Annons

Fotografera förlossning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan hålla med om att jag själv kanske var väl kategorisk att inte använda kamera under förlossning. För att förtydliga och kanske nyansera min kommentar kan man dela in hela förloppet i tre delar.

Före förlossning: Mycket väntan, allt kanske är lugnt och skönt. Här kan man givetvis fördriva tiden med lite fotande.

Under förlossning: Känslosamt och troligen smärtsamt. Här skulle i alla fall inte jag fotografera, och speciellt inga närbilder. Hjälp mamman istället.

Efter förlossning: Förhoppningsvis lyckligt. Gärna fina bilder i detta skede.

Min syn på det hela. Och alla gör givetvis som dom vill.

/Anders
 
Börja med att tänka igenom VILKA bilder ni VILL ha.

Om du sedan kommer att kunna ta dem är en sak som du kommer att upptäcka på plats.
 
Tänkte svara utifrån min erfarenhet. Jag har två barn och är personligen inte sugen på några närbilder av utdrivningsskedet men om jag hade varit det hade det inte varit några problem för maken att springa runt och fota i rummet. Vid båda mina förlossningar har jag gått helt in i mig själv och inte märkt så mycket av vad som hänt omkring mig. Jag har haft kanontur som haft problemfria förlossningar som enbart känns som positiva häftiga upplevelser. Det är ju väldigt individuellt, men jag är helt övertygad om att det inte är många blivande pappor som inte skulle lägga ner kameran om frun ångrar sin fotobeställning och vill ha hans stöd istället. Man får ta det som det kommer, men det är ju bättre att släpa med hela utrustningen och inte använda den än att lämna den hemma och reta sig på att den inte var med.
 
Nej det tycker jag inte. Tänk efter ordentligt nu, hur behagligt tror du det är för ett barn som precis kommit ut till en redan ljus plats när den innan legat påå en skyddad nästan svart plats?

Min första son var beräknad till förra helgen (7/12 2008), men när som helst nu!! ;-)
Till mig sa läkaren att det är total förbjudet att använda blixt de första dagarna, kan vara skadligt för barnets ögon innan de mognat riktigt, pástár han. Kameraväskan áker med till BB men jag kommer inte använda blixt efter förlossningen.
 
Jag är väldigt hård i kritiken av att fota med blixt under utdrivningen + efter barnet ankommit, det tycker jag faktiskt äromdömeslöst.
Gällande fotande under förlossningen så varierar det ju mellan olika gånger. Jag hade inte velat ha fotande under förlossningen bara under värkarna och efteråt. Varför? För att en förlossning ska upplevas, inte dokumenteras. Jag ville ha stöd och ville ha en lugn och behaglig förlossning.
Nästa gång? Tja då kanske jag skulle varit mer öppen, men fortfarande inte av fadern.
 
Så klart...

Hej!

... att ni ska ta några bilder under förlossningen om ni båda vill det. Ofta så tar det några timmar innan den lille är ute och du hinner med att stötta också även om kameran är med. Ett tips dock: ta i svart-vitt och ingen blixt.
Det kan vara en ganska bra uppföljning för er båda att kunna relatera till bilderna för att bearbeta förlossningen efteråt såväl postiva som negativa minnen.

Lycka till/ Christina, barnmorska.
 
Vi fick barn nu den 10 December och jag var förbered med en Digitalkamera
och en vanlig analog + en videokamera som jag hade tänkt dokumentera det hela med!
Men det slutar med att jag fick inte upp en endaste pryl under förlossningen för jag fokuserade endast på min tjej under tiden.

När ungen hade kommit blev det ju några bilder men jag är faktiskt rätt glad att jag känner att jag gav 100% till min tjej under förlossningen.
 
Vi har, denna julafton, haft vår andra förlossning. Jag har haft självklart haft kameror med på båda förlossningarna.
Men för mig kommer fotograferingen i andra hand. I första hand är jag stöttande make och pappa.
Jag har tagit bilder när det funnits tid och känns rätt. Som man finns det ofta ganska mycket dötid då man kan fotografera, men när själva utklämmningsfasen sätter igång, ligger min kamera åt sidan.
När allt är klart finns det också gott om tid att ta fina bilder.
Egentligen ett ganska självklart och naturligt förhållningsätt till fotografering av ens liv och vardag.

Jag tycker inte att det är speciellt viktigt att "professionellt" dokumentera vår egen förlossning. Vill jag ta riktiga förlossningsbilder skulle jag följa ett helt annat par, som jag inte har lika stor känslomässig anknytning till. Då kan jag fotografera på riktigt.
Det går inte att skapa riktiga bilder om man gör det halvdant och inte går in i fotograferingen med kropp och själ.
/Anders
(Som annars brukar sätta fotograferingen i första hand)
 
Oj vilken diskussion...

... och mest män. Vissa kvinnor har gjort sina små försök men blivit snabbt nedslagna av vissa. Trist.
Men, jag har 4 barn och alla har varit förlösta på olika sätt. Era diskussioner förutsätter att en förlossning går enligt konstens alla regler. Den förlossningen som går på en timme och kvinnan är rabiat kanske inta alls är så lätt att dokumentera.
Den förlossningen där det blir akut sectio,hjärtljuden är på 180-190 och stannar för att sättas igång med elchocker, dokumenteras det? Och om hjärtat inte startar igen, dokumenterar man den ENSAMMA mamman då? hon som är för trött för att orka något, inte har fått något efter flera månaders hårda arbete. Det hon har är en karl med kamera, Grattis!

Fostervattnet kan komma som en kaskad, det är bra att veta eftersom kameran oftast inte tål väta.

Novis är jag inte på ämnet och jag vet att det kan vara jätteroligt att ha bilder från en förlossning. FÖRE och EFTER inte under. Bilder från öppningsskeden och bilder från när huvudet tränger ut är för mig inte alls intressant, jag har sådana från min första pojke som nu är 19 år och jag tittar aldrig på dem och han vill absolut inte ha dem. (en av barnmorskorna fotade)

Vad jag vill säga är att det är så oerhört viktigt att man vet vilka regler som gäller och när man ska sluta om man ska ha kameran med sig. Diskussionen som förts har mest varit subjektiv och inte alls inräknat vad som egentligen kan inträffa på en förlossning.

Jag hoppas att alla män som avser att plåta på era fruar/sambos/flickvänners förlossningar gör det med ett starkt godkännande från denne. Jag rekomenderar er också för att ha klara regler för hur och när det ska gå till. Alla förlossningar slutar inte bra och alla förlossningar får inte ens en rutinerad föderska att må bra.

Lycka till
 
Förnuft

Jag tog med kameran, fotograferade solnedgången utanför och min fru (med hennes samtycke) när hon andades lustgas. Under själva förlossningen kändes det fel att ta bilder, jag övervägde det inte ens, men när vår dotter landat på mammas bröst var det självklart att ta några skott. Speciellt som hon tittade sig omkring med nyfiken blick på ett alldeles underbart vis :)
Dessutom skulle nog ingen, ens vi själva, vilja se underlivsbilder med blod och annat i efterhand...
Och under det följande dygnet hann det bli en och annan bild, förstås.

Var inte så rabiata för/emot, prata med varandra om det, var oerhört lyhörd under själva skedet. Min fru kunde knappt kommunicera med mig så lustgasbilden fick jag ana mig till att hon ville ha, och efteråt tyckte hon det var kul att ha en bild av det.
 
Vi hade vår förlossning i januari. Jag tog med kameran då både jag och min sambo ville att jag skulle ta lite bilder. Dock inte under själva slutskedet av förlossningen eller några underlivsbilder.

Då detta var min första förlossning så kan jag i efterhand säga att man kan aldrig förutspå att man ska fotografera under en förlossning. Jag tog en bild när hon andades lustgas. Sedan var hon ganska borta och det kändes inte som det var läge att fotografera, eller jag tänkte inte ens tanken på att jag skulle fota. Allt stöd gick till min sambo.

Inte förrän en väldigt dramatisk förlossning var över så tog jag en bild när min son låg på sin mors bröst. Då kändes det lägligt.

Men som sagt var. Det går inte att planera.
 
Hej !

När vår andra son föddes (Jonathan) den 27:e mars -08 , så tog jag denna bilden när han lades på mammas mage :
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    11.3 KB · Visningar: 986
Funderade ett kort tag på att inte ta med kameran alls till förlossningen, men idag är jag otroligt glad över att den följde med till slut. Som de flesta redan har sagt brukar det förhoppningsvis falla sig ganska naturligt när det känns lämpligt att fotografera, och vad.

Ångrar lite att jag inte fick med några direkta bilder av personalen på BB Stockholm som var helt fantastiska på alla sätt. Ville nog inte vara där som någon reportagefotograf utan bara som blivande far med kamera antar jag.

http://www.stefantell.se/Viggos_forsta_dag_pa_BB_Stockholm.html
 
Att ta bilder under själva förlossningen är nog helt omöjligt för de flesta pappor då man satt i ett järngrepp vid sängen =)

Fick inte tag i kameran fören efter ca 50 min.

Då blev bilden så här eftersom det var dåligt ljus och handhållet.
Sen ville man ju inte använda blixten på en som legat i mörker i nio månader heller.
 

Bilagor

  • emma.jpg
    emma.jpg
    90.6 KB · Visningar: 905
Vi hade vår förlossning i januari. Jag tog med kameran då både jag och min sambo ville att jag skulle ta lite bilder. Dock inte under själva slutskedet av förlossningen eller några underlivsbilder.

Jag fick välja om jag skulle ta underlivsbilder eller inte, men om jag tog sådanna skulle jag inte få följa med hem igen.
Hade faktiskt i alla fall inte en tanke på att ta sådanna bilder, det är ju inte direkt något man vill ha på väggen eller i familjealbumet. Ett blodigt sarjat underliv är inte direkt någon vacker syn.
Innan verkarna sätter fart och efter att min son tittat fram fyldes dock ett antal minneskort.
I vilket fall är det 100% konsentration på att hjälpa barnets mor som gäller, hon är faktiskt med om ett av hennes livs svåraste momement under födseln.

/Karl
 
Jag har gjort det
http://www.elmqvist-photo.com/photo/slideshows/birth_of_kajsa_20040101/

Den gången var det Canon 10D och EF 24mm f/1,4 L

hej måste säga att det var jätte fint bild spel. såg ut som du körde det messta utan blixt och måste fråga vilken iso du körde med. tyckte inte att dom var så gryniga. jag menar det har ju hänt en del sen 10d i brusegenskaper. oj såg att du hade en 1,4 :) jag ska använda en 24-70 2,8 undra hur det blir
 
Jag fick välja om jag skulle ta underlivsbilder eller inte, men om jag tog sådanna skulle jag inte få följa med hem igen.
/Karl

Haha jag hade nog nästan sparkat till sambon om han hade försökt fota underlivsbilder. Första gången vill han nog mer försöka hjälpa till där nere, men höll sig.
Andra barnet missade han eftersom det skedde i ambulansen på väg in och han var hemma med vårt första barn och väntade på barnvakten.
Men tyvärr kom inte kameran med alls första dygnet. Det var tråkigt!
Önskar att vi hade haft lite bilder från yngsta barnets första dygn, det går ju liksom inte att göra om.

Men tack och lov hade han aldrig tankar på att fota under förlossningen,
men å andra sidan vet han var jag tycker om att hamna med på bild också ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.