jag polisen "statens våldsapparat", om jag inte missminner mig.

Om man refererar polisen som en våldsapparat i en diskussion om polisen så tycker jag man har gjort en värdering/ställningstagande och kanske är objektiv i diskussionen.

Om man refererar polisen som en våldsapparat i en diskussion om polisen så tycker jag man har gjort en värdering/ställningstagande och kanske är objektiv i diskussionen.

Uttrycket är ganska allmänt använt i politisk teori och innehåller ingen värdering. Jämför med "vårdapparat" och liknande uttryck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar