Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera en butik

Produkter
(logga in för att koppla)

SverkerB

Medlem
Jag jobbar i en ICA-butik där min chef har bett mig att fota lite bilder till butikens hemsida.

Han vill gärna ha olika bilder från olika avdelningar och någon bild på hela butiken utifrån. Jag har funderat på vad man ska välja för motiv. Chefen vill helst att det ska synas att bilderna är från just vår butik. Själv tycker jag att det blir tråkigt att bara fota en hylla med mat på i lysrörsljus från taket.

Jag har tänkt att istället försöka fota någon detalj från de olika avdelningarna, exempelvis en banan från fruktavdelningen eller liknande. Problemet blir då att visa vilken butik det är.

Har någon förslag på vad jag kan fota eller hur jag kan göra det? Jag vill ju gärna att det blir lite spännande bilder. Kan tillägga att jag kör Canon 50D med Sigma 18-50 2.8.

Chefen tänker nog fel. :)

Att få till interiörbilder så att det syns att det är just er butik känns inte så lätt. Och varför skulle man vilja se det på er hemsida?

Jag tror det är viktigare är att bilderna upplevs som inbjudande, inte dokumenterande.

Jag tror du är helt inne på rätt linje att fota detaljer. Färglada paprikor, rader av öl-flaskor med kort skärpedjup, och annat skoj.

För att identifiera butiken tycker jag du skall ta en natt/kvällsbild exteriört där det lyser hemtrevlig i skyltfönster och ICA-skylten.

Ett par generella tips bara.
Ett panorama, såväl invändigt som utvändigt, kan se mycket trevligt ut.
Ljusa upp bilderna lite extra, det ser rent och fräscht ut.
Kör inte för korta slutartider i lysrörsljuset, särskilt inte om du fotar till ett panorama, då alla bilder kommer vara lite olika exponerade och ha lite olika färgstick då. Stativ och lite längre tider ger ett jämnare ljus med lysrör.

Påtal om paprikor :) Denna är tagen på Coop Kållered i Göteborg :)

Obs, tänk på att ställa vitbalansen rätt om du fotar i Jpeg! EXTREMT VIKTIGT! Det är massor konstiga olikfärgade ljuskällor i en butik.

Bilagor

• DSC_1057.jpg
    DSC_1057.jpg
    61.8 KB · Visningar: 783
Har du en riktig vidvinkel så kan du ju använda en förgrundsdetalj (som din banan t ex) och ändå få med t ex Frukt och Grönt-avdelningen i bakgrunden. Liten bländare, rätt vitbalans och stativ bara.

Är det säkrast att sätta den till Kelvin och testa vilket värde som blir bäst?

Jag skulle verkligen fota i RAW om jag skulle fota inne i en butik. Det är väl en massa olika ljuskällor, lysrör som blinkar och har sig, olika belysning i olika delar av lokalen osv. Som gjort för att få strul med vitbalansen. Om du fotar i RAW kan du lätt som en plätt fixa med vitbalansen i lugn och ro hemma framför datorn.

Om du inte har fotat RAW tidigare - prova, det är busenkelt, t o m jag klarar av det!

Förslag på andra bilder, nja, jag har inte så stor fotoerfarenhet (däremot desto mer butik...) Jag tror dock att det är lätt, som din chef gör, att tänka utifrån vad ni vill visa. Tänkt tvärtom, vad skulle kunderna vilja se på hemsidan. Jag tror hemsidan funktion är att skapa positiva intryck, bilderna skall kännas inbjudande. Inte så lätt kanske, hur inbjudande är det med en hylla full med konservburkar eller en gondol full med Skogaholms limpor? Därför tror jag på detaljer och udda vinklar. Kan du få till en bra personalbild tror jag också det är ett plus men det kan vara svårt.

Jag kan förstå och tycker att din chef tänker rätt. Det finns ju massor med ICA-butiker runt om i landet. Så det är klart att han vill profilera just sin, butik!! Bananer, paprikor, tomater, kan lika gärna va plåtat på Coop eller Willys..... ;-)

Varför inte plåta avdelningarna och sedan ha en anställd med på varje bild. I någon form av spontan aktivitet. Då förknippar man ju butiken mer än produkten.
"ICA-Stig", är lika förknippad med ICA som en Tomat.... :) Men inte med er butik!

Om du vill..... :)

Varför inte plåta avdelningarna och sedan ha en anställd med på varje bild. I någon form av spontan aktivitet. Då förknippar man ju butiken mer än produkten.

Tanken har slagit mig också. Till exempel att vår frukt&grönt-ansvarig får stå med apelsiner i händerna på fruktavdelningen..

Chefen har en poäng - vad är det för märkvärdigt med en paprika?

Hemsidan ska inte promota färgglada paprikor, eller suddiga ölflaskor, utan en viss ICA-butik. För det behövs identifierbara interiörer. Det kan vara frestande att "leka till" bilderna, men den övergripande tanken måste hela tiden vara; Vad skall bilderna användas till?

Går det att kombinera det övergripande målet ( promota ICA-butiken ) med en lekfull och artisktisk bild, är mycket vunnet, men går målet förlorat i jakten på "konstnärlig frihet", blir det förfelat och chefen kommer sannolikt inte att fråga Dig en gång till.

Hmm jag skulle nog säga att bilder på butiksinteriörer på hemsidor är det mest avtändande som finns.... Jag menar vad skulle syftet med dem vara? Att man ska planera sin tur mellan hyllorna i affären i förväg på internet? :)
Det känns bara lite som i webshopparnas barndom när man kom in på en sida och klickade "butik" och inte visste om man skulle hamna i en webshop eller på en sida med interiörbilder från den fysiska butiken...

Butikens framsida vore kanon, bilder på anställda är också bra, men hyllor är dels inte snygga och sen är det komplett meningslös information.... Alla butiker har hyllor ;-)

Ta då hellre bilder på butikens omgivningar om de är vackra eller ta med personalen till ett snyggt ställe och ta ett gruppfoto.

Är det interiörbilder din chef vill ha så ta det, men jag tycker ni ska kika runt på såna bilder på internet och se om det verkligen är det ni vill ha....

Senast ändrad:
Intressant att vi ser så olika på vilken typ av bilder som skulle passa!

Visar hur svårt det kan vara att göra något så "enkelt" som en presentation på en hemsida!

Kom igen nu och hjälp till att fixa lite regi för några bilder!

Med lite fantasi så går det att få många bra bilder inifrån en butik. Skulle kunna tänka mig följande:

Kyldisken (för mjölk och annat)
Tagen lite nedifrån med vidvinkel där man ser någon ur personalen fylla på. Gärna med relativt lång slutartid så att man får lite liv i bilden. Om ni har en dörr till varorna så måste du fixera denna när du tar bilden.

Grönsaksdisken.
Kvisttomater är granska tacksamma att fotografera. En bild som visar ett tomathav där man ser två händer som fyller på en påse. Tänk på kompositionen och om din chef tillåter det så använd en sprayflaska med vatten på de tomater som är viktiga i bilden.

Kassan version 1
Tagen från kassörskans vy, lite uppifrån. Visar bandet med varor samt displayen och gärna något som identifierar butiken; rabattkuponger, påse eller liknande.

Kassan version 2
Längre ifrån där man ser hela kassan med kassörska och kund tagen en bit upp från utgångssidan. Lång slutartid så att hela kassan är i fokus men så att man enbart kan ana rörelserna från kassörskan och kunden. Ha inte så många varor på bandet bara.

Våga experimentera! Skriv gärna ned hur du tänkt ta bilderna och diskutera detta med din chef. Tänk även på att om man inte vågar prova så får man inte heller reda på om det fungerar eller inte.

Fota när det inte är några kunder i affären utan använd statister. Fota i råformat och fixa färgbalansen i datorn. Stativ är ett måste. Har du tillgång till en reflexskärm? Om inte så kan en bygglampa och några stora vita kartongbitar göra underverk. Ha bara med dig några som kan hjälpa till att hålla. Kan du låna upp ett vidvinkelobjektiv?

Kanske är kombinationen av personal som är på plats i butiken den rätta kombinationen för att få spännande bilder som samtidigt blir unika för oss?

Jag har nu tagit en bild i en frys med stor bländare, där man ser frysvaror i förgrunden och ett par suddiga händer (iförd vår ICA-skjorta) längre bort i disken. Jag tänkte också ta en bild på någon ur personalen som tar ut bröd ur ugnen eller liknande.

Stativ har jag tyvärr inget, men det kanske jag borde försöka fixa? Alternativet är att fota på förmiddagar då solen lyser från rätt sida där det finns några fönster och på så sätt får man ett mer naturligt ljus.

Kanske är kombinationen av personal som är på plats i butiken den rätta kombinationen för att få spännande bilder som samtidigt blir unika för oss?

Jag har nu tagit en bild i en frys med stor bländare, där man ser frysvaror i förgrunden och ett par suddiga händer (iförd vår ICA-skjorta) längre bort i disken. Jag tänkte också ta en bild på någon ur personalen som tar ut bröd ur ugnen eller liknande.

Helt rätt tänkt och bra idé!
Gå runt och fundera lite i butiken så dyker det säkert upp fler idéer. Gör detta kameralös utan enbart med en anteckningsbok och en tom diaram. Diaramen blir ditt fotoöga som du använder att fånga något intressant, "zoomar" gör du då med hjälp av armbågen. När du sedan hittar någon bra bildvinkel så skriver du ned det och gör en snabb skiss. Har du ingen diaram så gör man snabbt något motsvarande av en bit kartong.
När du fått lite idéer och planerat dina bilder så är det dags att ta med sig kameran och skrida till verket.

Stativ har jag tyvärr inget, men det kanske jag borde försöka fixa? Alternativet är att fota på förmiddagar då solen lyser från rätt sida där det finns några fönster och på så sätt får man ett mer naturligt ljus.

Stativ är ett måste så försök att få tag på ett. Det är ju inte världens nyaste uppfinning så hör med släkt och vänner i första hand. Har du tur så dyker det nog upp något stativ på någon vind eller i någon källare. Ett gammalt hederligt Linhofstativ är det inget större fel på och det finns många sådana runt om i Sverige. Om du får tag på ett stativ som är lite halvinstabilt så skall du tänka på att det är spegeluppfällning och timer som gäller.

Att använda dagsljus från fönstren är nog inte en så bra idé. Du kan råka ut för hemskt konstiga och onaturliga skuggor samtidigt som kontrasterna kan skapa problem.

Vet inte om du är färdig med detta uppdrag men lägg absolut största vikten på färskvarorna. Då är det chark och grönt som jag tänker på. Även om kassalinjen kan vara av intresse så är det chark och frukt och grönt som är viktigast. Det är dessa avdelningar som ICA-handlare prioriterar (Oftast - såvida det inte är en mycket liten butik) och vill visa upp. Färskvaror är butikens ansikte utåt som visar hur färska fina varor som butiken har. Så lägg stor tyngd att just få dessa bilder bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar