Annons

Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Amatör/"proffs"

Jag tror denna förvirrning i ämnet kommer sig av den felaktiga användning av ordet "amatör" som uppkommit i modern tid. "Amatör" ska enbart härledas till betydelsen att man utövar något privat till vardags. Det finns förmodligen amatörer inom olika områden som slår "proffs" på fingrarna i kunnande och erfarenhet. Därav borde man med stor stolthet, om man nu är detta, kalla sig för "amatörfotograf" utan att själv känna någon eventuell skam eller förlägenhet för det.

Från NE.se:
amatör (fr. amateur 'älskare'), person som utan att vara yrkesutövare ägnar sig åt en viss verksamhet, t.ex. en konstart eller en vetenskap.
 
Leifen skrev:
Fotograf må jo väre en av de mest missbrukte yrkestitler.En trenger jo ikke väre fotograf for om en tar bilder.
I går kjöpte jeg meg et par sko, men jeg titlerer meg ikke som skomaker.

En fotograf fotograferar. En skomakare tillverkar, eller reparerar skor. Det är en väsentlig skillnad.

Publicerar man ett fotografi, så kan man skriva "Fotograf var *namn*" utan att för den skull mena att personen är yrkesfotograf.

Även om man inte kallar personer för "fotografer" för jämnan, så är de faktiskt fotografer i den stund de sysslar med fotografering.

Det är inte på något sätt ett nedvärderande av yrkesfotografer. Vill man klargöra vilken typ av fotograf man är, så kan man lägga till orden "amatör" eller "yrkes-". Därtill kan man säga "Avancerad amatörfotograf", ett epitet som gäller många på Fotosidan.

Stämplar jag min stämpel på fotografier jag säljer eller ger bort, så står det "Fotograf J. Patric Dahlén", och det är helt i sin ordning.
 
Goda diskussioner är gott för hjärnan.

Har just läst tråden och ser en röd tråd; allas dröm att vara något. Jag har sett två parallella definitioner av ordet Fotograf, den emotionella och den intellektuella. Vissa har angripit frågan om ordets innebörd, andra har försökt beskriva den känsla som kanske ryms inom begreppet. Måste man jobba med det? Hur bra bilder skal man ta? Måste det sälja? Varför gör jag det? Alla är det olika frågor som syftar till att klargöra den första frågan Är jag Fotograf eller inte?

I mitt snart 34-åriga liv har jag varit Krigare, Drakbyggare, Bergsklättrare, Fotograf, Snickare, Formgivare, Lärare, Pedagog och mer därtill.

Skillnaden ligger i vad jag är och vad jag har för yrke. Min goda vän är konstnär men jobbar som lärare, kompisen Christian är formgivare men jobbar på tryckeri. Det finns yrkestitlar som är namnskyddade, har jag inte avlagt examen vid ett för ändamålet erkännt läroverk får jag inte kalla mig sjuksköterska till exempel. Det finns fler exempel, läkare, lärare, socionom etc etc.
Så länge inte yrkestiteln är skyddad är det enligt min mening upp till var och en att rannska sig sjäv och ställa frågan Varför gör jag det här?. Beroende på svaret så visar det sig vad man är. Och då är vi tillbaka till min Ruta ett, det är skillnad på vad du är och vad du har för yrke. Vad gör vi med Fotografen på Tidningen som i själ och hjärta känner att han är musiker? Klappar honom på huvudet och säger Nej du lille vän, du är FOTOGRAF. Så det så.
 
Re: Amatör/"proffs"

magnus_alkerdun skrev:
Jag tror denna förvirrning i ämnet kommer sig av den felaktiga användning av ordet "amatör" som uppkommit i modern tid. "Amatör" ska enbart härledas till betydelsen att man utövar något privat till vardags.

Precis. Uttryck som "amatörmässigt" och "vilken amatör *rynkar på näsan*" har gjort att det gått troll i ordet "amatör". Det är synd. Många människor skäms lite för att kalla sig amatörer. Det är som att ordet betyder att man inte gör det man gör på ett bra sätt.
 
Amatörhjärnkirurger är dock inga personer jag skulle ge mitt förtroende. Om någon här råkar vara det, så hoppas jag ni respekterar min åsikt. ;-)
 
"Amatörhjärnkirurger är dock inga personer jag skulle ge mitt förtroende. Om någon här råkar vara det, så hoppas jag ni respekterar min åsikt. ;-)"



:)))))
 
Jag har fotat i många år och inte förrän jag drog i gång min firma började jag kallade jag mig fotograf. När jag berättade för en tidigare bekant att jag startat firman så utbrast han : Va? Hur då? Du har väl ingen utbildning? (Jo det har jag men fullärd blir man aldrig) Han trodde inte man kunde ha den yrkestiteln utan utbildning.

Jag har aldrig haft en tanke på att våga kalla mig för fotograf förut trots mycket beröm, men nu när jag skall ta betalt och dessutom skatta för inkomsterna så är jag en mycket stolt fotograf!
Härmed önskar jag mig själv och alla andra fotografer lycka till :eek:)
//
Nina
 
"Jag tror denna förvirrning i ämnet kommer sig av den felaktiga användning av ordet "amatör" som uppkommit i modern tid. "Amatör" ska enbart härledas till betydelsen att man utövar något privat till vardags. Det finns förmodligen amatörer inom olika områden som slår "proffs" på fingrarna i kunnande och erfarenhet. Därav borde man med stor stolthet, om man nu är detta, kalla sig för "amatörfotograf" utan att själv känna någon eventuell skam eller förlägenhet för det."


i nordstedts ordlista så står denna betydelsen med " negativt skicklig utövare" och den betydelsen finns ju som sagt. " jävla amatör!" vet ju alla vad det syftar på. att säga hur språket bör användas går liksom hand i hand med hur det används. om flertalet använder ordet amatör i denna betydelsen så betyder ju även ordet detta. visst kan man säga att "det betyder inte det egentligen" men ja..det gör det ju, som jag ser det. att det inte var tänkt att betyda det är ju en en annan sak
 
läste förresten i SAOB:

"BETYDELSE: person, som (för nöjes skull) utöfvar l. sysslar med konst l. idrott o. d. utan att hafva den till yrke; stundom med bibegrepp af bristande skicklighet"


:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.