Annons

Fotografera i ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

ElsaC

Medlem
Hej!
Jag försökte i helgen att ta bilder på folk som red i ett ridhus. Det gick mkt dåligt. Med blixt blev det för mörkt, antagligen för att jag inte var tillräckligt nära, och utan blixt blev bilderna otroligt oskarpa... Hur ska jag göra för att kunna ta bilder på mörka platser med kort slutartid? Går det inte?

Elsa
 
ElsaC skrev:
ISO-värde?? =) Tillsätt ljus? Med en strålkastare typ?

Ser att du har en Z3.. om du har på autoläget borde den justera för uselt ljus (har själv testat att fota i ridhus och 800-1600 i ISO är nödvändigt tyvärr).

ISO = "sensorns/filmens" känslighet för ljus.

Läs i manualen hur du ställer detta manuellt så kan du ha upp till 800 i ISO på en Z3 har jag för mig. Dock blir bilderna brusigare tyvärr, men du får iaf bilder..

Tillsätta ljus är otroligt svårt, men en extern blixt istället för den inbyggda med ledtal 12 är kanske en idé. Ledtal 50 finns ju på de flesta blixtarna idag (ledtal= värde på blixtens "kraft")

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Ser att du har en Z3.. om du har på autoläget borde den justera för uselt ljus (har själv testat att fota i ridhus och 800-1600 i ISO är nödvändigt tyvärr).

ISO = "sensorns/filmens" känslighet för ljus.

Läs i manualen hur du ställer detta manuellt så kan du ha upp till 800 i ISO på en Z3 har jag för mig. Dock blir bilderna brusigare tyvärr, men du får iaf bilder..

Tillsätta ljus är otroligt svårt, men en extern blixt istället för den inbyggda med ledtal 12 är kanske en idé. Ledtal 50 finns ju på de flesta blixtarna idag (ledtal= värde på blixtens "kraft")

// Jocke

Ok, jag ska iaf prova att få till det där med ISO, men jag vet inte om jag kan fixa nån extra blixt.. det är mor o far som står för finanserna.. =)

elsa
 
Nästan omöjligt

Har läst tidigare att det är en av det svåraste miljöer att fotografera i pga dåligt ljus. Det ända som fungerar är en kamera med ordentlig ljusstark optik, om man inte vill montera enorma strålkastare på läktaren. Men försök ialla fall
 
Jag har i turliga fall lyckats få bilder från ridhus som varit i alla fall användbara. Receptet då har varit uppskruvat ISO (800), stor bländare, enbensstativ samt ett ridhus med dagsljusinsläpp. De smutsiga korrugerad-plast-rutor som då fungerar som ljusinsläpp är ju inte mycket att hänga i granen, men varje ljusstråle tas tacksamt emot i den miljön. Det förutsätter förstås dagsljus utomhus också ;-).
Ett annat tips är att prova när ekipaget (förhoppningsvis) står still ex hälsningen i dressyrprogrammet.
Lycka till!
// micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.