ANNONS
Annons

Fotobok - där man skickar in bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Behöver omgående hjälp!

Någon som skickat in bilder i kuvert/via post?
och fått dem scannade och därefter tillverkade
som en fotobok ? bra kvalitet och bra pris? minst
40 sidor bör det vara.

Skriv av era erfarenheter! Det skall EJ vara
bilder man skickar digitalt som sagt utan via
post!

Var i Sverige kan man göra detta ? skriv länkar
och vad NI rekomenderar av erfarenhet och inte vad
ni tror.

Tack!

Aldrig hört talas om den funktionen.

Varför inte scanna själv så kan du ju göra boken själv. En bra scanner får du för mellan 1000 - 2000 kr och sedan kostar boken runt 400 kr (ung 10 kr/sida).

Om det inte finns ngt ställe som gör detta skulle jag försöka mig på att gå ner till ngt ställe som har scanners som används och fråga vad de skulle ta för att scanna in bilderna åt dig digitalt.

När jag jobbade på Expert tidigare fick vi sådana frågor med jämna mellanrum, och det behöver inte bli så dyrt om man är beredd att vänta en vecka eller så på att få bilderna.

/D

Behöver omgående hjälp!

Någon som skickat in bilder i kuvert/via post?
och fått dem scannade och därefter tillverkade
som en fotobok ? bra kvalitet och bra pris? minst
40 sidor bör det vara.

Skriv av era erfarenheter! Det skall EJ vara
bilder man skickar digitalt som sagt utan via
post!

Var i Sverige kan man göra detta ? skriv länkar
och vad NI rekomenderar av erfarenhet och inte vad
ni tror.

Tack!

Hej Andreas,
intressant att du efterfråga den servicen – jag funderade redan 2005 över att erbjuder tjänsten så att de skulle blir enkelt att kunna göra fotoböcker av sina äldre bilder. Jag skaffade en bra dia- och negativ scanner plus en bättre scanner för papperskopior samt professionellt programvara.
Problemet är prissättningen, jag kunde inte komma fram till något vettigt - så jag tog bort bannern ”scanservice” från hemsidan.
Funderingar gick så:
Alternativ ett där dina papperskopior blir inskannad och autokorrigerad utan att nån verkligen titta på bild, för säjer vi 4 kronor per bild, (kanske skulle min tonåring kunna jobba ihop sin moppe…)
I alternativ 2 så skulle jag kolla på papperskopia och göra individuella inställningar som resulterar i bästa möjliga digitala kopia av bilden. (Korrekt histogram, naturiga färger, beskära bilden, reparera skador, ta bort dammkorn och fingeravtryck osv).
Samma sak gäller för diabilder och negativ men då tillkommer ytterligga moment, vill du ha bara en bild ur en negativremsa, är bilderna ramad och ren - osv.
Om jag skanna in mina gamla diabilder så sitter jag med varje bild i snitt kanske 10 minuter, så de blir svår att tå betald för. Och jag har svårt för att lämna ut bilderna som jag själv är inte nöjd med…
Designen av din fotobok skulle tillkomma - en bild per sida eller fler? Text? Så här:
http://www.ottossonphoto.com/flash_tangen/index.html eller så här: http://www.egnafrimarken.se/
Som sagd, intressant fråga, speciellt de med designservice kommer att utvecklas, de finns redan i stor skala i USA. Jag bifoga en lite förvirrande prislista från ett amerikanskt företag som exempel…
http://www.silverbackimaging.com/SBI-Album-Pricing.pdf

De skulle vara kul att höra din åsikt, hur manga bilder prata vi om, och hur mycket är jobbet värd för dig?

Med vänlig hälsning,

//Volker

p.s. om de bara är 40 pappersbilder du vill ha inskannad så kan du skicka dom till mig, de kosta dig bara portot, scannern samla bara damm och de är ju synd...

I en mac går detta att göra väldigt enkelt med iPhoto.. Du väljer typ av bok, färgsättning, bilder text mm.. sen vips, så skickas den hem till dig efter ngn vecka!

I en mac går detta att göra väldigt enkelt med iPhoto.. Du väljer typ av bok, färgsättning, bilder text mm.. sen vips, så skickas den hem till dig efter ngn vecka!

Nog för att Mac-ägare är frälsta över sina burkar, men inte ens Mac fixar detta i iPhoto med pappersbilder ;-)

// Johan Maxe

Tack för alla svar.

Tyvärr blev det ingen fotobok, då det
blev ändrade planer, blev aldrig fotobok
i present till den som önskade sig det,
fick andra direktiv.

Men tack för tipsen och svaren iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar