Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Walkerboh skrev:
Än sen SAOL är bara rekomendationer hur språket ska användas, det är hur det används bland folk som är det viktiga.
jag använder fotograf för alla som fotograferar med eftertanke.

ingen kan hindra dig från att kalla det vad du vill ;)
tror inte folk kommer ta dig på allvar om du kallar dig för fotograf och jobbar med något annat iaf :p
 
Om jag regelbundet tar bilder, på uppdrag av skolan och de betalar för det, kan jag då kalla mig för fotograf med gott samvete?;)
 
Jag tror du missförstår mig Kim. När jag är ute med min kamera så är jag fotograf eller amatörfotograf mig spelar det inte så stor roll.
Annars så kallar jag mig datakonsult, om jag vill lyfta fram mitt yrke.
Men det är uppenbart att yrkestiteln fortfarande är väldigt viktig i vårat sammhälle (annars så skulle den här disskusionen inte finnas)
 
Dadigan skrev:
Om jag regelbundet tar bilder, på uppdrag av skolan och de betalar för det, kan jag då kalla mig för fotograf med gott samvete?;)

ja, då är du väl yrkesfotograf? deltid eller inte spelar ju ingen roll ;)
 
Walkerboh skrev:
Jag tror du missförstår mig Kim. När jag är ute med min kamera så är jag fotograf eller amatörfotograf mig spelar det inte så stor roll.
Annars så kallar jag mig datakonsult, om jag vill lyfta fram mitt yrke.
Men det är uppenbart att yrkestiteln fortfarande är väldigt viktig i vårat sammhälle (annars så skulle den här disskusionen inte finnas)

Det är väl det jag försökt säga hela tiden ;)
det är ju ingen värdeskillnad i om du är yrkes eller amatörfotograf..men som titel måste ändå fotograf gälla som yrke..

Det är klart att du är fotograf..amatörfotograf..skillnaden är bara att du gör det för att du älskar det, inte för att du livnär dig på det ;)
 
Jag har varit heltidsfotograf, men trivs bättre med yrkeskombinationen informatör/journalist/fotograf.

Egentligen är jag väl yrkesfotograf, men jag kallar mig hellre semiproffs.

För oss svenskar tycks det vara viktigt att sätta titlar på allt. För mig går fotointresset djupare än till "bara" ett yrke. Mitt privata fotograferande är oftast viktigare än det jag får betalt för. Därför känns det bättre att identifiera sig som semiproffs.

När jag fotograferar i tjänsten brukar jag kalla mig fotograferande journalist. Då är det journalistiska berättandet överordnat det konstnärliga uttrycket.
 
kim99x skrev:


Det är väl det jag försökt säga hela tiden ;)
det är ju ingen värdeskillnad i om du är yrkes eller amatörfotograf..men som titel måste ändå fotograf gälla som yrke..

Det är klart att du är fotograf..amatörfotograf..skillnaden är bara att du gör det för att du älskar det, inte för att du livnär dig på det ;)

Jag skulle säga att fotograf då det används i betydelse "Vad är du?", i titelsammanhand är en yrkesbeteckning.
Sen är vi ju alla, juridiskt sett fotografer också och amatörfotograf är ju en variant av fotograf.
 
Leifen skrev:
Fotograf må jo väre en av de mest missbrukte yrkestitler.En trenger jo ikke väre fotograf for om en tar bilder.
I går kjöpte jeg meg et par sko, men jeg titlerer meg ikke som skomaker.
det är väl lite skillnad mellan att köpa skor (Konsument) och att tillverka skor (ett hantverk eller yrke)
Anser att om jag har köpt en kamera och använder den så är man väl en fotograf...vilken sorts fotograf eller vad jag är värd som detsamma är väl upp till var och en att bedöma utifrån vad jag presterar...
om det inte är så vad är en en som har köpt en kameraa och anvädner den utan att leva på resultatet eller bli hyllad av den stora massan vad kallas en sådan då?
Om man resonerar som ovan så är ingen som cyklar till jobbet en cyklist utan bara de som tävlar i det o så vidare...så kan det väl inte va?
 
Fotograf en yrkestitel och inget annat!

vad gäller cyklist så är det professionell cyklist som är yrkestiteln ;)

det är väl inte fullt logist att detta skiljer sig åt, men så är det iaf ;)
 
Kim7i skrev:


nej..amatörfotograf..om du inte är yrkesfotograf!

Citatet ovan gällde huruvida man var "fotograf" om man sålde en bild till en tidning.

Jag skulle säga att man då är inhoppande proffsfotograf.

Dock inte yrkesfotograf . Iaf har jag fått för mig att proffs, även om det egentligen språkmässigt har samma betydelse inte lägger samma vikt vid kontinuerlig försörjning men dock på kontinuerlig utövning.

I telefonkatalogen är fotograf enbart en yrkestitel. Ok, men det är ju just för att det egentligen bara är yrkestitlar som man sätter i katalogen.
 
Jo jag förstår skillnaden mellan en amatörfotograf och en som har det som levebröd ett yrke och titulerar sig som fotograf...vad jag där emot inte förstår är varför ska det vara så noga med denna gräns blandfotografer...cyklisterna skulle aldrig dryfta det här...inte heller hört en konstnär som säljer tavlor för tiotusentals kronor styck och en som målar tavlor som hobby för sin egenskull hålt på så här.
Förstår inte att om en det dyker upp en liten grabb ungefär som exemplet innan och undrar om man är fotograf där man står och knäpper och undrar om man är fotogra tt man då inte kan med samvete säga ja, utan att behöva nej lilla vän ingen ahr betalt mig för att göra detta...jag är AMATÖRfotograf för jag gör det för att jag själv vill ha den här bilden.
Desutom blir det ännu horriblare när man ser exempel på bilder här som är kassa som är tagna av yrkessamma fotografer och ställer i kontrast med briljanta amatörfotografer..
 
Fotografi = "Måla med ljus", Fotografering = "Man målar med ljus" allltså, en fotograf, en person som målar med ljus, så fort man använder sin kamera och klickar av ett kort, då är man en fotograf. Det har inget att göra med yrke eller yrkesgrupper, Det är därför vi har titlarna Amatör-och Yrkesfotograf att välja imelland, en amatörfotograf är "oftast" en fotograf som inte tjänar pengar och livnär sig på det. medans en proffsfotograf eller yrkesfotograf livnär sig på det.

Så om någon frågar "Är du fotograf" Klart man är fotograf ifall man är ute med en kamera och använder den. Det är min syn på frågan


/Martin
 
Kim10D skrev:
Fotograf en yrkestitel och inget annat!

vad gäller cyklist så är det professionell cyklist som är yrkestiteln ;)

det är väl inte fullt logist att detta skiljer sig åt, men så är det iaf ;)


Bilist då Kim?


F ö SAOL är vägledande före NE. =)


Varför så anal i ditt förhållningssätt om titlar hit och dit?
 
Kim10D skrev:
hm..det står det inte i min upplaga iaf ;)

så här står det i NE:

Fotograf: person som yrkesmässigt sysslar med fotografisk framställning.

Om man målar eller tapetserar om i sin hyresrätt måste man göra detta yrkesmässigt.

Är jag målare då? Nej, för målare är en yrkestitel vilket knappast fotograf är längre.
 
En intressant följdfråga till denna diskussion är ju vad som händer när någon, som inte uppfyller de kriterier vi ställer upp, trots det vill kalla sig "fotograf". Med vilken rätt kan vi då säga att det är "fel"? Vad är det som säger att vår definition av begreppet är den rätta?

I en diskussion i ett närbesläktat ämne för ett tag sedan konstaterade en av oss att han "hade några teckningar hemma, som han gjorde i skolan" och han undrade om han skulle "kalla sig konstnär för det". Ja, det måste han ju avgöra själv. Men om han seriöst väljer att göra det - känns det väldigt brackigt att förvägra honom det...

/Janne
 
vbg_snake skrev:
Så om någon frågar "Är du fotograf" Klart man är fotograf ifall man är ute med en kamera och använder den. Det är min syn på frågan

Egentligen ganska enkelt (tycker jag). Definitionen, som Martin skriver, av fotograf är ju en sak. Men om någon frågar så menar de med största sannolikhet "Är du yrkesfotograf?" (varför skulle de annars fråga, de ser ju att man fotograferar), och det borde man kanske veta om man har det som yrke (man kan ju ha fler) eller ej, och därmed kunna svara "rätt", om det nu är viktigt *s* ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.