Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
pettersson skrev:
Om någon frågar om man är fotograf menar de väl om man jobbar med det. Som sagt.

I den ena fotokluben jag är med i tror jag att man har tappat verklighetsuppfattningen fullständigt. När människor på 70+ som tror att man ska vara med i en fotoklubb för att man äger en kamera, de flesta fotograferar nog inte oftare än en gång /månad och då är det barnbarnen som är motivet. Eller så fotograferar dom lite oftare men tänker inte alls på sådant som komposition eller skärpa eller något annat.
Jag kan vidare utvecl hur jag tänker om jag låter knäpp.

Andreas.

Visst, skulle som sagt inte kalla det fotografera ens.."knäppa kort" är väl ett passande namn för dyligt, det tycker jag iaf ;)
 
Efter att ha följt tråden så fasineras jag inte av frågan, utan av svaren och tankarna.

Att det skulle vara så prestigefullt att vara fotograf har jag aldrig kunnat inbilla mig.

De långa diskussionerna om digital bildbehandling och fotografi tangerar också detta att det är fint och prestigefullt att vara fotograf.

Varför är det så? Det yrketsliv som de yrketfotografer jag känner är inte glamoröst, snarare tvärt om. Ett hårt slit från presskonferenser till olyckor, alternativt ett intensivt arbete med att ragga kunder till studion. Även om jag tycker fotografering är mycket kul så vill jag inte byta med dem.

Varför är orden fotograf och fotografering så prestigeladdade?

Själv är jag en amatör-/hobbyfotograf som ni gärna får titulera gurka eller datoroperatör.
 
Har inte uppfattat det som prestigefullt ;)
men det är viktigt att veta vad man pratar om jue!
där kommer gurka och ska flöta..hm..fungerar nog inte så bra :D
 
Varför är orden fotograf och fotografering så prestigeladdade?

Det för med sig en tanke om ett annat liv än det vanliga, tråkiga som människor har.

På sjuttiotalet var de fräcka fotograferna de som gjorde reportage(knäck) för tidningar, gärna ”avslöjande”, lite farliga sådär.

Numera är det mycket Bim(ng)bo-fotografen som är drömmen, ett liv med de där andra, glamorösa människorna som skrattar högt och gör lite tokiga saker.

En museefotograf får inte många poäng på en nattklubb, men om man säger att man är fotograf och var i London förra vecka (oavsett vad man gjorde där), då dj...

Naturfotograf kan också medföra en viss glamourkänsla hos en viss grupp människor.

Sedan tillhör jag dem som blir lite småputt när jag får frågan ”vilken tidning jobbar du på” eller ”är du frilans” när jag säger att jag är fotograf.

Behöver man vara yrkesfotograf? Nej, jag tycker inte det.
 
mipert skrev:

Behöver man vara yrkesfotograf? Nej, jag tycker inte det.

det är väl ingen som sagt heller? :confused:
om man är skicklig på att fotografera har ju inget med om man har det som yrke eller inte att göra, jue :rolleyes:
det är ju bara en yrkestitel: fotograf
det är minst lika fint att vara amatör/hobbyfotograf! ;) det visar ju att man gör det för att man älskar det, och inte för att livnära sig (amatör = att älska något)
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
Fotograf är man när man har det som yrke” (Sic.)

japp..visst är det så ;)
det är titeln för en yrkesfotograf!
tycker inte att man ska blanda ihop yrkestitlar med saker man gör på fritiden ;)
amatör eller hobbyfotograf är det bästa namnen i i sådana fall :)
 
"Det för med sig en tanke om ett annat liv än det vanliga, tråkiga som människor har."

Det är nog den tanken som jag tycker är intressant. De flesta som arbetar som fotografer är lågt betalda anställda eller hård slitande småföretagare. Detta oberoende om de är studiofotografer eller dokumentärfotografer. Jag ser inte glamoren.

Visst kan det vara intressant för en amatörfotograf att leva på sin hobby, men samtidigt har jag som amatör en stor fördel framför yrkesfotografen. Jag kan välja mina uppdrag och jag kan utveckla mina egna projekt.

Jag håller nog med mipert att en fotograf är en person som fotograferar primärt för att fotografera. Jag kan tänka mig att lägga till att personen i fråga har en tanke med arbetet, ett projekt, uppdrag eller vill visa något. Detta för att definierar bort mig när jag planlöst slösar med film på inget särskilt.
 
”Fotograf är man när man har det som yrke”

Vad blir fotografen när hon pensioneras? Fotograf emiritus? :)

Om vi skall bli språkligt korrekta så använder man kantillnamnet yrkes användas när titeln också passar in som beskrivning på en person som utför handlingen.

t.ex. man skriver inte att hobbycyklisten cyklade framför bilen, utan man använder ordet yrkescyklist eller professionell cyklist för att precisera att personen försörjer sig som cyklist.
 
berga skrev:
”Fotograf är man när man har det som yrke”
Om vi skall bli språkligt korrekta så använder man kantillnamnet yrkes användas när titeln också passar in som beskrivning på en person som utför handlingen.

t.ex. man skriver inte att hobbycyklisten cyklade framför bilen, utan man använder ordet yrkescyklist eller professionell cyklist för att precisera att personen försörjer sig som cyklist.

Om vi skall bli språkligt korrekta så är Fotograf en yrkestitel och inget annat! :rolleyes:

vad gäller cyklist så är det professionell cyklist som är yrkestiteln ;)

det är väl inte fullt logist att detta skiljer sig åt, men så är det iaf ;)
 
Definitionen på en fotograf är en person som sysslar med fotografi.
Här på fotosidan är vi alla fotografer.
Det står så under våra bilder. :)

När jag cyklar är jag cyklist. När jag kör bil är jag bilist. o.s.v.
Men jag kallar mig inte bilmek när jag skiftar till sommardäck eller kock när jag lagar mat.
Inte heller kallar jag mig läkare när jag sysslar med läkekonst som att tvätta och plåstrar om mina sår. :)

/ Hasse
 
Fotograf kan man kalla sig när man sysslar med foto därför att det är ett kall, en känsla, som kommer innifrån att man vill uttrycka sig genom detta medium. Graden av professionalism har inte med saken att göra. Snarast är väl det man kallar sig (fotograf, svetsare, byrådirektör...) något som fungerar som en signal till andra människor om hur man vill att de skall uppfatta en (och som man kanske själv vill bli uppfattad).
Kan det vara så?

Andertz
 
Nej!! Fotograf är en yrkestitel!! :mad:

kolla in vilken ordbok som helst! sao NE no eller vad som helst!

Fotograferar du seriöst utan att det är ett yrke så är du amatörfotograf eller hobbyfotograf! ;)
 
Senast ändrad:
Så där står det i Svenska Akademins ordbok.

FOTOGRAF

BETYDELSE: person som sysslar med fotografering; särsk.: person som yrkesmässigt utövar fotografisk porträttkonst;
 
everhill skrev:
Så där står det i Svenska Akademins ordbok.

FOTOGRAF

BETYDELSE: person som sysslar med fotografering; särsk.: person som yrkesmässigt utövar fotografisk porträttkonst;

hm..det står det inte i min upplaga iaf ;)

så här står det i NE:

Fotograf: person som yrkesmässigt sysslar med fotografisk framställning.
 
Att fotografera är (eller kan vara) ett konstnärligt uttryck, inte ett sätt att passa in i konventioner och ordböcker. Dessa försöker bara summera de vanligaste beskrivningarna till olika fenomen i vår värld och bunta ihop dem till en slags genomsnittsuppfattning. Det man vill vara är man! (Om än kanske inte bäst)

Andertz
 
Andertz skrev:
Att fotografera är (eller kan vara) ett konstnärligt uttryck, inte ett sätt att passa in i konventioner och ordböcker. Dessa försöker bara summera de vanligaste beskrivningarna till olika fenomen i vår värld och bunta ihop dem till en slags genomsnittsuppfattning. Det man vill vara är man! (Om än kanske inte bäst)

Andertz

agghhhh! man fotograferar när man fotograferar så klart oavsätt om man är amatör eller yrkesfotograf!
men titel fotograf betyder tveklöst yrkesfotograf!!:mad:
 
Om man som jag fotar lite och faktiskt lyckas sälja en och annan bild till t.ex en tidning, är jag en fotograf ?
 
Än sen SAOL är bara rekomendationer hur språket ska användas, det är hur det används bland folk som är det viktiga.
jag använder fotograf för alla som fotograferar med eftertanke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.