Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera förlossning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade kameran med, men hade inte en tanke på att fotografera under förlossningen.
Jag försökte stötta min sambo och vara närvarande.
När förlossningen var över fotograferade jag, dels när vår son låg i hennes famn och sedan fotograferade min sambo när jag höll i honom.

Mvh: Benny
 
Jag har blivit "anställd" av min syster att fotografera eftersom hon vill ha sin första födsel dokumenterad av någon som inte är en komplett främling. Det kommer att finnas andra som stödjer henne så jag kan springa hur mycket jag vill och koncentrera mig på att ta bilder.

Hur är ljuset? Vad för ISO-tal kan jag räkna med att köra på? Blir 50 millimeter för långt? Vad är bra att tänka på?
 
Att fotografera sin partner vid förlossning är speciellt och något du och din familj aldrig ångrar. Stötta sin partner och fota går, och blir dessutom riktigt bra om man är väl förberedd. Blixt däremot, skulle jag avråda dig till å det bestämdaste. Hög iso och ljusstarka gluggar är melodin i en förlossningssal. Säger frugan att du ska lägga undan grejorna, ja då är fotosessionen slut.

Jag och min sambo har idag en mängd jättefina bilder som är väldigt roliga att titta på nu. Vår förlossning var speciellt eftersom det var prematurt. Att ha dessa bilder är mycket hjälpsamt och gör att man kan bearbeta chocken av att inte riktigt vara beredd. Pojken mår idag strålande, men var väldigt liten som nyfödd. Jag har en bra referensram och härliga bilder att både titta på och visa upp för släkt och vänner.

Den här bilden är tagen två dagar efter förlossningen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1268639.htm

Lycka till med allt!


Tack för lyckönskningen! Jag skall försöka fotografera om läget tillråder det. Ska första hand vara behjälplig och stöttande. Fotograferandet blir om läget blir sådant så tid finns. Det vet man ju aldrig på förhand ;)
 
Vad och när du plåtar är givetvis upp till dig. Men, blixt, låter hemskt i det här sammanhanget. Sedan tror även jag på att vara med och stötta din fru/sambo i nedkomsten. Det är en stor och enormt mysig upplevelse. Jag tror personligen på bilder från och med bebisen på mammas bröstkorg och vidare. Det blir fina, varma och minnesvärda bilder!! Grattis och varmt lycka till!!! Med bebisen!! ;-) /Peter-L

Tack för lyckönskningen! Man får hålla tummarna att allt går bra och att jag kommer ihåg att fotografera mitt i allt tumult... :)
 
Måste väl berätta om mina erfarenheter.
Jag har fyra barn och vid samtliga födslar fotograferade jag. Det blev jättefina minnen som jag tror att min fru och mina barn uppskattar nu.
Nu var våra födslar relativt odramatiska. Med odramatiska menar jag att det inte tillstötte några komplikationer.
Jag får väl hålla med om de som påpekat att man måste ha prioriteringen klar för sig. Men sedan tycker jag nog att man kan fotografera.
Själv har jag suttit bredvid min fru vid huvudänden. Det är en bra bildvinkel att fota från. Man kan också hålla handen när det behövs. Och det kommer att behövas.
Men sedan finns det perioder när man inte kan göra så mycket. Man väntar in värkar och annat. Då kan det vara bra tillfälle att fota lite för att skingra tankarna.
Första barnets födsel var förstås speciellt. Särskilt som jag inte visste hur jag själv skulle reagera. Kanske man skulle stå på näsan när det hettade till. Men allt gick bra. Det är så intensivt när ett barn föds, man glömmer sig själv.
Man får såklart använda blixt med måtta. Men om det sker nattetid finns det kanske inte något val. Då fotograferade jag med film, 400ISO tror jag det var. Nu kan man ju gå mycket högre med digitalt så behovet av blixt blir mindre. Om man måste använda blixt tycker jag det är bäst att slå den i taket. Men undviker det kalla direkta ljuset med hårda skuggor.
Peaken är väl just minuterna efter födseln. Mor och barn är utmattade och glada och behöver pusta ut lite. Kan bli bra bilder. Första tvättningen och vägningen är också kul att ha.
Barnmorskor brukar vara jättebra att ha att göra med. De har rutin och hetsar inte upp sig i onödan över oroliga mammor och nervösa blivande pappor.
Lycka till vill jag bara säga!
/johan


Tackar för lyckönskningen och tipsen! :)
 
Jag fotograferade då vi fick vår dotter. Den förlossningen var med planerat kejsarsnitt och därför ganska odramatisk. Ljuset räckte för en 2.8 zoom (på ISO 1600) vilket underlättade en hel del. Blixt skulle jag inte använda i ett sådant sammanhang.

Våran var planerad till 3/1 med kom ett år tidigare den 30/12 istället :)

Lycka till!


Vi är ju som sagt planerat till den 1/1-09. Men man vet ju aldrig när barnet får för sig att den vill ut.
Jag kommer nog att använda mig av min 50mm 1,8 objektiv och strunta i bilxten.

Tack för lyckönskningen! :)
 
Ta en funderare på om det Kristoffer skriver inte är ganska sunt ändå...
Missförstå mig rätt, ta med kameran och knäpp nån bild. Men prioritera inte att vara fotograf just då. Däremot, efter ett par timmar finns det gott om tid att ta många mysiga bilder med fönsterljus!
Lycka till!!


Tack för tipsen och lyckönskningarna! Det kan behövas :)
 
Det är ungefär som dina bilder som jag även hade tänkt fota mina bilder. Verkligen snyggt! Tack för att du dela med dig av bilderna. Det gav mig tips om hur jag skulle ta mina.

Hej,

Jag tänkte komma med några fototips, men Elgqvists proffs-bilder illustrerar det så väl: Unvik blixt. Var diskret i bildvinklarna. Svart/vitt blir snyggt. Jag körde med 2.8, IS, ISO800-1600. Blev ok.

Som andra kommenterat: Glöm inte bort att vara närvarande. Var överens om hur ni skall göra innan du drar fram kameran på förlossningen (då är det svårt att diskutera, jag lovar). Sluta om det inte känns rätt för mammam. Ta inte lustgasen från henne för att det stör bilden. Hehe.

Själv tog jag fram kameran bara några sekunder per timme, inte mer. När det hettade till var den undanstoppad, och så åkte den fram igen en stund efter förlossningen.

Men, nu är bilderna ett fantastiskt minne som vi inte vill vara utan.
 
Varför vill man objektivt studera förlossningen av sitt eget barn? Jag kan inte tänka mig ett mer subjektivt tillfälle.

Det finns något som heter förlossningsskräck och även mannen kan lida av det. Att skaffa lite distans, om än mental och inte fysisk, kan hjälpa mannen att klara av förlossningen bättre. Till och med kvinnan mår i regel bättre om hon vet att mannen inte är fullt så skräckslagen. Då slipper hon oroa sig för mannen och kan istället själv med gott samvete vara den som är i behov av omsorg och hjälp. För kvinnor är ofta funtade så att fastän det är fråga om förlossning, så orkar de ändå bry sig om sin mans väl och ve. Och dessutom infinner det ofta gott med tid även för fotografering, fastän mannen är med och stöttar sin fru och pysslar om henne.

Men naturligtvis löser alla par även denna sak precis som de själva vill. Är det ok för båda två att det fotas så ska ingen utomstående kunna säga att det är fel. Anders, lös saken precis som ni själva vill, du och din fru.

Silva Elisabeth, född 2007.10.03 genom kejsarsnitt:
 

Bilagor

  • Silva_Karhu.jpg
    Silva_Karhu.jpg
    57 KB · Visningar: 3,136
En kvinnas syn på det

Jag saknar att en kvinna har kommenterat det. Här är det jag som fotar så det var inte så lät att fota sig själv. Jag såg elmqvist bildspel och tyckte om det. Det jag själv velat ha är ett foto från en annan vinkel jag ville verkligen se precis NÄR barnet kom ut. Givetvis är det inte bilder för allt och alla utan privata men jag hade velat se det. Har genomgått tre förlossningar och visst hade jag velat ha bilder men min man fick inte släppa min hand, förrän tredje barnet och jag vägrade släppa lustgasen. Men det finns inget underbara än precis när barnet kommer upp på magen och den börjar picka med huvudet för att leta upp bröstet.

Fota vad ni vill - men som ni sa prioritera kvinnan och barnet.
 
Min syn...

Jag tänkte tala för mig själv och mina upplevelser. Är det ett fint minne? Jo kanske. Jag har sett mina egna förlossningsbilder och det är inte en positivs upplevelse. Med mina menade jag då jag föddes... Under den förlossning där jag själv förlöste så togs inga kort, det var en stund med familjen där fokus låg på annat.
Min man var delaktig i födandeprocessen, inte i att dokumentera de. Nu var detta en hemförlossning med allt det kan innebära. Jag ville ha en lugn förlossning utan störande objekt, en kamera hade troligen varit det. Men om det skulle ha dokumenterats så så skulle jag valt att ha någon annan där, inte min make.
Du är inte delaktig när du tar kort, visst, det kanske är ok, men vet då om det. Har du hellre kort på den lilles födsel än upplever den?

Grunderna om man tar kort bör dock vara:
Ingen blixt, varken före eller efter. Innan är den troligen högst störande och det bör verkligen undvikas. Efteråt, när barnet är föds så bör man undvika starka ljus, det säger kanske sig självt?
Så fort den födande behöver uppmärksamhet så släpp kameran, oavsett vad. Låt aldrig någonsin kameran och de eventuella korten kosta något lidande.
Tänk på att situationen är utsatt, diskutera igneom innan vad som är ok på kort och inte.
Och nekas något så försök inte diskutera det, bara acceptera.
'Jag tror det flyter på av sig självt, men blixt bör gå bort och egentligen skulle jag råda att ta in en till part.
 
Själv ska jag bli pappa i början av januari. För mig är det självklart att min D700 och 50mm 1,8 glugg följer med till BB. Men jag håller med flera föregående talare om att man bör nog lägga "fokus" (missförstå mig rätt) på att stötta modern fram tills dess att barnet är fött. Sedan vill jag ta några vackra bilder när den ligger på bröstet och några fina detaljbilder.

Min rekommendation är nog att köra på ISO 1600 och uppåt beroende på hur känslig och mycket brus det blir. Men för mig är det ganska charmigt med brus, har själv bilder som min far tog på mig när jag precis tittat ut. Då var det i och för sig med härlig TRI-x film ;)

BLIXT GÅR HELT BORT!

Lycka till med era förlossningar blivande fotopappor!
 
Jag blev pappa i maj i år. Hade funderat som ni i den här tråden och var beväpnad med både systemkamera och kompakt. Kom ihåg att kamerorna fanns ett par timmar efter att allt var färdigt, under förlossning var det bara fokus på min sambo, det var inget val att göra, det var självklart att det skulle vara så.

Vad vill jag tillföra med det här då?
Jo, planera gärna, diskutera med din partner och fundera på alla bilder du kan ta. Men räkna inte med att något blir som ni planerat när det väl sätter igång...

Lycka till!
/Lars
 
jag har haft 2 förlossningar o eftersom jag älskar fotografering så i dessa fallen har det varit jag som har fått påminna min man mitt under värkarna o krystvärkarna att ta fram kameran o fota, haha. jag ville till varje pris ha med det på foto, det var viktigare än att min man höll mig i handen.

jag har även varit på en vänninas förlossning (i fotograferingssyfte) o där fotade jag hej vilt i alla vinklar med blixt. som tur var så sa hon ingenting, verkade inte ens märka av att de blixtrade 300 ggr :)
 
jag har haft 2 förlossningar o eftersom jag älskar fotografering så i dessa fallen har det varit jag som har fått påminna min man mitt under värkarna o krystvärkarna att ta fram kameran o fota, haha. jag ville till varje pris ha med det på foto, det var viktigare än att min man höll mig i handen.

jag har även varit på en vänninas förlossning (i fotograferingssyfte) o där fotade jag hej vilt i alla vinklar med blixt. som tur var så sa hon ingenting, verkade inte ens märka av att de blixtrade 300 ggr :)

dock bör man tänka på barnet så fort det är fött.
 
Första barnet, drygt 7 veckor för tidigt. Oförberedd så fick bara med mig lilla kompakt-kameran. Första fotot när barnet låg i kuvösen.

Andra barnet, mer i tid men första kortet togs när barnet låg på mammas mage.

Kände inget behov av att fota själva förlossningen.
 
Kände inget behov av att fota själva förlossningen.

Så har det varit för mig också alla 5 gångerna. Okej, en av gångerna hände det hela i bilen så då hade jag lite annat att tänka på :) För övrigt vill jag påstå att om jag den senaste gången tagit fram kameran så hade jag nog åkt ut fortare än kvickt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.