Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografens klädsel på bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Happy Horse

Aktiv medlem
Är yrkesverksam fotograf med en fråga till andra yrkesverksamma: Varje gång jag skall plåta ett bröllop så undrar jag vilka kläder jag skall ta på mig. Om jag skall plåta vigseln så är jag extra petig men kjol/klänning är svårt att jobba i.
Hur tänker ni andra?

Jag skall iväg och plåta ett bröllop idag och har som vanligt haft huvudet i garderoben hela morgonen...
//
Nina
 
Vad skulle en fågelfotograf säga om saken?
"Det bästa är att smälta in så mycket i miljön som möjligt, det bästa vore om man själv var en fågel"
Så präst eller brödmö måste vara det optimala ;)

Själv tycker jag att när det handlar om att smälta in så ska man gör det så mycket som möjligt utan att det förhindrar ens arbete. Så om du tycker att kjol är ivägen så är detta ett sämre alterantiv än finbyxor. Men det bästa är såklart att ringa och fråga beställaren så att det inte blir några missförstånd.
 
Happy Horse skrev:
Är yrkesverksam fotograf med en fråga till andra yrkesverksamma: Varje gång jag skall plåta ett bröllop så undrar jag vilka kläder jag skall ta på mig. Om jag skall plåta vigseln så är jag extra petig men kjol/klänning är svårt att jobba i.
Hur tänker ni andra?

Jag skall iväg och plåta ett bröllop idag och har som vanligt haft huvudet i garderoben hela morgonen...
//
Nina

Och frågan gäller er män också, jobbar ni i kostym eller är det i samma jeans som vanligt?
//
Nina
 
Nu är jag iofs inte tjej, men jag tycker att det är snyggt med kostym! Neutralt färgad, eller ett par byxor med en snygg blus eller liknande!

Smält in .... iofs jag är inte direkt heller yrkesfotograf!

Lycka till med fotograferingen idag!
 
sjoholm skrev:
Men det bästa är såklart att ringa och fråga beställaren så att det inte blir några missförstånd.

Jag frågar alltid kunden om detta men hittills så är det ingen som haft någon åsikt. De säger alltid "det spelar ingen roll, välj du". Å då blir det ju ännu svårare. Självklart vill man smälta in men hur man än gör så syns man. Tjejer! Vad har ni på er när ni plåtar bröllop?
//
Nina
 
Happy Horse skrev:
Jag frågar alltid kunden om detta men hittills så är det ingen som haft någon åsikt. De säger alltid "det spelar ingen roll, välj du". Å då blir det ju ännu svårare. Självklart vill man smälta in men hur man än gör så syns man. Tjejer! Vad har ni på er när ni plåtar bröllop?
//
Nina


Beror på vädret. Räknar med en hel del fysiskt arbete t.ex. på en heldags bröllopsplåtning. I år har byxkjol varit en favorit, snyggt men ändå klättervänligt. En snygg och bekväm topp till detta. Hyfsat snyggt men ändå bekvämt. Kan inte jobba om jag ska tänka på kläderna och att de sitter där de ska hela tiden :)

Kommer ihåg i början av 2000-talet då jag sommarjobbade på Gotlands Allehanda. Det var en varm sommar och man visste aldrig på morgonen vilka jobb man skulle ut på under dagen. Jag minns speciellt då jag fotade stångaspelen i rosa miniklänning och dessutom inte hade egen digitalkamera utan lånade tidningens med dålig zoom. Jag krälade alltså runt på planen med vidvinkelobjektiv och försökte fånga porträttbilder. Jag kan lova att miniklänningen störde publiken en aning. Samma klänning bidrog även till en glad bild på en annars ganska surmulen VD.

Men den tiden är förbi :)
 
Re: Re: Fotografens klädsel på bröllop?

Happy Horse skrev:
Och frågan gäller er män också, jobbar ni i kostym eller är det i samma jeans som vanligt?
//
Nina

Skall jag plåta i kyrkan eller följa med en hel dag så försöker jag att gå så propert klädd som möjligt för att kunna smälta in. Kostym är ett bra val för oss män tycker jag!

Är det så att jag enbart skall plåta bröllopsbilder så tar jag kläder som är funktionsduglia, ex jeans snygg skjorta och min fotoväst som jag bara älskar ;-)

//Mattias
 
När jag plåtar bröllopsreportage är det tjänstekostymen som åker på. Allt annat skulle kännas naket i ett sådant sammanhang.
 
Plåtade Pendelhopp i lördags och pep direkt därifrån för att plåta ett bröllop iklädd samma kläder jag haft vid hoppningen.
Samtliga bröllopsgäster hade kostym/balklänning förutom jag som hade shorts med kritafläckar och en skjorta som jag hunnit byta till.
Kändes lite knasigt.
Å andra sidan upplever jag det som om brudparen kan slappna av lite mer när man har lite slafsig klädsel.
 
hmmm nu blir jag lite ställd...

jag har plåtat endel bröllop och min klädsel har inte på någotvis varit sunkig...

Bruakr ha en vit Pike eller liknande ibland skjorta. Byxor ljusa chinos eller motsvarande...

Visst har jag tänkt på kosym och slips o hela baletten, men jag resonerar som så att det trots allt är min arbetsplats där jag ofta står på knä i gräs, grus eller ligger på på hela min kropp mot marken. Jag bär omkring på massa saker och helt enkelt arbetar.

Känns också lite dumt att klä sig lika fint eller ibland finare än gästerna. Jeans och T-shirt komemr jag aldrig använda, mer funktionella och finare vardagskläder.

Men på Er låter det som om man skall klä upp sig i kostym o grejer...

Kanske jag får tänka om... Visst man ska visa respekt mot brudparet och jag är uppfostrad med att se "respektabel" ut, men tycker ni andra också att man ska klä upp sig så mycket?

Ang tjejernas klädsel så tycker jag att ni borde väl falla under samma "regler" som oss killar. Men skulle jag vara kvinna så aldrig att jag sätter på mig kjol som är den minsta snäv eller skor med klackar... det är ett arbete vi trots allt skall utföra.

jag tror också att folk har respekt för det och sålänge man inte komemr i trasiga jeans och nitad läderjacka så är det nog grönt...
 
ok.. Drar up pdenna tråden igen som Nina G startade innan.

Senaste bröllopet jag plåtade nu provade jag att klä upp mig... Innan har jag (står ovan) alltid klätt mig snygt, men inte "klätt upp mig".

Nu hade jag dock en snygg sidenslips från Italien, vit skjorta som var duktigt struken, svarta kostymbyxor, svarta skor modell finare dock inte lackskor.

När jag kom så blev brudparet helt ställda och sa något istil med "wow.. vad du var uppklädd då!"

Tonen var inte alls negativ, men endå lite förvånade och kunde ana lite att dom inte alls var beredda på detta...

Sedan på festen när jag träffade alla så var ganska många lite tveksamma till vem fan jag var... Gäst?, känner vi honom? Näe bröllopsfotografen va? Lite den känslan var det och blickar sneglades mot mig ganska länge... efterhand hade ajg presenterat mig för alla och då var det lugna puckar och alla var glada och trevliga...

Så återigen är jag tveksam till klädseln..

i framtiden tror jag faktiskt att jag sak återgå till min normala klädsel, inte dåligt klädd alls, men någonting som understryker att jag INTE är gäst.

Tjejer har nog faktiskt lite lättare här... Killar har bara kostym/skjorta att välja på om man klär upp sig, och detta har ju alla andra killar också på bröllopet...

Tjejer däremot har nog lite mer i registret innan man kommer upp till bröllopsklädsel... elelr jag vet inte..
 
varför inte en schysst kombo mellan slaffs och stil med en ren vit t-shirt, kostymbyxor och väst? inte fotoväst nu utan kostymväst. stiligt nog för att vara proper och tillräckligt ofint för att inte locka blickar.. eller?
 
Jag fick lära mig en bra tummregel när jag jobbade för ett amerikanskt konusltföretag (som man vanligtvis förknippar med mycket svarta kostymer).

Klä dig aldrig sämre än kunden

Det är en bra tumregel för alla jobb med kunder tycker jag, ta reda på hur kunden brukar vara klädd (eller deras preferenser vad det gäller en bröllopsfotograf) och försök passa in så gott som möjligt. Om du ska träffa en serviceteckniker som alltid har tshirt och slitna jeans och kommer i din svartaste kostym har du ofta svårt att bli tagen på allvar, samma om du (vilket har hänt nångång) träffar en ledningsgrupp i oborstade skor och 5 dagars skäggstubb :)

Om bröllopet är av "otvungen natur" skulle det nog verka skumt om du kom i dina finkläder ala´ Kalles eller om det är ett temabröllop.

Annars funkar hel, ren och välstruken säkert också i de flesta fall.

Mvh
Bengus
 
Har fotat en massa bröllop genom åren och jag kan bara hålla med de som säger att man skall smälta in. Jag använder alltid kostym då det är vanliga traditionella bröllop jag har plåtat. Vilken sorts bröllop det är frågan om brukar framkomma när man pratar med kunden. En annan sak oxå värd att påpeka. Det brukar dukas i köket eller annan anvisad plats för orkester och fotograf så man slipper oftast svälta. Har hänt mig en gång att de inte hade räknat med att fotografen skulle ha mat. Då fick jag smita iväg till det lokala gatuköket.
 
När brorsan gifte sig i somras var fotografen klädd i svart tröja och svarta jeans. Det funkade alldeles utmärkt, lagom diskret i kyrkans skuggor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.