ANNONS
Annons

FOTO har testat Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Det fungerar säkert bra när man fotograferar med MF och har gott om tid på sig.

Problemet enligt FOTO var att autofokusen var osäker och missade en hel del, särskilt med de yttre AF-punkterna, men även med den mittersta.

Det är ett känt välkänt problem att vissa exemplar av KM Dynax 7D har fokusproblem. I Dyxums enkät (Dyxum.com) har 32% av 234 användare tyvärr haft detta problem (30% back och 2% front focus problem), vilket verkligen inte är bra. I en del fall verkar dessa problem variera beroende på lins och zoomläge etc. så det behöver tydligen heller inte vara så att man har problem med alla sina linser utan bara en del och då bara i vissa lägen t.o.m. Dessa fel åtgärdas av KM eller handlarna. Folk har fått garantirep eller t.o.m. byta kamerahus hos handlaren om felet upptäckts direkt.

AF är mycket teknik - som kan strula. Hoppas inte folk baserar sin inköp på bara denna FOTO recension (oavsett vad de beslutar sig för) för dessa problem har inte varit nån punkt man tryckt på i någon annan recension vad jag kan minnas. Läste faktiskt på ett av Canon mötena på FS att även en del Canon-ägare har samma typ av fokusproblem med sina kameror med vissa linser. FOTO hade kanske bara samma otur som en del andra redan haft, när man fick tag i ett dåligt ex av 7D, vad vet jag?

Annars måste jag säga att jag inte är speciellt imponerad av de svenska testerna. Det finns mycket mer ambitiösa tester på Internet, som de flesta säkert redan vet. Den kanske bästa (tycker i alla fall jag) är imaging-resource.com som är på hela 39 fullmatade A4 sidor i utskrift. Dpreview är även den mycket kompetent och ger otroligt mycket info den med bl.a omfattande jämförelser mellan de stora märkenas produkter.

Snarast slås man väl av att tonen varit så konsekvent positiv i många stora tester till 7D än motsatsen. Det är väl sällan jag tycker mig läst så många verkligt positiva professionella recensioner om en ny teknikprodukt i sin första generation som de om 7D. Då har jag inte ens nämnt den närmast hysteriskt positiva hallelujalika kör av gamla klart enögda Minolta-användare (speciellt efter att de börjat använda 7D praktiskt). Det var dessa faktorer som överygade mig om att det denna kamera inte var ett dåligt val (även om ingen produkt är perfekt i absolut mening och för evigt - det sker ju en utveckling :) ). Sen hade jag och många med mig ju några gamla linser också ...

Så jag tycker nog man gör klokt i att läsa så mycket man orkar så man får en bredare bild än de korta summariska "tester" vi ofta får oss till livs i svenska fotomagasin! Läser man dessa (jag tror nästan utan undantag) och jämför dem med nätrecensionerna så är de ofta rätt tunna både till omfång och innehåll. Till alla som inte redan gjort det, pröva istället:

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/
http://www.imaging-resource.com/PRODS/MAX7/D7A12.HTM
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/maxxum7d.html
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_496.shtml
http://photohobby.net/webboard/show.php?Category=alldata&No=1661

Här finns ju dessutom ofta fina tester även av konkurrerande produkter från Canon, Nikon, Pentax och Olympus. Jag tycker man ska läsa dessa också och inte bara nöja sig med FOTO (bara för att det är trevligt att läsa på svenska), då tror jag man har en bra chans att göra ett bra val som passar en både praktiskt och ekonomiskt.

Sabud skrev:
Blev lite besviken efter FOTO´s recension.

Ett fint gediget hus som känns mer professionellt än konkurrenterna. Det är jag beredd att betala 4-5000:- extra för.

Att däremot helt nya Dynax 7D inte fullt når fram till `gamla´ D70 utan får ganska många bildkvalitetsrelaterade minusposter är jag däremot inte beredd att acceptera.

Dessvärre tror jag att det finns risk för ett Sony F-828 läge efter Phil´s test.

Konica Minolta får göra ett nytt försök med 8D.
För som FOTO skrev, det finns utrymme för förbättringar.
Det kanske vore lämpligt med en D7D Mk2 framåt hösten? Huset verkar ju älskas av alla och det känns också överlägset konkurrenterna med fina analoga inställningsmöjligheter och god ergonomi. Bara att man slipper plottriga motivprograms-ikoner på programvalsratten är ju helt underbart. Värt någon tusenlapp bara det! Med en Mk2 kunde man fixa till småbristerna i innandömet och sen är KonicaMinolta med på banan igen. Fast det är de kanske redan beroende på vem man frågar.

Pentax har iaf 12 ggr vilket jag inte tycker är i överkant för att kolla skärpan. Skillander i upplösning har kanske några % vikt i perception relativt objetivet som ger mycket större fel. Helt ointressant mao. Pentax har förmodligen också lägst brus upp till 800.

Senast ändrad:
Började med en 7000i 1991

Det tog fyra månader att bestämma mig för att köpa D7D. Mina kriterier ligger i linje med hur KM tänker - eller åtminstone som jag tror de tänker.

D7D:n är ett försök från KM att göra en så bra kamera som möjligt med en rimlig prisbild. Som gammal "analog" amatörfotograf gillar jag alla inställningar som gör att kameran fungerar som en traditionell kamera - fast bättre. Jag menar, kameran har utvecklats under många år och det vore korkat att inte använda sig av kunskapen från alla tidigare kameror man byggt.

Fördelar:

Gediget hus, äldre optik fungerar, stor display, utomordentligt bra grepp, smart spegeluppfällning, antiskakfunktion inbyggd i kameran, ljus och bra sökare, korrekt AF/MF-omkoppling, bra spotmätning, bra reglage med rattar och knappar av olika slag, lång batteritid förutsatt att endast kort visning av tagen bild används, samt optimerad bildkvalitet m a p sensorstorlek, brus, dynamik och antal pixlar.

Nackdelar:

Gamla blixtar fungerar ej (TTL), något stort hus, fokuspunkternas områden något osäkra, manuell vitbalans lite omständig att ställa in, spegelljudet stör en del, ej standardiserat RAW-format, AC-adapter följer inte med vi köp, priset.

De nackdelar jag ser är lite besvärande, men fördelarna uppväger dem med råge. Trots ett högt pris får man mycket kamera för pengarna.

Conny: De nackdelar du beskriver är nog rätt bra...

En AC-adapter kostar typ 100pix att köpa pirat så det är ju inget att snacka om.

Ickestandardiserat rawformat har väl i princip ingen kamera...
Förhoppningsvis finns möjligheter att spara i adobes standard...

Blixtarna är en lite större grej men inte för mig då jag inte har haft någon...

MEN: att fokuspunkterna i hörnen är osäkra upplevs av mig som riktigt inte bra... iofs skjuter jag oftast med centrala fokuspunkten då jag ändå upplever att jag måste komponera om... Vid actionfoto använder man ju fokuspunkterna och är dom osäkra då får man probelm... ett riktigt problem alltså

Detta är mina egna synpunkter och som jag ser det är det den bästa kameran på marknaden för mig...

Slår 20dn med hästlängder med nya fmn imo...

hailstorm skrev:

MEN: att fokuspunkterna i hörnen är osäkra upplevs av mig som riktigt inte bra... iofs skjuter jag oftast med centrala fokuspunkten då jag ändå upplever att jag måste komponera om... Vid actionfoto använder man ju fokuspunkterna och är dom osäkra då får man probelm... ett riktigt problem alltså

Jag trodde att det där problemet skulle vara löst med den nya firmwaren.

Skit bakom spakarna - jag provade en del ikväll och kom fram till följande med fokusomkopplaren i läge:

Enbildsautofokus (S) och automatisk fokuspunkt [ ]

Vid stillastående motiv känns det lite godtyckligt vilken fokuspunkt som används, men å andra sidan visar kameran vilken punkt den valt och så har man ju valt det stora fokusområdet och då gissar kameran vilken punkt som blir bäst. Motivet kan ju förväntas vara i fokus i hela området. Det känns ok.

Enbildsautofokus (S) och fix fokuspunkt :::

Här kan man ju välja själv vilken fokuspunkt som är aktiv. Då har man full kontroll men man blir förstås låst till att använda just den fokuspunkten tills man byter. Det är ok för det är det man vill.

Kontinuerlig autofokus (C) och automatisk fokuspunkt [ ]

Nu börjar det bli kul eftersom kameran förstår vilken fokuspunkt den ska använda. Jag provade med att hålla handen framför kameran och panorera både kameran och handen samtidigt. Det var alltid den fokuspunkt som mitt finger pekade på som var aktiv. Det gör det lätt att panorera med en fotbollsspelare t ex.

Kontinuerlig autofokus (C) och fix fokuspunkt:

Samma som ovan, fast nu är det bara den valda fokuspunkten som är aktiv.

Fokuseringen i alla fyra lägena verkar ske på så sätt att fokuspunkternas markering i sökaren anger "riktningen" på fokuseringen. Om motivet är vertikalt mot ett horisontellt fokusstreck så fokuserar kameran bra. T ex är det inga problem att fokusera på en kant om minst ett av fokusstrecken korsar kanten. Det verkar gälla alla strecken utom centralfokuspunkten. Denna verkar vara oberoende av "riktning" i motivet.

Det man kan diskutera är varför inte alla fokuspunkter är riktningsoberoende? Varför är de fyra närmast centrum horisontella medan de fyra i hörnen är nästan vertikala?

pirken skrev:
Jag trodde att det där problemet skulle vara löst med den nya firmwaren.

Nej. Det är skrivhastigheten man gjort något åt...
SNÄLLA! Låt mig ha fel... säg att dom löst detta problem också men jag är typ 100% på att det inte är så.

Det verkar som om min kamera har backfocus-problem. Tydligen finns ett antal kameror ur den första serien som inte har detta justerat. Det är typiskt att det ska vara just min ... så det blir service nu.

conan skrev:
Det verkar som om min kamera har backfocus-problem. Tydligen finns ett antal kameror ur den första serien som inte har detta justerat. Det är typiskt att det ska vara just min ... så det blir service nu.

mjooo... har hört att det ska vara ett problem... hoppas du får tillbaka den snabbt.

Det är när fokus (skärpan) hamnar längre bak i bilden än vad kameran indikerar.

En temporär lösning på fram/bakfokusproblem med zoomobjektiv är att zooma in - fokusera - zooma ut - ta bilden. Det är naturligtvis besvärligt och ska inte behövas, men det kan vara bra att veta att det fungerar ifall man är noga med att fokusera på ett visst objekt i motivet.

conan skrev:

Samma här, skickade den 31/3. Dom har sagt 15 arbetsdagar....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar