Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera saker

Produkter
(logga in för att koppla)

zlop

Medlem
Jag håller på och ska starta en webshop och skulle vilja veta hur jag ska göra för att fotografera mina varor det som jag vill kunna göra det är att t ex fota en penna och sedan ska ingenting annat synas det ska bara vara vitt runt om den. Alltså som bilder på varor brukar vara i webshopar.

Får man redigera det i t ex Photoshop? eller hur gör man?


Som ni märker så håller jag inte på med fotografering över huvudtaget det jag vill lära mig är att kunna göra snygga bilder till en webbutik.
 
Enklast är väl att lägga föremålet på ett stort vitt pappersark intill ett fönster. Blixtra lite för att lätta upp. Eventuellt ett till vitt ark som reflexskärm vid behov.

Med rätt exponering behöver du inte redigera särskilt mycket efteråt.

Detta är enklaste och billigaste vägen om man inte vill köpa mer utrustning.
 
Den enklaste/billigaste varianten är att fotografera föremålen på vitt underlag eller mot en vit bakgrund med så mjukt ljus som möjligt. Sedan kan du finjustera i photoshop så att bakgrunden blir riktigt vit.

Ifall du fotar föremålen mot en annan bakgrund så får du ett väldigt jobb i photoshop ifall du ska frilägga dem så att det ser någorlunda snyggt ut.
 
zlop skrev:
Jag håller på och ska starta en webshop och skulle vilja veta hur jag ska göra för att fotografera mina varor det som jag vill kunna göra det är att t ex fota en penna och sedan ska ingenting annat synas det ska bara vara vitt runt om den. Alltså som bilder på varor brukar vara i webshopar.

Får man redigera det i t ex Photoshop? eller hur gör man?


Som ni märker så håller jag inte på med fotografering över huvudtaget det jag vill lära mig är att kunna göra snygga bilder till en webbutik.

Du får frilägga bilderna i photoshop, det finns en hel del sätt att göra på beroende på hur motivet ser ut. lagermask och penseln, Funktionen extrahera, banor, trollspöt, snabbmask. lassot. Du får helt enkelt känna dig för vilken metod som passa dig bäst. här är en liten instrunktion hur extract fungerar.
http://www.webclass.ru/tut.php?tut=53
 
Okej men hur tror ni att t ex dom på netonnet har gjort när dom har fotat sina föremål det är väll inte med vanliga vita papper eller?
Om dom använder någon annan typ utav utrusting vad skulle en sådan kosta då?
 
Okej det blir nog så att ja använder en vit vägg och belyser den bra och sedan får jag frilägga produkten i photoshop, men om jag ska fota en ljus produkt hur blir det då ska jag använda mig av en mörk bakgrund då eller?
 
Annars finns det ju ställningar med en vit, böjd plexiglas skiva som är speciellt för produktfotografering, men då det funkar lika bra med någon annan vit bakgrund så är det ju kanske lite onödigt! eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.