Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera höggravid vän, tips o råd

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
hej
Jag har mestadels fotograferat hästar o djur, men har vid olika tillfällen fått förfrågningar om jag inte kan ta olika typer av porträttfoto åt vänner. Nu har jag en god vän som undrar om jag inte kan ta lite fina bilder åt henne när hon är höggravid. Jag har varit inne på olika fotografers sidor o tittat lite på olika slags positioner för att få lite ideer. I utrustningsväg har jag ingen extern blixt... kanske ett problem? Jag har gjort detta en gång tidigare men då försökte jag använda mig av fönsterljus o en så mörk bakgrund som möjligt. Men då jag vill verkligen göra ett så bra jobb som möjligt o är fortfarande väldigt grön i fotograferingens värld så vill jag höra om ni kan dela med er av bra tips att tänka på. Inställningar osv för att få så fina svartvita bilder som möjligt.
Alla ideer emottages tacksamt.

hej
Jag har mestadels fotograferat hästar o djur, men har vid olika tillfällen fått förfrågningar om jag inte kan ta olika typer av porträttfoto åt vänner. Nu har jag en god vän som undrar om jag inte kan ta lite fina bilder åt henne när hon är höggravid. Jag har varit inne på olika fotografers sidor o tittat lite på olika slags positioner för att få lite ideer. I utrustningsväg har jag ingen extern blixt... kanske ett problem? Jag har gjort detta en gång tidigare men då försökte jag använda mig av fönsterljus o en så mörk bakgrund som möjligt. Men då jag vill verkligen göra ett så bra jobb som möjligt o är fortfarande väldigt grön i fotograferingens värld så vill jag höra om ni kan dela med er av bra tips att tänka på. Inställningar osv för att få så fina svartvita bilder som möjligt.
Alla ideer emottages tacksamt.

Har du inga externa blixtar är ett norrfönster jättebra ljusbox. Fortsätt med det.

Gärna kompletterat med den interna blixten dämpad några steg om du är så nära att det kan bli lite trevligt ögonglimt.

Vad menar du med ögonglimt? Kanske en dum fråga men.........
Brukar man höja iso för att få brus o därigenom mer "effekt" i det svartvita eller man kör på som vanligt? Har för mig att jag läste någonstans att den personen hade brus för att skapa ytterliggare mer känsla av typ gammalt foto med bruset när man ändrade till svartvitt.

Det är jättesvårt att svara på en sån här fråga. Du måste fundera ut hur du skulle vilja att det färdiga resultatet ska se ut. Vad det är din bild ska visa. Först då går det att svara.

Det där med "ögonglimt" handlar om att få ett litet blänk i ögat från blixten. En liten ljusprick i ögat gör bilden mer levande. Testa bara att teckna nån gång. Rita ett öga bara rätt upp och ned och så lägger du in en vit fläck, så som om det vore en lampa som speglade sej i hornhinnans yta. Det lyfter teckningen direkt! Det går säkert att labba med PS och lägga in en vit fläck i efterhand så också men det är ju roligare att teckna! ;-)

Exponera bilden manuellt, med EV ställt så som om du inte använt blixt och så knäpper du igång kamerans inbyggda blixt men skruvar ned dess ljusstyrka till ett minimum. Blixten kommer då inte att ha något större inflytande på ljussättningen i bilden men den kommer att reflekteras med ett blänk i modellens öga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar